velociraptor Skrevet 3. desember 2021 #21 Del Skrevet 3. desember 2021 (endret) lille pille skrev (12 timer siden): Har du enda ikke skjønt at det er sykehuskapasiteten som legger føringer for hele spillet? Å lære oss å leve med det betyr i praksis å bygge nye intensivplasser og ansette x antall leger og sykepleiere. Eller skal vi ha det som i andre land - at man må vente 2 timer på sykebil fordi pågangen er så stor? Heller det enn nedstengninger ja. Heller ikke ha helsevesen i det hele tatt enn å leve som fanger resten av livet. Urias skrev (10 timer siden): Det er ikke bare "kanskje", det er et faktum. Jeg vet om flere konkrete personer, alle jobber i offentlig sektor, eller i dønn sikre jobber. De elsket nedstengningen vi hadde. Min påstand er at oppmot 100% av alle som roper høyt om nedstengninger har enten trygd eller 100% sikre jobber. De sier det rett ut. Det er avslappende. De slipper alt styret om morningen, de kan sove 1 time lenger om morgenen fordi de bare kan spasere i tøflene til "kontoret". Interessant nok er det jo de som roper høyset om "dugnaden" som alle må være med på, og hvor viktig dette er. Selvsagt gjør de det - for de er sikret sin inntekt hver måned, uansett hva som måtte skje. Og ikke bare det - de tjener jo på det, p.g.a. mye lavere utgifter til reise til og fra jobb, bompenger etc. Det gjør meg mektig provosert at disse folka er så villige til å stenge ned. Pipa hadde fått en helt annen lyd om de hadde hatt jobb i markedsutsatte bransjer som blir knallhardt rammet av nedstengninger. Som det ble sagt da samfunnet var nedstengt sist - Det er lett å snakke om at alle må være med på dugnaden når man selv slipper å delta. Den største dugnaden er når man ser at inntekten og livsoppholdet forsvinner mellom fingrene sine. Og da har jeg ikke nevnt alle andre problemer det fører til, bl.a. store psykiske problemer for barn og unge, ensomhet, overgrep og vold i hjemmet etc. Det å stå og skrike høyt om å stenge ned samfunnet er ekstremt egoistisk og totalt uansvarlig. Har svært liten respekt for disse menneskene som ligger i sofaen med Netflixen sin og sjekker nettbanken sin og ser at lønna kom jammen inn på konto denne måneden også..... Eh - folk på trygd har da ikke noe behov for at samfunnet skal stenges ned for å få sove en time ekstra og slappe av hjemme…? De fleste som hyler om nedstengninger er vel enten folk i helsevesenet som synes det er veldig slitsomt på jobb for tiden (forståelig), og folk som ønsker mer hjemmekontor enn sjefen ønsker å tillate. Men hysterikere finnes nok i alle yrkesgrupper, akkurat som at det finnes sykepleiere og leget som mener at man heller må godta at enkelte mennesker dør av corona, og roe ned vaksinepress og tiltak. Akkurat nå er det ikke mye tiltak, men trusselen om det henger jo over hodet vårt hele tiden. Oppfør dere som vi vil, ellers får dere husarrest igjen! Ut over påstanden om hvem som hyler om nedstengninger er jeg enig med deg da. Endret 3. desember 2021 av Elaine Marley 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 3. desember 2021 #22 Del Skrevet 3. desember 2021 Lønnesirup01 skrev (14 timer siden): Tror du at vi utrydder viruset? Det skjer aldri. Viruser sirkulerer og muterer. Vi må lære oss å leve med det. Det meste skremmende av alt dette er hvor lydige nordmenn er overfor myndigheter, og det totale fraværet av kritiske spørsmål. Det samme tenker jeg også. Skremmende at så mange stoler blindt på myndighetene og evnen til kritisk tenkning later til å være totalt fraværende. Jeg er sikker på,hadde myndighetene bedt disse godtroende fjolsene sage av seg høyrearmen, hadde de gjort det. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krantz95 Skrevet 3. desember 2021 #23 Del Skrevet 3. desember 2021 sigrid106 skrev (16 timer siden): Kan de ikke nå stenge ned samfunnet siden det er så ille som det er......jeg er lei av alle analyser og faglige råd skal gjenomføres og unnvikende lederskap fra den norske regjering.... Dette går galt......det er reagert alt forsent.... Pokker ta alle som gir blaffen og ikke minst reiser ut av landet og tar med seg denne dritsyken hjem igjen..... Hvorfor skal man stenge ned når alle Omikron-smittede i Oslo bare har milde symptomer? Alle Omikron-tilfeller i Europa har også bare milde symptomer... Det er ingen grunn til panikk 🙂 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OrmrJw/omikronsmittede-i-oslo-har-milde-symptomer 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 3. desember 2021 #24 Del Skrevet 3. desember 2021 Vi kan ikke stenge ned for alltid. Lockdown har rammet både enkeltmennesker og bransjer hardt. Vi har jo visst en god stund at vi må leve med dette viruset, men det handler nå mest om å ikke knekke kapasiteten til sykehusene og helsevesenet. Hvis vi klarer å få en god global vaksinedekningen vil nok viruset mutere seg mot en mildere variant slik vi har sett fra tidligere epidemier. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 3. desember 2021 #25 Del Skrevet 3. desember 2021 Jeg er lei av nedstengingsentusianter. Det finnes flere hensyn å ta enn covid. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 3. desember 2021 #26 Del Skrevet 3. desember 2021 parmanoia skrev (5 minutter siden): Jeg er lei av nedstengingsentusianter. Det finnes flere hensyn å ta enn covid. Men om man hadde stengt alt i to måneder, også inkludert portforbud (Ikke gå ut for annet enn handling to ganger i uka og jobb), så hadde man slått det ned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mekkapekka Skrevet 3. desember 2021 #27 Del Skrevet 3. desember 2021 (endret) Her er en fin illustrasjon hvor få som faktisk er innlagt med covid-19 i uke 46, kontra andre luftveisinfeksjoner… Endret 3. desember 2021 av Mekkapekka 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 3. desember 2021 #28 Del Skrevet 3. desember 2021 Capt. Obvious skrev (4 minutter siden): Men om man hadde stengt alt i to måneder, også inkludert portforbud (Ikke gå ut for annet enn handling to ganger i uka og jobb), så hadde man slått det ned. Nei, for da måtte hele verden kollektivt gjort dette inkludert alt av nødvendige yrker. Ingen import/ eksport. Dette hadde aldri gått gjennom globalt. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaimatadi Skrevet 3. desember 2021 #29 Del Skrevet 3. desember 2021 Du kan fult ut ta ansvar og stenge ned deg selv og din familie, gjerne bruke munnbind 24/7, det er da ikke forbudt. Da sikrer du deg selv, og slipper å tenke på hvordan andre gjør det. Hva venter du på? En beskjed fra myndighetene? Du er fri til å takle dette på din måte. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Betasuppe Skrevet 3. desember 2021 #30 Del Skrevet 3. desember 2021 (endret) 18 hours ago, Capt. Obvious said: Dette kommer til å vare 1-2 år med disse nedstengningene, siden vi må vente på ny omikron vaksine. For å stoppe denne varianten, må vi altså gjøre de samme tingene som ikke funket sist gang mot de forrige variantene. Men vi må gjøre det enda hardere denne gangen, så enda flere lider når det feiler igjen... Endret 3. desember 2021 av Betasuppe 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 3. desember 2021 #31 Del Skrevet 3. desember 2021 Mye mer skremmende enn corona, er hvor autoritetstro - og, helt ærlig, autoritære - en del folk er. 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RockOn Skrevet 3. desember 2021 #32 Del Skrevet 3. desember 2021 Lønnesirup01 skrev (16 timer siden): Tror du at vi utrydder viruset? Det skjer aldri. Viruser sirkulerer og muterer. Vi må lære oss å leve med det. Det meste skremmende av alt dette er hvor lydige nordmenn er overfor myndigheter, og det totale fraværet av kritiske spørsmål. Lydige overfor myndighetene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jobbermedbarn Skrevet 3. desember 2021 #33 Del Skrevet 3. desember 2021 Jeg tror det skal mye til for at det blir en nedstengning igjen, vi er i en annen fase av pandemien nå. Som flere skriver her så styres dette av kapasiteten på sykehusene. Det man har sett i høst er konsekvenser av lite nærkontakt med andre over tid og nøye håndhygiene som har gitt behov for boosting av folks immunforsvar igjen. Har jobbet med mennesker i 30 å, men aldri opplevd en høst med så mange syke barn og foreldre, og de har vært syke lenger enn normalt. Dette er også en ettervirkning av omfattende tiltak. Det er en komplisert avveining. Det er jo ennå ingenting som tyder på at den nye muterte varianten gir død og alvorlig sykdom slik vi så når covid kom i 2020. Dette handler nok om at vi er godt dekket ifht vaksiner, men det kan jo også handle om en svekket variant av covid viruset. Jeg synes det er helt riktig med munnbind påbud igjen i visse deler av landet, men jeg synes også det er helt riktig å holde hodet litt kaldt og følge utviklingen nøye. Nedstengning har utrolig mange negative konsekvenser, spesielt for økonomi og folks psykiske helse. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 3. desember 2021 #34 Del Skrevet 3. desember 2021 Betasuppe skrev (13 minutter siden): For å stoppe denne varianten, må vi altså gjøre de samme tingene som ikke funket sist gang mot de forrige variantene. Men vi må gjøre det enda hardere denne gangen, så enda flere lider når det feiler igjen... Det kommer til å skje, bare å innstille seg på det. Og tiltakene vil kunne vare ennå lenger denne gangen ettersom vaksinene sannsynligvis ikke er effektive mot omikronsmitte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
clyde Skrevet 3. desember 2021 #35 Del Skrevet 3. desember 2021 Urias skrev (2 timer siden): Det er ikke bare "kanskje", det er et faktum. Jeg vet om flere konkrete personer, alle jobber i offentlig sektor, eller i dønn sikre jobber. De elsket nedstengningen vi hadde. Min påstand er at oppmot 100% av alle som roper høyt om nedstengninger har enten trygd eller 100% sikre jobber. De sier det rett ut. Det er avslappende. De slipper alt styret om morningen, de kan sove 1 time lenger om morgenen fordi de bare kan spasere i tøflene til "kontoret". Interessant nok er det jo de som roper høyset om "dugnaden" som alle må være med på, og hvor viktig dette er. Selvsagt gjør de det - for de er sikret sin inntekt hver måned, uansett hva som måtte skje. Og ikke bare det - de tjener jo på det, p.g.a. mye lavere utgifter til reise til og fra jobb, bompenger etc. Det gjør meg mektig provosert at disse folka er så villige til å stenge ned. Pipa hadde fått en helt annen lyd om de hadde hatt jobb i markedsutsatte bransjer som blir knallhardt rammet av nedstengninger. Som det ble sagt da samfunnet var nedstengt sist - Det er lett å snakke om at alle må være med på dugnaden når man selv slipper å delta. Den største dugnaden er når man ser at inntekten og livsoppholdet forsvinner mellom fingrene sine. Og da har jeg ikke nevnt alle andre problemer det fører til, bl.a. store psykiske problemer for barn og unge, ensomhet, overgrep og vold i hjemmet etc. Det å stå og skrike høyt om å stenge ned samfunnet er ekstremt egoistisk og totalt uansvarlig. Har svært liten respekt for disse menneskene som ligger i sofaen med Netflixen sin og sjekker nettbanken sin og ser at lønna kom jammen inn på konto denne måneden også..... Er så enig med deg! Lett å skrike etter nedstengninger når man har det jævlig greit i livet selv. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mandel92 Skrevet 3. desember 2021 #36 Del Skrevet 3. desember 2021 Jeg har korona nå. Og synes nesten det er litt komisk at jeg sitter her isolert og symptomene mine er som en veldig mild forkjølelse. Noen blir nok veldig syk, men de fleste blir jo ikke det og da er det litt rart at man krisemaksimerer. Jeg forstår godt at det er mange mørketall fordi korona blir hauset opp som noe livsfarlig og da er det ikke rart at folk ikke tror det er korona når man knapt har symptomer. Nedstegning vil ikke hjelpe, det har man prøvd før og viruset kommer tilbake. Nå må vi lære oss å leve med det. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 3. desember 2021 #37 Del Skrevet 3. desember 2021 (endret) mandel92 skrev (9 minutter siden): Jeg har korona nå. Og synes nesten det er litt komisk at jeg sitter her isolert og symptomene mine er som en veldig mild forkjølelse. Noen blir nok veldig syk, men de fleste blir jo ikke det og da er det litt rart at man krisemaksimerer. Jeg forstår godt at det er mange mørketall fordi korona blir hauset opp som noe livsfarlig og da er det ikke rart at folk ikke tror det er korona når man knapt har symptomer. Nedstegning vil ikke hjelpe, det har man prøvd før og viruset kommer tilbake. Nå må vi lære oss å leve med det. Det finnes ikke kapasitet i helsevesenet til å "lære seg å leve med det" dessverre. Alt tyder på at Norge også må bli nedstengt i svært langt tid fremover, kanskje flere år. Endret 3. desember 2021 av Capt. Obvious Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 3. desember 2021 #38 Del Skrevet 3. desember 2021 mandel92 skrev (25 minutter siden): Jeg har korona nå. Og synes nesten det er litt komisk at jeg sitter her isolert og symptomene mine er som en veldig mild forkjølelse. Det man frykter er at den nye varianten skal gi mer alvorlig sykdom. Hvis den gir mange vaksinerte og tildigere infiserte alvorlig sykdom blir det vanskelig å slippe unna nedstengning. Forøvrig er det ikke så mye som tyder på at den gjør det enda. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 3. desember 2021 #39 Del Skrevet 3. desember 2021 Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på korona-rommet, spekulasjoner, brukerdebatt, brukerangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 5. desember 2021 #40 Del Skrevet 5. desember 2021 PeeWee skrev (På 3.12.2021 den 17.50): Det man frykter er at den nye varianten skal gi mer alvorlig sykdom. Hvis den gir mange vaksinerte og tildigere infiserte alvorlig sykdom blir det vanskelig å slippe unna nedstengning. Forøvrig er det ikke så mye som tyder på at den gjør det enda. dette fryktet de om deltavarianten også. Samfunnet vil aldri oppe og gå helt noen gang om man skal få totalangst for hver nye mutasjon så går alt til helsike 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg