Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er aktivt arbeidsøkende og legger merke til at flere og flere stillinger krever at man har førerkort og disponerer egen bil. Jeg har ikke råd til bil, men er veldig kvalifisert til flere av stillingene. Er dette bare en ny måte å legge utgifter over på ansatte? Til og med kommunale jobber har dette i annonsene. 

Anonymkode: 64c3a...5c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ganske vanlig. Du får godkgjørelse for å ha bilen og bruke den, så om det er en mulighet for deg å skaffe bil dersom du får jobben så søk iallefall. Så forespør hvordan bilordningen dems er og regn på det.  Men det er ikke noe å bli rik på akkurat, men har du en rimelig bil så kan du godt gå i pluss på det. 

Anonymkode: aaf9a...ff0

• Liker 1
Skrevet

Tyder på en arbeidsgiver med dårlig økonomi. Ville holdt meg langt unna.

Tenk deg om SAS lyste ut pilotstillinger. Men de ansatte må stille med eget fly, for sas har ikke råd til fly. Da bør det ringe noen bjeller hos arbeidssøkeren.

Anonymkode: 2a6b7...531

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenk deg om SAS lyste ut pilotstillinger. Men de ansatte må stille med eget fly, for sas har ikke råd til fly. Da bør det ringe noen bjeller hos arbeidssøkeren.

Det tenker jeg også. De dytter bare det økonomiske og praktiske ansvaret for bilen over på deg.

Anonymkode: 0a4aa...09f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hehe. For en syk sammenligning. Et Boeing 747 til 3 milliarder kr kontra en typ 150 000 kr  Renault kangoo varebil ofte brukt i kommunen. 

Anonymkode: 26190...a1b

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes du kan søke så lenge du har førerkort klasse B og KAN skaffe bil ved behov. Så kan du spørre hva slags ordninger arbeidsgiver har, hvor mye får du i bilgodtgjørelse, får du kilometer i tillegg til dette osv. Hva slags utgifter dekkes av arbeidsgiver? Dette er en forhandlingssak og om de kan velge mellom deg som er godt kvalifisert og kan skaffe bil ved behov, eller en som ikke er kvalifisert, men har bil, skal jeg love at de velger deg. 

• Liker 1
Skrevet

Det spørs jo hvilken stilling det er snakk om. Ofte er det en standard frase som de har med som har liten praktisk betydning.

Søker man etter butikkmedarbeider for eks så tenker de mest på at arbeidstaker bør klare å komme seg på jobb uten å være avhengig av kollektiv transport.

Søker man etter kontormedarbeider kan det være behov for ar arbeidstaker må være ulike steder enkelte dager.

Men søker man etter budbilsjåfør bør noen klokker ringe :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg er journalist og er vant til at det er et krav om lappen og egen bil. 

Anonymkode: f7e56...50d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eller NASA som søker astronauter. De som blir ansatt må stille med egen rakett. Men de får kjøregodgjørelse da.

Anonymkode: 4fb01...61c

• Liker 2
Skrevet

Hadde ikke orket arbeidsgivere med dårlig økonomi. Og kommuner har ofte dårlig økonomi. Det blir bare krangling om alt fra lønn og godtgjørelser til kaffe på pauserommet. Når det må spinkes og spares blir det konflikt før eller siden. Spar deg stresset og finn en annen arbeidsgiver.

Anonymkode: 53593...c91

Skrevet

Det finnes fordeler med å bruke egen bil i jobb. Man kan bruke den privat så mye man vil og man slipper å ha to biloppstillingsplasser hjemme. Vi har til enhver tid to biler utenfor huset. Den private som vi bruker svært lite og arbeidsbilen som kun brukes i jobb. Ideelt sett hadde vi klart oss fint med en bil.

Anonymkode: 43057...b18

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde ikke orket arbeidsgivere med dårlig økonomi. Og kommuner har ofte dårlig økonomi. Det blir bare krangling om alt fra lønn og godtgjørelser til kaffe på pauserommet. Når det må spinkes og spares blir det konflikt før eller siden. Spar deg stresset og finn en annen arbeidsgiver.

Anonymkode: 53593...c91

Det blir fort krangling der jobben holder ansatte med bil også. 

Anonymkode: 43057...b18

Skrevet

Alle steder jeg har jobbet hvor det kreves egen bil, så handler det om beliggenhet og arbeidstid. Her jeg jobber nå er det "anbefalt egen bil" siden det er 25-45 min gå til nærmeste stopp for kollektiv.

Men synes også det er rart med sjåførjobber og salgsjobber hvor det forventes bruke privat bil.

Skrevet

Er det ikke private som sparer penger da? De går jo faktisk for profitt.

Så ikke bare kommunen...

Anonymkode: 48a8d...9b0

Skrevet

Jeg vet at det ofte står på annonser til ulike kommuner, men kommunen har vanligvis biler så det er bare tilfelle det er behov. Så om det gjelder feks en administrasjonsjobb der du bare må kjøre en sjelden gang så hadde jeg søkt uansett. I min jobb må jeg kun dra ut kanskje bare 1-2 ganger i måneden og da får jeg lånt kommune bilen. 

Anonymkode: f756d...e03

Skrevet

Styr unna. Skjer det uhell med bilen din, av hvilket som helst slag, så må du dekke dette selv - av egen forsikring. Kommunen fraskriver seg alt ansvar. Been there. 

Anonymkode: 01ef9...dc0

• Liker 2
Skrevet

Bruker egen bil i jobb, for min del er det en lønnsom affære da jeg kjører lite i jobbsammenheng.

Får 3500 kr i mnd for å ha bil, i tillegg får jeg godtgjørelse for å kjøre bilen til jobb tror det er 1,6 pr kilometer. Så er det en høyere sats dersom jeg bruker bilen i arbeidstiden. Tror kanskje jeg har kjørt 10 mil i arbeidstiden siste halve året.

Bor på en plass der de aller fleste er avhengig av bil privat, da kollektivtilbudet er nærmest ikke eksisterende og avstandene store.

Dersom jeg må jobbe en plass som gir pendelerstatus øker månedssatsen.

Hos oss er dette den mest fornuftige løsningen da vi er avhengig av å ha bil for å komme oss rundt, men allikevel ikke bruker bilen nok til at det kan forsvares å ha stående arbeidsbiler til 20 stykk. 

Anonymkode: 5e3ea...20f

Skrevet

Jeg jobber i et selskap som krever bil og førerkort. Det er ikke fordi bedriften har dårlig økonomi, men fordi det er håpløst å komme seg dit med kollektivtrafikk. Vet også at f.eks Gardermoen har liknende krav, og det er også på grunn av arbeidstider og kollektivtrafikk. 

Anonymkode: 15900...609

Skrevet

I fylkeskommunen der jeg jobber betyr "disponerer egen bil" i stillingsannonse at det forventes at du kjører til et annet sted for å jobbe, alt fra flere dager i uken, til en dag annenhver uke. For det får man kjøregodtgjørelse etter statens takster, og ingen annen kompensasjon for "kravet" om å bruke egen bil.

AnonymBruker skrev (På 3.12.2021 den 21.59):

Styr unna. Skjer det uhell med bilen din, av hvilket som helst slag, så må du dekke dette selv - av egen forsikring. Kommunen fraskriver seg alt ansvar. Been there. 

Anonymkode: 01ef9...dc0

Samme her!

Anonymkode: 05b37...9a8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I fylkeskommunen der jeg jobber betyr "disponerer egen bil" i stillingsannonse at det forventes at du kjører til et annet sted for å jobbe, alt fra flere dager i uken, til en dag annenhver uke. For det får man kjøregodtgjørelse etter statens takster, og ingen annen kompensasjon for "kravet" om å bruke egen bil.

Må korrigere meg selv litt her: det er ikke et "krav", men et krav. Å få leiebil, firmabil el.l. er uaktuelt og man er nødt til å bruke sin egen bil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...