Gå til innhold

Pensjon fra første krone. Ikke la deg lure.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regjeringen innfører pensjon fra første krone.

Det er lett for partier å love gull og grønne skoger. De deler ut penger i fremtiden som fulle sjømenn. Men ikke la deg lure. Du vil ikke få en krone når du faktisk blir pensjonist.

Pensjonssytemet er et pyramidespill, og det må kollapse før eller siden. Det er ikke bærekraftig. Derfor er det lett for partier som å love penger. Det er ikke de som deler ut pengene i dag som kommer til å sitte med ryddejobben senere.

Spar til egen pensjon. Selv om det er tøft samtidig som du må betale for forrige generasjons pensjon.

Anonymkode: 231f2...4e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er lett for partier å love gull og grønne skoger. De deler ut penger i fremtiden som fulle sjømenn. Men ikke la deg lure. Du vil ikke få en krone når du faktisk blir pensjonist.

Pensjonssytemet er et pyramidespill, og det må kollapse før eller siden. Det er ikke bærekraftig. Derfor er det lett for partier som å love penger. Det er ikke de som deler ut pengene i dag som kommer til å sitte med ryddejobben senere.

Spar til egen pensjon. Selv om det er tøft samtidig som du må betale for forrige generasjons pensjon.

Ja jeg har 950 000 på ‘konto’ hos min pensjonsleverandør. Jeg tror ikke jeg kommer å se noe til dem når jeg blir pensjonist om 15 år.

Anonymkode: 56849...102

• Liker 1
Skrevet

Slutt å presenter konspirasjonsteorier som et faktum. 

En fantastisk milepæl for særlig studenter og kvinner som tvinges til å ta deltidsstillinger at det nå innføres pensjon fra første krone! 👏 

Å spare til pensjon privat også bør man selvsagt gjøre i tillegg. 

Anonymkode: 03cc0...ad3

• Liker 2
Skrevet

På hvilken måte er det er pyramidespill?

Skal man komme med slike ekstreme utsagn er det jo greit å forklare hvordan du har tenkt deg frem til det. 

Anonymkode: e2c1a...5e8

Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Regjeringen innfører tjenestepensjon fra første krone. Dette er ikke en del av folketrygden men en lovpålagt pensjon som arbeidsgiver betaler og som er minimum 2% av bruttolønn.

Disse pensjonsmidlene blir satt av hos en fondsforvalter, og det er DU som styrer forvaltningen. Myndighetene vil aldri kunne røre disse kronene, slik de i teorien vil kunne gjøre med folketrygden.

Tjenestepensjon fra første krone er en stor sosial reform som hjelper særlig de som er lavtlønte og de som jobber i flere delte stillinger.

Skrevet (endret)

Det som er greit med denne teorien er jo at det skader jo ikke akkurat å spare selv i tillegg. At noen sparer ekstra er det verste som kan skje😂 Folketrygden og otp går sin gang uansett så man kan jo ikke velge å ikke spare der. 

men blir stadig vekk overrasket over hva folk bare bestemmer seg for at er fakta 😅

Endret av Tone83
Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja jeg har 950 000 på ‘konto’ hos min pensjonsleverandør. Jeg tror ikke jeg kommer å se noe til dem når jeg blir pensjonist om 15 år.

Anonymkode: 56849...102

Dette er dine penger som ligger på en konto som er sperret for uttak til du er 62 år. Du kan selv styre forvaltningen av disse pengene. Hva beløpet er når du blir pensjonist avhenger altså i stor grad av deg, og i ingen grad av myndighetene.

Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Slutt å presenter konspirasjonsteorier som et faktum. 

En fantastisk milepæl for særlig studenter og kvinner som tvinges til å ta deltidsstillinger at det nå innføres pensjon fra første krone! 👏 

Å spare til pensjon privat også bør man selvsagt gjøre i tillegg. 

Anonymkode: 03cc0...ad3

Enig i alt du skriver.

Sparer man 40k i året i IPS-fond får man nesten 10k i direkte skatterabatt, altså 25% instant profit.

Skrevet
Alterego666 skrev (20 minutter siden):

Enig i alt du skriver.

Sparer man 40k i året i IPS-fond får man nesten 10k i direkte skatterabatt, altså 25% instant profit.

Det er utsatt skatt. Fordelen med IPS ligger i at du kan investere den utsatte skatten og få avkastning på den. 
IPS er ikke som BSU, det er ikke et skattefradrag. 

Anonymkode: 419b9...516

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

På hvilken måte er det er pyramidespill?

Skal man komme med slike ekstreme utsagn er det jo greit å forklare hvordan du har tenkt deg frem til det. 

Anonymkode: e2c1a...5e8

Pga at mengden penger som puttes inn når oljen fases ut stopper opp. Etter oljen går det gradvis mer ut enn det kommer inn.

Gjett hva som skjer da.

Anonymkode: 54b52...74a

Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er utsatt skatt. Fordelen med IPS ligger i at du kan investere den utsatte skatten og få avkastning på den. 
IPS er ikke som BSU, det er ikke et skattefradrag. 

Anonymkode: 419b9...516

Min forståelse:

Skatten blir ettergitt når du fyller 62. Den må bare betales dersom du gjør uttak før du fyller 62.

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Pga at mengden penger som puttes inn når oljen fases ut stopper opp. Etter oljen går det gradvis mer ut enn det kommer inn.

Gjett hva som skjer da.

Anonymkode: 54b52...74a

Jeg tror du (og TS) blander sammen to forskjellige ting. Dette med pensjon fra første krone er i praksis en individuell spareordning, du kan for eksempel velge å sette disse kronene i et indeksfond. Oljefondet/ Statens pensjonsfond utland er noe helt annet.

Anonymkode: 4b1bc...569

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...