Gå til innhold

Hva er rasisme?

Fremhevede innlegg

Skrevet
MorTil2 skrev (5 minutter siden):

Spekulasjoner og forhastede slutninger er aldri greit.

Men det er heller ikke greit å gå med skylapper, eller ikke tåle at enkelte grupper stilles til ansvar, fordi man ikke klarer å ta innover seg realitetene. Det blir misforstått snillisme å la være å gripe fatt i et faktisk samfunnsproblem, fordi det krever at man påpeker at gruppen det gjelder har en annen hudfarge eller etnisitet. 

Selvsagt skal man stille mennesker til ansvar for hva de gjør, men når mennesker missbruker statistikk for og å rettferdiggjøre rasisme så er det noe annet. For det første, så viser statistikken at flertallet av innvandrere ikke begår kriminalitet. For det andre, så viser den at overrepresentasjonen synker når man ytterligere fordeler det på landbakgrunn, kjønn og alder. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er å forhåndsdømme folk basert på hvor de er fra, hvilken etnisitet de har (eller ser ut til å ha), eller hvilken gud de trur på.

Det beste og største eksempelet av systematisert rasisme er landegrenser og immigrasjonslover. Vi dømmer folk basert på hvilken nasjonalitet de har (nasjonalisme er en underkategori av rasisme). Noen nasjonaliteter kan reise fritt, andre blir stoppet ved alle grenser.

Anonymkode: cbbc9...365

• Liker 2
Skrevet (endret)
MorTil2 skrev (6 minutter siden):

Men strengt tatt, hvorfor er det galt å dele mennesker inn i raser? Vi deler hunder og katter inn i raser, uten at vi dermed mener at pudler er bedre dyr enn boxere. 

Fordi det for det første ikke finnes noe bevis for at raser eksisterer. For det andre, dette sier seg selv om du ikke har lest noe historie på ungdomsskolen. 

Og din sammenligning med katter og hunder er rett og slett moralsk forkastelig. Dyr plasseres inn i raser pga avl. 

Endret av Mari Y
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hallo..

Det er uvitenskapelig og har ført til så mye dritt, les deg opp på 1900-tallshistorie.

Noen ganger får kg meg til å måpe

Anonymkode: 0b35d...d06

Samme her 

Skrevet
1 hour ago, Entern said:

Å være kritisk til islam er ikke rasisme.

Selvsagt ikke. Man burde være kritisk til alle religioner.

Rasisme er å tru man kan vite noe mer om en person når den eneste tilgjengelige informasjonen er at personen er en muslim.

Anonymkode: cbbc9...365

• Liker 3
Skrevet
MorTil2 skrev (10 minutter siden):

Men strengt tatt, hvorfor er det galt å dele mennesker inn i raser? Vi deler hunder og katter inn i raser, uten at vi dermed mener at pudler er bedre dyr enn boxere. 

Fordi det vitenskapelig ikke finnes noe sånt som forskjellige raser av mennesker.

Anonymkode: 9cc38...da3

• Liker 3
Skrevet

Dette er et tema som ikke egner seg for kg, for her er det mye uvitenhet. 

Det er riktig at klassisk rasisme ser på hudfarge og rase. Rasisme i nyere forstand omfatter også andres kultur, og alt nedsettende i den forstand. Rasisme på strukturelt nivå er særdeles utbredt her i Norge. Alle som er annerledes ser landet ned på; vi skal «hjelpe» de å bli en verdig samfunnsborger av «vår» kultur, vi generaliserer og setter andre i bås, lar være å kalle innvandrere inn til intervju, lager barrierer for minoriteter (eks. språklige). For ikke å snakke om muslimer og alt nedsettende de opplever om sin kultur. Vi i etniske nordmenn er mao et ganske kvalmende folk, og jeg vil påstå at de fleste av oss er rasistisk i strukturell forstand. 

Anonymkode: f2d38...bff

Skrevet

Rasisme er at man utsetter innvandrerbefolkningen for ubehagelige hendelsen i landet.

Enkelt og greit.

Anonymkode: 42a53...030

• Liker 1
Skrevet
Mari Y skrev (25 minutter siden):

Det er mye mer enn det, som jeg viste til. Det du snakker om er klassisk raselære. I dag omfatter det mye mer. 

Du har nok rett i at begrepet er utvidet, og at hat mot svensker ville vært regnet som rasisme i dag.

Jeg synes språket blir fattig og upreist når begreper blir utvidet på den måten.

• Liker 1
Skrevet
Mari Y skrev (13 minutter siden):

Fordi det for det første ikke finnes noe bevis for at raser eksisterer. For det andre, dette sier seg selv om du ikke har lest noe historie på ungdomsskolen. 

Og din sammenligning med katter og hunder er rett og slett moralsk forkastelig. Dyr plasseres inn i raser pga avl. 

Vitenskapelig så er mennesker dyr. Og som art varierer vi kulturelt og psykologisk. Om man velger å ikke bruke begrepet rase, så er det kanskje mer akseptabelt å si grupper? Faktum er at mennesket som art har store variasjoner. 

Å si at raser ikke eksisterer, er ikke vitenskapelig. Det er et begrep man har gått bort i fra for ikke å fornærme. Selve begrepet "rase" er ikke negativt. Men om man velger å henge seg opp i baksidene ved begrepet, så blir det et problem. Spørsmålet er om det strengt tatt hadde trengt å være det.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Rasisme er at man utsetter innvandrerbefolkningen for ubehagelige hendelsen i landet.

Enkelt og greit.

Og hva hvis noen i "innvandrerbefolkningen" skaper ubehag for de som bor i landet fra før? 

• Liker 5
Skrevet
MorTil2 skrev (4 minutter siden):

Å si at raser ikke eksisterer, er ikke vitenskapelig. 

Dette regner jeg med du enkelt kan finne solide vitenskapelige artikler på?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.12.2021 den 18.31):

Hva er rasisme i følge deg? 

Og i følge det du mener er rasisme; er du rasistisk? 

Anonymkode: b3bde...e57

Jøder som fortjente tutt tutt turen til he..ete.

Ja en smule rasistisk 

Anonymkode: 8ae54...338

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dette regner jeg med du enkelt kan finne solide vitenskapelige artikler på?

Nei, det har jeg ikke. Like lite som du kan frembringe solid vitenskapelig kunnskap som sier at mennesket som art ikke er ulike. Hva man velger å kalle det, handler mer om følsomhet enn om begrepet "rase".

Om noen kaller meg som menneskeart for en nordisk rase, så er det greit nok for meg. Kanskje de med dette mener en mennesketype som er lys i huden, tåler solen dårlig, blir lett benskjør osv. 

Men en mindre betent måte å se på begrepet, finner du her https://no.wikipedia.org/wiki/Menneskerase

Skrevet

Rasister er folk som bruker rase som motivasjon eller er årsaken til at de begår enten fysisk eller psykisk vold mot andre. Dvs alle handler som bevisst eller ubevisst krenker, reduserer eller skremmer andre.

Det kan handle om alt fra mikroaggresjon; blikk, stirring, stemmebruk til det å fysisk angripe noen. I tillegg så kan det være ting som å ikke ansette noen fordi de har "feil" navn.

Ut i fra hva jeg har hørt og lest så virker det som om det er hverdagsrasismen som er verst.

Anonymkode: 38d9e...60a

Skrevet
MorTil2 skrev (5 minutter siden):

Nei, det har jeg ikke. Like lite som du kan frembringe solid vitenskapelig kunnskap som sier at mennesket som art ikke er ulike. Hva man velger å kalle det, handler mer om følsomhet enn om begrepet "rase".

Om noen kaller meg som menneskeart for en nordisk rase, så er det greit nok for meg. Kanskje de med dette mener en mennesketype som er lys i huden, tåler solen dårlig, blir lett benskjør osv. 

Men en mindre betent måte å se på begrepet, finner du her https://no.wikipedia.org/wiki/Menneskerase

Du kan umulig ha lest hele den wikipediasiden med tanke på hva du har ytret her, men jeg foreslår at du gjør det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan umulig ha lest hele den wikipediasiden med tanke på hva du har ytret her, men jeg foreslår at du gjør det.

Jeg har lest den, og synes den er ganske perspektivfull. At du velger å ha et snevert syn på begrepet rase, er ditt valg. Jeg velger å ikke ha det, og dermed fremstår ikke begrepet som noe negativt for meg.

• Liker 1
Skrevet

Rasisme er en genetisk kode hvite mennesker er født med, dette er grunnen til at bare hvite mennesker er rasister.

Anonymkode: afed1...674

• Liker 1
Skrevet

Rasistisk er hvis du ser ned på andre raser inn din egen, og mener at din rase er overlegen alle andre. 

Rase er de forskjellige rasene av arten mennesket. De har utviklet seg over tid på de forskjellige deler av verden og er svarte, gule, indianere, eskimoer, aborginere, asiater mm. Alle har forskjellige fordeler. De svarte er mer atletiske, mens asiaterene er de smarteste og fant opp kruttet mens de hvite bodde i huler osv. 

Rasene deles ikke opp i hvilken fiktiv religion noen av de tilber, eller kultur. Så om man ikke liker muslimer eller kristne. Så er ikke det rasisme. Det går om man generelt missliker en eller flere raser. Eller favoriserer sin egen og mener andre raser er undermennesker. 

Jeg er ikke rasistisk, og mener at ingen rase er de andre overlegne. Selv er jeg arisk hvit, og ganske flau over hva rasen min har gjort mot de andre rasene gjennom tidene. 

Skrevet
MorTil2 skrev (1 time siden):

Og hva hvis noen i "innvandrerbefolkningen" skaper ubehag for de som bor i landet fra før? 

Det er selvfølgelig ikke rasisme. Det er viktig at øst-europere vernes mot rasisme i Norge idag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...