Gå til innhold

Tette eggledere, behandling, IVF?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Etter å ha forsøkt å bli gravid i 7 måneder ønsket vi å foreta en fertilitetssjekk for å se om det kunne være noen årsak til at vi ikke hadde lyktes enda. Mannens sædprøve var bra, men til min og min gynekologs overraskelse var mine eggledere tette. Jeg har aldri hatt noen kjønnssykdommer eller betennelser så årsaken til hvorfor de er tette vet jeg ikke. Kanskje kan det Være endometriose. Det ble vurdert om jeg skulle henvises til lapraskopi for å se på egglederne, men sammen med gynekolog har vi bestemt oss for å starte med IVF ved privat klinikk allerede i neste syklus. Er det noen som har vært i samme situasjon? IVF med tette eggledere? Hvordan gikk det? Eller er det noen med tette eggledere som har operert og fått åpnet disse og lyktes med å bli gravid på egen hånd etterpå? 
hilsen fortvilet 

Anonymkode: 8a1cd...dae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. 
Er i samme situasjon, bare hos meg har alt vært normalt og sett bra ut helt til vi startet med IVF og hormoner.. Da ble det oppdaget væske på en eggleder og jeg måtte ha laparoskopi før et innsett. Ble totalfrys og operasjon på meg.  Da fant de ut at den ene egglederen min var helt tett og den andre ødelagt. Ved å fjerne tette eggledere øker sjansen litt med IVF, fikk jeg beskjed om hos St.Olav. Så jeg bestemte meg for å ta operasjonen før innsettet. Har lest om mange som har blitt gravide med ivf med tette eggledere 🥰 og når gynekologen din sier det går fint så har hun nok rett! Du er heldig som fant det ut så «fort»🤗 Hos oss tok der to år før de fant årsaken 😣

Skrevet

Jeg får innsett på nyåret forresten. Kanskje vi kommer i gang samtidig 😄

Skrevet
frk.bie skrev (3 minutter siden):

Jeg får innsett på nyåret forresten. Kanskje vi kommer i gang samtidig 😄

frk.bie skrev (4 minutter siden):

Hei. 
Er i samme situasjon, bare hos meg har alt vært normalt og sett bra ut helt til vi startet med IVF og hormoner.. Da ble det oppdaget væske på en eggleder og jeg måtte ha laparoskopi før et innsett. Ble totalfrys og operasjon på meg.  Da fant de ut at den ene egglederen min var helt tett og den andre ødelagt. Ved å fjerne tette eggledere øker sjansen litt med IVF, fikk jeg beskjed om hos St.Olav. Så jeg bestemte meg for å ta operasjonen før innsettet. Har lest om mange som har blitt gravide med ivf med tette eggledere 🥰 og når gynekologen din sier det går fint så har hun nok rett! Du er heldig som fant det ut så «fort»🤗 Hos oss tok der to år før de fant årsaken 😣

Hei og takk for svar. 
Da bor kanskje du også i Trondheim? Vi har valgt å gå på Medicus, men fikk også tilbud om henvisning til St. Olavs. Har du hørt noe om at de kan «fikse» tette eggledere? Har lest litt om det og sett at de kan operere tettere eggledere, men vet ikke hvor suksessfullt det er. Vi fikk ikke noe beskjed om at tette eggledere kunne hindre eller redusere sjangsen med IVF, men kjenner jeg blir litt usikker på om jeg skulle tatt lapraskopi for å sett mer på egglederene og evt foretatt noe før IVF-behandling.. har hørt om noen som fikk operert egglederne og ble gravid på naturlig måte etterpå. Høres ut som vi vil være ganske likt i løypa. Jeg skal starte med hormoner i midten av januar, så blir det vel uttak og evt innsett noen uker etter det. Så mye og ta inn over seg da vi fikk denne beskjeden i går ..

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei og takk for svar. 
Da bor kanskje du også i Trondheim? Vi har valgt å gå på Medicus, men fikk også tilbud om henvisning til St. Olavs. Har du hørt noe om at de kan «fikse» tette eggledere? Har lest litt om det og sett at de kan operere tettere eggledere, men vet ikke hvor suksessfullt det er. Vi fikk ikke noe beskjed om at tette eggledere kunne hindre eller redusere sjangsen med IVF, men kjenner jeg blir litt usikker på om jeg skulle tatt lapraskopi for å sett mer på egglederene og evt foretatt noe før IVF-behandling.. har hørt om noen som fikk operert egglederne og ble gravid på naturlig måte etterpå. Høres ut som vi vil være ganske likt i løypa. Jeg skal starte med hormoner i midten av januar, så blir det vel uttak og evt innsett noen uker etter det. Så mye og ta inn over seg da vi fikk denne beskjeden i går ..

Nei jeg bor lengre nord, men St.olav blir nærmeste klinikk for vår del. 
Med den ene tette egglederen min, som de prøvde å spyle under operasjonen fikk vi 10% sjanse på å bli naturlig gravid.. Men dette er jo meg og mine eggledere. Kanskje dine kan «blåses» ren. Jeg hadde kanskje vurdert å få de sjekket, spesielt siden dere går privat og sikkert betaler mye penger for å evt prøve et forsøk. Kan være de mente jeg hadde større sjanser etter operasjonen siden jeg hadde en eggleder som væsket og gjorde miljøet dårlig. Jeg fikk mulighet til å prøve innsett før operasjonen, men ville spare blastoene til muligheten var større.  

Ja man får seg litt av et sjokk av en sånn beskjed. Jeg fikk først beskjed i oktober og det tok flere uker før jeg klarte å ta det inn over meg, og nå etter operasjonen er jeg enda «trist og nedfor». Synes det er så fælt at jeg ikke kan få det til naturlig og alt jeg og mannen må igjennom for å ha sjanse til å bli gravid. Men evig takknemlig for at det finnes hjelp ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...