AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #1 Skrevet 2. desember 2021 Når ble du sykemeldt? Og hvor lenge? Hvorfor ble du sykemeldt? Hvilken jobb har du/yrke? Hvilken tilrettelegging fikk du? Følte du legen tok deg på alvor? Hvordan reagere kolleger på sykemelding? Anonymkode: 4dba2...c25
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #2 Skrevet 2. desember 2021 Hvorfor lurer du på dette? Du får snakke om problemene dine med legen, så får han ta en avgjørelse om du bør sykemeldes eller ikke. Anonymkode: 14e34...c37 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #3 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor lurer du på dette? Du får snakke om problemene dine med legen, så får han ta en avgjørelse om du bør sykemeldes eller ikke. Anonymkode: 14e34...c37 Dette er er forum. Av og til kan folk dele erfaringer. Feks som i tråden om revning. Anonymkode: 5c93c...4a6 7
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #4 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Når ble du sykemeldt? Og hvor lenge? Hvorfor ble du sykemeldt? Hvilken jobb har du/yrke? Hvilken tilrettelegging fikk du? Følte du legen tok deg på alvor? Hvordan reagere kolleger på sykemelding? Anonymkode: 4dba2...c25 Ble sykemeldt uke 4 til 16 pga hyperemesis. 50 % sykemeldt fra uke 16-20 pga kvalme og oppkast. 50 % Sykemeldt igjen uke 24 til permisjon pga oppkast og bekkenplager. Jobber innom staten. tilrettelegging ved at jeg ikke måtte på møter hvor jeg måtte stå (holde presentasjoner). Legen tok meg absolutt på alvor. hvordan kollegaene reagerte aner jeg ikke. Anonymkode: 5c93c...4a6 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #5 Skrevet 2. desember 2021 Ble 50 % sykmeldt rundt uke 30 og ut tiden. Ble sykmeldt på grunn av angst, da jeg ble psykisk mishandlet av mannen. Jobbet som saksbehandler i kommune. Ingen tilrettelegging, handlet ikke om jobb. Legen tok meg veldig på alvor, og støttet meg hele veien og gjør det ennå. Kollegaer hadde ikke noe problem med at jeg ble sykmeldt så vidt jeg vet, regner med de trodde det var trøbbel med bekkenet eller noe. Anonymkode: de73f...c69
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #6 Skrevet 2. desember 2021 43 minutter siden, AnonymBruker said: Når ble du sykemeldt? Og hvor lenge? Med første var jeg ikke noe sykemeldt, med andre fra uke 26 og ut svangerskapet Hvorfor ble du sykemeldt? Bekkenleddssmerter Hvilken jobb har du/yrke? Lærer Hvilken tilrettelegging fikk du? Jobbet redusert med svangerskapspenger og fikk ha hjemmekontor utover undervisningen Følte du legen tok deg på alvor? Jeg var for stolt til å be om sykemelding i ukesvis, det var jordmor, kiropraktor og fysioterapeut som insisterte på at jeg måtte ta smertene på alvor. Legen var absolutt ikke vond å be, men det var frustrerende at han bare ville sykemelde for to uker av gangen også måtte jeg på ny kontroll, "i tilfelle jeg ble bedre" Jeg ble jo selvfølgelig aldri bedre, bare verre og verre utover graviditeten, så det føltes som en unødvendig ekstra belastning og mye ekstra smerter å måtte reise inn til legekontoret annenhver uke. Og det var slitsomt for jobben som ikke kunne planlegge vikar fremover når de bare hadde to ukers sykemeldinger. Jordmor var ganske forbanna på legen min og mente han var fullstendig inkompetent, hehe. Hvordan reagere kolleger på sykemelding? Aner ikke, jeg var jo ikke på jobb. Men tror alle skjønte at var riktig, jeg kunne knapt gå, stå eller sitte og var bare trist og frustrert de siste ukene, haha. Anonymkode: 0b90d...1c8 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #7 Skrevet 2. desember 2021 10% sykemeldt i uke 12-16 eller noe sånt, pga ekstrem tretthet, noe kvalme og bekkenplager. Ingen tilrettelegging, har kontorjobb med flexitid og hev/senk pult fra før. Jeg aner ikke hva kollegae tenkte. Lege tok meg veldig på alvor og ville sykmelde meg mer, men jeg nektet. Anonymkode: 01409...7bb
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #8 Skrevet 2. desember 2021 Når ble du sykemeldt? Og hvor lenge? Uke 25 ut svangerskapet. Hvorfor ble du sykemeldt? Svangerskapsforgiftning. Hvilken jobb har du/yrke? Leder innen industri. Hvilken tilrettelegging fikk du? Hadde nok fått tilrettelegging, men legen anbefalte ikke å arbeide grunnet tilstanden min. Følte du legen tok deg på alvor? Ja, definitivt. Hvordan reagere kolleger på sykemelding? Ønsket meg god bedring, ingen spesiell reaksjon. Anonymkode: 72e59...cfc
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #9 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når ble du sykemeldt? Og hvor lenge? Hvorfor ble du sykemeldt? Hvilken jobb har du/yrke? Hvilken tilrettelegging fikk du? Følte du legen tok deg på alvor? Hvordan reagere kolleger på sykemelding? Anonymkode: 4dba2...c25 100% sykemeldt med første da det ikke var mulig å tilrettelegge pga konstant oppkast. Nei, legen tok det ikke på alvor. Han sa bare at "kvalmen skal gi seg ved uke 14, oi, spyr du ennå, du er jo 28 uker på vei." Det virket som om han hadde null erfaring og stolte på det han leste på nett. Jeg opplevde derimot at sjefen min og nav ordnet opp for meg. Andre gang, bekkenløsning, symfyseløsning, av og på låsning i tillegg til like nye kvalme og oppkast som første. Jobbet i barnehage og jobbet 40% fra uke 12 til uke 20. Da begynte korona og legen ville at jeg skulle holde meg hjemme. Var 100% sykemeldt fra uke 6 til uke 12. Anonymkode: 85d46...61e
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #10 Skrevet 2. desember 2021 100% sykmeldt fra uke 5 til 20 pga. Hyperemesis. 50% fra uke 21-24 grunnet kvalme. Får se hvordan det går etter uke 24, er så sliten av å være konstant kvalm og tilpasse alt jeg gjør for å ikke trigge kvalmen. Anonymkode: 36290...de4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #11 Skrevet 3. desember 2021 Når ble du sykemeldt? Og hvor lenge? Fra uke 25 og utover (varierte mellom 20-50% sykemelding). En periode var jeg tilbake for fullt igjen, men symptomene forverret seg igjen, så innså at det ikke var verdt å presse seg gjennom. Hvorfor ble du sykemeldt? Smertefulle kynnere. Var på sjekk føden hvor det da ble påvist rieaktivitet. Ble bedt om å ta det med ro for å unngå å forverre symptomene. Hvilken jobb har du/yrke? Kontorjobb med mye ansvar og press. Hvilken tilrettelegging fikk du? Mulighet for hjemmekontor en periode. Følte du legen tok deg på alvor? Nei, egentlig ikke. Han sykemeldte meg bare en uke om gangen og jeg måtte få time for å forlenge sykemeldingen hver gang. Ble et unødvendig stressmoment. Det var i tillegg noe med hele holdningen hans som tilsa at han ikke tok meg spesielt alvorlig, til tross for at han hadde lest epikrisen fra sykehuset. Hvordan reagere kolleger på sykemelding? Ingen av dem måtte dekke over for mitt fravær, så det påvirket ikke dem. Tror ikke de fikk det ordentlig med seg engang, siden det er ganske vanlig med hjemmekontor osv. der jeg jobber. Lederen min var veldig forståelsesfull og støttende. Anonymkode: abedf...c52
RockyRose Skrevet 3. desember 2021 #12 Skrevet 3. desember 2021 Når ble du sykemeldt? Og hvor lenge? Rundt veke 28 og til permisjon, først 30-50% så 100% dei siste 2 mnd. Hvorfor ble du sykemeldt? Bekkenleddsmerter. Sleit også med vonde kynnera. Hvilken jobb har du/yrke? Sjukepleiar på ei tung pleieavdeling. Hvilken tilrettelegging fikk du? Null. Sjefen meinte eg skulle gå meir nattevakter, og gjorde lite for tilrettelegging. Følte du legen tok deg på alvor? Tja. Litt etter kvart. Trur berre ho ikkje forstod korleis det er med slike smerter kombinert med mykje ståande/gåande arbeid og tunge stell. Ho sa også at eg berre måtte ta smertestillande, men eg følte det er feil å ta mykje smertestillande som gravid for å klare å pushe seg gjennom på jobb. Hvordan reagere kolleger på sykemelding? Dei fleste har heldigvis vore gravide med diverse plagar sjølv, så veit kva det går i.
yeti92 Skrevet 3. desember 2021 #13 Skrevet 3. desember 2021 (endret) Når ble du sykemeldt? Og hvor lenge? Først 100% de to første ukene etter IUI pga vanvittig stress på jobben og flere mislykkede forsøk. Deretter 50% sykemelding fra uke 7/8 og er det fortsatt (uke 10 nå). Jeg er gravid med tvillinger og kommer til å få 100% sykemelding ca halvveis i svangerskapet pga risikosvangerskap. Hvorfor ble du sykemeldt? Er 50% sykemeldt pga kvalme, svimmelhet og trøtthet. Klarer ikke å fungere på jobb (eller hjemme) uten en dags pause mellom vaktene. Sover stort sett 12 timer etter en vakt og holder sofaen mesteparten av tiden jeg har fri. Hvilken jobb har du/yrke? Jeg er intensivsykepleier på en tung spesialavdeling. Hvilken tilrettelegging fikk du? Jeg slipper å bli satt på de tyngste/mest krevende pasientene. Får en dag eller to fri etter omtrent hver vakt jeg går. Slipper nattevakter. Prøver å ta hyppige pauser når det lar seg gjøre. Følte du legen tok deg på alvor? Absolutt! Hvordan reagere kolleger på sykemelding? De oppmuntrer meg til det. Får god støtte av alle. Mottar i tillegg god forståelse når jeg er på jobb, får hjelp og avlastning så mye det lar seg gjøre. Jeg synes selv at jeg har vært utrolig heldig både fra fastlege, arbeidsgiver og kollegaer sin side. Endret 3. desember 2021 av yeti92
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #14 Skrevet 3. desember 2021 Jobber i helsesektoren. Sykemeldt først 50% i 6 uker, deretter 100% fra uke 24. Dette skyldes bekkenleddsmerter. Jeg fikk lite tilrettelegging på jobb - var vanskelig å få til i følge arbeidsgiveren min, så jeg gikk med sterke plager i MANGE uker før jeg endelig ga meg. Første legen støttet meg ikke, så jeg byttet og fikk en lege som lot meg bestemme hvor mye jeg kunne klare. Veldig takknemlig for det. Kollegaene mine ville ha meg sykemeldt LENGE før fordi de så hvor vondt jeg hadde det 😂 Anonymkode: b211b...74f
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #15 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jobber i helsesektoren. Sykemeldt først 50% i 6 uker, deretter 100% fra uke 24. Dette skyldes bekkenleddsmerter. Jeg fikk lite tilrettelegging på jobb - var vanskelig å få til i følge arbeidsgiveren min, så jeg gikk med sterke plager i MANGE uker før jeg endelig ga meg. Første legen støttet meg ikke, så jeg byttet og fikk en lege som lot meg bestemme hvor mye jeg kunne klare. Veldig takknemlig for det. Kollegaene mine ville ha meg sykemeldt LENGE før fordi de så hvor vondt jeg hadde det 😂 Anonymkode: b211b...74f RockyRose skrev (10 timer siden): Når ble du sykemeldt? Og hvor lenge? Rundt veke 28 og til permisjon, først 30-50% så 100% dei siste 2 mnd. Hvorfor ble du sykemeldt? Bekkenleddsmerter. Sleit også med vonde kynnera. Hvilken jobb har du/yrke? Sjukepleiar på ei tung pleieavdeling. Hvilken tilrettelegging fikk du? Null. Sjefen meinte eg skulle gå meir nattevakter, og gjorde lite for tilrettelegging. Følte du legen tok deg på alvor? Tja. Litt etter kvart. Trur berre ho ikkje forstod korleis det er med slike smerter kombinert med mykje ståande/gåande arbeid og tunge stell. Ho sa også at eg berre måtte ta smertestillande, men eg følte det er feil å ta mykje smertestillande som gravid for å klare å pushe seg gjennom på jobb. Hvordan reagere kolleger på sykemelding? Dei fleste har heldigvis vore gravide med diverse plagar sjølv, så veit kva det går i. Snakket dere med jordmor/bedriftshelsetjeneste? Hva sa de angående tilrettelegging? Anonymkode: 4dba2...c25
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #16 Skrevet 4. desember 2021 Når ble du sykemeldt? Og hvor lenge? Ble sykemeldt 40% tre uker før permisjonsstart. Hvorfor ble du sykemeldt? Var utslitt da jeg ikke sov, hadde ekstremt mye kynnere og ble pålagt mer og mer arbeid pga ubrukelig vikar som ikke maktet å gjøre det han var ansatt for. Hvilken jobb har du/yrke? Kontorjobb innenfor Telekom med mye ansvar Hvilken tilrettelegging fikk du? Fikk beholde hjemmekontoret frem til det viste seg at vikar var evneveik og trang skulder til skulder-opplæring på de enkleste oppgavene mine (ansvarsoppgavene ble tatt av leder) Følte du legen tok deg på alvor? Lege og jordmor tok meg nok mer på alvor enn jeg gjorde. Lege ville helst sykemeldt meg 100% da han mente arbeidsplassen min gjorde det motsatte av å tilrettelegge ved å trekke tilbake den tilretteleggingen jeg opprinnelig hadde fått. Hvordan reagere kolleger på sykemelding? Aner ikke. Det driter jeg i. Anonymkode: 841f7...4a4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #17 Skrevet 4. desember 2021 Når ble du sykemeldt? Og hvor lenge? 50% Fra uke 6, er det fortsatt i uke 22 Hvorfor ble du sykemeldt? Betennelse i armen som ikke gir seg og ikke kan behandles med medisiner grunnet graviditeten. Hvilken jobb har du/yrke? Jobber innen finans Hvilken tilrettelegging fikk du? Har fått ergonomisk mus Følte du legen tok deg på alvor? Når det kommer til betennelsen i armen tar han den veldig på alvor. Direkte gravidplager er mer "suck it up, du har valgt det selv". Føden har tatt tak i han og gitt han beskjed om hva de forventer at han faktisk skal gjøre i forbindelse med graviditeten. Hvordan reagere kolleger på sykemelding? Vennlige, forståelsesfulle og støttende. Arbeidsgiver er veldig på tilbudssiden om hva jeg trenger for å klare å være mest mulig, lengst mulig i jobb. Veldig godt ivaretatt😊 Anonymkode: dbf84...9f7
Emma_123 Skrevet 4. desember 2021 #18 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 2.12.2021 den 20.08): Ble 50 % sykmeldt rundt uke 30 og ut tiden. Ble sykmeldt på grunn av angst, da jeg ble psykisk mishandlet av mannen. Jobbet som saksbehandler i kommune. Ingen tilrettelegging, handlet ikke om jobb. Legen tok meg veldig på alvor, og støttet meg hele veien og gjør det ennå. Kollegaer hadde ikke noe problem med at jeg ble sykmeldt så vidt jeg vet, regner med de trodde det var trøbbel med bekkenet eller noe. Anonymkode: de73f...c69 ❤️ Uff.. håper du har gått fra ham og at du og barnet har det bra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå