Gå til innhold

Baby mareritt

Anbefalte innlegg

Gjest Bellamh
Skrevet

Hei. Har en datter på 10 mnd. HUN SOVER IKKE….. våkner 10x + om natten, i natt sovnet hun og våknet om hverandre totalt 17 ganger hele natten… på dagen sover hun 1 time max… Hun er veldig grinete også.. noen som har tips? Vi er desperate nå.. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har det vært sånn fra fødsel? Høres jo ut som om noe plager henne. Ville dratt til lege/helsestasjon og lagt frem bekymringene dine. Slike perioder har de fleste barn, men hvis det går over så lang tid, og babyen er blitt så stor, så tenker jeg at det kan være noe galt. 

Anonymkode: b653e...4d8

• Liker 1
Skrevet

Sjekk om noe er galt og hvis ikke; kjøp boken «sov godt» av «sove Karin» masse tips der👍

Anonymkode: b411e...efb

Gjest Bellamh
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har det vært sånn fra fødsel? Høres jo ut som om noe plager henne. Ville dratt til lege/helsestasjon og lagt frem bekymringene dine. Slike perioder har de fleste barn, men hvis det går over så lang tid, og babyen er blitt så stor, så tenker jeg at det kan være noe galt. 

Anonymkode: b653e...4d8

Jeg har snakket med både lege og helsesøster.. de finner ingenting galt 😕 .. Vi er så frustrerte og slitne, men samtidig får vi jo vondt av jenta vår.. Kan ikke være godt og ikke få nok søvn.. 

Gjest Bellamh
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Sjekk om noe er galt og hvis ikke; kjøp boken «sov godt» av «sove Karin» masse tips der👍

Tusen takk for tips ☺️

Skrevet

Hvor sover barnet? Om hun sover på eget rom, kan det hende hun er utrygg. Om hun sover sammen med dere, kan det hende hun blir forstyrret av lyder eller bevegelser. Uansett kan det være et tips å prøve å endre sovesituasjonen til barnet i en periode.

Hva spiser og drikker barnet før leggetid? Undersøk om det er noe du kan endre der. Om du fullammer kan det feks. kan det hende barnet er sulten på natten. 

Hvordan sover hun på dagtid? Når legger hun seg, og når står hun opp? Er det noe dere kan prøve annerledes der?

Vanskelig å gi noen konkrete råd, da barn er så forskjellig. Men be helsesøster/lege om tips til god søvnhygiene. Og husk at det blir bedre❤️ 

Anonymkode: 31a5c...c00

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Bellamh skrev (2 minutter siden):

Tusen takk for tips ☺️

Ville bare si at den boken anbefaler ganske «harde» metoder som ikke er for alle. Jeg skal ikke frabefale bruken, for jeg forstår hvor desperat man kan være når man får for lite søvn over lang tid. Men vær sikker på at datteren deres ikke plages av noe, og at det handler om «dårlige sovevaner», før dere begynner med f.eks såkalt gråtekur.

Har dere mulighet for å snakke med helsestasjonspsykolog? Da kan dere kanskje få tips om mildere sovemetoder. Lurt å også kunne utelukke f.eks øre-nese-halsproblematikk, allergier og låsninger.

Anonymkode: 428e6...e23

• Liker 1
Gjest Bellamh
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvor sover barnet? Om hun sover på eget rom, kan det hende hun er utrygg. Om hun sover sammen med dere, kan det hende hun blir forstyrret av lyder eller bevegelser. Uansett kan det være et tips å prøve å endre sovesituasjonen til barnet i en periode.

Hva spiser og drikker barnet før leggetid? Undersøk om det er noe du kan endre der. Om du fullammer kan det feks. kan det hende barnet er sulten på natten. 

Hvordan sover hun på dagtid? Når legger hun seg, og når står hun opp? Er det noe dere kan prøve annerledes der?

Vanskelig å gi noen konkrete råd, da barn er så forskjellig. Men be helsesøster/lege om tips til god søvnhygiene. Og husk at det blir bedre❤️ 

Anonymkode: 31a5c...c00

Hun sover på eget rom, vi flyttet henne da hun var 6 måneder fordi hun ble forstyrret av mannen som sover urolig. Og det har gått greit, men hun har alltid sovet dårlig etter at hun fylte 4 mnd.. Hun spiser litt grøt, men hun er vanskelig når det kommer til mat også.. Så hun spiser litt av det, også får hun en flaske MME før leggetid. Hun sover dårlig også på dagen.. Legger seg mellom 18:30 og 19:00, når hun står opp varierer veldig. Spørs helt hvordan hun har sovet den natten.. Er et kaos uten like, ikke noe rutine, ingenting.. Takk for tips❤️

Gjest Bellamh
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ville bare si at den boken anbefaler ganske «harde» metoder som ikke er for alle. Jeg skal ikke frabefale bruken, for jeg forstår hvor desperat man kan være når man får for lite søvn over lang tid. Men vær sikker på at datteren deres ikke plages av noe, og at det handler om «dårlige sovevaner», før dere begynner med f.eks såkalt gråtekur.

Har dere mulighet for å snakke med helsestasjonspsykolog? Da kan dere kanskje få tips om mildere sovemetoder. Lurt å også kunne utelukke f.eks øre-nese-halsproblematikk, allergier og låsninger.

Anonymkode: 428e6...e23

Takk for tips!❤️

Skrevet

Fra babyer er 4 mnd er det søvnregresjon på søvnregresjon. Fra 8-10 mnd er det en skikkelig heftig runde for mange. Les om søvnregresjon (sleep regression) og utviklingstrinn. Om det ikke er noe fysisk må det bare få over ❤️ men etter 8-10 mnd runden blir det bedre ❤️

Anonymkode: 9f464...872

Gjest Bellamh
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fra babyer er 4 mnd er det søvnregresjon på søvnregresjon. Fra 8-10 mnd er det en skikkelig heftig runde for mange. Les om søvnregresjon (sleep regression) og utviklingstrinn. Om det ikke er noe fysisk må det bare få over ❤️ men etter 8-10 mnd runden blir det bedre ❤️

Anonymkode: 9f464...872

Skal lese, tusen takk❤️ 

Skrevet
Bellamh skrev (1 time siden):

Hei. Har en datter på 10 mnd. HUN SOVER IKKE….. våkner 10x + om natten, i natt sovnet hun og våknet om hverandre totalt 17 ganger hele natten… på dagen sover hun 1 time max… Hun er veldig grinete også.. noen som har tips? Vi er desperate nå.. 

Gå til fastlegen og be om å få teste refluksmedisin.

Anonymkode: f955d...4ce

Skrevet
Bellamh skrev (9 minutter siden):

Hun sover på eget rom, vi flyttet henne da hun var 6 måneder fordi hun ble forstyrret av mannen som sover urolig. Og det har gått greit, men hun har alltid sovet dårlig etter at hun fylte 4 mnd.. Hun spiser litt grøt, men hun er vanskelig når det kommer til mat også.. Så hun spiser litt av det, også får hun en flaske MME før leggetid. Hun sover dårlig også på dagen.. Legger seg mellom 18:30 og 19:00, når hun står opp varierer veldig. Spørs helt hvordan hun har sovet den natten.. Er et kaos uten like, ikke noe rutine, ingenting.. Takk for tips❤️

Så fra hun startet med introduksjon av fast føde startet uroen og søvnvanskene? Høres ut som refluks for meg.

Anonymkode: f955d...4ce

Skrevet

Høres ut som min sønn da han var liten. Han sov ikke en eneste natt gjennom før han var 2 (da han sluttet med dagsoving), og han var også veldig vanskelig å få til å sove på dagen. Kunne lett våkne 10-15 ganger hver eneste natt- husker det var et helvete da permisjonen var ferdig og jeg skulle på jobb hver dag etter sånne netter 😳

Vi var flere ganger hos lege, manuellterapeut, kiropraktor og jeg vet ikke hva- og vi prøvde ALT av tips og råd som finnes ang. barn som ikke vil sove (med unntak av skrikekur). Da han omsider kunne slutte å sove på dagen rett før fylte to år, skjedde det magiske at han for første gang sov natten gjennom, og etter det ble de uavbrutte nettene stadig flere. Da han var rundt 3 begynte han plutselig å sove VELDIG godt om natten, og ble nesten umulig å vekke.

Nå er han 6, og han har fortsatt et veldig lavt søvnbehov sammenlignet med sine søsken. Bruker lang tid på å sovne om kvelden, men spretter likevel opp før fuglene fiser om morgenen og er blid og opplagt. 

Hvis dere har undersøkt alt og vet at det ikke er noe galt, ville jeg nok bare slått meg til ro med at det er sånn hun er (og kanskje gjentatt for meg selv hver natt at «this too shall pass!» 😅

Anonymkode: d51f7...eff

Skrevet

Har dere det varmt på rommet hennes? Minsta vår må ha det helt iskaldt på rommet for å sove.

Anonymkode: e320e...2dc

Skrevet

Her kommer et tips som virker latterlig enkelt og usannsynlig, men som fungerte for oss: snu senga hennes, eller flytt den til en annen del av rommet. Ikke spør meg hvorfor, men det virket på to av våre.

Anonymkode: 2e5cc...7b2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...