AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #1 Skrevet 2. desember 2021 Er der lov? Jeg har bedt han si fra på forhånd, men det hjelper ikke. Han «skal bare», og passer det ikke for meg så er der visst ikke så viktig. Anonymkode: 0dca0...bc8
stan Skrevet 2. desember 2021 #2 Skrevet 2. desember 2021 Nei, det er ikke lov. Det må varsles og avtales. Bare hvis det er noe akutt kan huseier ta seg inn uten å gi beskjed. 9
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #3 Skrevet 2. desember 2021 stan skrev (9 minutter siden): Nei, det er ikke lov. Det må varsles og avtales. Bare hvis det er noe akutt kan huseier ta seg inn uten å gi beskjed. Ja, men han kommer ikke inn uanmeldt, han bare dukker opp uanmeldt, ringer på døra og «skal bare». Er det noen forskjell da? Og det er aldri akutt, nei. Anonymkode: 0dca0...bc8
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #4 Skrevet 2. desember 2021 Just now, AnonymBruker said: Ja, men han kommer ikke inn uanmeldt, han bare dukker opp uanmeldt, ringer på døra og «skal bare». Er det noen forskjell da? Og det er aldri akutt, nei. Anonymkode: 0dca0...bc8 Da er det vel bare å ikke slippe han inn? Be han komme tilbake når det passer for deg? Så lærer han å avtale på forhånd. Anonymkode: de8fb...8dc 9
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #5 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da er det vel bare å ikke slippe han inn? Be han komme tilbake når det passer for deg? Så lærer han å avtale på forhånd. Anonymkode: de8fb...8dc Jada, jeg bare opplever det som veldig frekt. Anonymkode: 0dca0...bc8 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #6 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jada, jeg bare opplever det som veldig frekt. Anonymkode: 0dca0...bc8 Det er veldig frekt men mange utleiere er veldig useriøse. Har du kikkhull? Ikke åpne når han banker på. Låser han seg inn filmer du det og anmelder. Anonymkode: 89b0a...2ea 3
stan Skrevet 2. desember 2021 #7 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Da er det vel bare å ikke slippe han inn? Be han komme tilbake når det passer for deg? Så lærer han å avtale på forhånd. Anonymkode: de8fb...8dc Be han gi beskjed først. Det er ikke bestandig det passer. Så lenge det som skal fikses ikke er akutt, så kan det gjøres samlet. Jeg pleier å spørre om det er greit at jeg ordner når leietaker er bortreist. Så avtaler vi nærmere hva som trengs å gjøres. Det har fungert fint i mange år. 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #8 Skrevet 2. desember 2021 stan skrev (21 minutter siden): Be han gi beskjed først. Det har jeg som sagt gjort. Anonymkode: 0dca0...bc8 1
17.11 Skrevet 2. desember 2021 #9 Skrevet 2. desember 2021 Han har vel lov til å komme å banke på, men han kan ikke kreve at du slipper han inn. Jeg tror jeg hadde gjort meg skikkelig vanskelig her, og bare sluppet han inn om jeg fikk varsel på forhånd. Kanskje han innser etterhvert at det er tidkrevende med mange bomturer. 4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #10 Skrevet 2. desember 2021 Jeg ville sendt en sms med teksten fra lovdata. «Hei, jeg har bedt deg før å avtale tid før du kommer innom. Husleieloven sier at -relevant avsnitt-. Jeg vil ha minst en ukes varsel.» Anonymkode: f9295...3c3 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #11 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg ville sendt en sms med teksten fra lovdata. «Hei, jeg har bedt deg før å avtale tid før du kommer innom. Husleieloven sier at -relevant avsnitt-. Jeg vil ha minst en ukes varsel.» Anonymkode: f9295...3c3 Hadde du virkelig gjort det? Mulig jeg er feig, men for meg er det mer logisk å gjemme seg i en krok og vente til han har gått… Har ikke lyst til å bli sett på som leieboeren fra vanskeligby, liksom. Anonymkode: 0dca0...bc8 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #12 Skrevet 2. desember 2021 Det er fordi du aksepterer det. That's it. Jeg ville aldri åpnet døra. Vil han noe, får han gi meg beskjed flere dager i forveien. Anonymkode: 0c082...b95 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #13 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hadde du virkelig gjort det? Mulig jeg er feig, men for meg er det mer logisk å gjemme seg i en krok og vente til han har gått… Har ikke lyst til å bli sett på som leieboeren fra vanskeligby, liksom. Anonymkode: 0dca0...bc8 Hva konkret er det han "bare skal" de gangene han kommer uanmeldt? Eksempler? Anonymkode: 494d6...085
C8H10N4O2 Skrevet 2. desember 2021 #14 Skrevet 2. desember 2021 Nei, det er ikke lov. Du har krav på varsel i rimelig tid før huseier skal ha tilgang på husvære. Rimelig tid er ikke å ringe på og "skal bare". Vi hadde en huseier somgjorde det der en gang, og laga er spetakkel uten like fordi jeg ikke ville slippe de inn umiddelbart. Det endte med at vi flytta. Neste huseier var og typen som til stadighet kom på døra og "skal bare", men oppførte seg. Men det var fryktelig slitsomt, og en gang endte det i et heftig panikkanfall for min del. Etter ca ti måneder flytta vi igjen. Er du heldig, så forandrer huseieren din seg om du sier i fra på en fornuftig, men høflig bestemt måte. Hvis ikke så har du to valg; leve med det, eller flytte. 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #15 Skrevet 2. desember 2021 Min bestefar har utleiedel i sitt hus. Han er en sånn type utleier som "skal bare". Han er vant til fra tidligere at det var greit. Før i tiden inviterte han og min bestemor leieboere på middag f.eks. Min bestefar skjønner seg heller ikke på mobiler, så han får ikke avtalt. Han står altså plutselig på døren fordi han bare skal sjekke den varmtvannstanken, levere noen lyspærer eller ett eller annet sånt. Er din utleier en slik type, så kan du nok gi beskjed om at du gir beskjed om det er noe. (tilfelle min bestefar er din utleier 😅) Anonymkode: 299b9...2f7 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #16 Skrevet 2. desember 2021 Hva er det han "bare skal " da? Har nå leid i nesten 20 år å aldri hatt utleier på døren hvis jeg ikke bedt de komme for å se på noe spesifikt. Anonymkode: 0bfda...d1a 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #17 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva er det han "bare skal " da? Har nå leid i nesten 20 år å aldri hatt utleier på døren hvis jeg ikke bedt de komme for å se på noe spesifikt. Anonymkode: 0bfda...d1a Enkelte huseiere er bare sånn. Og det er ikke like lett for alle å si "nei". Jeg hadde for eksempel en utleier som ikke hadde styr på noe og vimsete til tusen. Jeg lå å hvilte ettermiddagslur når jeg våknet av at det ringte voldsomt på døra flere ganger. Når det ikke ga seg gikk jeg å åpnet og der sto en stresset utleier med to rørleggere bak seg. Sa han var glad jeg var hjemme for Han hadde selvfølgelig glemt å varsle meg at de skulle komme den dagen. Da hadde jeg valget mellom å slippe de inn eller stå der å nekte de sånn at rørleggerne ikke fikk gjort den sjekken de skulle utføre(ikke deres problem at utleier hadde glemt å varsle) , skapt dårlig stemning og gitt håndverkerne bomtur fordi jeg er vrang. Fint at det finnes mange som faktisk klarer å si nei og stå på sitt, men vi er mange som ikke klarer det. Og selvfølgelig - det går jo kun utover oss. Fordi dette husker huseier og fortsetter å komme uanmeldt. Anonymkode: 0681b...758 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #18 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er fordi du aksepterer det. That's it. Jeg ville aldri åpnet døra. Vil han noe, får han gi meg beskjed flere dager i forveien. Anonymkode: 0c082...b95 Jeg åpner jo ikke…. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva konkret er det han "bare skal" de gangene han kommer uanmeldt? Eksempler? Anonymkode: 494d6...085 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hva er det han "bare skal " da? Har nå leid i nesten 20 år å aldri hatt utleier på døren hvis jeg ikke bedt de komme for å se på noe spesifikt. Anonymkode: 0bfda...d1a Alt mulig. Ene gangen hadde han med seg elektriker og skulle montere/sjekke noe, så ville han skru ut en sikring, spørre om gressklipping, ettermontere et eller annet, osv. Men jeg åpner ikke når han dukker opp, så dette er bare det jeg har fått vite i etterkant, får gjerne en litt snurt e-post. Anonymkode: 0dca0...bc8
Djungelvrål Skrevet 2. desember 2021 #19 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ja, men han kommer ikke inn uanmeldt, han bare dukker opp uanmeldt, ringer på døra og «skal bare». Er det noen forskjell da? Og det er aldri akutt, nei. Anonymkode: 0dca0...bc8 Ikke lukk opp da. 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #20 Skrevet 3. desember 2021 Leide enebolig en gang med dobbelgarasje under boligen hvor det sto i kontrakten at han hadde fri tilgang til den ene siden av garasjen siden han hadde båten sin der… Noe som innebar at siden det var dør inn til huset rett fra garasjen, tok han seg inn titt og ofte mens vi var hjemme (plutselig kunne garasjen begynne å gå opp og da visste du at enten var det han eller innbruddstyver… Ikke akkurat så ig en lørdags morgen f eks) og vekke, og hadde i tillegg kodelås sånn at naboer han allierte seg med, dukka opp for å sjekke. Hadde kamera og fikk med meg at de var der… En gang trodde de at vi var bortreiste fordi bevis hadde besøk med bobil dagen før, og plutselig var det noen som åpna ytterdøra og sto i gangen mens jeg var naken i senga. Jeg holdt også på med kunst, og staffeliet, som jeg nøye hadde satt på plass i forhold til lyset, var flytta på. Det var aldri privatliv å få, og jeg holdt på å klikke. Han skulle også stadig holde visninger fordi boligen viste seg etter at vi hadde begynt å leie, at var til salgs… Da fikk jeg varsel to dager i forveien om at det skulle være visning, og det var bare å hive seg rundt og vaske og fjerne personlige eiendeler, og ut med katt og barn og han sa ikke ifra da de var ferdige heller… Kom hjem til fullt av mynter strødd utover garasjegulvet, og da viste det seg at en plastikkvoks brukt som ekstra sparebøsse til barnet, som i tillegg lå inni en oppbevaringsboks i plast med lukket lokk på, var åpnet og de hadde strødd pengene utover. Det var skikkelig uhyggelig å leie der. Man visste aldri når det kom folk. Og hadde han avtaler med elektrikere eller noen, kunne han si ett tidspunkt til meg, så viste det seg å være en annen dag eller tidspunkt så jeg brukte mye tid på å være tilstede uten at det behøvde. Han kunne også sende melding «jeg kommer innom iløpet av morgendagen» så jeg holdt meg hjemme for jeg orka ikke å ha folk i huset uten at jeg var der, for så å vente hele dagen på å bli forstyrra av ærend han hadde i huset, for så å få melding om at han kommer en annen dag. Dette er terror, og totalt respektløst fra huseier. Så han huseieren din kan ikke bare troppe opp på døra når det passer seg for han. Det er invaderende av privatliv. Anonymkode: a5efd...48b 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå