Mari Y Skrevet 4. desember 2021 #161 Skrevet 4. desember 2021 Entern skrev (1 minutt siden): Er det fordommer og hat å være mot undertrykking av kvinner, seksuelt misbruk av barn, voldskriminalitet og hat og trakassering av jøder og homofile? Nei, men den dagen man begynner og å hevde at muslimene tar over Europa så er det det, og det har ganske tydelige paralleller til antisemitisme
Entern Skrevet 4. desember 2021 #162 Skrevet 4. desember 2021 Klossmajor skrev (1 minutt siden): Holocaust er i hvert fall det groveste og ondeste utslaget av rasisme jeg kan komme på at menneskeheten har opplevd. Kanskje det groveste tilfellet av ondskap noensinne. Hendelsen farger også rasisme som begrep. Godt sagt og selvfølgelig helt enig. 1
Entern Skrevet 4. desember 2021 #163 Skrevet 4. desember 2021 Mari Y skrev (Akkurat nå): Nei, men den dagen man begynner og å hevde at muslimene tar over Europa så er det det, og det har ganske tydelige paralleller til antisemitisme De tar jo over visse områder, det er jo reine fakta 🤷♂️ Se: Malmö, andre steder i Sør-Sverige, lignende steder i Frankrike, bydeler i London… Å sammenligne det å fastslå dette faktumet med antisemittisme er intellektuelt og moralsk uærlig. Konspirasjonsteorien »Eurabia» blir selvsagt noe annet, i det tilfellet kan jeg være tilbøyelig til å være enig med deg. 1
Klossmajor Skrevet 4. desember 2021 #164 Skrevet 4. desember 2021 Mari Y skrev (4 minutter siden): Den viser til to biologier. En som hevder at det finnes og en som hevder at det ikke gjør det. Det de også videre gjør er og å diskreditere påstanden som den ene biologen kom med. Samtlige artikkel avviser det Sætre hevder. Du tar ting helt ut av kontekst. Det er fryktelig irriterende. Selv Wikipedia som du viste til hevder at det er bred enighet om at det ikke finnes raser i biologisk forstand. Poenget mitt er at man ikke kan kategorisk avvise det heller. Det er Sætre og Wikipedias avsnitt om rettsantropologi eksempler på. Sætre er tross alt professor i evolusjonsbiologi ved Institutt for biovitenskap ved Universitetet i Oslo. Er det noen her i Norge som burde ha kunnskap på området, så er det han.
Mari Y Skrevet 4. desember 2021 #165 Skrevet 4. desember 2021 Entern skrev (1 minutt siden): De tar jo over visse områder, det er jo reine fakta 🤷♂️ Se: Malmö, andre steder i Sør-Sverige, lignende steder i Frankrike, bydeler i London… Å sammenligne det å fastslå dette faktumet med antisemittisme er intellektuelt og moralsk uærlig. Konspirasjonsteorien »Eurabia» blir selvsagt noe annet, i det tilfellet kan jeg være tilbøyelig til å være enig med deg. Nei, det er ikke rene fakta. Deler av Sverige har en vesentlig utfordring med innvandring. Det er noe helt annet enn påstander om islamisering. PS: 'De tar over' inngår ganske tydelig i konspirasjonsteorien Eurabia. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #166 Skrevet 4. desember 2021 Rasismediskusjon på KG, det er som en massekræsj på motorveien som man ikke klarer å ta øynene vekk fra. Anonymkode: 0b35d...d06 2
Mari Y Skrevet 4. desember 2021 #167 Skrevet 4. desember 2021 Klossmajor skrev (Akkurat nå): Poenget mitt er at man ikke kan kategorisk avvise det heller. Det er Sætre og Wikipedias avsnitt om rettsantropologi eksempler på. Sætre er tross alt professor i evolusjonsbiologi ved Institutt for biovitenskap ved Universitetet i Oslo. Er det noen her i Norge som burde ha kunnskap på området, så er det han.sn Man kan trekke en logisk sannsynlighetsgrad og det er at når flertallet av forskere avviser biologisk rase som et begrep så er det mest sannsynlig riktig. Du burde også lese første avsnitt i Wikipedia- artikkelen 'A race is a grouping of humans based on shared physical or social qualities into categories generally viewed as distinct within a given society.[1] The term was first used to refer to speakers of a common language and then to denote national affiliations. By the 17th century, the term began to refer to physical (phenotypical) traits. Modern science regards race as a social construct, an identity which is assigned based on rules made by society.[2] While partially based on physical similarities within groups, race does not have an inherent physical or biological meaning'.[1][3][4] Det regnes som en sosial konstruksjon
Klossmajor Skrevet 4. desember 2021 #169 Skrevet 4. desember 2021 Entern skrev (15 minutter siden): Hva kan en professor i nordisk litteratur om dette temaet da??? Han har da ikke mer peiling på dette enn en rørlegger??? De andre to som sier seg uenige med Sætre er Jon Røyne Kyllingstad (historiker) og Ageliki Lefkaditou (vitenskapshistoriker med bakgrunn fra biologi). Så den ene har i det minste bakgrunn fra biologi da. 1
hlidskjalf Skrevet 4. desember 2021 #170 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 2.12.2021 den 18.31): Hva er rasisme i følge deg? Og i følge det du mener er rasisme; er du rasistisk? Anonymkode: b3bde...e57 Rasisme er ifølge meg å mislike eller hate noen for deres etniske opphav. Ifølge mange er dette en egenskap bare hvite europeere kan ha, men i virkeligheten gjelder dette alle folkeslag. Nå for tiden ser vi tvert i mot mest rasisme i retning hvite europeere. I Sør Afrika for eksempel blir hvite bokstavelig talt jaktet på. Det at visse rettigheter er forbeholdt utelukkende ikke-hvite tyder også på at rasismen mot hvite er systematisk og systemisk. Stikk motsatt av hva de woke leftistene hevder. Du kan ikke en gang uttrykke at det er helt ok å være hvit uten å bli anklaget for å være nazi og KKK-medlem. 2
Klossmajor Skrevet 4. desember 2021 #171 Skrevet 4. desember 2021 (endret) Mari Y skrev (10 minutter siden): Man kan trekke en logisk sannsynlighetsgrad og det er at når flertallet av forskere avviser biologisk rase som et begrep så er det mest sannsynlig riktig. Du burde også lese første avsnitt i Wikipedia- artikkelen 'A race is a grouping of humans based on shared physical or social qualities into categories generally viewed as distinct within a given society.[1] The term was first used to refer to speakers of a common language and then to denote national affiliations. By the 17th century, the term began to refer to physical (phenotypical) traits. Modern science regards race as a social construct, an identity which is assigned based on rules made by society.[2] While partially based on physical similarities within groups, race does not have an inherent physical or biological meaning'.[1][3][4] Det regnes som en sosial konstruksjon ...og siste avsnittet om rettsantropologi motsier siste setningen i sitatet. Endret 4. desember 2021 av Klossmajor
Entern Skrevet 4. desember 2021 #172 Skrevet 4. desember 2021 Mari Y skrev (7 minutter siden): Nei, det er ikke rene fakta. Deler av Sverige har en vesentlig utfordring med innvandring. Det er noe helt annet enn påstander om islamisering. PS: 'De tar over' inngår ganske tydelig i konspirasjonsteorien Eurabia. En «vesentlig utfordring» ja… Det er nok verre enn som så, du. 1
Mari Y Skrevet 4. desember 2021 #173 Skrevet 4. desember 2021 Klossmajor skrev (1 minutt siden): De andre to som sier seg uenige med Sætre er Jon Røyne Kyllingstad (historiker) og Ageliki Lefkaditou (vitenskapshistoriker med bakgrunn fra biologi). Så den ene har i det minste bakgrunn fra biologi da. De som sier seg uenig i at mennesker kan deles opp i genetiske raser og at svarte er mindre intelligente enn flertallet innen forskning er flertallet https://www.scientificamerican.com/article/race-is-a-social-construct-scientists-argue/
Mari Y Skrevet 4. desember 2021 #174 Skrevet 4. desember 2021 Klossmajor skrev (9 minutter siden): ...og siste avsnittet om rettsantropologi motsier siste setningen i sitatet. Igjen, en setning må leses i kontekst, og kilder som er fra ca 2000 holder ikke
Moriamo Skrevet 4. desember 2021 #175 Skrevet 4. desember 2021 6 minutter siden, hlidskjalf said: Nå for tiden ser vi tvert i mot mest rasisme i retning hvite europeere. I Sør Afrika for eksempel blir hvite bokstavelig talt jaktet på. Ikke bare i Sør-Afrika. Det var jo nylig i Wisconsin en bil som, om man skal tro nyhetsdekningen, helt av seg selv pløyde gjennom en juleparade som besto så godt som utelukkende av hvite. Var vel 4-5 døde, noen dusin skadde, mange barn. Tilfeldigvis satt det en fyr bak rattet med et dypt hat mot hvite, godt dokumentert gjennom sine sosiale medier, men jeg vet ikke om det er lov å snakke om det. 2
Mari Y Skrevet 4. desember 2021 #176 Skrevet 4. desember 2021 (endret) Entern skrev (12 minutter siden): En «vesentlig utfordring» ja… Det er nok verre enn som så, du. Det er en utfordring, men det har lite med islamisering og å gjøre, utover at islamister kan utnytte situasjonen, og det er temmelig naivt og å tro dette. Ikke minnst er det helt feil. Innvandring kan selvsagt dra med seg problemer såvel som fordeler, men hvis man tilskriver dette på ren automatikk en slags form for islamisering er man på god vei inn i konspirasjonsteoriene https://snl.no/Eurabia Endret 4. desember 2021 av Mari Y
Klossmajor Skrevet 4. desember 2021 #177 Skrevet 4. desember 2021 Mari Y skrev (2 minutter siden): De som sier seg uenig i at mennesker kan deles opp i genetiske raser og at svarte er mindre intelligente enn flertallet innen forskning er flertallet https://www.scientificamerican.com/article/race-is-a-social-construct-scientists-argue/ Jeg tror de fleste vil si seg enig i at svarte (og hvite også for den saks skyld) er mindre intelligente enn flertallet innen forskning. Forskere pleier å være mer intelligente enn folk ellers. 1
Entern Skrevet 4. desember 2021 #178 Skrevet 4. desember 2021 Mari Y skrev (4 minutter siden): Det er en utfordring, men det har lite med islamisering og å gjøre, utover at islamister kan utnytte situasjonen, og det er temmelig naivt og å tro dette. Ikke minnst er det helt feil. Noen ganger skulle jeg ønske jeg var en sånn person som så på endemisk grov vold, mafia, gruppevoldtekter, ukentlige bombeattentater og det som bare kan kalles stammekrig en «utfordring», men jeg er ikke det. Det er DU som insisterer på denne «islamiseringen», jeg har ikke det. Jeg nevnte bare at bl.a. Malmö er mer eller mindre overtatt av folk fra muslimske land. 3
Klossmajor Skrevet 4. desember 2021 #179 Skrevet 4. desember 2021 Mari Y skrev (7 minutter siden): De som sier seg uenig i at mennesker kan deles opp i genetiske raser og at svarte er mindre intelligente enn flertallet innen forskning er flertallet https://www.scientificamerican.com/article/race-is-a-social-construct-scientists-argue/ Spøk til side, så er jeg enig i det.
Mari Y Skrevet 4. desember 2021 #180 Skrevet 4. desember 2021 Klossmajor skrev (1 minutt siden): Jeg tror de fleste vil si seg enig i at svarte (og hvite også for den saks skyld) er mindre intelligente enn flertallet innen forskning. Forskere pleier å være mer intelligente enn folk ellers. Jeg tror at dersom du mener at forskere flest innen dette fagfeltet mener dette, så vet du absolutt ikke hva du snakker om. 'Science would favor Du Bois. Today, the mainstream belief among scientists is that race is a social construct without biological meaning. And yet, you might still open a study on genetics in a major scientific journal and find categories like "white" and "black" being used as biological variables.'
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå