Gå til innhold

Kravstort bursdagsbarn? Eller er dette helt vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 11 år har fått høyere krav når det gjelder bursdagsfeiring med årene. Før var pølse med brød og kake/chips helt tipp topp. Nå sier hun at hun skal ha donut-kake, som forøvrig koster flesk(!), hun skal ha godteriposer til alle gjestene som de skal ta med seg hjem (hva er greia med dette?), det skal pyntes med bannere og glitter i taket, hjemmelaget pizza, skattejakt med godteposer til alle som de skal ta med seg hjem… hun sier alt dette får alle andre i de bursdagene hun har vært i så nå vil hun også ha det. altså.  Jeg greier ikke helt holde følge kjenner jeg. Vi har to små barn i tillegg til jenta, som jo krever sitt og mulig må være her sammen med bursdagsgjestene fordi vi ikke har noen annen plass å gjøre av oss. Føles som at alle andre foreldre har så syyyykt god tid og har all verden med penger? Eller? 

Vet ikke helt jeg, men vil jo ikke at hun skal føle seg utenfor men vet ikke om jeg har kapasitet til å holde på og styre sånn.

Hva skjedde med pølser og snop egentlig? Er det helt ut? Er jeg veldig kjip om jeg ikke gjør det hun mener jeg skal? 

Anonymkode: c7ff5...d96

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

hun sier alt dette får alle andre i de bursdagene hun har vært i

Jeg ville ha spurt noen av foreldrene til de barna hun har vært i bursdag hos, om det virkelig er slik.

Anonymkode: 9abbe...13f

• Liker 23
Skrevet

Er hun utenfor til vanlig? I så fall hadde jeg gjort et forsøk på å få i stand noe av dette, glitter og stas trenger ikke bli dyrt. Om hun er en av gjengen hadde jeg realitetsorientert henne, og sagt at når hun tjener sine egne penger kan hun velge å bruke dem på feiringer, men nå blir det du som setter rammene.

Anonymkode: ae0cb...5a8

• Liker 11
Skrevet

Huff hun er hjernevasket av influencere med uendelig penger og sponsorer... Du må ta en alvorsprat med henne om hvordan sosiale medier tegner et bilde av folks liv som ikke representerer virkeligheten og livene til alle vanlige folk! 

• Liker 19
Skrevet

Nå skal jeg ikke forsvare dyre bestilte kaker og full bursdagsstyling av stua, men hun begynner jo å bli ungdom? Hun føler seg nok eldre og mer voksen enn en 7 åring og ønsker nok dermed også en ikke identisk bursdagsfeiring. Jeg ville nok sørget for at hun fikk servert noe annet enn pølser i brød og den typiske toro-sjokoladekaken med seigmenn. Møtes litt på middelveien samtidig som det ble gjort klart at kravene hun har er uaktuelle å følge opp

Anonymkode: 14f6c...423

• Liker 30
Skrevet

Egentlig bare donut-kake som høres dyrt/ekstra ut da. 

Godtepose var vanlig da jeg var liten på 2000-tallet i hvert fall. 

Glitter/pynt trenger jo ikke å være dyrt.

Ville bestilt pizza om dere ikke lnsker å lage, men bruker dere ferigbunn for eksempel er det superenkelt.

Anonymkode: b4cf8...0c3

• Liker 41
Skrevet
2 minutter siden, Kaur said:

Huff hun er hjernevasket av influencere med uendelig penger og sponsorer... Du må ta en alvorsprat med henne om hvordan sosiale medier tegner et bilde av folks liv som ikke representerer virkeligheten og livene til alle vanlige folk! 

DETTE!

• Liker 4
Skrevet

Foruten donutskaken, så er alt dette noe vi har hatt i bursdagen til 7 åringen. 

Sykepleier og snekker, så absolutt ikke Stine her

Anonymkode: 40511...916

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Foruten donutskaken, så er alt dette noe vi har hatt i bursdagen til 7 åringen. 

Sykepleier og snekker, så absolutt ikke Stine her

…som forøvrig er en gutt som ikke er influenser preget

• Liker 3
Skrevet

Synes bare det er kaka her som er litt "utenom". Godteposer har vært vanlig lenge (men jeg tror ikke vi praktiserte det da de var blitt så store, forsåvidt), men at hun ønsker seg en litt annerledes bursdag enn pølse og kake når hun nærmer seg tenårene er helt normalt....

Hjemmelaget pizza går jo fort og metter mange, kjøp noen typer kakepynt og lag muffins hvor man tar på smørkrem med sånn sprøyte med ulike tupper på. Glasuren kan farges i ulike farger. Ikke bruker dere opp alt til en bursdag heller, så det kan gjentas til neste bursdag eller til de andre barna.

Jeg ville møtt henne på at hun er eldre og ikke ønsker "barne"bursdag. Samtidig ville jeg sagt at det ikke er snakk om å ruinere familien eller gjøre logistikken ekstremt vanskelig. Så ville jeg i forkant googlet/tenkt ut noen forslag på hva jeg kunne tenke meg å gjennomføre, og så tatt en prat med henne og blitt enige et sted på midten. Men at hun er ferdig med pølser i brød og seigmannkake, det må du nok akseptere på et vis.

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Egentlig bare donut-kake som høres dyrt/ekstra ut da. 

Godtepose var vanlig da jeg var liten på 2000-tallet i hvert fall. 

Glitter/pynt trenger jo ikke å være dyrt.

Ville bestilt pizza om dere ikke lnsker å lage, men bruker dere ferigbunn for eksempel er det superenkelt.

Jo vanlig godtepose har jeg også vært borti da jeg var barn. Men her skal posene visstnok deles ut når de er på tur ut døra! Den klør jeg meg litt i hodet av kjenner jeg 😶ts 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo vanlig godtepose har jeg også vært borti da jeg var barn. Men her skal posene visstnok deles ut når de er på tur ut døra! Den klør jeg meg litt i hodet av kjenner jeg 😶ts 

Det var dette vi gjorde. Siste aktivitet var alltid et eller annet hvor alle fikk hver sin godtepose, og så rett hjem!

• Liker 24
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Datteren min på 11 år har fått høyere krav når det gjelder bursdagsfeiring med årene. Før var pølse med brød og kake/chips helt tipp topp. Nå sier hun at hun skal ha donut-kake, som forøvrig koster flesk(!), hun skal ha godteriposer til alle gjestene som de skal ta med seg hjem (hva er greia med dette?), det skal pyntes med bannere og glitter i taket, hjemmelaget pizza, skattejakt med godteposer til alle som de skal ta med seg hjem… hun sier alt dette får alle andre i de bursdagene hun har vært i så nå vil hun også ha det. altså.  Jeg greier ikke helt holde følge kjenner jeg. Vi har to små barn i tillegg til jenta, som jo krever sitt og mulig må være her sammen med bursdagsgjestene fordi vi ikke har noen annen plass å gjøre av oss. Føles som at alle andre foreldre har så syyyykt god tid og har all verden med penger? Eller? 

Vet ikke helt jeg, men vil jo ikke at hun skal føle seg utenfor men vet ikke om jeg har kapasitet til å holde på og styre sånn.

Hva skjedde med pølser og snop egentlig? Er det helt ut? Er jeg veldig kjip om jeg ikke gjør det hun mener jeg skal? 

Hun har ikke lyst på pølser og snop. Hjemmelaget pizza er mye bedre, jeg ville laget det selv.  Angående donutkake. Det har jeg aldri bakt, men jenta di er stor nok til å finne bakemåte/oppskrift på youtube, og da kan hun jo bake den selv. Det er viktigere for henne å gi godteposer til venninnene en å få dyr bursdagsgave.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at hun forventer ikke særlig mye med hjemmelaget pizza og bursdag hjemme sånn i utgangspunktet. Her er det 8-9 åringer og de feirer på trampolineparker, lekeland og gudene vet hva ikke. 

Anonymkode: 81c5b...cd4

• Liker 29
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det var dette vi gjorde. Siste aktivitet var alltid et eller annet hvor alle fikk hver sin godtepose, og så rett hjem!

Det er ganske vanlig her også, alternativet er skattejakt som leder til snopet, men det er aldri tid til å spise den i besøket. Enig med de andre om at det kun er kjøpekaken som er ekstra

Anonymkode: 9c367...c8d

• Liker 6
Skrevet

Vi hadde det å fiske godtepose som siste aktivitet til 4 åringen ( og pizza som vi bestilte  😅) Skjønner at fiskingen blir litt «teit» for en 11åring, så de har sikkert fått den med seg ut døra i de andre bursdagene. 

syntes ikke pizza, kake (kjøp ferdige donuts på kiwi/meny og pynt ei sjokoladekake med de? Kan til og med pynte ei langpanne), godtepose og pynt er helt hårreisende jeg da.. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg hadde satt henne på plass. Det er helt klart noe feil med oppdragelsen. Barn skal ikke forlange ditt og datt. 

Anonymkode: 91c8f...b29

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke hva en donut-kake er, men bortsett fra det høres det ut som bursdagene til mine eldste på 5 og 7 år. Pynt kan tas ned og brukes igjen, så må ikke bruke det hvert år. Pynten blir gjerne hengende oppe i en uke, og den brukes også i familiebursdagen. Godteposer deler vi ut på vei ut døra eller har skattejakt. Kjøper noe rimelig som kan deles opp, Nille har masse greier. Poser kan du kjøpe på Søstrene Grene.

Og så tenker jeg at det er jo faktisk barnets bursdag, og jeg synes det er hyggelig å gjøre litt ekstra stas på de. Jeg driter litt i hva andre gjør, men når ene ungen ønsker seg enhjørningkake til bursdagen sin så bruker jeg energi og tid på å lage den. Helt uten å bli påvirket av influencere 😅

Anonymkode: df03a...f75

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

jeg synes ikke dette var så voldsomt. Eller uvanlig. Jeg tenker du skal prise deg lykkelig over at hun vil ha hjemmebursdag istedet for et eksternt opplegg som er mye dyrere, og hjemmelaget pizza istedet for Pizzabakeren e.l., som er kjempedyrt OG dårlig. Skjønner ikke spørsmålet om godtepose - det er da helt vanlig? eller tenker du at de er for store til det?

Anonymkode: 5e4d7...80d

• Liker 9
Skrevet

Og datteren din er jo stor nok til å hjelpe med å pynte, lage pizza og alt det praktiske.

Anonymkode: df03a...f75

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...