AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #1 Skrevet 2. desember 2021 Altså HVOR lenge skal vi ha masse tiltak? Alle kommer jo til å bli smittet uansett , skal vi bare la være å leve i flere år fremover? De som har vaksinert seg skal jo liksom være så godt som "trygge" om de får korona? Hva er greia?? Anonymkode: 04daf...267 25
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #2 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Altså HVOR lenge skal vi ha masse tiltak? Alle kommer jo til å bli smittet uansett , skal vi bare la være å leve i flere år fremover? De som har vaksinert seg skal jo liksom være så godt som "trygge" om de får korona? Hva er greia?? Anonymkode: 04daf...267 Skjønner heller ikke hva greia er. Eller hysteriet. Hvorfor er folk så livredde? Ca tusen døde på snart to år, klarer ikke folk å se sammenhenger lenger? Kunne skjønt frykten om det var hundre tusen døde men tusen? Anonymkode: 787d8...a39 17
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #3 Skrevet 2. desember 2021 Uansett om det er hundre tusen eller tusen -vil du dø, vil du være en av de tusen mener du, og det er helt ok? Synes du det er helt greit om moren din er en av de tusen? Eller kollegaen din? Eller synss du det er helt ok å selv få problemer med lungefunksjon og andre ting i lang tid fremover? Jeg fikk vite om en i 50-årene som døde av korona for ikke lenge siden gjennom noen jeg kjenner, personen var visst frisk uten underliggende sykdommer. Høyt utdannet, normalt bra livsstil. Jeg synes ikke det er riktig at gamle tante Anna på 90 skal dø av korona heller, men når en frisk person i femtiårene som lever veldig A4 dør av dette, ja da blir jeg litt ekstra satt ut. Så nei, jeg vil ikke at alle skal smittes, vi trenger ikke å utsette folk for mulig død eller ille langtids ettervirkninger med overlegg. Anonymkode: 56d8c...128 6
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #4 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Uansett om det er hundre tusen eller tusen -vil du dø, vil du være en av de tusen mener du, og det er helt ok? Synes du det er helt greit om moren din er en av de tusen? Eller kollegaen din? Eller synss du det er helt ok å selv få problemer med lungefunksjon og andre ting i lang tid fremover? Jeg fikk vite om en i 50-årene som døde av korona for ikke lenge siden gjennom noen jeg kjenner, personen var visst frisk uten underliggende sykdommer. Høyt utdannet, normalt bra livsstil. Jeg synes ikke det er riktig at gamle tante Anna på 90 skal dø av korona heller, men når en frisk person i femtiårene som lever veldig A4 dør av dette, ja da blir jeg litt ekstra satt ut. Så nei, jeg vil ikke at alle skal smittes, vi trenger ikke å utsette folk for mulig død eller ille langtids ettervirkninger med overlegg. Anonymkode: 56d8c...128 Det finnes mange spreke femtiåringer og yngre, som dør av feks noe med hjertet eller hjernen hver dag. Man kan ikke slutte å leve. Anonymkode: 787d8...a39 20
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #5 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Uansett om det er hundre tusen eller tusen -vil du dø, vil du være en av de tusen mener du, og det er helt ok? Synes du det er helt greit om moren din er en av de tusen? Eller kollegaen din? Eller synss du det er helt ok å selv få problemer med lungefunksjon og andre ting i lang tid fremover? Jeg fikk vite om en i 50-årene som døde av korona for ikke lenge siden gjennom noen jeg kjenner, personen var visst frisk uten underliggende sykdommer. Høyt utdannet, normalt bra livsstil. Jeg synes ikke det er riktig at gamle tante Anna på 90 skal dø av korona heller, men når en frisk person i femtiårene som lever veldig A4 dør av dette, ja da blir jeg litt ekstra satt ut. Så nei, jeg vil ikke at alle skal smittes, vi trenger ikke å utsette folk for mulig død eller ille langtids ettervirkninger med overlegg. Anonymkode: 56d8c...128 Men korona forsvinner jo ikke? Skal man leve med restriksjoner i alle år fordi man er redd for å få korona? Med smitten som er i dag kommer alle til å få korona uansett. Og de sier jo at alle skal vaksinere seg for å være trygg, hva er de vaksinerte redd for da?? Anonymkode: 04daf...267 12
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #6 Skrevet 2. desember 2021 Hvorfor ikke bare ta en skikkelig lock-down i tre uker? Helsa og sykehusene er mye viktigere enn alkohol, fjas og luksus. Stengte grenser burde vi jo hatt permanent. Anonymkode: 3362e...74b 2
Strange Doll Skrevet 2. desember 2021 #7 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner heller ikke hva greia er. Eller hysteriet. Hvorfor er folk så livredde? Ca tusen døde på snart to år, klarer ikke folk å se sammenhenger lenger? Kunne skjønt frykten om det var hundre tusen døde men tusen? Anonymkode: 787d8...a39 Du har tydeligvis ikke mistet noen nære pga covid. 4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #8 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det finnes mange spreke femtiåringer og yngre, som dør av feks noe med hjertet eller hjernen hver dag. Man kan ikke slutte å leve. Anonymkode: 787d8...a39 Jo, men de tingene er (som regel) ikke smittsomme -det er korona. Selv om du blir smittet og ikke dør av det, så kan du smitte noen andre og den personen dør -ikke sikkert du kjenner personen en gang, men du forvoldte altså noen annens død. Synes du det er greit? For det er det som foregår i dag. I russetida blir russen oppfordret til å ikke dele flaske med alle, akkurat fordi man kan få den smittsomme kyssesyken, eller den enda sjeldnere smitsomme hjernehinnebetennelsen. Er du i mot det rådet også? Er du i mot at folk skal bruke kondom, ikke bare for å beskytte seg mot uønsket graviditet, men mot kjønnsykdommer? Kan vi ikke bare la gonore, klamydia og flatlus florere? Fordi det er så kjedelig å bruke kondom? Anonymkode: 56d8c...128 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #9 Skrevet 2. desember 2021 Jeg undres på hvor vaksinedebatten ble av. Stille ble det. Med de smittetallene som er nå er det jo ingenting som tyder på at vaksine har hatt effekt. Anonymkode: 480c4...9ee 10
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #10 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men korona forsvinner jo ikke? Skal man leve med restriksjoner i alle år fordi man er redd for å få korona? Med smitten som er i dag kommer alle til å få korona uansett. Og de sier jo at alle skal vaksinere seg for å være trygg, hva er de vaksinerte redd for da?? Anonymkode: 04daf...267 Man er ikke 100% trygg med vaksine, men er litt tryggere og blir mest sannsynlig ikke like ille syk, men man smitter fortsatt og folk blir fortsatt syke, og folk fortsetter å dø. De har lagd vaksiner i full fart for å unngå at vi alle falt som fluer, men for å verne oss mot potensielt store bivirkninger av vaksinene så har de ikke gjort de like sterke som mange andre vaksniner som kan vare et helt liv -de har jo ikke fått testet og prøvd dem ut i 10+år slik man gjør med andre vaksiner. Derfor så varer disse vaksninene bare i noen måneder, og vi ser også at viruset endrer seg (muterer) og at de da kanskje må endre på vaksinene og vi må ta den flere ganger for å holde oss trygge. Og ja, desverre så må vi leve litt med restriksjoner i mange år, vi har gjort det allerede og ingen vet hvor lang tid det vil ta. Vi håper at mutasjonene skal mutere slik at de blir for svake og "dør ut" av seg selv. Det blir nok aldri helt borte, men slik er det med mange virus. Svartedauen eksisterer fortsatt vet du, selv om det var på 1300-tallet at den florerte i verden. Men vi skal tenke over det, hver og en av oss, at vi ikke er alene -dette gjelder hele verden, alle de snart 8 milliardene menneskene vi er på kloden. Du er ikke alene om å blir frustrert for å si det sånn. Anonymkode: 56d8c...128 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #11 Skrevet 2. desember 2021 Å herregud, jeg er SKIKKELIG dårlig til å bruke ordet vaksine, skriver så fort at her ble det mange feil. Lol Anonymkode: 56d8c...128
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #12 Skrevet 2. desember 2021 Fordi det fortsatt er mennesker som trenger intensivbehandling når de får covid. Akkurat nå er kapasiteten på intensiven på de store norske sykehusene sprengt. Hvis vi får større utbrudd vil det ikke være kapasitet til å behandle alle som kan trenge det. En annen ting er også at for å ha personell til å jobbe på overfylte intensivavdelinger så må de ta personell som normalt jobber feks på operasjonsstuer. Der jeg jobber, Ahus er to operasjonsstuer nå stengt ned og mange planlagte operasjoner og behandlinger blir utsatt pga manglende personell da alle er opptatt med covid pasienter. Hvis alle intensivavdelinger er overfylte vil det feks ikke være plass til deg hvis du skulle havne i en ulykke og trenger intensivbehandling. Derfor må vi ha tiltak for å bremse smittespredningen slik at ikke for mange er syke samtidig. Anonymkode: b5678...be1 14
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #13 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvorfor ikke bare ta en skikkelig lock-down i tre uker? Helsa og sykehusene er mye viktigere enn alkohol, fjas og luksus. Stengte grenser burde vi jo hatt permanent. Anonymkode: 3362e...74b Vi har jo hatt en skikkelig lockdown. Og se på oss nå. Det nytter ikke å stenge ned sånn at hjulene slutter å gå rundt, folk mister jobbene sine og må selge huset sitt. Det nytter tydeligvis ikke å vaksinere seg heller. All den tid de maste vettet av oss om at vi MÅ ta de to sprøytene så skal alt bli så bra. Nå begynner de snart å tvinger oss til å ta en tredje sprøyte. Anonymkode: 41125...bc9 12
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #14 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fordi det fortsatt er mennesker som trenger intensivbehandling når de får covid. Akkurat nå er kapasiteten på intensiven på de store norske sykehusene sprengt. Hvis vi får større utbrudd vil det ikke være kapasitet til å behandle alle som kan trenge det. En annen ting er også at for å ha personell til å jobbe på overfylte intensivavdelinger så må de ta personell som normalt jobber feks på operasjonsstuer. Der jeg jobber, Ahus er to operasjonsstuer nå stengt ned og mange planlagte operasjoner og behandlinger blir utsatt pga manglende personell da alle er opptatt med covid pasienter. Hvis alle intensivavdelinger er overfylte vil det feks ikke være plass til deg hvis du skulle havne i en ulykke og trenger intensivbehandling. Derfor må vi ha tiltak for å bremse smittespredningen slik at ikke for mange er syke samtidig. Anonymkode: b5678...be1 Dette! Dessverre forstår ikke alle dette Jo mere sykehuset blir belastet, kan man faktisk risikere å ikke få behandling ved hjertestans, hjerneslag, blodforgiftning og mange andre sykdommer, fordi sykehuset ikke har kapasitet. Det er dette alt handler om! Anonymkode: 8fa2e...ff0 10
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #15 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette! Dessverre forstår ikke alle dette Jo mere sykehuset blir belastet, kan man faktisk risikere å ikke få behandling ved hjertestans, hjerneslag, blodforgiftning og mange andre sykdommer, fordi sykehuset ikke har kapasitet. Det er dette alt handler om! Anonymkode: 8fa2e...ff0 Men er det ok med all som mister jobben, blir permittert eller mister livsverket sitt? Som sliter psykisk med ensomhet grunnet restriksjoner? Barn og ungdom som ikke får gått på fritidsaktiviteter? Familier som mister hjemmet sitt? Etc etc? Influensa dreper flere enn Corona, så da må vi stenge ned landet hver vinter da? Anonymkode: b7ddc...cc0 8
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #16 Skrevet 2. desember 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Altså HVOR lenge skal vi ha masse tiltak? Alle kommer jo til å bli smittet uansett , skal vi bare la være å leve i flere år fremover? De som har vaksinert seg skal jo liksom være så godt som "trygge" om de får korona? Hva er greia?? Anonymkode: 04daf...267 Og de som da ikke får plass på sykehus, skal de bare ligge hjemme og kveles sakte? Anonymkode: 0c587...ec2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #17 Skrevet 2. desember 2021 Det har noe å si å være vaksinert for da er risikoen for å bli alvorlig syk og dø mye mindre enn for uvaksinerte. De som er fullvaksinert og innlagt er rundt 80 år. Ellers er det uvaksinerte innlagte som er yngre. Anonymkode: 02250...f76 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #18 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Uansett om det er hundre tusen eller tusen -vil du dø, vil du være en av de tusen mener du, og det er helt ok? Synes du det er helt greit om moren din er en av de tusen? Eller kollegaen din? Eller synss du det er helt ok å selv få problemer med lungefunksjon og andre ting i lang tid fremover? Jeg fikk vite om en i 50-årene som døde av korona for ikke lenge siden gjennom noen jeg kjenner, personen var visst frisk uten underliggende sykdommer. Høyt utdannet, normalt bra livsstil. Jeg synes ikke det er riktig at gamle tante Anna på 90 skal dø av korona heller, men når en frisk person i femtiårene som lever veldig A4 dør av dette, ja da blir jeg litt ekstra satt ut. Så nei, jeg vil ikke at alle skal smittes, vi trenger ikke å utsette folk for mulig død eller ille langtids ettervirkninger med overlegg. Anonymkode: 56d8c...128 Grunnen til at du fikk vite om det, er at dette er eksepsjonelt sjeldent. 95% av de som dør av korona, har underliggende sykdommer (og flertallet dør med det, ikke av det). Av disse er også mange gamle. De som døde i 50-årene skapte avisoverskrifter. De var ikke "normale tilfeller". Anonymkode: e51ff...4a5 10
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #19 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, men de tingene er (som regel) ikke smittsomme -det er korona. Selv om du blir smittet og ikke dør av det, så kan du smitte noen andre og den personen dør -ikke sikkert du kjenner personen en gang, men du forvoldte altså noen annens død. Synes du det er greit? For det er det som foregår i dag. I russetida blir russen oppfordret til å ikke dele flaske med alle, akkurat fordi man kan få den smittsomme kyssesyken, eller den enda sjeldnere smitsomme hjernehinnebetennelsen. Er du i mot det rådet også? Er du i mot at folk skal bruke kondom, ikke bare for å beskytte seg mot uønsket graviditet, men mot kjønnsykdommer? Kan vi ikke bare la gonore, klamydia og flatlus florere? Fordi det er så kjedelig å bruke kondom? Anonymkode: 56d8c...128 Forskjellen er at dette er råd, ikke påbud. De har aldri tidligere stengt folk inne, eller satt dem inn i kyskhetsbelte pga. sykdommer. Det er en den store forskjellen. Folk tolererer råd, de tolererer frihetsbegrensning langt dårligere. Slik det skal være. Anonymkode: e51ff...4a5 4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #20 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Grunnen til at du fikk vite om det, er at dette er eksepsjonelt sjeldent. 95% av de som dør av korona, har underliggende sykdommer (og flertallet dør med det, ikke av det). Av disse er også mange gamle. De som døde i 50-årene skapte avisoverskrifter. De var ikke "normale tilfeller". Anonymkode: e51ff...4a5 Nei, jeg fikk vite om det fordi det var en nær kollega av noen jeg kjenner. Anonymkode: 56d8c...128
Anbefalte innlegg