Gå til innhold

Annen hver dag eller hver dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det står ulikt fra kilde til kilde, men hva stemmer egentlig? 
Burde man legge inn aksjer hver dag i den aktuelle uken, eller annen hver? Blir to ganger om dagen for mye når man har EL?

Anonymkode: 46123...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo flere, jo bedre tenker jeg😊 Slik jeg har forstått er det lurt å ha minst annenhver dag, altså at par som har sex sjeldnere bør ha det minst annenhver dag i perioden med eggløsning. Da det klaffet for oss i fjor, hadde vi sex annenhver dag i hele syklusen😊

Nå prøver vi å få til annenhver dag fra ca dag 8 til 26, men med baby som sover lite er det utfordrende, så tviler på vi traff denne måneden😅

Anonymkode: 69deb...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måneden vi ble gravide hadde vi sex annenhver dag fra en uke før forventet EL + dagen for EL. 

Anonymkode: d95bd...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver dag vil ofte gi liten sædmengde som igjen gir vanskeligheter med å bli gravid.

Anonymkode: 028e8...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde sex hver dag, av og til flere (mannens ønske). Men ga beskjed om at hvis vi ikke ble gravid innen en viss måned så måtte vi trappe ned til annenhver i tilfelle kvaliteten ikke var like bra.

Anonymkode: 4752f...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det optimale er annenhver dag, men så lenge mannen har god sædkvalitet bør ikke oftere være noe problem heller. Men det er ikke sånn at jo oftere jo bedre. Om det drøyer så kan dere jo prøve annenhver dag og se om det gjør en forskjell 😊

Anonymkode: bface...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det sies jo at hvis man har en mann som ikke har påvist lavere sædkvalitet enn normalt så er det ingen begrensninger og man bare kan kjøre på om man ønsker.

At man hører så mye om "annenhver dag" er en anbefaling hovedsakelig for dem som ikke EL-tester. For hvis man har sex annenhver dag så er man nødt til å treffe eggløsningen på et eller annet tidspunkt.

Når dette er sagt så har jeg mye erfaring innenfor feltet. Vært prøver flere ganger, rundt ett år alle gangene. Min mann har ikke nedsatt sædkvalitet, så vi gikk stort sett for så mye sex som mulig. Jeg var opptatt av å treffe 4 eller 5 av de 5 fertile dagene. Tenkte det var det optimale. Men syklus etter syklus gikk uten treff. Det viste seg at færre runder var mer fruktbart for oss. Mine to yngste barn er unnfanget på 3/5 og 2/5 av de fertile dagene. Så det ligger kanskje noe i det at det er lurt å spare opp våkne soldater - selv om man har topp kvalitet på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får bare prøve oss frem.

Med første barnet hadde vi sex hver dag, ofte flere ganger daglig. Med andre barnet, så hadde vi sex hver dag i prøveuken, med tredje (som dessverre førte til MA) hadde vi sex to ganger på fire uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (4 timer siden):

Det sies jo at hvis man har en mann som ikke har påvist lavere sædkvalitet enn normalt så er det ingen begrensninger og man bare kan kjøre på om man ønsker.

At man hører så mye om "annenhver dag" er en anbefaling hovedsakelig for dem som ikke EL-tester. For hvis man har sex annenhver dag så er man nødt til å treffe eggløsningen på et eller annet tidspunkt.

Når dette er sagt så har jeg mye erfaring innenfor feltet. Vært prøver flere ganger, rundt ett år alle gangene. Min mann har ikke nedsatt sædkvalitet, så vi gikk stort sett for så mye sex som mulig. Jeg var opptatt av å treffe 4 eller 5 av de 5 fertile dagene. Tenkte det var det optimale. Men syklus etter syklus gikk uten treff. Det viste seg at færre runder var mer fruktbart for oss. Mine to yngste barn er unnfanget på 3/5 og 2/5 av de fertile dagene. Så det ligger kanskje noe i det at det er lurt å spare opp våkne soldater - selv om man har topp kvalitet på dem.

Men hva om man av ulike grunner ikke har møtt hverandre på en uke, og har sex? Vil da spermen være for dårlig kvalitet fordi den er "gammel"?

Anonymkode: ef499...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.12.2021 den 8.47):

Det står ulikt fra kilde til kilde, men hva stemmer egentlig? 
Burde man legge inn aksjer hver dag i den aktuelle uken, eller annen hver? Blir to ganger om dagen for mye når man har EL?

5 ganger om dagen synes å gjøre best resultat på graviditet i følge kilder. Oftest mulig altså. Men har man tid til det? 

Anonymkode: b56ce...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjører annen hver dag, hvertfall frem til positiv EL test. Kanskje vi da øker til hver dag i to-tre dager til jeg er sikker på EL er over. 

Anonymkode: 8c62a...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Men hva om man av ulike grunner ikke har møtt hverandre på en uke, og har sex? Vil da spermen være for dårlig kvalitet fordi den er "gammel"?

Nei det produseres jo hele tiden ny. Det viktige er at det ikke går for mange dager fra sex til EL skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amatariel skrev (21 minutter siden):

Nei det produseres jo hele tiden ny. Det viktige er at det ikke går for mange dager fra sex til EL skjer.

Jeg lurer på om noen kun blir geavid om de har sex på selve el-dagen? Lurer på om jeg er en av dem. Har regnet meg tilbake, og tror jeg kun har blitt gravid de gangene jeg har hatt sex på el-dagen. Kanskje det betyr at mannen har dårlig sædkvalitet, ikke overlever til neste dag om sex er dagen før eggløsning ?Eller, at for mye, eller alt, "renner ut" like etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg lurer på om noen kun blir geavid om de har sex på selve el-dagen? Lurer på om jeg er en av dem. Har regnet meg tilbake, og tror jeg kun har blitt gravid de gangene jeg har hatt sex på el-dagen. Kanskje det betyr at mannen har dårlig sædkvalitet, ikke overlever til neste dag om sex er dagen før eggløsning ?Eller, at for mye, eller alt, "renner ut" like etterpå?

Det er mange som blir gravide med kun sex èn gang rundt EL. Om det er akkurat på selve EL-dagen vet man vel sjeldent, kanskje kun dersom man temper. Men om man temper så er man ofte mer aktiv prøver enn som så, og har sex flere ganger rundt EL.

Det har ikke noe å si at sæd renner ut. Hver utløsning har ca. 300 millioner sædceller, så det som renner ut er kun overflødig. Mange mange sædceller drar riktig vei, og man trenger bare èn for å bli gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...