AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #1 Skrevet 2. desember 2021 Er det mulig? Du som har klart det, hvordan fikk du det til? Fikk du hjelp? Anonymkode: 6822f...697
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #2 Skrevet 2. desember 2021 Tell kalorier en periode, slik at du får oversikt over hva som er i hva. Kutt ned på karbohydrater og stivelse. Ikke lavkarbo, men moderat karbo. Kroppene våre et laget for et jeger sanker samfunn, ikke de raske karbohydratene i kostholdet vårt. Det tuller med hormoner. Husk at følelsen sult er et hormon. Samme med metthetsfølelse. Kroppene våre er heller ikke laget for konstant tilgang til mat. Med mindre du har en eller annen sykdom, klarer du deg helt fint en dag uten mat. Kroppene våre er laget for korte perioder med sult/lite tilgang til mat. Stress (feks dårlig døgnrytme, eller stress pga jobb) påvirker også hormonene dine. De som jobber dag, kveld og natt om hverandre er mer utsatt for fedme nettopp pga d. Spis karbohydrater som også inneholder fiber. Eple=bra. Eplejuice="gift" Du kan trene opp kroppen din til å forvente mat på andre tidspunkt. Kroppen er ikke så låst som mange tror. Anonymkode: 34572...a96
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #3 Skrevet 2. desember 2021 Ja, jeg møtte en fantastisk psykolog og har gått i noe som heter emosjon fokusert terapi. Jeg har jobbet meg gjennom dårlig selvfølelse og en vond barndom. Konsekvensen av denne terapien er en tilfriskning i selvfølelse, sosial angst, overspising og depresjon. Jeg har sjeldent lyst å overspise nå, eneste problemet nå er at jeg har tatt med meg noen dårlige matvaner. Anonymkode: 843c8...fa4 1
Lea Skrevet 2. desember 2021 #4 Skrevet 2. desember 2021 Jeg sliter med overspising og jeg spiser altfor mye. Prøver å la være men det er ikke så lett🙈 Men prøver.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #5 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Tell kalorier en periode, slik at du får oversikt over hva som er i hva. Kutt ned på karbohydrater og stivelse. Ikke lavkarbo, men moderat karbo. Kroppene våre et laget for et jeger sanker samfunn, ikke de raske karbohydratene i kostholdet vårt. Det tuller med hormoner. Husk at følelsen sult er et hormon. Samme med metthetsfølelse. Kroppene våre er heller ikke laget for konstant tilgang til mat. Med mindre du har en eller annen sykdom, klarer du deg helt fint en dag uten mat. Kroppene våre er laget for korte perioder med sult/lite tilgang til mat. Stress (feks dårlig døgnrytme, eller stress pga jobb) påvirker også hormonene dine. De som jobber dag, kveld og natt om hverandre er mer utsatt for fedme nettopp pga d. Spis karbohydrater som også inneholder fiber. Eple=bra. Eplejuice="gift" Du kan trene opp kroppen din til å forvente mat på andre tidspunkt. Kroppen er ikke så låst som mange tror. Anonymkode: 34572...a96 Men overspising handler om psyken, dette håndterer ikke den lidelsen det er snakk om her. TS, har du hørt om ROS? De er gratis og er et tilbud til de som har problemer med overspising. Har ikke prøvd det selv, men har hørt mye bra om det 😊 Anonymkode: 735c0...e13 8
Mrs Robinson Skrevet 2. desember 2021 #6 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Tell kalorier en periode, slik at du får oversikt over hva som er i hva. Kutt ned på karbohydrater og stivelse. Ikke lavkarbo, men moderat karbo. Kroppene våre et laget for et jeger sanker samfunn, ikke de raske karbohydratene i kostholdet vårt. Det tuller med hormoner. Husk at følelsen sult er et hormon. Samme med metthetsfølelse. Kroppene våre er heller ikke laget for konstant tilgang til mat. Med mindre du har en eller annen sykdom, klarer du deg helt fint en dag uten mat. Kroppene våre er laget for korte perioder med sult/lite tilgang til mat. Stress (feks dårlig døgnrytme, eller stress pga jobb) påvirker også hormonene dine. De som jobber dag, kveld og natt om hverandre er mer utsatt for fedme nettopp pga d. Spis karbohydrater som også inneholder fiber. Eple=bra. Eplejuice="gift" Du kan trene opp kroppen din til å forvente mat på andre tidspunkt. Kroppen er ikke så låst som mange tror. Anonymkode: 34572...a96 Her tenker du ikke overspising som spiseforstyrrelse. Ja ts, det er mulig. Men krever mye arbeid 5
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #7 Skrevet 2. desember 2021 Porsjonering kombinert med å unngå å ha triggermat tilgjengelig er det eneste som hjelper meg. Har overspist hele livet, gikk cold turkey i år. Gått ned over 40 kg, fremdeles en lang vei igjen å gå. Teller kalorier og unngår å ha mat som trigger i hus, men har fremdeles tendensen. Anonymkode: d0758...565 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #8 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tell kalorier en periode, slik at du får oversikt over hva som er i hva. Kutt ned på karbohydrater og stivelse. Ikke lavkarbo, men moderat karbo. Kroppene våre et laget for et jeger sanker samfunn, ikke de raske karbohydratene i kostholdet vårt. Det tuller med hormoner. Husk at følelsen sult er et hormon. Samme med metthetsfølelse. Kroppene våre er heller ikke laget for konstant tilgang til mat. Med mindre du har en eller annen sykdom, klarer du deg helt fint en dag uten mat. Kroppene våre er laget for korte perioder med sult/lite tilgang til mat. Stress (feks dårlig døgnrytme, eller stress pga jobb) påvirker også hormonene dine. De som jobber dag, kveld og natt om hverandre er mer utsatt for fedme nettopp pga d. Spis karbohydrater som også inneholder fiber. Eple=bra. Eplejuice="gift" Du kan trene opp kroppen din til å forvente mat på andre tidspunkt. Kroppen er ikke så låst som mange tror. Anonymkode: 34572...a96 Hei du. Det du skisserer her er på mange måter et fornuftig kosthold og gode vaner. Og mange av de prinsippene har jeg periodevis levd etter også. Men jeg klarer tydeligvis aldri å få det til å vare. I dårlige perioder er jeg rett tilbake på kjøret. Så innser at jeg kanskje må endre et eller annet grunnleggende i hvordan jeg tenker om mat. Jeg kan forresten fint overspise på frukt. Hjelper ikke med periodisk faste og smartkarbo når jeg er i den sinnsstemningen. Har prøvd mye men ikke fått det til enda. Anonymkode: 6822f...697 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #9 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, jeg møtte en fantastisk psykolog og har gått i noe som heter emosjon fokusert terapi. Jeg har jobbet meg gjennom dårlig selvfølelse og en vond barndom. Konsekvensen av denne terapien er en tilfriskning i selvfølelse, sosial angst, overspising og depresjon. Jeg har sjeldent lyst å overspise nå, eneste problemet nå er at jeg har tatt med meg noen dårlige matvaner. Anonymkode: 843c8...fa4 Interessant. Har gått til psykolog en stund men hun har nok ikke spesifikt peiling på spiseproblematikk. Hun er mer sånn, hva har du spist i det siste da? Åja, det høres jo ikke så mye ut. Hva var det som fikk deg til å overspise nå? AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men overspising handler om psyken, dette håndterer ikke den lidelsen det er snakk om her. TS, har du hørt om ROS? De er gratis og er et tilbud til de som har problemer med overspising. Har ikke prøvd det selv, men har hørt mye bra om det 😊 Anonymkode: 735c0...e13 Ja, har hørt om dem. Bor 1t unna et av deres avdelinger. Lurer på å melde meg på et kurs men det vil ta ganske mye tid og hverdagslogistikk å få til. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Porsjonering kombinert med å unngå å ha triggermat tilgjengelig er det eneste som hjelper meg. Har overspist hele livet, gikk cold turkey i år. Gått ned over 40 kg, fremdeles en lang vei igjen å gå. Teller kalorier og unngår å ha mat som trigger i hus, men har fremdeles tendensen. Anonymkode: d0758...565 Wow, du bare slutta tvert, rett og slett? Stilig Anonymkode: 6822f...697
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #10 Skrevet 2. desember 2021 Det som gjorde at det endelig løsnet for meg var at jeg jobbet med grunnene til at jeg overspiste og brukte mat som en mekanisme til å takle vanskelige ting i livet. Alle andre forsøk på å prøve å spise sunt og bra har vært mislykket før jeg jobbet med selvfølelsen og traumene mine. Anonymkode: 843c8...fa4 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #11 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ja, har hørt om dem. Bor 1t unna et av deres avdelinger. Lurer på å melde meg på et kurs men det vil ta ganske mye tid og hverdagslogistikk å få til. Anonymkode: 6822f...697 Så vidt jeg vet har de tilbud over nett og, verdt å sjekke ut 😊 Anonymkode: 735c0...e13
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #12 Skrevet 3. desember 2021 Hei! Jeg sliter også med overspising. Igår fikk jeg en bok jeg har bestilt i posten som heter «få bukt med overspisingen» av Christopher Fairburn. Denne tar deg i første del av boka gjennom forståelse av spiseforstyrrelsen binge eating, mens du i del 2 starter behandlingen som skal hjelpe deg med å få bukt med overspisingen. Veldig interessant foreløpig. Har ikke begynt på del 2, må lese ferdig del 1 først. Satser på å begynne imorgen. Nå som jula kommer, som er min største trigger til å overspise, fordi jeg «allerede har sprengt kaloribudsjettet idag,» så da er det bare å begynne imorgen igjen. Håper på en jul hvor jeg har lært noen triks hvor også jeg kan kose meg med dessertskåla i selskap, uten at det resulterer i overspising på kvelden/natta når ingen ser. Anonymkode: 7c814...85b 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #13 Skrevet 5. desember 2021 For min del er det bare keto som funker. Gikk til psykolog i seks mnd for å få hjelp med spiseforstyrrelsen min, hun overbeviste meg om at jeg måtte ha et "normalt" kosthold hvor jeg kunne kose meg med kaker og gods en gang i uka for å bli frisk. Jeg havnet rett på kjøret igjen med "vanlig" kosthold. Den store drømmen hadde selvsagt vært å kunne spise alt. Har overspist siden barndommen, veide 110 kg som 15 åring, og 150 som 26 åring. Nå ett år etter har jeg gått ned 30 kg, trangen til overspising forsvinner etter noen uker på keto. Men jeg må være streng, ikke noe sukkereratatninger, da overspiser jeg uansett. Anonymkode: f7801...70e
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #14 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): For min del er det bare keto som funker. Gikk til psykolog i seks mnd for å få hjelp med spiseforstyrrelsen min, hun overbeviste meg om at jeg måtte ha et "normalt" kosthold hvor jeg kunne kose meg med kaker og gods en gang i uka for å bli frisk. Jeg havnet rett på kjøret igjen med "vanlig" kosthold. Den store drømmen hadde selvsagt vært å kunne spise alt. Har overspist siden barndommen, veide 110 kg som 15 åring, og 150 som 26 åring. Nå ett år etter har jeg gått ned 30 kg, trangen til overspising forsvinner etter noen uker på keto. Men jeg må være streng, ikke noe sukkereratatninger, da overspiser jeg uansett. Anonymkode: f7801...70e Gikk du til generell psykolog, eller de som spesialiserer seg på spiseforstyrrelser/ overvekt/ overspising? Anonymkode: d9bfd...ccb
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #15 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): For min del er det bare keto som funker. Gikk til psykolog i seks mnd for å få hjelp med spiseforstyrrelsen min, hun overbeviste meg om at jeg måtte ha et "normalt" kosthold hvor jeg kunne kose meg med kaker og gods en gang i uka for å bli frisk. Jeg havnet rett på kjøret igjen med "vanlig" kosthold. Den store drømmen hadde selvsagt vært å kunne spise alt. Har overspist siden barndommen, veide 110 kg som 15 åring, og 150 som 26 åring. Nå ett år etter har jeg gått ned 30 kg, trangen til overspising forsvinner etter noen uker på keto. Men jeg må være streng, ikke noe sukkereratatninger, da overspiser jeg uansett. Anonymkode: f7801...70e Ja, har erfart noe av det samme. Hvis jeg klarer å holde meg unna en stund så går suget bort. Men så er det tilbake for fullt om jeg snubler, evt. det skjer noe i livet som vipper meg av pinnen. Slitsomt. Du må holde deg unna alt ja? Lettbrus også? Anonymkode: 6822f...697
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå