AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #1 Skrevet 2. desember 2021 Altså, de som har tette barn får sponset barnehage, mens de som ikke har tette barn ikke får det på samme måte? Har man 3 barn hvor det er 5 år mellom hvert barn, så får man ingen rabatt. Har man 3 tette barn, så sparer man 30.000 i året eller deromkring, gjerne i flere år. F.eks. noen jeg vet om med kun to år mellom de tre barna, der vil barna gå i samme barnehage i tre år, og de sparer like i underkant av 100.000 kr! Urettferdig! Anonymkode: 0c588...3bf 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #2 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Altså, de som har tette barn får sponset barnehage, mens de som ikke har tette barn ikke får det på samme måte? Har man 3 barn hvor det er 5 år mellom hvert barn, så får man ingen rabatt. Har man 3 tette barn, så sparer man 30.000 i året eller deromkring, gjerne i flere år. F.eks. noen jeg vet om med kun to år mellom de tre barna, der vil barna gå i samme barnehage i tre år, og de sparer like i underkant av 100.000 kr! Urettferdig! Anonymkode: 0c588...3bf Fordi Norge AS ønsker at vi føder flere barn. Mange vil ha litt tettere barn enn 5 år mellom, og det kan være ganske tungt økonomisk på en og samme gang. Så for å få flere til å ikke bruke dette som grunn til å ikke få tette barn - så betaler Norge AS for noe av det. Jeg har et helt tiår mellom mine barn, og synes ikke det er urettferdig, men en flott ordning for de som måtte ha bruk for den. Anonymkode: a85f8...148 18
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #3 Skrevet 2. desember 2021 Selvfølgelig er det ett poeng å ha søskenrabatt for de som har tette barn som går i barnehagen samtidig. Uten den rabatten hadde det blitt nermest uaktuelt for meg å ha tvillingene i barnehagen mens jeg søkte jobber. Anonymkode: d0e3d...8db 10
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #4 Skrevet 2. desember 2021 Sånn fungerer det ikke her. Vi får søskenrabatt i bhg uansett aldersforskjell. Anonymkode: 53d85...2a7
Cyndaquil Skrevet 2. desember 2021 #5 Skrevet 2. desember 2021 Om du er sjalu, få tettere barn da! Jesus christ. det er en fordel med tette barn. De som ikke har flere barn i barnehage får den ikke. Er det så vanskelig å forså? tette barn har også meg glede av hverandre 😊 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #6 Skrevet 2. desember 2021 40 minutter siden, AnonymBruker said: Sånn fungerer det ikke her. Vi får søskenrabatt i bhg uansett aldersforskjell. Anonymkode: 53d85...2a7 Nei, for har du så stor aldersforskjell som TS snakker om går de ikke i barnehage samtidig, Anonymkode: 91e9a...187 12
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #7 Skrevet 2. desember 2021 Jeg har også opplevd en del tilfeller der barn må være tettere enn fire år for å få søskenrabatt på fritidsaktiviteter osv. Jeg vil si det er en del dyrere med unger når de er over 10 enn under 10, men med god spredning er det ikke så veldig mange år med stort trykk. De som har tette barn har stort trykk hele tiden. Totalt sett blir belastningen spredd over flere år for oss, og det gjør det sikkert enklere. Men jeg har absolutt kjent på det når jeg står i kiosken på 12. året, og de som har tvillinger bare får 4 år. Anonymkode: 0a80c...1f5
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #8 Skrevet 2. desember 2021 Fordi det er forskjell på å betale 3500 kr hver måned fordelt over flere år enn å betale 7000 kr i måneden. Det som er merkelig er at søskenrabatt ikke også gjelder SFO og barnehage. For oss med to barn i bhg og en på SFO er regningen på 8800 kr i måneden. Anonymkode: 6d70e...618 7
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #9 Skrevet 2. desember 2021 Fordi det er mye dyrere utgift å betale for tre barn i barnehage samtidig, enn å betale for tre barn i barnehage spredd utover på forskjellige år sånn at man bare har utgifter på en barnehageplass av gangen. De færreste har råd til å betale for tre barnehageplasser på likt Anonymkode: 88a14...0f0 5
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #10 Skrevet 2. desember 2021 Cyndaquil skrev (22 minutter siden): Om du er sjalu, få tettere barn da! Jesus christ. det er en fordel med tette barn. De som ikke har flere barn i barnehage får den ikke. Er det så vanskelig å forså? tette barn har også meg glede av hverandre 😊 Om tette barn har mer glede av hverandre er helt individuelt og dessuten irrelevant i denne sammenhengen. I tillegg er det ikke alle som bare kan velge å få tette barn. Nå har det vært diskutert politisk om ikke søsken rabatt skal gå på tvers av SFO og barnehage, som virker fornuftig om det først skal være en ordning om søsken rabatt. Anonymkode: 88765...89e 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #11 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fordi det er mye dyrere utgift å betale for tre barn i barnehage samtidig, enn å betale for tre barn i barnehage spredd utover på forskjellige år sånn at man bare har utgifter på en barnehageplass av gangen. De færreste har råd til å betale for tre barnehageplasser på likt Anonymkode: 88a14...0f0 Mange betaler jo for SFO i 1-4 år, så utgiftene kan være de samme som man skulle hatt 3 barn i barnehage samtidig. Anonymkode: 88765...89e
Aristoteles Skrevet 2. desember 2021 #12 Skrevet 2. desember 2021 Alle barn i barnehagen er sponset 😛 3
Gjest MOD Skrevet 2. desember 2021 #13 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Fordi det er forskjell på å betale 3500 kr hver måned fordelt over flere år enn å betale 7000 kr i måneden. Det som er merkelig er at søskenrabatt ikke også gjelder SFO og barnehage. For oss med to barn i bhg og en på SFO er regningen på 8800 kr i måneden. Anonymkode: 6d70e...618 I vår kommune gjelder søskenrabatten plass i SFO også, så det gjøres nok litt ulikt rundt omkring.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #14 Skrevet 2. desember 2021 Jeg synes også det er litt urettferdig. Jeg gikk på VGS samtidig som jeg hadde et søsken på SFO og et i barnehage. Ingen rabatt for de to andre og ikke noe ekstra stipend til meg pga søsken. Hadde jeg hatt søsken på VGS så hadde jeg fått det. (Aner ikke om dette er endret på nå.) Altså hadde foreldrene våre ganske høye utgifter på oss alle tre, bare ikke på det samme. Klart de hadde jo ikke like lang periode hvor de hadde 3 barn å forsørge som de som får tette barn, men de hadde mye lengre periode hvor de hadde barn å forsørge. Hadde de fått alle 3 rundt samme tid som yngste f.eks. så hadde de jo kunnet spare opp mye før de fikk barn. Og ja, det var deres valg, men det er det jo for de som får tette barn også. Anonymkode: 9ecee...c8b 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #15 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg synes også det er litt urettferdig. Jeg gikk på VGS samtidig som jeg hadde et søsken på SFO og et i barnehage. Ingen rabatt for de to andre og ikke noe ekstra stipend til meg pga søsken. Hadde jeg hatt søsken på VGS så hadde jeg fått det. (Aner ikke om dette er endret på nå.) Altså hadde foreldrene våre ganske høye utgifter på oss alle tre, bare ikke på det samme. Klart de hadde jo ikke like lang periode hvor de hadde 3 barn å forsørge som de som får tette barn, men de hadde mye lengre periode hvor de hadde barn å forsørge. Hadde de fått alle 3 rundt samme tid som yngste f.eks. så hadde de jo kunnet spare opp mye før de fikk barn. Og ja, det var deres valg, men det er det jo for de som får tette barn også. Anonymkode: 9ecee...c8b Her har du nok misforstått noe. Det har aldri vært sånn at man har fått ekstra stipend fra Lånekassen pga at man har søsken på videregående. Man kan få såkalt inntektsavhengig stipend, og om du får det kommer an på: -om foreldrene dine bor sammen -om foreldrene dine har ny partner -inntektene til begge foreldrene dine -hvor mange søsken du har Alder på søsknene spiller ingen rolle så lenge de er under 18 år. Du fikk ikke dette stipendet fordi foreldrene dine hadde for høy inntekt, selv om det ble tatt med i beregningen at du hadde to søsken under 18 år. https://lanekassen.no/nb-NO/regelverk/tildeling/del2-kapittel9/#54 Anonymkode: 5e022...f39
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #16 Skrevet 2. desember 2021 Just now, AnonymBruker said: Her har du nok misforstått noe. Det har aldri vært sånn at man har fått ekstra stipend fra Lånekassen pga at man har søsken på videregående. Man kan få såkalt inntektsavhengig stipend, og om du får det kommer an på: -om foreldrene dine bor sammen -om foreldrene dine har ny partner -inntektene til begge foreldrene dine -hvor mange søsken du har Alder på søsknene spiller ingen rolle så lenge de er under 18 år. Du fikk ikke dette stipendet fordi foreldrene dine hadde for høy inntekt, selv om det ble tatt med i beregningen at du hadde to søsken under 18 år. https://lanekassen.no/nb-NO/regelverk/tildeling/del2-kapittel9/#54 Anonymkode: 5e022...f39 Jeg husker tydelig at jeg måtte krysse av på om jeg hadde søsken som også gikk på VGS da jeg søkte, ikke om jeg hadde søsken i det hele tatt. Men som sagt, jeg aner ikke om det er endret siden den gang. I såfall er det jo flott! Anonymkode: 9ecee...c8b
Mnjah Skrevet 2. desember 2021 #17 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Altså, de som har tette barn får sponset barnehage, mens de som ikke har tette barn ikke får det på samme måte? Har man 3 barn hvor det er 5 år mellom hvert barn, så får man ingen rabatt. Har man 3 tette barn, så sparer man 30.000 i året eller deromkring, gjerne i flere år. F.eks. noen jeg vet om med kun to år mellom de tre barna, der vil barna gå i samme barnehage i tre år, og de sparer like i underkant av 100.000 kr! Urettferdig! Anonymkode: 0c588...3bf Urettferdig? Du står da fritt til å få tette barn om du vil. 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #18 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Altså, de som har tette barn får sponset barnehage, mens de som ikke har tette barn ikke får det på samme måte? Har man 3 barn hvor det er 5 år mellom hvert barn, så får man ingen rabatt. Har man 3 tette barn, så sparer man 30.000 i året eller deromkring, gjerne i flere år. F.eks. noen jeg vet om med kun to år mellom de tre barna, der vil barna gå i samme barnehage i tre år, og de sparer like i underkant av 100.000 kr! Urettferdig! Anonymkode: 0c588...3bf Det er jo ikke urettferdig. Man har to bhg utgifter på en gang, noe som er mye, ved 2 bhg barn. Har du ett barn av gangen i bhg så er jo belastningen mye mindre selv om den totale summen er lik. Det burde være søskenrabatt også for de som har barn i bhg og også barn på sfo. AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg synes også det er litt urettferdig. Jeg gikk på VGS samtidig som jeg hadde et søsken på SFO og et i barnehage. Ingen rabatt for de to andre og ikke noe ekstra stipend til meg pga søsken. Hadde jeg hatt søsken på VGS så hadde jeg fått det. (Aner ikke om dette er endret på nå.) Altså hadde foreldrene våre ganske høye utgifter på oss alle tre, bare ikke på det samme. Klart de hadde jo ikke like lang periode hvor de hadde 3 barn å forsørge som de som får tette barn, men de hadde mye lengre periode hvor de hadde barn å forsørge. Hadde de fått alle 3 rundt samme tid som yngste f.eks. så hadde de jo kunnet spare opp mye før de fikk barn. Og ja, det var deres valg, men det er det jo for de som får tette barn også. Anonymkode: 9ecee...c8b Hvorfor tok du ikke en deltidsjobb eller flyttet for deg selv istedenfor å belaste dine foreldre? Anonymkode: e13ea...3d6 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #19 Skrevet 2. desember 2021 Mnjah skrev (23 minutter siden): Urettferdig? Du står da fritt til å få tette barn om du vil. Det gjør man ikke akkurat Anonymkode: 88765...89e
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #20 Skrevet 2. desember 2021 Jeg har 3 barn i barnehage akkurat nå, og det hadde blitt over 10.000 uten søskenrabatt 👀 så jeg er veldig glad den finnes. Anonymkode: 881db...778
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå