Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det er skremmende at en yrkesgruppe skal være så utsatt.

Hadde det vært andre yrkesgrupper (og andre enn skoleelever som utøver volden - de er jo "bare er barn") ville det vært et krav om trygg arbeidsplass etc.

At vi i Norge faktisk er verst i Europa i den internasjonale PISA-undersøkelsen (Programme for International Student Assessment) ble det utarbeidet en oversikt over hvilke elever som var flinkest til å innordne seg og respektere læreren er utrolig trist og skremmende.

Vi har masse flott ungdom - og det er nok fåtallet som står for det meste av volden og truslene - men det er skremmende at dette er fremtiden vår.

Nettavisen

Dagbladet

Endret av LilleBille
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så programmet jeg også. Det er skremmende ja. Noen ganger lurer jeg på om jeg valgte rett utdanning...

Skrevet

Jeg er glad for at jeg ikke ble lærer for makan til rotete og ubrukelig system skal man lete lenge etter. Synest synd på de mange dyktige lærerne vi har i norge og hvordan de blir behandlet. Ikke kom og si at de har det lett.

Skrevet

Interessant å observere hvor få på et forum som dette som bryr seg... Spesielt med tanke på at dere har barn mange... Det er langt mer interessant at dama til Tom Cruise må føde uten å skrike... Så, en utfordring til dere foreldre; Hvordan skal vi komme oss oppover denne PISA rankingen? Folk skriker jo høyt om de totalt gjennomsnittlige resultatene i matte og naturfag, hvorfor skriker vi ikke høyere over at vi skorer aller lavest av alle PISA land på ro i klasserommet? Synes egentlig det sier ganske mye om norske elever og lærere at de klarer å prestere såpass høyt faglig med så elendig miljø.

Skrevet

Helt enig i at dette er skremmende tall, og veldig merkelig at man ikke er mer opptatt av dette.

Jeg synes selvfølgelig det er viktig at man norsk- og mattekunnskapene er på et tilfredsstillende nivå, men det aller viktigste er vel at både elever og lærere har en trygg skolehverdag.

Og med en lærer pr klasse på 30 stk så sier det seg selv at læreren ikke har tid og ressurser til å følge opp hver enkelt elev.

Jeg mener det første som må gjøres er å bevilge mer penger til skolene slik at vi får flere lærere pr elev, og samtidig kan gi de elevene som faller utenfor et mye bedre tilbud enn de har i dag.

Skrevet

Litt på siden, men er det noen som vet om programmet går i reprise? Det ble litt for sent for meg i går, og jeg glemte å ta opp, men skulle gjerne sett det!

Skrevet

Man kan vinkle saker for å oppnå ønsket effekt. Sier ikke mer.

Skrevet
Man kan vinkle saker for å oppnå ønsket effekt. Sier ikke mer.

Det er klart man kan vinkle saker - men påstår du at det ikke finnes vold mot lærere?

Gjest Gjesten
Skrevet (endret)

Eg og lurer på kva gjesten her påstår? Ellers må eg jo sei meg einig i at norske ungdommar og lærarar må jo gjere ein god jobb som klarar å vere middels på PISA når det er så uroleg i klasserommet..

Endret av attegløyma
Gjest gjesten
Skrevet

Så både dokumetaren og debatten i tabloid. Jeg blir forundret over byråden som tydeligvis ikke ønsker å ta inn over seg at man ikke har midlene for å gjøre noe med situasjonen. Spesialskolene i Oslo er ikke et tilstrekkelig tiltak. Har mange venner som er lærere på ulike trinn. Problemet slik mange av de ser det, er at spesialskole ikke anses som et alternativ (selv om "alle" hadde vært bedre tjent med det). Og dersom man snakker om å skille elevene i en klasse slik at de som jobber skal kunne gjøre det, så er det virkelig krise. Likhetstanken står sterkt i norsk skole fortsatt. Kanskje på tide å få lov å tenke litt annerledes? Alle er ikke like.

Men det verste er at dette var en kjent problemstilling allerede for 20 år siden. Hvor stort skal problemet bli før det tas som et alvorlig problem? Kanskje har dette noe med at det er et typisk storbyfenomen (selv om man har eksempler også på bygda)?

Gjest Million
Skrevet

Kanskje på tide å ansette vakter på skolene. Både for lærernes og elevenes sikkerhet.

Gjest Gjesten
Skrevet

No er vel ikkje spesialskule noko alternativ i mange tilfeller fordi

1) Mange av spesialskulane vart nedlagt saman med HVPU reformen i 1994 (Trur det var då) Ikkje spør meg kva HVPU reformen hadde med det å gjere, men sånn vart det no. Dermed er det ikkje plass til på langt nær alle, dei må vere særs valdelege eller storskulkarar, gjerne under barnevernstiltak for å få plass der.

2) Mange foreldre takkar nei til spesialskuleplass når dei får tilbudet. Nokre er redde stigmatisering, andre meinar det ikkje er noko gale med deira unge, det er alle dei andre ungane eller lærarane eller alle ugnen slår det er noko gale med. Og slikt, som omlag alt anna, er faktisk foreldrene sitt ansvar, og seier dei nei har ikkje skulen noko den skulle sagt. Dessverre.

Skrevet

Styrk foreldrekompetansen: obligatoriske foreldrekurs i ulike faser av småbarnstida.

Fjern kontantstøtta, og tilby barnehageplass til alle.

Styrk barnehageansattes kompetanse: flere førskolelærere.

Mindre klasser i skolen: Færre elever pr lærer

Styrk alle voksne som har med barn å gjøre med mer kunnskap om barns behov og utvikling. Gi voksne mer kunnskap om hvordan de skal være barnas veiledere inn i voksenverdenen, og være myndige omsorgspersoner.

Da kommer vi et stykke på vei.

Skrevet
Styrk foreldrekompetansen: obligatoriske foreldrekurs i ulike faser av småbarnstida.

Styrk alle voksne som har med barn å gjøre med mer kunnskap om barns behov og utvikling. Gi voksne mer kunnskap om hvordan de skal være barnas veiledere inn i voksenverdenen, og være myndige omsorgspersoner.

:klappe:

Så ikke programmet, men har sett utviklingen i klasserommet.

Slutt med snillismen i Norge. Vi skal ikke være kompiser med barna. Har noen hørt om grensesetting i hjemmet :roll:

Skrevet

Skal vi ha en kommuniststat? Alle skal oppdras likt ? Alle skal oppdras av staten fra de er små ?

Hvordan vil du da forklare at tilstanden er så MYE verre nå enn den var da jeg gikk på barne- og ungdomsskolen ? På den tiden hadde jeg ikke hørt om barnehager - det var overhodet ingen i mitt nærmiljø som gikk i barnehage.

Jeg tror rett og slett at grunnen til at forholdene er blitt sånn som de har blitt er moderne foreldres mangel på tid med barna sine. Det er ikke in å ha tid til barna sine lenger. Skal du være noe stas idag så skal du ha to barn eller helst flere, full jobb, stort hus, gjerne en hund eller to, masse venninner og stor omgangskrets.

Du må sørge for å holde deg i form - gjerne ved å trene fast to-tre ganger i uken.

Selvsagt lager du middag fra bunnen av hver dag. Og mens du svinger opp en sunn og næringsrik middag så hjelper du ungene med leksene. Etter middag skal ungene kjøres til diverse fritidsaktiviteter - det er ikke uvanlig at ungene går på noe både to, tre og fire dager pr. uke.

Jeg kjenner kvinner som står opp om nettene og baker eller vasker vinduer :overrasket: Enda de skal de tidlig opp og på jobb morgenen etter.

Er stygt redd at om denne utviklingen fortsetter så vil tilstanden ved våre skoler bare bli verre og verre. Skolen er nemlig snart full av barn med foreldre som ikke har tid til dem. Allerede nå er det et problem for mange foreldre at barna har så mye ferie fra skolen. Og allikevel så er det stadig flere foreldre som MÅ reise på alene-ferier for å pleie parforholdet :overrasket:

En ting til, tiit - hvorfor vil du ha bort kontantstøtten ? For endel venninner av meg så har kontantstøtten bidratt til at de har hatt råd til å gå hjemme mens barna var små - og de har gjort det fordi de ønsket det selv.

Skrevet

Hvorfor ble det vist til tidligere dommer, som disse "problemelevene" hadde, i programmet? Snakk om stigmatisering. Tror disse elevene har lite grunn til å forbedre seg......Man vet allerede hvem man kan legge skylden på alt for.

Skrevet
Skal vi ha en kommuniststat? Alle skal oppdras likt ? Alle skal oppdras av staten fra de er små ?

Hvordan vil du da forklare at tilstanden er så MYE verre nå enn den var da jeg gikk på barne- og ungdomsskolen ?  På den tiden hadde jeg ikke hørt om barnehager - det var overhodet ingen i mitt nærmiljø som gikk i barnehage.

Jeg tror rett og slett at grunnen til at forholdene er blitt sånn som de har blitt er moderne foreldres mangel på tid med barna sine. Det er ikke in å ha tid til barna sine lenger. Skal du være noe stas idag så skal du ha to barn eller helst flere, full jobb, stort hus, gjerne en hund eller to, masse venninner og stor omgangskrets.

Du må sørge for å holde deg i form - gjerne ved å trene fast to-tre ganger i uken.

Selvsagt lager du middag fra bunnen av hver dag. Og mens du svinger opp en sunn og næringsrik middag så hjelper du ungene med leksene. Etter middag skal ungene kjøres til diverse fritidsaktiviteter - det er ikke uvanlig at ungene går på noe både to, tre og fire dager pr. uke.

Jeg kjenner kvinner som står opp om nettene og baker eller vasker vinduer  :overrasket: Enda de skal de tidlig opp og på jobb morgenen etter.

Er stygt redd at om denne utviklingen fortsetter så vil tilstanden ved våre skoler bare bli verre og verre. Skolen er nemlig snart full av barn med foreldre som ikke har tid til dem. Allerede nå er det et problem for mange foreldre at barna har så mye ferie fra skolen. Og allikevel så er det stadig flere foreldre som MÅ reise på alene-ferier for å pleie parforholdet  :overrasket:

En ting til, tiit - hvorfor vil du ha bort kontantstøtten ? For endel venninner av meg så har kontantstøtten bidratt til at de har hatt råd til å gå hjemme mens barna var små - og de har gjort det fordi de ønsket det selv.

Foreldreveiledningskurs er ikke for at alle barn skal oppdras likt, men for å gi foreldre bedre kompetanse til å møte sitt barns behov. Det er kurs og opplæring på de fleste andre felt i samfunnet, men på det området som krever aller mest av oss - det å være foreldre - legges det opp til at vi skal prøve og feile så godt vi kan med barna som prøvekluter. For mange går det bare godt, for andre igjen slår det uheldig ut. Barndommen varer i generasjoner, og vi bringer med oss egne erfaringer inn i foreldrerollen, på godt og vondt. Refleksjon rundt egne erfaringer, og ny kunnskap, skader ingen. Uheldig sosial arv kan bremses, og det positive oppmuntres.

Jeg har ikke hatt temperaturmåler inne klasserommene på 70 tallet og nå i dag, slik at jeg vet hvilke forhold som er verre og hva som evnt. er bedre. Verden ser iallefall ganske annerledes ut i dag på mange områder. Det stilles høye krav til prestasjon, og det er lettere å falle utenom. Gruppeundervisning og prosjekter stiller andre krav til elever enn tradisjonell klasseundervisning der du satt alene og kunne ha ører og øyne igjenkoblet hele dagen uten at noen merket så mye til det. I dag stilles det helt andre krav til elevene enn det gjorde for 20-30 år siden. De som ikke "henger med" synes bedre enn før.

Og så er det en haug andre forklaringer på hvorfor det er blitt hottere i klasserommene. Mer rus blant foreldre og ungdommer. Mer psykiatriske vanskeligheter hos foreldre, ungdom og barn. Flere foreldre som tror at den beste måten å være en god foreldre, er å være kompis med barnet sitt. osv.

Jeg er imot kontantstøtta fordi er er svært ressurskrevende. Har gått ut over barnehageutbyggingen. Den legger sterke føringer på bruk av dagmamma som er et mye mer usikkert og ustabilt tilbud til barn enn barnehage. Den fører kvinner fra familier med dårlig økonomi tilbake til kjøkkenbenken. Vi betaler foreldrene kun for IKKE å benytte barnehage.

Jeg er FOR barnehage fordi en god barnehage gir barn trygghet og en stabil hverdag. Den gir dem vennskap, utfordringer, mestring, trening i sosiale ferdigheter og opparbeiding av sosial kompetanse. Og den gir barn som lever under hjemmeforhold som kan skade deres helse og utvikling muligheter til å få et supplerende nettverk tidlig i livet, og noen som ser og hører dem utenfor familien. Barnehagetilbudet er en erkjennelse av at vi er sosiale individer som tilhører i et fellesskap, og at dette er en viktig verdi for oss.

Skrevet

Hvorfor ikke rett og slett bare fjerne alle barn fra sine foreldre fra fødslen av?

Jeg har ALDRI møtt verre folk enn i barnehagen. Der lyver alle, fra barnehageass. til styrer! Ingen har peiling på lover og regler, stiller man spørsmål er dette et angrep på deres profesjon, man melder foredlre til bv fordi de ber om skriftlige svar etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...