Gå til innhold

Har jeg ødelagt dunjakka samme dag jeg kjøpte den?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ville ha en lett vinterjakke og kjøpte en istad til 2000,-. Jeg har ikke erfaring med dun fra før, men leste vaskeanvisningen før jeg vasket den. Jeg ser jo at det står at den må i tørketrommel med tennisballer etterpå, men tenkte kanskje jeg fikk ristet det opp. Jeg har ikke tørketrommel. Eller tennisballer.

Den er flat som en pannekake og jeg har ristet og ristet og prøvd å dratt i dunklumpene, men til ingen nytte.

Er det bare å glemme? 2000 kjappe må jeg si.

Anonymkode: 5728a...d3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville ha en lett vinterjakke og kjøpte en istad til 2000,-. Jeg har ikke erfaring med dun fra før, men leste vaskeanvisningen før jeg vasket den. Jeg ser jo at det står at den må i tørketrommel med tennisballer etterpå, men tenkte kanskje jeg fikk ristet det opp. Jeg har ikke tørketrommel. Eller tennisballer.

Den er flat som en pannekake og jeg har ristet og ristet og prøvd å dratt i dunklumpene, men til ingen nytte.

Ja den var dum. Du skulle vaske den på dunprogram (maks 30grader og 800 omdreininger, med milo og uten skyllemiddel) og så tørke den på dunprogram (mildere program) med vaskeballer oppi som får banka duna rundt. 

Kanskje hvis du prøver på nytt at du klarer redde jakken? Det er nå ikke selgers feil iallfall.

Anonymkode: e4e81...dd8

• Liker 10
Skrevet

Kan du få bruke tørketrommelen til noen du kjenner (evt en nabo)  nå på onsdag?

Anonymkode: efdd5...01c

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Då med andre ord fulgte du ikke vaskelappen. Lever den på et renseri og spør om de kan hjelpe. Eller vask og tørk den hos noen med tørketrommel.

Anonymkode: e8667...e69

• Liker 18
Skrevet

Evt spør et renseri om de har tørketrommel og om de kan hjelpe deg.

Anonymkode: efdd5...01c

• Liker 5
Skrevet

Du er avhengig av tørketrommel og tennisballer her. Så du bør låne av noen. Tørk av dun tar rundt 4timers program på dun program.

• Liker 12
Skrevet

Hvorfor leser du vaskeanvisningen når du velger å ikke følge den? 

Vask den på nytt og få noen du kjenner til å tromle den med tennisballer i.

Anonymkode: a46ca...c76

• Liker 14
Skrevet

Jeg pleier alltid å vaske nykjøpte klær for hater at det lukter diverse tirader av parfymer fra x antall som har prøvd den.

Jeg skjønner jo at jeg har driti meg ut her, men selvom den tørker helt; kan man redde den ved å vaske igjen og ta i tørketrommel?

• Liker 3
Skrevet

Dette sto på nett, om lufttørking av dunjakker: 

Tørk:

1. Lufttørking. Hvis du vil lufttørke dunjakken din, bør du vente til en dag det blåser. Planlegg når du vil henge dunjakken din til tørk og sjekk værmeldingen, siden vinden vil tørke jakken raskt og enkelt. Dersom værmeldingen ikke spår vind, kan du tørke dunjakken din på en radiator for å sikre at den ikke tørker i for lang tid. 

2. Rist jakken før du tørker den. Du kan henge jakken til tørk på en tørkesnor eller et tørkestativ. Husk likevel å riste jakken godt, slik at du får fordelt dunene jevnt i jakken. Hold fast i kragen på jakken og rist den. Deretter må du holde i bunnen av jakken og riste den godt med bunnen i været. Mens jakken tørker, bør du riste den en gang innimellom og snu den flere ganger for å sikre at alle dunene blir helt tørre. 

3. Finn eventuelle klumper av dun. Det tar lang tid for en dunjakke å tørke, noen ganger opptil flere dager, med mindre det blåser og været er kaldt og fuktig. Så lenge det er klumper av dun i jakken, er jakken ennå ikke tørr inni.

Anonymkode: ec0e5...805

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg pleier alltid å vaske nykjøpte klær for hater at det lukter diverse tirader av parfymer fra x antall som har prøvd den.

Jeg skjønner jo at jeg har driti meg ut her, men selvom den tørker helt; kan man redde den ved å vaske igjen og ta i tørketrommel?

Skjønner den jeg gjør det samme unntatt dunjakker. Bare lån tørketrommel av noen som orker ha dunkingen av de ballene i fire timer 😜 hehee

• Liker 5
Skrevet

Du kan redde den hvis du fysisk rister og slår duna fra hverandre under tørkingen. Men det tar lang tid, og du må slå ofte.

Uten det legger dunen seg i klumper som senere er vanskelig å få jevne igjen.

Anonymkode: 2fe95...9b8

• Liker 7
Skrevet

Ok, takk for svar alle. Det var litt nedtur det her. Siste gang jeg kjøper dun. Og vaskeanvisningen så jeg først da jeg kom hjem og orket ikke å dra ut igjen for å kjøpe tørketrommel. Eller tennisballer. Jeg hadde ikke sett for meg at det så sensitivt:)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ok, takk for svar alle. Det var litt nedtur det her. Siste gang jeg kjøper dun. Og vaskeanvisningen så jeg først da jeg kom hjem og orket ikke å dra ut igjen for å kjøpe tørketrommel. Eller tennisballer. Jeg hadde ikke sett for meg at det så sensitivt:)

Hvorfor i alle dager vasker du en ny jakke?! 

Anonymkode: 123cc...a60

• Liker 8
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor vaske en helt ny jakke??

Anonymkode: c2d77...d23

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men dette går fint Ann å fikse løpet er ikke kjørt bare lån noen si. Tørketrommel eller ett renseri, jeg dreit meg ut på denne og det tok 3 uker før jeg fikk vasket jakke på nytt og nå er den perfekt og brukes dagli! Lykke til!

Anonymkode: d1f8f...cb2

• Liker 3
Skrevet

Kanskje noen av klumpene forsvinner om du vasker den igjen med tennisballer i maskinen? Også rister den godt underveis i tørkingen? 

Anonymkode: af506...5f7

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

En oppdatering her.

Jeg leverte jakken til et renseri og han så på den med en oppgitt mine og var usikker på om han kunne redde den, men jeg har hentet den nå og den ble heldigvis like fin. Han sa at det ikke var bra nok med en vanlig tørketrommel heller, men man burde ta den i sånn stor som han hadde.

Uansett så har jeg lært leksa mi og skal aldri vaske sånt selv igjen. Det blir å levere på renseri ja. 350 kr. var ikke dyrt heller om man tenker at man skal vaske den en gang i året eller noe.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En oppdatering her.

Jeg leverte jakken til et renseri og han så på den med en oppgitt mine og var usikker på om han kunne redde den, men jeg har hentet den nå og den ble heldigvis like fin. Han sa at det ikke var bra nok med en vanlig tørketrommel heller, men man burde ta den i sånn stor som han hadde.

Uansett så har jeg lært leksa mi og skal aldri vaske sånt selv igjen. Det blir å levere på renseri ja. 350 kr. var ikke dyrt heller om man tenker at man skal vaske den en gang i året eller noe.

Godt å høre at det ordnet seg! Det holder med vanlig tørketrommel og baller, jeg vasker og tørker min  1 gang i året. Selv med tørketrommel baller noe av dunet seg sammen, så i tørkingen tar jeg den ut og masserer løs dunet før jeg tørker videre. 

Anonymkode: 1beb4...ad4

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.12.2021 den 0.17):

Man ber bare om en jakke fra lageret. Det gjør jeg alltid med plagg som kjøpes rett fra butikk. 

Anonymkode: f6ebd...c9f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...