Gå til innhold

Julekrybbe

ashera

Anbefalte innlegg

Nå begynner det etterhvert å bli vanlig med julekrybbe, og det fins mange flotte å få kjøpt, i vidt forskjellige stilarter. Har dere julekrybbe i heimen? Hvilken? Setter dere opp hele krybba med en gang, eller venter dere med Jesusbarnet til julaften og De tre vise menn til Helligtrekongersdag?

Vi har en tysk julekrybbe, rustikk og minimalistisk på samme tid, kjøpt på St. Olavs bokhandel, som egentlig tilhører den eldste sønnen vår. En av fadderne hans begynte å samle til denne krybba da han ble døpt, og så har han fått en figur til hver fødselsdag og jul. Nå går han i tredje klasse, og krybba er nesten komplett - dvs., man kan jo samle sauer og engler i det uendeliga, da! Har prøvd meg med en gradert framsetting av figurene i takt med juledagene, men det går en viss person ikke med på....

:ler:

Poden er veldig stolt over krybba og veldig klar over at den skal han ta med seg når han blir stor og flytter hjemmefra. - Søsteren min og familien har forøvrig en kjempefin vestafrikansk julekrybbe i terrakotta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ingrid78

Jeg kjøte en bitteliten en på panduro i fjor. Med sånne små rare figurer til. Syntes liksom den var så søt. Ellers har jeg ikke hatt julekrybbe i det hele tatt faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har julekrybbe selv om vi er så langt fra kristen som det går an å være. ;) Og vi har den fineste krybben som finnes, den er nemlig hjemmelaget. Selve stallen er laget av bark, figurene laget vi selv i trolldeig (og de er faktisk utrolig flotte!). Vi satte oss ned en gang for mange år siden og bare bestemte oss for å lage en selv.

Julekrybben, som det meste av julepynten, settes fra i sin helhet lille julaften.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en julekrybbe som jeg kjøpte på Europris for noen år siden og jeg setter fram hele på en gang.

Vi har også en fra Europris :)

Den er kjempeflott, og vi setter den frem til advent.

Jeg elsker julen :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline
Jeg har en julekrybbe som jeg kjøpte på Europris for noen år siden og jeg setter fram hele på en gang.

Jeg glemte å skrive at jeg setter fram hele julekrybben i løpet av de første dagene i desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en julekrybbe fra Bohus. En enkel, men fin, med "gress" tak. Krybben blir satt fram i sin helhet i begynnelsen av desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare en jeg laget selv som barn, og den er ikke egentlig spesielt pen... Men litt nostalgisk.

Jeg ønsker meg en skikkelig en.

Mamma har en som hun har hatt i mange år. Hun pleide i vår barndom å sette frem stallen på Luciadagen (ikke tilfeldig, det var regnet ut fra hvor mange figuerer der var), også trakk vi opp fra ei eske en og en fingur hver dag frem til jul. Jesusbarnet var holdt unna, det kom julaften. Men jeg tror hun har begynt å sette frem alle sammen samtidig nå i de senere årene (jeg er ikke akkurat hjemme og sjekker de siste par ukene i desember, da jeg bor langt unna...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pynter dere fra begynnelsen av desember? :klø: Vi har også en julekrybbe, den er gammel så vet ikke hvor den kommer fra. Setter frem alt på lille julaften, sammen med resten av jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter fikk en innmari fin krybbe av sine pinsevenn-besteforeldre da hun var baby. Den har stått i stua i mange år, men etter at hun fikk eget rom, har hun den der inne.

Jeg har en som er i glass med glitter inni, det høres helt grusomt ut, jeg vet, men den er faktisk innmari fin. Jeg har den inni en seksjon med lys i, sånn at det skinner innmari fint i den.

Jeg setter den ut til første søndag i advent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre har en veldig fin en som jeg mener at ble kjøpt i St. Olavs bokhandel den også. Rustikk stil med mørkt treverk, og jeg tror figurene er brent leire.

Den kommer på plass lille julaften når resten av huset pyntes.

Jeg har ingen egen julekrybbe enda, men håper på å finne en fin en i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har julekrybbe kjøpt på nille for noen år siden. Stallen er i tre og figurene i porselen. Vi setter den fram til 1. søndag i advent, og så fyller datteren min opp med en figur for hver dag. Jesusbarnet kommer julaften. Vi har en del ekstra engler, grantrær og dyr for å få nok figurer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke julekrybbe, vi har juleby! Den tradisjonen har jeg tatt med fra barndomshjemmet. Jeg er ikke kristen heller, og har ingen engler og slikt...

Juebyen står på en sjenk, og består av mange flotte julefigurer (skulpturer) fra bl.a. Europris. Jeg elsker dem, med alle de små detaljene. Vi har et speil i midten (kan også bruke aluminiumsfolie) som skal forestille et islagt vann. Rundt kanten har vi vatt som skal forestille snø. Deretter pynter vi med figurene, skulpturene og julehus, med lys i, rundt omkring. Den blir kjempeflott og litt Skomakergata-aktig :0)

Hilsen CeeCee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke julekrybbe, vi har juleby! Den tradisjonen har jeg tatt med fra barndomshjemmet. Jeg er ikke kristen heller, og har ingen engler og slikt...

Juebyen står på en sjenk, og består av mange flotte julefigurer (skulpturer) fra bl.a. Europris. Jeg elsker dem, med alle de små detaljene. Vi har et speil i midten (kan også bruke aluminiumsfolie) som skal forestille et islagt vann. Rundt kanten har vi vatt som skal forestille snø. Deretter pynter vi med figurene, skulpturene og julehus, med lys i, rundt omkring. Den blir kjempeflott og litt Skomakergata-aktig :0)

Hilsen CeeCee

Ja, det var meg.. Glemte å logge inn.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...
Annonse

Det kan jeg også. Virkelig.

Noe sier meg at det var mye styr med dette i fjor. Men fikk vi en, eller bare sa jeg fra om at jeg ønsket meg en? Må undersøke litt i julepyntkassene, og skaffe en om vi ikke har. Jeg ble litt usikker på.

Men julekrybbe har jeg lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg må kjøpe meg en, har vel så vidt tittet på noen før.

Er vel litt i tidligste laget ennå, men jeg får følge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg er fortsatt på jakt etter en. Har sett at st. Olav bok, den Katolske bokhandelen har en del på internett, men de blir for dyre for meg. Kunne også tenke meg å samle på en julekrybbe, slik at jeg kjøpte noe nytt hvert år. Det som plager meg med noen av krybbene er at de mangler esensielle figurer f.eks at det bare er 2 vise menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...