Gå til innhold

Frykten for at nye utenlandskabler skal føre til dyrere strøm er grunnløs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble det meldt for tre år siden fra eksperthold. Man tenker sitt.

https://www.sintef.no/siste-nytt/2018/frykten-for-nye-utenlandskabler-er-grunnlos/

Kraft-Norges forhold til det nye grønne Europa har de siste ukene vært gjenstand for debatt. Den ble utløst fordi Stortinget snart avgjør om Norge skal slutte seg til EUs tredje energimarkedspakke. Temperatur fikk diskusjonen først da den dreide inn på et parallelt spor og ble en ordkrig for og mot flere kraftkabler til utlandet. I debatten ble det hevdet at nye utenlandskabler vil skade både natur og økonomi i Norge. Noen hevder resultatet vil bli mer neddemmet norsk natur. Atter andre at konsekvensen blir dyrere strøm i Norge. Men disse påstandene er grunnløse.  

Både NVE og Cedren har beregnet at nye utenlandskabler på kort sikt vil gi en prisøkning på 1,5 -2 øre per kilowattime fra dagens historisk lave nivå. På lang sikt, derimot, er det gode sjanser for at økt tilknytning til kontinentet vil gi lavere kraftpriser.

Anonymkode: 17865...c50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De som trodde på det den gangen tror også på julenissen.

Anonymkode: 2b51c...a4d

• Liker 2
Skrevet

Tragisk :(

Anonymkode: 8c931...2bb

Skrevet

Da det for 3 år siden ble installert ny strømmåler, med opplegg for månedlig betaling av strømregninger, brukte jeg ETT sekund på å skjønne at nå skal strømmen bli så svindyr at vi ikke takler å betale hvert kvartal. Myndighetene/politikerne og kraftselskapene har jobbet hånd i hånd, liksom i det skjulte. De fleste har skjønt dette. Det som er frustrerende er at vi har ingen innflytelse, vi må som vanlig bare finne oss i den offentlige trakasseringen. 

Nå snakkes det om kontatstøtte og ekstra penger fra Staten for å kunne betale strømmen. Det er bare så ufattelig tragisk i dette landet. Hva med å fjerne 25% moms!!! Hvorfor i h*******! betaler vi moms på toppen av disse regnestykkene som ingen skjønner??

Anonymkode: 4dad2...08a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da det for 3 år siden ble installert ny strømmåler, med opplegg for månedlig betaling av strømregninger, brukte jeg ETT sekund på å skjønne at nå skal strømmen bli så svindyr at vi ikke takler å betale hvert kvartal. Myndighetene/politikerne og kraftselskapene har jobbet hånd i hånd, liksom i det skjulte. De fleste har skjønt dette. Det som er frustrerende er at vi har ingen innflytelse, vi må som vanlig bare finne oss i den offentlige trakasseringen. 

Nå snakkes det om kontatstøtte og ekstra penger fra Staten for å kunne betale strømmen. Det er bare så ufattelig tragisk i dette landet. Hva med å fjerne 25% moms!!! Hvorfor i h*******! betaler vi moms på toppen av disse regnestykkene som ingen skjønner??

Anonymkode: 4dad2...08a

Å fjerne eller redusere mva hadde jo vært det åpenbare å gjøre! Staten tjener jo fett med penger på at strømprisene fyker i været, men det har det vært stille om.

Anonymkode: dd4ba...f74

Skrevet

Fordi grunnen til at strømmen blir dyr er effektregulering. Man trenger at strømmen blir så dyr at noen skrur av. Om man kutter 25% moms må man enda høyere i grunnpris før folk igjen begynner å synes det er for dyrt og skrur av/endrer vaner i visse tidsrom.

Anonymkode: 12426...3be

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Fordi grunnen til at strømmen blir dyr er effektregulering. Man trenger at strømmen blir så dyr at noen skrur av.

Anonymkode: 12426...3be

Da kan man lure på hvorfor det selges strøm til utlandet så kablene går varme.

Anonymkode: 17865...c50

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi grunnen til at strømmen blir dyr er effektregulering. Man trenger at strømmen blir så dyr at noen skrur av. Om man kutter 25% moms må man enda høyere i grunnpris før folk igjen begynner å synes det er for dyrt og skrur av/endrer vaner i visse tidsrom

Jeg kjenner du provoserer meg ordentlig. 

Det høres ut som vi bruker strøm bare for å meske oss i luksus. Slik er det jo ikke. De fleste lager middag, har på lys i mørke og vi dusjer. Jeg ser naboene her ikke har hengt opp julelys å år, så her er det ,mørkt og trist rundt meg. Skikkelig bra synes du sikkert, personlig er jeg lyn forbannet. Jeg har lyst å finne fram høygaffel og henge noen i en lyktestolpe. Ja...det er et fuckings jævla raseri som bygger seg opp, mens vi har eksport tilsvarende forbruk for 800 000 hustander. 

Skal gi deg effekt.....

Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr¤#&%#"&¤&#T¤#"&%#!T#"%#. Satan!!

* tar yoga-øvelser for å roe ned*

Endret av Mooza
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...