Gå til innhold

Hva er rasisme?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Athena79 skrev (På 2.12.2021 den 18.40):

Det er å diskriminere og se ned på  andre på grunn av etnisitet, hudfarge, kultur, religion osv.

100% enig i de to første (etnisitet og hudfarge), det å se ned på mennesker kun på grunnlag av det er rasisme for meg. 

Så synes jeg det er helt greit å være kritisk til kulturer og religioner, hvorfor skulle jeg ikke se ned på mennesker som har en kultur eller religion som er kvinnefiendtlig? 

Anonymkode: 75577...683

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

100% enig i de to første (etnisitet og hudfarge), det å se ned på mennesker kun på grunnlag av det er rasisme for meg. 

Så synes jeg det er helt greit å være kritisk til kulturer og religioner, hvorfor skulle jeg ikke se ned på mennesker som har en kultur eller religion som er kvinnefiendtlig? 

Stikkordene her blir da medfødt arv og tillærte ideer. Altså skillet mellom genetikk og tanker. Det ene er man prisgitt av naturen. Det andre står man selv ansvarlig for, fordi man selv kan endre på det.

• Liker 1
Skrevet

Samene ble utsatt for rasisme av det norske folk og lynsjmobben dems, myndighetene. Mentaliteten er fullt levende fortsatt. 

Spørsmålet er om det er riktig å skremme folk fra å ta avstand fra ukultur, dvs kulturer som har en identitet, væremåte og et verdisyn som strider både mot vår egen kultur, verdisyn og lovverk. Noen norske journalister og forleggere tok sitt ansvar og stod opp mot trusler fra en ukultur som ikke tar fem øre for å drepe det som kommer i sin vei.. Men disse ble forfulgt med trusler etterpå. Da er det tragisk å se nettforumet, som yngre folk tar del i, nærmest hugger ned alt som berører andre kulturer og hva vi ønsker å ha mye av eller ikke. En berøringsangst som blir som rene underdanigheten av feighet. Dagens takhøyde i forumene vil ikke en bille komme seg under engang. 

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg skrev diskriminering ikke kritikk, det er to vidt forskjellige ting. Å være kritisk er selvsagt lov og har ingenting med rasisme å gjøre. 

Endret av AthenaRavenLuna
Skrevet
Athena79 skrev (På 9.12.2021 den 16.55):

Jeg skrev diskriminering ikke kritikk, det er to vidt forskjellige ting. Å være kritisk er selvsagt lov og har ingenting med rasisme å gjøre. 

Mange tolker det å være kritisk som diskriminerende = rasisme

Det gjør tydeligvis ikke du, men jeg har erfart at mange forveksler dette. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...