Mari Y Skrevet 4. desember 2021 #101 Skrevet 4. desember 2021 Klossmajor skrev (5 minutter siden): Visse meninger er ikke populært å ytre. Politikk er også en del av bildet her. Ikke et argument.
Klossmajor Skrevet 4. desember 2021 #102 Skrevet 4. desember 2021 Mari Y skrev (Akkurat nå): Når jeg leser det jeg leser, så ser det ikke ut som det er delte meninger i det vitenskapelige miljøet og dersom du mener at det er delte meninger bør du underbygge det. Dvs, ikke en og annen professor som måtte mene dette og deretter får kraftig kritikk av flere vitenskapsfolk. Men faktiske kilder som viser til at vitenskapsmiljoet er delt i dette synet. Jeg tror du finner at det skal godt gjøres Watson mottok en del støtte også. Den kraftige kritikken gikk mer på nedvurderingen av svarte i forhold til hvite.
Klossmajor Skrevet 4. desember 2021 #103 Skrevet 4. desember 2021 Mari Y skrev (Akkurat nå): Ikke et argument. At han ble fratatt prisen er i hvert fall ikke et gyldig argument.
Mari Y Skrevet 4. desember 2021 #104 Skrevet 4. desember 2021 Klossmajor skrev (5 minutter siden): Det har jeg allerede gjort. Du kommer ikke med holdbare argumenter utover og å hardnakket påstå at du har rett
Mari Y Skrevet 4. desember 2021 #105 Skrevet 4. desember 2021 Klossmajor skrev (Akkurat nå): At han ble fratatt prisen er i hvert fall ikke et gyldig argument. Jeg tenker det i alle fall illustrerer at man ikke skal ta påstander for god fisk, selv når det kommer fra vitenskapelig hold.
Mari Y Skrevet 4. desember 2021 #106 Skrevet 4. desember 2021 (endret) Klossmajor skrev (3 minutter siden): Watson mottok en del støtte også. Den kraftige kritikken gikk mer på nedvurderingen av svarte i forhold til hvite. Fra hvor da? Dersom du mener dette, vil jeg gjerne se det Endret 4. desember 2021 av Mari Y
Entern Skrevet 4. desember 2021 #107 Skrevet 4. desember 2021 Mari Y skrev (3 minutter siden): Ikke et argument. Det er det ikke du som bestemmer. 1
Klossmajor Skrevet 4. desember 2021 #108 Skrevet 4. desember 2021 Mari Y skrev (1 minutt siden): Du kommer ikke med holdbare argumenter utover og å hardnakket påstå at du har rett «Rasebegrepet har forandret seg over tid, og er ikke så fastskrevet i stein. Raseinndelingen er basert grovt på fenotypiske forskjeller som er helt åpenbare. Så kan man diskutere om denne genetiske variasjonen er stor nok til at det gir grunnlag for å snakke om raser. Uansett er disse forskjellene eksisterende. Mennesker har behov for å kategorisere alt vi har rundt oss, og den mest anvendelige måten å beskrive disse forskjellene på er med rasebegreper.» Rase anvendes innenfor rettsantropologi.
Mari Y Skrevet 4. desember 2021 #109 Skrevet 4. desember 2021 Entern skrev (Akkurat nå): Det er det ikke du som bestemmer. Jeg kan godt avfeie det folk skriver som 'ikke et argument' og jeg gjør det gjerne også. Enkelte holdninger og uttalelser er det greit og å ikke la gå forbi i det stille
KvinneMannen Skrevet 4. desember 2021 #110 Skrevet 4. desember 2021 Personlig tenker jeg at rasisme er diskriminering basert på hudfarge, men det ser ut til at definisjonen også inkluderer kultur og religion, hvilket er utrolig ødeleggende. Det betyr enkelt sagt at man enten må erkjenne at kulturer hvor kvinner blir undertrykt, hvor barn blir giftet bort og behandlet som sexslaver er likestilt med vår egen kultur og det er derfor ikke nødvendigvis galt, eller så er man rasist. 4
Mari Y Skrevet 4. desember 2021 #111 Skrevet 4. desember 2021 (endret) Klossmajor skrev (4 minutter siden): «Rasebegrepet har forandret seg over tid, og er ikke så fastskrevet i stein. Raseinndelingen er basert grovt på fenotypiske forskjeller som er helt åpenbare. Så kan man diskutere om denne genetiske variasjonen er stor nok til at det gir grunnlag for å snakke om raser. Uansett er disse forskjellene eksisterende. Mennesker har behov for å kategorisere alt vi har rundt oss, og den mest anvendelige måten å beskrive disse forskjellene på er med rasebegreper.» Rase anvendes innenfor rettsantropologi. Igjen, bør du komme med kilder for hvor du har lest dette hen. Ikke bare løse påstander. Og i hvert fall ikke når du representerer en påstand helt ut av kontekst. Endret 4. desember 2021 av Mari Y
Entern Skrevet 4. desember 2021 #112 Skrevet 4. desember 2021 Mari Y skrev (1 minutt siden): Jeg kan godt avfeie det folk skriver som 'ikke et argument' og jeg gjør det gjerne også. Enkelte holdninger og uttalelser er det greit og å ikke la gå forbi i det stille Nettopp… 2
Mari Y Skrevet 4. desember 2021 #113 Skrevet 4. desember 2021 KvinneMannen skrev (1 minutt siden): Personlig tenker jeg at rasisme er diskriminering basert på hudfarge, men det ser ut til at definisjonen også inkluderer kultur og religion, hvilket er utrolig ødeleggende. Det betyr enkelt sagt at man enten må erkjenne at kulturer hvor kvinner blir undertrykt, hvor barn blir giftet bort og behandlet som sexslaver er likestilt med vår egen kultur og det er derfor ikke nødvendigvis galt, eller så er man rasist. Det handler ikke så mye om og å sidestille disse kulturene, men og å kollektivt tillegge mennesker egenskaper basert på hvor de kommer fra, religion osv
Entern Skrevet 4. desember 2021 #114 Skrevet 4. desember 2021 KvinneMannen skrev (1 minutt siden): Personlig tenker jeg at rasisme er diskriminering basert på hudfarge, men det ser ut til at definisjonen også inkluderer kultur og religion, hvilket er utrolig ødeleggende. Det betyr enkelt sagt at man enten må erkjenne at kulturer hvor kvinner blir undertrykt, hvor barn blir giftet bort og behandlet som sexslaver er likestilt med vår egen kultur og det er derfor ikke nødvendigvis galt, eller så er man rasist. Veldig godt sagt. Å beskylde folk for rasisme er en hersketeknikk som hindrer samfunnet i å ta grep og gjøre noe nødvendig og konstruktivt med problemer som har vist seg endemiske i visse grupper. 2
Entern Skrevet 4. desember 2021 #115 Skrevet 4. desember 2021 Mari Y skrev (Akkurat nå): Det handler ikke så mye om og å sidestille disse kulturene, men og å kollektivt tillegge mennesker egenskaper basert på hvor de kommer fra, religion osv Dette er en bortforklaring. Det vet du godt. 2
Klossmajor Skrevet 4. desember 2021 #116 Skrevet 4. desember 2021 Mari Y skrev (Akkurat nå): Igjen, bør du komme med kilder for hvor du har lest dette hen. Ikke bare løse påstander Les under «Forensic anthropology» på engelsk Wikipedias side om rase som kategorisering av mennesker: https://en.wikipedia.org/wiki/Race_(human_categorization)#Forensic_anthropology
Mari Y Skrevet 4. desember 2021 #117 Skrevet 4. desember 2021 Entern skrev (Akkurat nå): Dette er en bortforklaring. Det vet du godt. Nei, det er det ikke. Fra SNL 'Rasisme er i smal betydning oppfatninger, holdninger eller handlinger som deler mennesker inn i påståtte «raser» hvor noen hevdes å være mer verdifulle enn andre. I dag brukes begrepet rasisme også i vid betydning om flere former for etnisk diskriminering som ikke nødvendigvis bygger på forestillingen om «menneskeraser», men som også skjer på basis av andre kjennetegn som nasjonalitet, utseende, kultur eller religion' https://snl.no/rasisme
Entern Skrevet 4. desember 2021 #118 Skrevet 4. desember 2021 Mari Y skrev (Akkurat nå): Nei, det er det ikke. Fra SNL 'Rasisme er i smal betydning oppfatninger, holdninger eller handlinger som deler mennesker inn i påståtte «raser» hvor noen hevdes å være mer verdifulle enn andre. I dag brukes begrepet rasisme også i vid betydning om flere former for etnisk diskriminering som ikke nødvendigvis bygger på forestillingen om «menneskeraser», men som også skjer på basis av andre kjennetegn som nasjonalitet, utseende, kultur eller religion' https://snl.no/rasisme Bla bla bla. Mener du at en kultur som oppfordrer til undertrykking og mishandling av kvinner og seksuelt misbruk av barn er like bra som en kultur som forbyr slikt? Plz svar, JA eller NEI. 3
Klossmajor Skrevet 4. desember 2021 #119 Skrevet 4. desember 2021 Mari Y skrev (1 minutt siden): Nei, det er det ikke. Fra SNL 'Rasisme er i smal betydning oppfatninger, holdninger eller handlinger som deler mennesker inn i påståtte «raser» hvor noen hevdes å være mer verdifulle enn andre. I dag brukes begrepet rasisme også i vid betydning om flere former for etnisk diskriminering som ikke nødvendigvis bygger på forestillingen om «menneskeraser», men som også skjer på basis av andre kjennetegn som nasjonalitet, utseende, kultur eller religion' https://snl.no/rasisme Om kultur og religion har en plass i rasismebegrepet, og i så fall hvordan det forholder seg til rasisme, er det delte meninger om. 1
Mari Y Skrevet 4. desember 2021 #120 Skrevet 4. desember 2021 Klossmajor skrev (3 minutter siden): Les under «Forensic anthropology» på engelsk Wikipedias side om rase som kategorisering av mennesker: https://en.wikipedia.org/wiki/Race_(human_categorization)#Forensic_anthropology Klossmajor, nå er det slik at din oppgave her er ikke og å linke til en Wikipedia- artikkel, men hvor du har lest det du kommer med hen. Dette er dårlig hersketeknikk for og å ro seg ut av en situasjon. Kilden, hvor du har lest dette sitatet hen er det som teller. . Videre 'Identification of the ancestry of an individual is dependent upon knowledge of the frequency and distribution of phenotypic traits in a population. This does not necessitate the use of a racial classification scheme based on unrelated traits, although the race concept is widely used in medical and legal contexts in the United States.[208] Some studies have reported that races can be identified with a high degree of accuracy using certain methods, such as that developed by Giles and Elliot. However, this method sometimes fails to be replicated in other times and places; for instance, when the method was re-tested to identify Native Americans, the average rate of accuracy dropped from 85% to 33%.[73] Prior information about the individual (e.g. Census data) is also important in allowing the accurate identification of the individual's'. Nettopp. Enkelte studier. Og det er ikke godt nok til og å hevde at det er et faktum.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå