AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #41 Skrevet 4. desember 2021 7 minutter siden, Morpheus said: Rasistisk er hvis du ser ned på andre raser inn din egen, og mener at din rase er overlegen alle andre. Det er jeg ikke helt enig i. Det er også rasistisk så behande folk bedre fordi de har en viss rase. Jeg er etnisk norsk (altså hvit), og bor i et land med brune mennesker. Jeg blir konstant behandlet bedre enn de innfødte bare fordi jeg er hvit. Det er også rasisme. Anonymkode: cbbc9...365
MorTil2 Skrevet 4. desember 2021 #42 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er selvfølgelig ikke rasisme. Det er viktig at øst-europere vernes mot rasisme i Norge idag. Anonymkode: 42a53...030 Så rasisme er rasespesifikk? 1
Mari Y Skrevet 4. desember 2021 #43 Skrevet 4. desember 2021 MorTil2 skrev (1 time siden): Vitenskapelig så er mennesker dyr. Og som art varierer vi kulturelt og psykologisk. Om man velger å ikke bruke begrepet rase, så er det kanskje mer akseptabelt å si grupper? Faktum er at mennesket som art har store variasjoner. Å si at raser ikke eksisterer, er ikke vitenskapelig. Det er et begrep man har gått bort i fra for ikke å fornærme. Selve begrepet "rase" er ikke negativt. Men om man velger å henge seg opp i baksidene ved begrepet, så blir det et problem. Spørsmålet er om det strengt tatt hadde trengt å være det. Det holder ikke som en forklaring. Ei heller ikke og å snakke om genetisk variasjon. Det er, mer presist, og å hevde at det ikke finnes vitenskapelig bevis for at menneskeraser eksisterer. Noe det ikke gjør. Og det spiller ingen rolle om hvorvidt det er negativt ladet eller ikke. Poenget er grunnleggende bevis. Det har man ikke klart og å produsere
Entern Skrevet 4. desember 2021 #44 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Rasisme er en genetisk kode hvite mennesker er født med, dette er grunnen til at bare hvite mennesker er rasister. Anonymkode: afed1...674 DETTE er ren rasisme. 3
Mari Y Skrevet 4. desember 2021 #45 Skrevet 4. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er et tema som ikke egner seg for kg, for her er det mye uvitenhet. Det er riktig at klassisk rasisme ser på hudfarge og rase. Rasisme i nyere forstand omfatter også andres kultur, og alt nedsettende i den forstand. Rasisme på strukturelt nivå er særdeles utbredt her i Norge. Alle som er annerledes ser landet ned på; vi skal «hjelpe» de å bli en verdig samfunnsborger av «vår» kultur, vi generaliserer og setter andre i bås, lar være å kalle innvandrere inn til intervju, lager barrierer for minoriteter (eks. språklige). For ikke å snakke om muslimer og alt nedsettende de opplever om sin kultur. Vi i etniske nordmenn er mao et ganske kvalmende folk, og jeg vil påstå at de fleste av oss er rasistisk i strukturell forstand. Anonymkode: f2d38...bff Dette. Forsåvidt er det helt greit at de tar del i vår kultur og nødvendig til en viss grad. Jeg tror også det er viktig og å spesifisere at muslimer ikke trenger og å ha noen bestemt kultur ei heller at vi snakker om nordmenn som helhet. Denne rasismen gjelder ikke alle nordmenn, men det er mye fordommer mot muslimer i Norge ja. Alt for mye. Endret 4. desember 2021 av Mari Y
Entern Skrevet 4. desember 2021 #46 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Rasisme er at man utsetter innvandrerbefolkningen for ubehagelige hendelsen i landet. Enkelt og greit. Anonymkode: 42a53...030 Og når innvandrere er ekstremt ubehagelige mot urbefolkningen, og selv politiet sier volden er rasistisk motivert…? 2
Mari Y Skrevet 4. desember 2021 #47 Skrevet 4. desember 2021 Entern skrev (1 minutt siden): Og når innvandrere er ekstremt ubehagelige mot urbefolkningen, og selv politiet sier volden er rasistisk motivert…? Hvor har du lest dette hen?
MorTil2 Skrevet 4. desember 2021 #48 Skrevet 4. desember 2021 Mari Y skrev (Akkurat nå): Det holder ikke som en forklaring. Ei heller ikke og å snakke om genetisk variasjon. Det er, mer presist, og å hevde at det ikke finnes vitenskapelig bevis for at menneskeraser eksisterer. Noe det ikke gjør. Og det spiller ingen rolle om hvorvidt det er negativt ladet eller ikke. Poenget er grunnleggende bevis. Det har man ikke klart og å produsere Du tror tydeligvis at du vet best og klarer ikke å skille mellom begrepene rasisme og rase. Da blir det vanskelig å føre en debatt. Selvsagt er mennesker delt inn i raser. Og hva er galt med det? Vi er en del av dyreriket, og vi er sammensatt av ulike arter og det gir mangfold. Det blir først rasisme hvis man forholder seg til begrepet i form av teorier eller handlinger som tilsier at man setter noen raser høyere enn andre. Så lenge man anser alle raser som likeverdige, er det ikke rasistisk å si at menneskeheten består av ulike raser. 4
Entern Skrevet 4. desember 2021 #49 Skrevet 4. desember 2021 Mari Y skrev (3 minutter siden): Hvor har du lest dette hen? Lest? Det var i nyhetene. Spar deg hersketeknikkene. 1
Mari Y Skrevet 4. desember 2021 #50 Skrevet 4. desember 2021 MorTil2 skrev (Akkurat nå): Du tror tydeligvis at du vet best og klarer ikke å skille mellom begrepene rasisme og rase. Da blir det vanskelig å føre en debatt. Selvsagt er mennesker delt inn i raser. Og hva er galt med det? Vi er en del av dyreriket, og vi er sammensatt av ulike arter og det gir mangfold. Det blir først rasisme hvis man forholder seg til begrepet i form av teorier eller handlinger som tilsier at man setter noen raser høyere enn andre. Så lenge man anser alle raser som likeverdige, er det ikke rasistisk å si at menneskeheten består av ulike raser. Jeg vet i alle fall at jeg stoler på bevis- byrde og når man ikke kan bevise at det finnes raser blant mennesker så tror jeg lite på at det er noe grunnlag for og å hevde at det er sant. Nei, det er ikke noen selvfølge at de er det. Selv ikke det at vi er dyr legitimerer at det du skriver er sant. Fordi det finnes ikke vitenskapelig dokumentasjon og gjør det ikke det kan du heller ikke hevde at det stemmer. Nei, i hvert fall ikke. Dette er så til de grader tøv og et kjapt søk på nett ville vist deg at rasisme er mer enn bare raseteorier. At du tror på dette vaset selv sier mye om hvor lite du vet.
Mari Y Skrevet 4. desember 2021 #51 Skrevet 4. desember 2021 Entern skrev (3 minutter siden): Lest? Det var i nyhetene. Spar deg hersketeknikkene. Kom heller med kilder, ikke et slikt argument. Kommer du med en påstand må du underbygge den
Entern Skrevet 4. desember 2021 #52 Skrevet 4. desember 2021 Mari Y skrev (Akkurat nå): Kom heller med kilder, ikke et slikt argument. Kommer du med en påstand må du underbygge den Men du må selvfølgelig aldri underbygge noe… Hva kan jeg si, begynn å følge med på nyhetene, kanskje du får med deg noe viktig? Kanskje du tilmed lærer noe…? 2
Mari Y Skrevet 4. desember 2021 #53 Skrevet 4. desember 2021 Entern skrev (Akkurat nå): Men du må selvfølgelig aldri underbygge noe… Hva kan jeg si, begynn å følge med på nyhetene, kanskje du får med deg noe viktig? Kanskje du tilmed lærer noe…? Jeg gjør det når jeg kommer med en påstand. At du ser på nyheter er ikke et argument
Mari Y Skrevet 4. desember 2021 #54 Skrevet 4. desember 2021 Se her, @MorTil2 https://snl.no/mennesket_-_forskjeller_mellom_menneskegrupper Dette er så lett og å tilbakebevise at det er helt utrolig at du sprer slikt vås
Mari Y Skrevet 4. desember 2021 #55 Skrevet 4. desember 2021 https://www.tekniskmuseum.no/medisin/21-nyheter/284-rasisme-finnes-fortsatt
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #56 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 2.12.2021 den 18.31): Hva er rasisme i følge deg? Og i følge det du mener er rasisme; er du rasistisk? Anonymkode: b3bde...e57 Rasisme er at hvite mennesker føler seg intellektuelt og kulturelt overlegne mennesker med annen hudfarge. Det er det det faktisk er snakk om. Anonymkode: a2af1...138
MorTil2 Skrevet 4. desember 2021 #57 Skrevet 4. desember 2021 Mari Y skrev (5 minutter siden): Se her, @MorTil2 https://snl.no/mennesket_-_forskjeller_mellom_menneskegrupper Dette er så lett og å tilbakebevise at det er helt utrolig at du sprer slikt vås Jeg sprer ikke vås. Jeg har en mening, som i denne sammenheng ikke er lik din. Og det blir du tydeligvis opprørt over. Om du leser siste del av det du linker til, vil du se problemet sammenfattet: det er opplevelsen av ordene som er problemet. Det betyr ikke at den som bruker et ord mener noe vondt med det. Uansett, så er det forskjell på genetikk og rase/art/etnisk gruppe. Genetiske forskjeller vil du finne i en søskenflokk. Men de er alle av samme rase/art/etnisk gruppe. Tror du må jobbe litt med å godta at andre mennesker mener noe annet enn deg, uten å dermed anta at det de mener er feil. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #58 Skrevet 4. desember 2021 Her sitter altså en gjeng som ikke har vært utsatt for rasisme og skal avgjøre hva det er. Gir like mye mening som at Japan skulle ha ansvar for Norges Wikipedia-oppføring. Protip: Snakk med folk som har opplevd rasisme eller les om deres erfaringer. Såpass til kunnskapsgrunnlag bør man kreve av seg selv før man deltar. Det er dog enkelt å ikke være rasist. Så enkelt er det: 1) Ikke anta ting om et menneske bare fordi det tilhører en annen kultur eller har en bestemt hudfarge. 2) Når et menneske fra en annen kultur eller med en annen hudfarge har gjort noe galt, ikke anta at «de» alle er sånn. Enkle, humanistiske prinsipper. Tenkt ut for århundrer siden. Anonymkode: 0b35d...d06 1
Mari Y Skrevet 4. desember 2021 #59 Skrevet 4. desember 2021 MorTil2 skrev (3 minutter siden): Jeg sprer ikke vås. Jeg har en mening, som i denne sammenheng ikke er lik din. Og det blir du tydeligvis opprørt over. Om du leser siste del av det du linker til, vil du se problemet sammenfattet: det er opplevelsen av ordene som er problemet. Det betyr ikke at den som bruker et ord mener noe vondt med det. Uansett, så er det forskjell på genetikk og rase/art/etnisk gruppe. Genetiske forskjeller vil du finne i en søskenflokk. Men de er alle av samme rase/art/etnisk gruppe. Tror du må jobbe litt med å godta at andre mennesker mener noe annet enn deg, uten å dermed anta at det de mener er feil. Så dersom jeg går ut og hevder at månen er en ost så betyr det at det er sant? Innlegget gjør det veldig klart at det ikke finnes vitenskapelig bevis for raser. Igjen, det at de skriver dette 'Historiens og samtidens utallige eksempler på overgrep mot mennesker med annet utseende understreker hvor komplisert dette feltet er.' Betyr ikke at det du skriver er riktig. Og leser man hele innlegget understreker de at det ikke finnes bevis. Det er irrellevant om hvorvidt man mener noe vondt med det eller ikke. Poenget er at det ikke eksisterer bevis. Igjen: Rase er ikke noe bevis for at finnes. Etnisitet finnes. Både og å dele opp menneskers verdi etter rase eller etnisitet er rasisme. Nei, jeg trenger ikke og å godta at noen mener noe annet enn meg. Jeg godtar din rett til og å si det du mener,men kommer man påstander det ikke finnes belegg for, bør man regne med at det ikke får stå uimotsagt B
MorTil2 Skrevet 4. desember 2021 #60 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her sitter altså en gjeng som ikke har vært utsatt for rasisme og skal avgjøre hva det er. Gir like mye mening som at Japan skulle ha ansvar for Norges Wikipedia-oppføring. Protip: Snakk med folk som har opplevd rasisme eller les om deres erfaringer. Såpass til kunnskapsgrunnlag bør man kreve av seg selv før man deltar. Det er dog enkelt å ikke være rasist. Så enkelt er det: 1) Ikke anta ting om et menneske bare fordi det tilhører en annen kultur eller har en bestemt hudfarge. 2) Når et menneske fra en annen kultur eller med en annen hudfarge har gjort noe galt, ikke anta at «de» alle er sånn. Enkle, humanistiske prinsipper. Tenkt ut for århundrer siden. Anonymkode: 0b35d...d06 Du vet ikke hva noen i denne tråden har opplevd. Og for å si det slik, man kan sammenligne rasisme med mobbing. Det er en ekskludering basert på at noen andre opplever personen som blir mobbet som annerledes. Jeg tror det er fullt mulig å sette seg inn i opplevelsen av å bli stengt ute, eller hvisket og tisket om, eller på annen måte bli tilsidesatt, uten at det nødvendigvis er pga hudfarge. Men det er selvsagt riktig det du skriver, at man skal ikke dømme andre utifra det man ser, eller hva andre mennesker med lik bakgrunn gjør. Men det gjelder i alle sammenhenger. Det blir litt det samme som å si at alle eldre er farlige i trafikken. Det er de selvsagt ikke. Problemet er at man gjerne legger merke til de som er det. Tips: se ting i en litt større sammenheng. Det er ikke slik at rasisme kun går en vei, slik det virker til at enkelte i denne tråden tror. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå