Gå til innhold

Sende barn på skolen når man er smittet selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Moren og søsteren til en gutt i klassen til sønnen min er smittet, og gutten har vært på skolen hele uka. Nå har han også blitt smittet, og var mye sammen med min sønn på skolen i går før han testet positivt på kvelden. Er dette greit?! Ville du sendt ungen din på skole/bhg hvis du var smittet selv? Jeg vet at det har vært lov. Men tenker på uskrevne regler, hva som er innafor og ikke. 

Anonymkode: 869ad...39a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det.

Anonymkode: c9de0...8fe

• Liker 30
Skrevet

Det er jo sånn smitten sprer seg!

• Liker 13
Skrevet

Nei, ville selvsagt holdt hjemme.

• Liker 8
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor det er lov, galskap.

Anonymkode: 24a3f...ff5

• Liker 31
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor det er lov, galskap.

Anonymkode: 24a3f...ff5

Enig. Jeg synes de som arbeider med barn er dårlig beskyttet. Men det er ikke nytt. Når det er lov så velger man selv.

Anonymkode: 386e9...af2

• Liker 2
Skrevet

Nevøen min ble bekreftet smittet i går. Søsteren er på skolen i dag. Det er nå sånn reglene er. 

Anonymkode: 8a2f2...4da

• Liker 12
Skrevet

Da lillebror ble smittet for tre uker siden ca, var reglene slik at storesøster skulle på skolen, og vi voksne på jobben. Vi dobbeltsjekket med både rektor og kontaktlærer, og både min og mannens sjef. (I tillegg til at vi hadde oppdatert oss om dette på fhi)

Da er det i min mening ikke så mye annet å gjøre enn å sende barna på skolen. Når man følger offentlige regler, med godkjenning fra skole og jobb.

Vi testet oss hver dag om morgenen, da, og plutselig hadde søster også positiv test, og et par dager senere hadde jeg og mannen også det. Men vi har ikke dårlig samvittighet for at vi gikk på jobb/skole, da vi fulgte alle regler og kontaktet skole/arbeidsgiver.

Anonymkode: d1a3b...b9d

• Liker 19
Skrevet

Sånn er dessverre reglene! Du får skylde på regjeringen og FHI for dette er galskap! 

Anonymkode: 99962...077

• Liker 16
Skrevet

Myndighetene prøver ikke å utrydde korona. Det skal bare ikke være mer smitte enn sykehusene kan takle. Derfor er disse reglene. Det er altså viktigere for barn å være på skole enn å kanskje begrense smitte litt. Jeg tror jeg er enig, men kjenner likevel litt på det når jeg hører om kjente som har vært smittet. 

Anonymkode: 4bf4d...2ea

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sånn er dessverre reglene! Du får skylde på regjeringen og FHI for dette er galskap! 

Anonymkode: 99962...077

Enig. Jeg hadde nok ikke sendt ungene selv, men jeg er i en situasjon der jeg har mulighet til å være hjemme. Man kjenner ikke andres situasjon, og så lenge folk forholder seg til de faktiske reglene, så kan ikke andre være koronapoliti eller mene at de skal følge et uskrevent regelverk. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da lillebror ble smittet for tre uker siden ca, var reglene slik at storesøster skulle på skolen, og vi voksne på jobben. Vi dobbeltsjekket med både rektor og kontaktlærer, og både min og mannens sjef. (I tillegg til at vi hadde oppdatert oss om dette på fhi)

Da er det i min mening ikke så mye annet å gjøre enn å sende barna på skolen. Når man følger offentlige regler, med godkjenning fra skole og jobb.

Vi testet oss hver dag om morgenen, da, og plutselig hadde søster også positiv test, og et par dager senere hadde jeg og mannen også det. Men vi har ikke dårlig samvittighet for at vi gikk på jobb/skole, da vi fulgte alle regler og kontaktet skole/arbeidsgiver.

Hvorfor har dere ikke dårlig samvittighet? Det burde dere absolutt ha!

Dere har jo bidratt til at flere har blitt smittet! Og dere har bidratt til at flere blir innlagt på sykehus, og muligens dør! Dere kan være ansvarlige for at flere blir smittet, får alvorlig sykdom, og dør. Og du sier du ikke har dårlig samvittighet??? Fordi du og dine barn gikk ut i samfunnet med smitte!!

Dere kunne holdt barn hjemme når dere hadde smitte i familien, og dermed unngått å smitte flere. Dere kunne latt være å gå på jobb når dere har et smittet barn!!

Det er MYE annet å gjøre enn å sende barn på skolen! Og gå på jobb selv når man har smitte i familien??

Det går an å tenke litt selv!!!

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nevøen min ble bekreftet smittet i går. Søsteren er på skolen i dag. Det er nå sånn reglene er. 

Det er faktisk helt feil. Jeg har klipt ut dette fra Helsenorge.no:

Nasjonale regler

Smittekarantene

Husstandsmedlemmer og tilsvarende nære som har hatt nærkontakt med en person som er smittet med covid-19 skal i smittekarantene i 7 døgn.

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Moren og søsteren til en gutt i klassen til sønnen min er smittet, og gutten har vært på skolen hele uka. Nå har han også blitt smittet, og var mye sammen med min sønn på skolen i går før han testet positivt på kvelden. Er dette greit?! Ville du sendt ungen din på skole/bhg hvis du var smittet selv? Jeg vet at det har vært lov. Men tenker på uskrevne regler, hva som er innafor og ikke. 

Lokal koronainformasjon Finn din kommune i oversikten for å se hvilke lokale tiltak, råd og regler som gjelder for deg. Du finner også informasjon om hvordan testing og vaksinering gjennomføres der du bor.

Anonymkode: 65c9f...b12

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Reglerene ble endret 30.11.2021

Anonymkode: 65c9f...b12

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Å ha dårlig samvittighet burde dere ha. Det er lov å tenke selv og, ikke bare følge offentlige regler etc. 

Anonymkode: ee286...28c

• Liker 5
Skrevet

Reglene sier (sa hvertfall for kort tid siden) at resten av husstanden skulle leve som normalt. Men da vår yngste ble smittet for en måned siden holdt vi eldstemann hjemme og tok hjemmekontor selv. Eldstemann har en dose pfizer, men tre dager etter broren ble smittet testet han også positivt, så jeg er glad vi holdt han hjemme. Hadde fått dårlig samvittighet om han hadde gått å smittet videre. 

Smittesporing som ringte meg sa at husstanden har ca 50% sjangs til å få det når noen i huset har det, så hvorfor man absolutt skal leve som normalt skjønner jeg ikke. 

Anonymkode: a0417...565

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Reglene sier (sa hvertfall for kort tid siden) at resten av husstanden skulle leve som normalt. Men da vår yngste ble smittet for en måned siden holdt vi eldstemann hjemme og tok hjemmekontor selv. Eldstemann har en dose pfizer, men tre dager etter broren ble smittet testet han også positivt, så jeg er glad vi holdt han hjemme. Hadde fått dårlig samvittighet om han hadde gått å smittet videre. 

Smittesporing som ringte meg sa at husstanden har ca 50% sjangs til å få det når noen i huset har det, så hvorfor man absolutt skal leve som normalt skjønner jeg ikke. 

Anonymkode: a0417...565

Det er nye regler nå. Nå er det smittekarantene som gjelder

Anonymkode: 3db8f...f34

• Liker 2
Skrevet

Nå gjelder det smittekarantene, plikt om man er over 18 år, anbefalt om man er under 18 år, så da kommer det jo an på foreldrene.

Anonymkode: 9d916...594

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Nei jeg ville ikke gjort det! Hadde tenkt på andre. 

Håper regjeringen kommer med skikkelige ting i pressekon. senere idag. Savner Bent og høyre!!  

Ikke lett å være i risikogruppene no om du har barn.. Så mye smitte som det er i klassene. Og allikevel går de på skolen med sympt.. eller etter noen dager..

Anonymkode: 16f37...bc3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...