AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #1 Skrevet 2. desember 2021 Kan en by med mindre enn 20.000 innbyggere egentlig kalles en by? Anonymkode: 61f4c...c07
stan Skrevet 2. desember 2021 #2 Skrevet 2. desember 2021 Er det folketallet som skal bestemme? Det er jo mange små byer som ser og føles som en by Mens andre steder med flere innbyggere i beste fall kan kalles en bygdeby. Levanger og Stjørdal i Trøndelag, er gode eksempler. 1
TheHairyToothfairy Skrevet 2. desember 2021 #3 Skrevet 2. desember 2021 Levanger har nå i høyeste grad absolutt et bysenter. man kan dog diskutere om ikke Levanger og Verdal er så tett på hverandre at de kunne vært en by sammenlagt. Narvik har ikke mer enn 18000ognoe innbyggere, men det er åpenbart en by. 1
stan Skrevet 2. desember 2021 #4 Skrevet 2. desember 2021 SidFernwilter skrev (5 minutter siden): Levanger har nå i høyeste grad absolutt et bysenter. man kan dog diskutere om ikke Levanger og Verdal er så tett på hverandre at de kunne vært en by sammenlagt. Narvik har ikke mer enn 18000ognoe innbyggere, men det er åpenbart en by. Nei, det tror jeg ingen Levangsbygg eller Verdalinger vil være med på 🙂 1
TheHairyToothfairy Skrevet 2. desember 2021 #5 Skrevet 2. desember 2021 stan skrev (Akkurat nå): Nei, det tror jeg ingen Levangsbygg eller Verdalinger vil være med på 🙂 DET har du nok rett i 2
Gjest Alterego666 Skrevet 4. desember 2021 #6 Skrevet 4. desember 2021 Alle steder kan kalle seg en by, det er ingen objektive kriterier som må tilfredsstilles. Stavern er for eksempel en by. I mitt hode er kravene litt høyere. Jeg mener at en by skal ha et definert sentrum med en kvadratur. I tillegg skal den ha et universitet og en sentral eller regional kulturscene. Min definisjon gjør Oslo, Bergen, Trondheim, Tromsø, Stavanger og Kristiansand til byer, men det stopper nok der. Kanskje Bodø? Drammen, Hamar, Molde, Ålesund, Tønsberg, Kongsvinger, Haugesund, Førde og Lillehammer er -etter min private definisjon- ikke kvalifiserte byer.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #7 Skrevet 4. desember 2021 Alterego666 skrev (15 minutter siden): Alle steder kan kalle seg en by, det er ingen objektive kriterier som må tilfredsstilles. Stavern er for eksempel en by. I mitt hode er kravene litt høyere. Jeg mener at en by skal ha et definert sentrum med en kvadratur. I tillegg skal den ha et universitet og en sentral eller regional kulturscene. Min definisjon gjør Oslo, Bergen, Trondheim, Tromsø, Stavanger og Kristiansand til byer, men det stopper nok der. Kanskje Bodø? Drammen, Hamar, Molde, Ålesund, Tønsberg, Kongsvinger, Haugesund, Førde og Lillehammer er -etter min private definisjon- ikke kvalifiserte byer. Etter din definisjon er da Grimstad like mye en by som Stavanger. Anonymkode: d0ff0...0ca
Gjest Alterego666 Skrevet 4. desember 2021 #8 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Etter din definisjon er da Grimstad like mye en by som Stavanger. Anonymkode: d0ff0...0ca Morsomt med Grimstad. De har jo en universitetscampus, men universitetet har sete i Kristiansand, Dessuten har de vel ikke en større kulturscene? Min definisjon utelater også Ås som er hovedsete for et universitet, men ikke har en stor kulturscene.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #9 Skrevet 4. desember 2021 I England er visst skille på city/town om de har en katedral. Det resulterer i noen svært små byer er city, og mange større byer er town. Tror ikke det spiller stor rolle for de som bor der om de bor i et tettsted eller en by, en town eller en city. Anonymkode: 04c34...2b9
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #10 Skrevet 4. desember 2021 En by må ha t-bane Anonymkode: 7d1e2...775
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #11 Skrevet 4. desember 2021 I 1997 ble kommuneloven endret, og en presisering ble innført : Kommuner som vil kalle seg by må ha en viss befolkning, den må ha tettsted med urbant preg og fremstå som et servicesentrum. Anonymkode: 4c839...05a
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #12 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I 1997 ble kommuneloven endret, og en presisering ble innført : Kommuner som vil kalle seg by må ha en viss befolkning, den må ha tettsted med urbant preg og fremstå som et servicesentrum. Anonymkode: 4c839...05a https://no.m.wikipedia.org/wiki/Bystatus Anonymkode: 4c839...05a
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #13 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): I England er visst skille på city/town om de har en katedral. Det resulterer i noen svært små byer er city, og mange større byer er town. Tror ikke det spiller stor rolle for de som bor der om de bor i et tettsted eller en by, en town eller en city. Anonymkode: 04c34...2b9 Det er 18 cities i Storbritannia uten katedral så det stemmer ikke. Det er også 13 steder med katedral i Storbritannia som er Town og ikke city. Anonymkode: 61f4c...c07
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå