Gå til innhold

Hva er rasisme?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Klossmajor skrev (3 minutter siden):

Om kultur og religion har en plass i rasismebegrepet, og i så fall hvordan det forholder seg til rasisme, er det delte meninger om.

Jo, men dette er likevel den definisjonen man bruker per dags dato. 

Endret av Mari Y
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mari Y skrev (1 minutt siden):

Jo, men dette er likevel den definisjonen man bruker per dags dato. 

Folk har forskjellige oppfatninger om hva rasisme er. Det er ikke slik at det råder enighet om at rasisme omfatter kultur og/eller religion. Det ser man da også av dette forumet. Det er veldig mange som mener rasismebregepet ikke omfatter religion.

Skrevet
Klossmajor skrev (1 minutt siden):

Folk har forskjellige oppfatninger om hva rasisme er. Det er ikke slik at det råder enighet om at rasisme omfatter kultur og/eller religion. Det ser man da også av dette forumet. Det er veldig mange som mener rasismebregepet ikke omfatter religion.

Igjen, et argument som at folk har ulike meninger om hva rasisme er holder ikke. Studier og forskning gjør. 

Skrevet

Rasisme er vel ganske enkelt hvis man sier at et menneske har en bestemt egenskap fordi vedkommende har en bestemt rase/tilhører et bestemt folkeslag. Det er innafor å kritisere/kjefte på et menneske hvis det gjør noe som er galt. Men hvis man samtidig sier at dette menneske har gjort den gale tingen fordi han eller hun har en bestemt hudfarge er man rasist. F. eks.: «Du stjeler i butikker fordi du er asiat» Derimot er det ikke rasisme å si at mye av det som f. eks. foregår i Nord-korea ikke er bra. Heller ikke å kritisere samfunn som driver med kvinneundertrykking f. eks. Det har heller med kultur å gjøre. Og man har rett til å kritisere kulturer som ikke er bra. Rasisme blir det heller hvis man f. eks. påstår at alt det vonde som foregår i et samfunn skyldes at det er noe spesielt ved rasen/folkeslaget som bor der. Ellers, så er det jo også vanlig å blande sammen rasisme og fremmedfrykt. Hvis man tror at alle utlendinger er kriminelle, så kan det like mye handle om fremmedfrykt, at man ikke kjenner så godt til en kultur f. eks.

• Liker 1
Skrevet
Mari Y skrev (3 minutter siden):

Klossmajor, nå er det slik at din oppgave her er ikke og å linke til en Wikipedia- artikkel, men hvor du har lest det du kommer med hen. Dette er dårlig hersketeknikk for og å ro seg ut av en situasjon. Kilden, hvor du har lest dette sitatet hen er det som teller. 

. Videre 

'Identification of the ancestry of an individual is dependent upon knowledge of the frequency and distribution of phenotypic traits in a population. This does not necessitate the use of a racial classification scheme based on unrelated traits, although the race concept is widely used in medical and legal contexts in the United States.[208] Some studies have reported that races can be identified with a high degree of accuracy using certain methods, such as that developed by Giles and Elliot. However, this method sometimes fails to be replicated in other times and places; for instance, when the method was re-tested to identify Native Americans, the average rate of accuracy dropped from 85% to 33%.[73] Prior information about the individual (e.g. Census data) is also important in allowing the accurate identification of the individual's'. 

Nettopp. Enkelte studier. Og det er ikke godt nok til og å hevde at det er et faktum. 

Du ba om kilden. Jeg ga deg kilden.

Skrevet
Ella-2 skrev (Akkurat nå):

Rasisme er vel ganske enkelt hvis man sier at et menneske har en bestemt egenskap fordi vedkommende har en bestemt rase/tilhører et bestemt folkeslag. Det er innafor å kritisere/kjefte på et menneske hvis det gjør noe som er galt. Men hvis man samtidig sier at dette menneske har gjort den gale tingen fordi han eller hun har en bestemt hudfarge er man rasist. F. eks.: «Du stjeler i butikker fordi du er asiat» Derimot er det ikke rasisme å si at mye av det som f. eks. foregår i Nord-korea ikke er bra. Heller ikke å kritisere samfunn som driver med kvinneundertrykking f. eks. Det har heller med kultur å gjøre. Og man har rett til å kritisere kulturer som ikke er bra. Rasisme blir det heller hvis man f. eks. påstår at alt det vonde som foregår i et samfunn skyldes at det er noe spesielt ved rasen/folkeslaget som bor der. Ellers, så er det jo også vanlig å blande sammen rasisme og fremmedfrykt. Hvis man tror at alle utlendinger er kriminelle, så kan det like mye handle om fremmedfrykt, at man ikke kjenner så godt til en kultur f. eks.

Rasisme er i smal betydning oppfatninger, holdninger eller handlinger som deler mennesker inn i påståtte «raser» hvor noen hevdes å være mer verdifulle enn andre. I dag brukes begrepet rasisme også i vid betydning om flere former for etnisk diskriminering som ikke nødvendigvis bygger på forestillingen om «menneskeraser», men som også skjer på basis av andre kjennetegn som nasjonalitet, utseende, kultur eller religion.

Ikke rasisme: At man kjefter på en man er oppgitt over

Rasisme: At man tillegger en etnisk eller religiøs gruppe egenskaper kollektiv, gjerne ift hvor de kommer fra eller raselære. 

Ijj

Skrevet
Klossmajor skrev (4 minutter siden):

Du ba om kilden. Jeg ga deg kilden.

Den oppgir i alle fall mye mer enn det du representerer 

Skrevet
Mari Y skrev (3 minutter siden):

Igjen, et argument som at folk har ulike meninger om hva rasisme er holder ikke. Studier og forskning gjør. 

Jo, det spiller absolutt en veldig stor rolle.

Skrevet
Mari Y skrev (Akkurat nå):

Den oppgir i alle fall mye mer enn det du representerer 

Den viser at det finnes vitenskapelig belegg for inndeling av menneskeheten i raser, samtidig som den presenterer motargumenter mot det.

• Liker 1
Skrevet
Klossmajor skrev (Akkurat nå):

Jo, det spiller absolutt en veldig stor rolle.

Nei. Men jeg gidder ikke kaste bort tid på og å prøve og å overbevise deg om det heller, da det sier seg selv. Jeg tenker at resten trenger og å se hvor farlig rasisme er og derfor er det greit og å plukke det fra hverandre 

Skrevet
Mari Y skrev (Akkurat nå):

Rasisme er i smal betydning oppfatninger, holdninger eller handlinger som deler mennesker inn i påståtte «raser» hvor noen hevdes å være mer verdifulle enn andre. I dag brukes begrepet rasisme også i vid betydning om flere former for etnisk diskriminering som ikke nødvendigvis bygger på forestillingen om «menneskeraser», men som også skjer på basis av andre kjennetegn som nasjonalitet, utseende, kultur eller religion.

Ikke rasisme: At man kjefter på en man er oppgitt over

Rasisme: At man tillegger en etnisk eller religiøs gruppe egenskaper kollektiv, gjerne ift hvor de kommer fra eller raselære. 

Ijj

Ja, men hvis man tar med en religiøs gruppe inn i rasismebegrepet, så tenker jeg at det blir litt feil. Et tenkt tilfelle: Hvis  jeg som etnisk nordmann hadde sluttet meg til en religiøs gruppe i Norge, f. eks. en gruppe med muslimer og alle de andre i den religøse gruppen er f. eks. fra pakistanere, så blir det jo litt feil å kalle det rasisme hvis andre folk hetser meg. Jeg tilhører jo fremdeles den samme «rasen». Da ville jeg heller kalle det religionskritikk

• Liker 1
Skrevet
Klossmajor skrev (4 minutter siden):

Den viser at det finnes vitenskapelig belegg for inndeling av menneskeheten i raser, samtidig som den presenterer motargumenter mot det.

Det er egentlig litt «avlegs» å kalle det rase når det gjelder mennesker. Det er nemlig genetisk omtrent ingen ting som skiller oss. Men man kan vel grovt dele inn menneskeheten i 3 ulike folkeslag: Den kaukasiske, den negroide og den asiatiske/mongolske

Skrevet
Klossmajor skrev (1 minutt siden):

Nei, den viser at det finnes enkelte studier som bekrefter en rekke påstander som brukes innen rettsantropologi, der andre studier påpeker noe annet. At enkelte studier skulle bekrefte en påstand betyr ikke det at det er korrekt eller at det finnes vitenskapelig belegg 

Skrevet

Diskriminering på grunn av hudfarge, som lager skille mellom mennesker. Som de som mener at andre skal tåle at "Jeg har det morsomt på andres bekostning", "det må man tåle" osv. Det er unødvendig og jeg skjønner veldig godt mange kan føle seg krenket.  Hvorfor skal akkurat du ha det privilegie som gjør at det rettferdiggjøres?

Religionskritikk er ikke rasisme om man holder det til religionen. De fleste har få studiepoeng i religion og kommer med med argumenter basert på følelser. Noe som er særdeles dårlige argumenter. 

Anonymkode: 4fb12...524

Skrevet
Klossmajor skrev (7 minutter siden):

Nei, for skal du ha det må du ha god nok og nok mengde data. 

PS: leser man kildene de lenker til er de flere år gamle. 

Gjest Shawtyella
Skrevet (endret)

Ethvert menneske som ser seg selv som mer verdt og viktigere enn en annen rase. Rasisme i seg selv er vel hovedsaklig om raser, men det går ofte hånd i hånd med kultur og religion.

Endret av Shawtyella
Skrevet
Ella-2 skrev (4 minutter siden):

Ja, men hvis man tar med en religiøs gruppe inn i rasismebegrepet, så tenker jeg at det blir litt feil. Et tenkt tilfelle: Hvis  jeg som etnisk nordmann hadde sluttet meg til en religiøs gruppe i Norge, f. eks. en gruppe med muslimer og alle de andre i den religøse gruppen er f. eks. fra pakistanere, så blir det jo litt feil å kalle det rasisme hvis andre folk hetser meg. Jeg tilhører jo fremdeles den samme «rasen». Da ville jeg heller kalle det religionskritikk

Hvis man tillegger en hel gruppe mennesker egenskaper basert på hvilken religion de tilhører, f eks islamofobi eller antisemitisme, så er det rasisme. Selv om man  har gått vekk fra og å snakke om raseinndeling. 

Skrevet
Mari Y skrev (1 minutt siden):

Hvis man tillegger en hel gruppe mennesker egenskaper basert på hvilken religion de tilhører, f eks islamofobi eller antisemitisme, så er det rasisme. Selv om man  har gått vekk fra og å snakke om raseinndeling. 

Ja, antisemitisme er jeg enig i er rasisme. For da tillegger man jo et folkeslag bestemte egenskaper. Å være jøde kan jo bety begge deler. Både et folkeslag og en religion. Men er det bare religionen man kritiserer, så mener jeg at det er religionskritikk og ikke rasisme. Mange ilegger også kristne bestemte negative egenskaper. At alle kristne er/gjør «sånn og sånn». Det er også religionskritikk/uvitenhet, men ikke rasisme. Men når dette er sagt, så er jeg klar over at begrepet rasisme har forandret seg med årene og har på en måte blitt utvidet. 

• Liker 1
Skrevet
Ella-2 skrev (1 minutt siden):

Ja, antisemitisme er jeg enig i er rasisme. For da tillegger man jo et folkeslag bestemte egenskaper. Å være jøde kan jo bety begge deler. Både et folkeslag og en religion. Men er det bare religionen man kritiserer, så mener jeg at det er religionskritikk og ikke rasisme. Mange ilegger også kristne bestemte negative egenskaper. At alle kristne er/gjør «sånn og sånn». Det er også religionskritikk/uvitenhet, men ikke rasisme. Men når dette er sagt, så er jeg klar over at begrepet rasisme har forandret seg med årene og har på en måte blitt utvidet. 

Jo, men forskjellen her er 'rasifisering'. Da er det ikke religionskritikk. Selv om man har for vane og å tillegge kristne kollektive egenskaper negativt så er det ikke det samme som religionskritikk. Det betyr bare at det ikke er et klart skille mellom religionskritikk og fordommer. 

https://www.idunn.no/kok/2011/04/art03

Skrevet
Mari Y skrev (5 minutter siden):

Jo, men forskjellen her er 'rasifisering'. Da er det ikke religionskritikk. Selv om man har for vane og å tillegge kristne kollektive egenskaper negativt så er det ikke det samme som religionskritikk. Det betyr bare at det ikke er et klart skille mellom religionskritikk og fordommer. 

https://www.idunn.no/kok/2011/04/art03

Ja, det er ikke så lett. Man kan fort blande begrepene. Fordommer er jo absolutt også et begrep som er aktuelt. F. eks. at noen tenker at alle muslimer er som de som er medlem av IS.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...