Gå til innhold

Mor nekter å sende med sønn klær.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Mor mener jeg skal holde tøy selv til sønn når han er hos meg. Jeg betaler bidrag og mener hun skal sende med. Jeg har littegrann hos meg som er arv, men det er mest boksere/pysj, joggis. Jeg har ikke økonomisk mulighet til å kjøpe masse tøy. Sist uke nektet hun å sende med fleecetøy da jeg ikke har det. Endte med at jeg måtte kjøpe i hu og hast så ikke sønn skulle fryse. Hun gidder ikke møte på familievernkontoret heller. Blir frustert og trenger råd. 

Anonymkode: 0a187...e8f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hei!

Mor mener jeg skal holde tøy selv til sønn når han er hos meg. Jeg betaler bidrag og mener hun skal sende med. Jeg har littegrann hos meg som er arv, men det er mest boksere/pysj, joggis. Jeg har ikke økonomisk mulighet til å kjøpe masse tøy. Sist uke nektet hun å sende med fleecetøy da jeg ikke har det. Endte med at jeg måtte kjøpe i hu og hast så ikke sønn skulle fryse. Hun gidder ikke møte på familievernkontoret heller. Blir frustert og trenger råd. 

https://www.bufdir.no/Familie/Samlivsbrudd/regler_om/Bosted_samvar_og_tidsfordeling/

Du som samværsforelder skal stå for i ditt hjem: mat, påkledning, stell, tilsyn, leggetid, venner, lekser. 

Anonymkode: 05f00...7da

• Liker 37
Skrevet

Hvor mye samvær har du?

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hei!

Hvor ofte har du du barnet? Om det bare er annenhver helg må det være mulig å sende med tøy så lenge du klarer å sende det med tilbake. Hvorfor er det så vanskelig for noen å sammarbeide, er jp barnet det går utover! Har du ikke økonomi så bør mor klare å sende med så hun vet at barnet ikke vil fryse. Men om du alltid løper ut å handler så vet hun at du gjør jo det og fortsetter. 

Om barnet er der lite så trenger du ikke handle så mye. Se på finn gies bort. Men ofte gitt raskt bort. 

Er det noen i familien din du kan spørre om har klær til overs?

Hva sier de på møtene? Koble inn barnevernet og få de til å snakke med mor og hjelpe om det er så vanskelig.

Anonymkode: 7cb1f...d74

• Liker 6
Skrevet

Og når du har barnet så skal du egentlig holde klær og ting selv for barnet.

Ser noen som må dra regntlyet fram og tilbake fra mor og far og skolen. Og passe på selv. Fra de er liten. Svelg stoltheten og ha hver sitt. Så blir det litt lettere for barna!

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og når du har barnet så skal du egentlig holde klær og ting selv for barnet.

Ser noen som må dra regntlyet fram og tilbake fra mor og far og skolen. Og passe på selv. Fra de er liten. Svelg stoltheten og ha hver sitt. Så blir det litt lettere for barna!

I ts sitt tilfelle så handler det jo ikke om stolthet, men om økonomi.

• Liker 13
Skrevet

En vesentlig opplysning her er hvor mye barnet er hos deg. 50/50? Annenhver helg?

Anonymkode: bc5da...0dd

• Liker 8
Skrevet
got2go skrev (18 minutter siden):

I ts sitt tilfelle så handler det jo ikke om stolthet, men om økonomi.

Kjøpte regntøy brukt til 100,- og det var foret. Så kjøpte jeg vintersko, brukt men like fine for 75,- så kjøpte jeg ulltøy på salg 199,- for et sett, kjøpte 3 sett. På hm får man 3 pakk med gensere og bukser. 

Om han har samvær annen hver helg så kan han kjøpe 3 sett klær da. Så et par vintersko og en dress. 

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjøpte regntøy brukt til 100,- og det var foret. Så kjøpte jeg vintersko, brukt men like fine for 75,- så kjøpte jeg ulltøy på salg 199,- for et sett, kjøpte 3 sett. På hm får man 3 pakk med gensere og bukser. 

Om han har samvær annen hver helg så kan han kjøpe 3 sett klær da. Så et par vintersko og en dress. 

Ytterklær følger vel som regel barnet, altså at barnet har det på seg? Slik er det her ihvertfall. Regntøy kan være kjekt å ha et ekstra sett. 

Anonymkode: db15f...e00

• Liker 6
Skrevet

Vi har 60/40. Jeg betaler 2800 kr i bidrag, så jeg sitter ikke igjen med mye hver måned. Hadde jeg tjent fett hadde såklart skapet vært smekk fullt. 

Skrevet

Betaler du noe utover det? Du vet at om barnet går i barnehage eller Sfo så vil det meste av de 2 800 gå til det. Altså må mor selv dekke alt annet av egen lomme

Anonymkode: d899d...9d2

• Liker 27
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi har 60/40. Jeg betaler 2800 kr i bidrag, så jeg sitter ikke igjen med mye hver måned. Hadde jeg tjent fett hadde såklart skapet vært smekk fullt. 

Jeg hadde innkalt nytt møte på FVK og hvis hun ikke kommer, ring barnevernet. Den dette går mest utover er barnet, han blir utsatt for unødvendig stress, mas og negative holdninger. Hun høres ganske ustabil ut faktisk, friske oppegående folk holder ikke på slik. 

Hvis verken du eller FVK kan prate til mor så hun forstår, så kan barnevernet gjøre det. Stå på! 

Endret av Rosatoast
  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Betaler du noe utover det? Du vet at om barnet går i barnehage eller Sfo så vil det meste av de 2 800 gå til det. Altså må mor selv dekke alt annet av egen lomme

Anonymkode: d899d...9d2

Han går ikke på SFO, mor jobber ikke. Jeg henter/bringer der   Hun har ny mann så hun har i det minste noen å dele utgifter med. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han går ikke på SFO, mor jobber ikke. Jeg henter/bringer der   Hun har ny mann så hun har i det minste noen å dele utgifter med. 

Så mors nye mann skal fø på din unge fordi du ikke evner?

Anonymkode: e2042...8ba

• Liker 45
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei!

Jeg skal ikke uttale meg om hvem som har rett eller feil her. Men for barnets skyld og fredens skyld,  bør du ta deg en tur på gjenbruk eller på annen måte få kjøpt noe brukbart rimelig tøy. Bruk energien din på å kose deg meg barnet,  så barndommen blir best mulig. 

Anonymkode: 918bb...783

• Liker 13
Skrevet

Klær skal sendes med 

Anonymkode: 6009b...c95

• Liker 6
Skrevet

Jeg forstår hvor du kommer fra, jeg forstår at det føles skikkelig urettferdig. 

Men prøv å se det fra ditt barns perspektiv. Det er barnet som må pakke ned alt hver gang h*n skal flytte mellom mor og far. Det er barnet som etterhvert må drasse med seg tunge bagger frem og tilbake. Det er barnet som etterhvert ikke kommer til å orke styret det kan bli å "bo i bag" og dermed velge bort samvær. 

Så ja, det koster, men jeg vil sterkt råde deg til å bite i det sure eple og handle inn det du kan. Selg unna ting, spør familie om hjelp, whatever det koster for at barnet skal ha alt h*n* trenger hos deg. 

Det er nok det beste for barnet, og som en bonus slipper du å irritere deg over eksen og hva hun har glemt å sende meg, eller ikke giddet å sende med :) 

• Liker 12
Skrevet

Hvis du ikke har penger, sjekk finn.no rundt deg, sjekk Fretex og sjekk loppemarkeder (når de igjen dukker opp). Altså, det er slikt mødrene må holde på, hvis de har dårlig råd. 

Tar lengre tid, men man finner mye bra til billig penger. 

Når du har ungen så mye som 40%, så trenger jo du en del ting hos deg uansett. 

Så, alt det der reforhandlinger av bidrag og familievernkontoret på nytt, det må jo også til. Men det skjer ikke så fort, og du trenger klær nå.

Anonymkode: 9d3ad...688

• Liker 6
Skrevet

Men.....

De pengene du betaler rekker jo ikke til alt av klær og utstyr.

Helt enig i at man kan være fornuftige og spleise på garderobe for eksempel, men det skjer jo ikke her.

Hvorfor tenker du hun skal stå for 100% av utgifter til klær og utstyr når du står for en relativt liten andel? 

Du har jo barnet endel, så du trenger p ha ting hos deg. Bygg opp garderobe hver sesong på Finn/Tise og planlegg.

Jeg vil tro hun setter seg på bakbena blant annet på grunn av denne innstillingen din om at hun magisk skal stå for alt selv. 

• Liker 29

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...