Gå til innhold

Hva er rasisme?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Entern skrev (2 minutter siden):

Noen ganger skulle jeg ønske jeg var en sånn person som så på endemisk grov vold, mafia, gruppevoldtekter, ukentlige bombeattentater og det som bare kan kalles stammekrig en «utfordring», men jeg er ikke det.

Det er DU som insisterer på denne «islamiseringen», jeg har ikke det. Jeg nevnte bare at bl.a. Malmö er mer eller mindre overtatt av folk fra muslimske land.

OK, så hva ellers mener du da med at muslimer tar over om ikke islamisering? For det er nettopp det begrepet går utpå 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mari Y skrev (1 minutt siden):

Jeg tror at dersom du mener at forskere flest innen dette fagfeltet mener dette, så vet du absolutt ikke hva du snakker om. 

'Science would favor Du Bois. Today, the mainstream belief among scientists is that race is a social construct without biological meaning. And yet, you might still open a study on genetics in a major scientific journal and find categories like "white" and "black" being used as biological variables.'

Du er litt på etterskudd med dette innlegget.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Klossmajor skrev (18 minutter siden):

Spøk til side, så er jeg enig i det.

Det står ikke helt i stil med det du skrev tidligere i tråden, Klossmajor. 

'Det er bare å vise til James D. Watson, DNA-forskningens far og Nobel-prisvinner i fysiologi eller medisin. Uansett hvordan man stiller seg til hans kontroversielle uttalelser om intelligensmessige forskjeller mellom svarte og hvite, hviler uttalelsene hans på en forståelse om at menneskeheten kan inndeles i raser. Når en person med hans bakgrunn uttaler seg som han har gjort, blir det vanskelig å hevde at det ikke finnes noe vitenskapelig belegg overhodet for å inndele menneskeheten i raser'. 

Endret av Mari Y
Skrevet
Klossmajor skrev (Akkurat nå):

Du er litt på etterskudd med dette innlegget.

Fordi? 

Skrevet
Mari Y skrev (Akkurat nå):

OK, så hva ellers mener du da med at muslimer tar over om ikke islamisering? For det er nettopp det begrepet går utpå 

Islamisering ville vel da være en ren spredning av RELIGIONEN Islam - misjonering, osv.?

• Liker 2
Skrevet
Entern skrev (Akkurat nå):

Islamisering ville vel da være en ren spredning av RELIGIONEN Islam - misjonering, osv.?

Igjen selv om en del skulle tilsi at det skjer så er det lite holdbart og å snakke om islamisering. Det er ikke realistisk, rett og slett 

Skrevet
Mari Y skrev (Akkurat nå):

Igjen selv om en del skulle tilsi at det skjer så er det lite holdbart og å snakke om islamisering. Det er ikke realistisk, rett og slett 

Hvorfor er det ikke realistisk?

Se på Malmö.

• Liker 2
Skrevet
Mari Y skrev (3 minutter siden):

Fordi? 

Les nøye gjennom det aktuelle innlegget ditt, og hva jeg svarte. Du formulerte deg nok litt annerledes enn hva du mente, og jeg svarte deg deretter. Derfor startet jeg neste innlegg med å si «spøk til side».

Skrevet
Entern skrev (6 minutter siden):

Hvorfor er det ikke realistisk?

Se på Malmö.

Fordi at deler of Malmö er ikke et realistisk eksempel på islamisering, men manglende integrering og fattigdomsproblemer... Jesus 

Skrevet
Klossmajor skrev (7 minutter siden):

Les nøye gjennom det aktuelle innlegget ditt, og hva jeg svarte. Du formulerte deg nok litt annerledes enn hva du mente, og jeg svarte deg deretter. Derfor startet jeg neste innlegg med å si «spøk til side».

Nei, jeg underbygget at de fleste vitenskapsforskere er enig i at rase ikke er en biologisk konstruksjon og det står heller ikke i strid med det jeg skrev 

Skrevet
Mari Y skrev (17 minutter siden):

Det står ikke helt i stil med det du skrev tidligere i tråden, Klossmajor. 

Da tror jeg du misforstår meg. Jeg er ikke uenig i at den rådende vitenskapelige konsensus ikke anerkjenner inndeling av mennesker i raser. Jeg mener selv at den formen for inndeling er av veldig begrenset verdi, og vitenskapelig sett en smule avleggs. Særlig med tanke på hva som skjer innen DNA-forskning. Samtidig er det ikke sånn at det totalt kan avvises heller.

Skrevet
Klossmajor skrev (1 minutt siden):

Da tror jeg du misforstår meg. Jeg er ikke uenig i at den rådende vitenskapelige konsensus ikke anerkjenner inndeling av mennesker i raser. Jeg mener selv at den formen for inndeling er av veldig begrenset verdi, og vitenskapelig sett en smule avleggs. Særlig med tanke på hva som skjer innen DNA-forskning. Samtidig er det ikke sånn at det totalt kan avvises heller.

Jeg tror ikke dette helt stemmer når du trekker frem en anerkjent ekspert som har blitt diskreditert for og å hevde at det er forskjell på intelligens mellom svarte og hvite, men ok 

Skrevet (endret)
Mari Y skrev (34 minutter siden):

Nei, jeg underbygget at de fleste vitenskapsforskere er enig i at rase ikke er en biologisk konstruksjon og det står heller ikke i strid med det jeg skrev 

Du skrev: «De som sier seg uenig i at mennesker kan deles opp i genetiske raser og at svarte er mindre intelligente enn flertallet innen forskning er flertallet »

Denne setningen kan leses som at du mente å formidle at flertallet mener at svarte er minst like intelligente som flertallet av forskere. Jeg svarte da at jeg tror de fleste vil si seg enig i at svarte (og hvite også for den saks skyld) er mindre intelligente enn flertallet innen forskning. Forskere pleier å være mer intelligente enn snittet av befolkningen. Jeg tok deg på ordet og misforstod deg med vilje. Det var en spøk. Derfor svarte jeg innlegget ditt seriøst i neste innlegg, og skrev «spøk til side». Jeg var kanskje ikke tydelig nok.

Endret av Klossmajor
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.12.2021 den 18.31):

Hva er rasisme i følge deg? 

Og i følge det du mener er rasisme; er du rasistisk? 

Anonymkode: b3bde...e57

Jeg mener at alle mennesker har likt menneskeverd og teller 1.

Begynner en å behandle folk ulikt pga rase, religion, etnisitet, kultur og nasjonalitet er en ute å kjøre mhp rasisme. En har selvfølgelig lov til å ta avstand fra ting en ikke liker.

Jeg prøver å ikke være rasistisk, men jeg er litt mer skeptisk enn jeg liker enkelte ganger merker jeg. Det er kanskje noe femmedfrykt, samtidig er jeg litt nyssgjerrig også og tørr ikke helt å spørre.

• Liker 1
Skrevet
Klossmajor skrev (31 minutter siden):

Du skrev: «De som sier seg uenig i at mennesker kan deles opp i genetiske raser og at svarte er mindre intelligente enn flertallet innen forskning er flertallet »

Denne setningen kan leses som at du mente å formidle at flertallet mener at svarte er minst like intelligente som flertallet av forskere. Jeg svarte da at jeg tror de fleste vil si seg enig i at svarte (og hvite også for den saks skyld) er mindre intelligente enn flertallet innen forskning. Forskere pleier å være mer intelligente enn snittet av befolkningen. Jeg tok deg på ordet og misforstod deg med vilje. Det var en spøk. Derfor svarte jeg innlegget ditt seriøst i neste innlegg, og skrev «spøk til side». Jeg var kanskje ikke tydelig nok.

Det var nok ikke helt det jeg skrev.

'Jeg tror at dersom du mener at forskere flest innen dette fagfeltet mener dette, så vet du absolutt ikke hva du snakker om.'

Skrevet
Mari Y skrev (1 time siden):

Fordi at deler of Malmö er ikke et realistisk eksempel på islamisering, men manglende integrering og fattigdomsproblemer... Jesus 

Problemene i Malmø og i andre bydeler i andre europeiske storbyer er et resultat av en hodeløs innvandringspolitikk, når det gjelder integreringspolitikken så er det jo helt tydelig at det ikke settes strenge nok krav til de som skal integreres i samfunnet.

Eller er det sånn at det er vi som skal integreres?.

Det å skylde på fattigdom er forresten en billig men løgnaktig unnskyldning, det finnes tusenvis av både etniske svensker og nordmenn som vokser opp i fattigdom uten at de tyr til primitiv gjengkriminalitet og æreskultur. 

Mari Y skrev (59 minutter siden):

Hva er vitenskapsforskere?, forsker de på vitenskap?.

Anonymkode: 38ad6...f69

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12/2/2021 den 18.31):

Og i følge det du mener er rasisme; er du rasistisk? 

Anonymkode: b3bde...e57

Det må aldri nevnes at en person har en annen hudfarge enn deg. Da er det rasisme.

Skrevet
Mari Y skrev (5 minutter siden):

Det var nok ikke helt det jeg skrev.

'Jeg tror at dersom du mener at forskere flest innen dette fagfeltet mener dette, så vet du absolutt ikke hva du snakker om.'

Jeg tror kanskje du misforstår gangen i tråden. Men bare legg det til side. Det kom tydeligvis ikke godt nok fram at det var en spøk fra min side. Det har ingen verdi for debatten å dra akkurat dét videre.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Problemene i Malmø og i andre bydeler i andre europeiske storbyer er et resultat av en hodeløs innvandringspolitikk, når det gjelder integreringspolitikken så er det jo helt tydelig at det ikke settes strenge nok krav til de som skal integreres i samfunnet.

Eller er det sånn at det er vi som skal integreres?.

Det å skylde på fattigdom er forresten en billig men løgnaktig unnskyldning, det finnes tusenvis av både etniske svensker og nordmenn som vokser opp i fattigdom uten at de tyr til primitiv gjengkriminalitet og æreskultur. 

Hva er vitenskapsforskere?, forsker de på vitenskap?.

Anonymkode: 38ad6...f69

Det handler ikke bare om og å stille strenge krav, og dette er et perspektiv innvandringskritikerne ofte ikke tar innover seg.

'In a study from 2013, researchers at Stockholm University showed that the main difference in terms of criminal activity between immigrants and others in the population in Sweden was due to differences in the socioeconomic conditions in which they grew up. This means factors such as parents’ incomes and the social conditions in the area in which an individual grew up'

https://www.government.se/articles/2017/02/facts-about-migration-and-crime-in-sweden/

Så, nei det er ikke billig og løgnaktig og å snakke om fattigdom. Og det har i hvert fall ingenting med islamisering og å gjøre, og det finnes utallige nordmenn som også begår kriminalitet. De aller fleste blant verken innvandrere eller etnisk norske begår kriminalitet, men det er sammenheng, likevel, mellom fattigdom og kriminalitet.

PS:

Det skulle vel egentlig stått vitenskapsfolk. 

Endret av Mari Y
Skrevet

On 12/2/2021 at 6:31 PM, AnonymBruker said:

Jeg forholder meg til snl.no sin definisjon i smal betydning når det gjelder ordet rasisme. Begrepet er sterkt knyttet til hudfarge eller sndre karakteristika man er født med, forhold utenfor ens kontroll. 

«Rasisme er i smal betydning oppfatninger, holdninger eller handlinger som deler mennesker inn i påståtte «raser» hvor noen hevdes å være mer verdifulle enn andre. I dag brukes begrepet rasisme også i vid betydning om flere former for etnisk diskriminering som ikke nødvendigvis bygger på forestillingen om «menneskeraser», men som også skjer på basis av andre kjennetegn som nasjonalitet, utseende, kultur eller religion.»

Kultur og religion derimot er valgt. Det går fint an å mislike de som velger å delta i ulik ukultur, og deres handlinger og holdninger som følge av disse valg. Det er derimot ikke rasisme i mine øyne. Det er en konsekvens av valg man har gjort, og fortsetter å gjøre at folk ikke respekterer en når man velger å mene forkastelige ting , eller velger å gjøre forferdelige ting. 

Jeg tenker allikevel at kjernen er det jeg setter i bold, at man ikke ser på andre mennesker som likeverdig, med lik verdi. 

Anonymkode: ed24b...ffa

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...