Gå til innhold

Dere med barn som feirer jul med svigerfamilien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere slått sammen julefeiring så begges familier fra far og morssiden til deres felles barn feirer sammen, og gir hverandres familier gaver til hverandre eller kun til dere og barnet som er bindeleddet for å i det hele tatt feire jul sammen? 

Anonymkode: 2d809...69e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har feiret jul sammen flere ganger, men vi bor alle i samme kommune og besteforeldrene på hver sin side møtes jo i bursdager, på 17 mai, skoleavslutninger og gjerne også i andre anledninger så de kjenner hverandre godt.

De har kjøpt en liten ting som feks. en flaske vin, god kaffe eller sjokolade til hverandre. 

• Liker 1
Skrevet

Da jeg var ung og sammen med han som jeg senere giftet meg med så hadde vi et år der vi feiret jul hjemme hos oss, med både hans foreldre og min mor der. Er det dette du mener? (skjønte ikke blandingen med svigerfamilie og felles barn?)

både min mor og hans foreldre hadde da ordnet en liten gave fra seg til de andre ja, det er jo naturlig. men vi var jo ikke så  mange. Det er annerledes om det er store familier og man brått må ordne 10 gaver syns jeg.

Anonymkode: e2ad5...d0d

Skrevet

Ved et par anledninger har min mor feiret med oss når vi har feiret med svigers. 

De har da pleid å kjøpe en liten gave til hverandre.  

Skrevet

Når vi feirer hos mine foreldre feirer vi med dem, og når vi feirer hos mannens foreldre feirer vi med dem. Å feire med alle besteforeldrene, samt tanter og onkler blir bare stress, med mange folk og tradisjoner.

Anonymkode: 24fa0...539

Skrevet

Mine foreldre og svigers har aldri feiret jul sammen og har kun truffet hverandre noen få ganger. Men de pleier å sende en liten oppmerksomhet til hverandre likevel, det startet de med første året de hadde felles barnebarn. "Til bestemor og bestefar fra bestemor og bestefar." Det var visst litt stas. ;)

Anonymkode: e8b49...d82

Skrevet

Vi feirer ofte med både min mor og svigers. Hyggeligere det enn at noen sitter alene. 

Da kjøper de som regel en liten gave til hverandre. En flaske vin, sjokolade, en hod olivenolje etc er vel ting som har gått igjen.

Kjekt å feire sammen, men her er alle veldig enkle å forholde seg til❤️

Anonymkode: cc205...f41

Skrevet

Feirer jul annethvert år på ene eller andre siden, aldri hjemme og ikke med begge sider, men både mine foreldre og svigers kommer hit på nyttårsaften. Ingen gaver, men de prater på telefonen med hverandre innimellom og ihvertfall før jul.  Mine foreldre har vært på middag 1. juledag hos svigers ett år (de lager ikke til middag den dagen lenger)

Anonymkode: 49340...a47

Skrevet

Jeg har bare en mamma, så her er alle hos oss. De pleier å kjøpe en gave til hverandre. Ikke noe dyrt eller voldsomt, men blir ofte en blomst, spekeskinke, vin etc  

Anonymkode: 28b45...b29

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Når vi feirer hos mine foreldre feirer vi med dem, og når vi feirer hos mannens foreldre feirer vi med dem. 

Anonymkode: 24fa0...539

Vi feirer stort sett hjemme og inviterer de som vil komme. Vi har også feiret hos broren min med mine svigerforeldre, bare koselig. Det er ingen i min familie som er helt hysteriske på at egne tradisjoner skal følges på julaften. 

Skrevet

Ja, det har skjedd, da har alle gitt en liten gave til alle som er tilstede, mer symbolsk, som en flaske vin/blomster til vertskap, julete og sjokolade/annet spiselig/vin,  og julehefte/godteri til andre barn enn egne barnebarn. En liten ting.

Anonymkode: 8f96b...b59

Skrevet

Vi har aldri feiret jul sammen med både mine foreldre og mannens foreldre. 

Men de gir hverandre alltid gaver til jul, som regel noe spiselig eller drikkbart. 

Våre foreldre har funnet godt tonen og inviterer hverandre på middager og hytteturer helt uten at vi er med. Det er veldig koselig synes jeg. 😊

Anonymkode: 50c8a...e10

Skrevet

Tror det er vanlig å gi en liten oppmerksomhet til de man feirer jul med, dvs utvidet familie/venner man vanligvis ikke gir gaver til. Trenger neppe å være noe dyrt, men hyggelig å gi enten en flaske vin, sjokolade, krydder ol

• Liker 1
Skrevet

Her går det på rundgang, slik at besteforeldrene er hos forskjellige barn hvert år, men ellers kunne vi feiret jul sammen med begges sider. De kjøper gaver til hverandre. Nyttårsaften feires hos oss, da er begge foreldrepar her.

Anonymkode: 3748e...1d7

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har dere slått sammen julefeiring så begges familier fra far og morssiden til deres felles barn feirer sammen, og gir hverandres familier gaver til hverandre eller kun til dere og barnet som er bindeleddet for å i det hele tatt feire jul sammen? 

Anonymkode: 2d809...69e

For første gang skal svigerdatters foreldre feire jul her sammen med resten av familien. De er ikke vant til norsk tradisjonsjul så det blir jo spennede for alle parter, og svigerdatter grugleder seg som hun sier. Jeg grugleder meg mest med tanke på maten og logistikken med 12 voksne pluss barn fordelt på to bad og fem soverom :P

Anonymkode: 35222...8c6

Skrevet

Vi pleier å gi gave til alle de som vi er sammen med på julaften. Til de voksne (som man ikke ville gitt gave til hvis vi ikke feiret sammen) gis gjerne en mindre gave, noe som kan spises, drikkes eller brukes opp på annet vis (vin, sjokolade, lys/servietter osv), men kanskje litt skikkeligere gave til barna som er med.

Kommer jo an på hvor mange det er som er litt "fjernere", hvis det bare er en (min svogers mor) kan man jo gi noe annet/dyrere enn hvis det er ni personer fra svogers søsters familie vi feirer sammen med.

Vi har familie-"regler" for når man slutter å gi gave (litt ulikt på min og mannens side, men i praksis slik at vi feks  slutter å gi gave til nieser og nevøer når de blir voksne), men feirer vi julaften sammen med feks en slik niese, så får hun gave selv om hun er 27.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...