Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Testet positivt, vil tro jeg er ca 4 uker på vei. 
hva er prosessen nå? Hvem ringer jeg? Når er kontroller osv osv? Fastlege, jordmor ?? 

Anonymkode: 8b7e1...870

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legetime i uke 12 for blodprøver, du kan gå til jordmor i kommunen om den har det før det, men ikke veldig lenge før. Så for nå kan du bare vente. Evt ringe de om du vil ha en time, selv om det blir frem i tid.

Du kan bestille privat ul i uke 7 for å se hjerteslag om du vil det, og i uke 12 for å se at alt står bra til. 

Du kan også ta NIPT test om du er over 35 ved sykehuset(?) fra uke ca 10(?), eller bestille NIPT privat om du er yngre og likevel ønsker det. 

Men det er kun legetimen i uke 12 som er nødvendig av dette.

Husk og ta folat 😊

Anonymkode: bd271...c31

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Legetime i uke 12 for blodprøver, du kan gå til jordmor i kommunen om den har det før det, men ikke veldig lenge før. Så for nå kan du bare vente. Evt ringe de om du vil ha en time, selv om det blir frem i tid.

Du kan bestille privat ul i uke 7 for å se hjerteslag om du vil det, og i uke 12 for å se at alt står bra til. 

Du kan også ta NIPT test om du er over 35 ved sykehuset(?) fra uke ca 10(?), eller bestille NIPT privat om du er yngre og likevel ønsker det. 

Men det er kun legetimen i uke 12 som er nødvendig av dette.

Husk og ta folat 😊

Tuuuusen takk for svar ❤️ Ja, begynte på folat i dag. Forstått at det kanskje var sent, men slik ble det 😬

• Liker 1
Skrevet

Screenshot_20211202_101624_com.android.chrome.jpg

Anonymkode: e3a44...03b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tuuuusen takk for svar ❤️ Ja, begynte på folat i dag. Forstått at det kanskje var sent, men slik ble det 😬

Ja det er for sent. 

Anonymkode: 40d45...c9f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det er for sent. 

Det er ikke for sent. Bedre å starte nå enn å la være.

Anonymkode: 235e7...653

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er ikke for sent. Bedre å starte nå enn å la være.

Anonymkode: 235e7...653

Takk ❤️

Skrevet

Anbefaler på det varmeste oppfølging av jordmor via helsestasjonen i svangerskapet, særlig om du er førstegangs! Jeg ringte dit ved første anledning etter positiv test og fikk komme til en time allerede i uke 7. Det var egentlig veldig greit å komme til en tidlig time, for jeg hadde så mange spørsmål og ville gjerne snakke med helsepersonell så jeg kunne være sikker på svarene jeg fikk. 

Ellers, ta folat slik som de andre over sier, spis sunt og variert, tren og kos deg så lenge du er form til det og spiller på lag med kroppen, ikke drikk alkohol, ikke røyk og ikke snus. Så lenge du følger dette er det ikke så mye galt du kan gjøre i alle fall! 

Blodprøvene som skal tas i første trimester kan tas mellom uke 8 og 12, så du trenger ikke vente så lenge med ringe legen heller hvis ikke du vil. Masse lykke til og gratulerer med graviditeten ❤️

Anonymkode: cdeea...5ac

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Anbefaler på det varmeste oppfølging av jordmor via helsestasjonen i svangerskapet, særlig om du er førstegangs! Jeg ringte dit ved første anledning etter positiv test og fikk komme til en time allerede i uke 7. Det var egentlig veldig greit å komme til en tidlig time, for jeg hadde så mange spørsmål og ville gjerne snakke med helsepersonell så jeg kunne være sikker på svarene jeg fikk. 

Ellers, ta folat slik som de andre over sier, spis sunt og variert, tren og kos deg så lenge du er form til det og spiller på lag med kroppen, ikke drikk alkohol, ikke røyk og ikke snus. Så lenge du følger dette er det ikke så mye galt du kan gjøre i alle fall! 

Blodprøvene som skal tas i første trimester kan tas mellom uke 8 og 12, så du trenger ikke vente så lenge med ringe legen heller hvis ikke du vil. Masse lykke til og gratulerer med graviditeten ❤️

Det er forskjellig fra lege til lege i så fall, her for noen mnd siden ble en venninne sendt hjem på 11+3 fordi hun trodde det var regnet som uke 12, mens legekontoret regnet fra 12+0 som uke 12. Det var ifølge legen for tidlig å ta blodprøvene.

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Du trenger ikke å vente til uke 12 for første kontroll, det var før i tiden de ventet til da. Første kontroll er mellom uke 6-12 og når du er førstegangsfødende er det vanlig å tilby en tidlig kontroll. 

Jeg ville tatt kontakt med jordmor i kommunen (google helsestasjonen i din kommune), sagt at du er gravid for første gang og ønsker oppfølging hos jordmor. Det er ulikt tilbud i kommunene, men i teorien skal man få  oppfølging fra uke 6. I min kommune tilbyr de kontroll i uke 7 for alle som ønsker. 

Anonymkode: 00c1c...0d0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du trenger ikke å vente til uke 12 for første kontroll, det var før i tiden de ventet til da. Første kontroll er mellom uke 6-12 og når du er førstegangsfødende er det vanlig å tilby en tidlig kontroll. 

Jeg ville tatt kontakt med jordmor i kommunen (google helsestasjonen i din kommune), sagt at du er gravid for første gang og ønsker oppfølging hos jordmor. Det er ulikt tilbud i kommunene, men i teorien skal man få  oppfølging fra uke 6. I min kommune tilbyr de kontroll i uke 7 for alle som ønsker. 

Åå. Takk! For jeg ringte de på morgenen i dag og fikk nemlig ikke før 6. januar ! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja det er for sent. 

Nei, folat skal tas fram til uke 12

Anonymkode: 3df12...f60

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Åå. Takk! For jeg ringte de på morgenen i dag og fikk nemlig ikke før 6. januar ! 

Det kan jo hende at det ble litt lenge til pga juleferieavvikling, du havner jo midt oppi der :) Om du har lyst å snakke med jordmor før jul, ta kontakt igjen og spør om det er noen mulighet :)

Hvis de er veldig travle og du er litt nervøs kan du dra til en privat gynekolog eller jordmor (kvinneklinikk ol), da kan de også ta en tidlig nultralyd - hvis du vil se bankende hjerte anbefaler jeg som over sier å vente til uke 7. Det koster litt å dra privat da. Vanlig oppfølging hos jordmor på helsestasjonen eller fastlegen er derimot helt gratis. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er forskjellig fra lege til lege i så fall, her for noen mnd siden ble en venninne sendt hjem på 11+3 fordi hun trodde det var regnet som uke 12, mens legekontoret regnet fra 12+0 som uke 12. Det var ifølge legen for tidlig å ta blodprøvene.

Jeg tok mine blodprøver i uke 8, det var ingen problem. Det står også her at disse blodprøvene kan tas mellom uke 6 og 12, så da høres det ut som om venninna di var hos en lite oppdatert lege

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tok mine blodprøver i uke 8, det var ingen problem. Det står også her at disse blodprøvene kan tas mellom uke 6 og 12, så da høres det ut som om venninna di var hos en lite oppdatert lege

Jeg har samme lege, og det overrasker meg dessverre absolutt ikke!

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.12.2021 den 10.13):

Hei. Testet positivt, vil tro jeg er ca 4 uker på vei. 
hva er prosessen nå? Hvem ringer jeg? Når er kontroller osv osv? Fastlege, jordmor ?? 

Gratulerer!
Du kan ta det helt med ro egentlig :)  Ser du fikk time hos jordmor i januar, det passer sikkert bra. Da kan dere snakke litt osv. Så kan du ta den blodprøven hos legen f.eks rundt sammen tid, og ellers er det bare å spise folat, passe på å få i deg nok mat med jod, og ellers fortsette livet som vanlig. Det er egentlig ikke så mye å drive med i graviditeten enn å vente på OUL... Derfra begynner det å bli mer moro :) 

Anonymkode: 179c3...9ad

Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Må bare påpeke at ikke alle helsestasjoner har kapasitet til dette. Jeg var hos fastlegen min for første kontroll i uke 11-12 og kontaktet vel helsestasjonen rundt uke 10-11 og fikk da time i uke 24 de hadde ikke mulighet før. (Jeg prøvde ikke å få time i uke 7 da, kan hende de hadde fått til det men det er ikke en av de vanlige svangerskapstimene de tilbyr iallfall basert på info jeg fikk av dem)

TS jeg lastet ned appen Helseoversikt, der ser man litt hva som skjer i hver uke, litt artikler om ting å tenke på, tips osv. Sjekk også helsenorge for kostholdsråd for gravide. Er også mange andre apper som sier hva som skjer uke for uke :)

(Bare merk at mange apper sier man er i uke 12 når man er 11+4 feks, men fastlegen, jordmor og sykehuset vil da si du er i uke 11 når du er 11+0 - 11+6. Bare greit å tenke på når man skal bestille kontroller eller jordmor prater om uke 24 osv 😄 )

Anonymkode: eda91...1d2

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bare merk at mange apper sier man er i uke 12 når man er 11+4 feks, men fastlegen, jordmor og sykehuset vil da si du er i uke 11 når du er 11+0 - 11+6. Bare greit å tenke på når man skal bestille kontroller eller jordmor prater om uke 24 osv 😄 )

Det der er så irriterende! Som å si at man er 25 år når man er 24 år og 5 måneder😅

Anonymkode: 3df12...f60

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...