Gå til innhold

Venninne som "glemmer" meg? Egoistisk? Dumpegrunn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bestevenninnen (?) min begynner jeg å tvile på og trenger litt innspill fra andre? Vi har gått i samme barnehage, barneskole, ungdomsskole, vgs og folkehøyskole, vært bestevenner og reist til mange kontinenter sammen og har kunnet snakke om alt. Vi er 28 år men det siste året har hun endret seg veldig og fått nye venner. Det er greit det men hun er alltid med de og ringer meg bare når ingen av de andre kan møtes, og hun spør meg aldri lenger om jeg vil være med ut på noe akuratt som hun gjemmer meg vekk for de nye vennene sine og bare kommer til meg når hun kjeder seg. Hun prater bare om seg selv og spør aldri meg om hvordan jeg har det, føler jeg er søplebøtten hennes og for litt siden fant jeg ut at hun har delt personlige ting om meg til andre også. Når noe i livet hennes skjer engasjerer jeg meg, f eks hjalp jeg hun med å lage CV og skrive jobbsøknad, peptalket før intervju men etter intervjuet så ringte hun ikke engang meg for å si hvordan det hadde gått. Det tok over en uke før hun tok kontakt selvom jeg syns det burde være naturlig å dele med meg hvordan det gikk så jeg ventet spent hele dagen og avlyste andre planer fordi jeg trodde hun kom til å ringe meg og komme til meg etterpå å fortelle og takke for hjelpen. Hun fikk jobben men hadde gått ut med de andre vennene for å drikke og feire, ingen tanke om jeg ville bli med! 

Det har også vært mange ganger hvor vi snakker om å gjøre ting, se en kinofilm f eks også har hun plutselig gjort det med noen andre istedet. Ting hun vet jeg gjerne vil gjøre men så har hun "glemt" at vi snakket om det når jeg sier at hun kunne jo spurt om jeg ville være med også. En annen gang skulle hun på fest hvor en jeg likte var der og det visste hun men hun inviterte ikke meg med selvom jeg kjente 50% av de andre der. 

Jeg har tatt det opp med henne noen ganger og hun sier bare sorry og at hun tenkte ikke på det/meg. Nei er ikke det et problem syns dere? Burde man ikke tenke på venninnene sine? 

Det er veldig lett å se hun som ego pga alt dette men så stiller hun opp i sånne sammenhenger som når jeg flyttet hjalp meg med å pakke og vaske, når jeg var syk passet hunden min en gang, har stilt opp med bil og kjørehjelp et par ganger og ble med meg på ferie etter jeg hadde blitt dumpa. Men akuratt det med ferien fikk jeg avslørt som egoistisk i etterkant det og for hun forsnakket seg en gang å sa at hun trengte å komme seg vekk selv og ble med fordi hun ble spandert på (ikke fordi hun ville stille opp som venninne for meg) 

Hva tenker dere om dette vennskapet? Jeg har sagt hun har endret seg etter hun møtte de nye vennene sine men da vender hun det om til at jeg prøver å nekte hun å ha andre venner og det gjør jeg virkelig ikke! 

Bør jeg dumpe barndomsvenninnen min eller er det vanlig oppførsel? Må jeg finne meg i det siden hun noen ganger viser seg god venninne som f eks flyttehjelp og sånn? Jeg blir veldig usikker på om det er jeg som ikke er kul nok person til å fortjene venner eller om hun behandler meg ufortjent dårlig? 

Anonymkode: fb80a...a77

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei TS

Utrolig trist at du opplever dette med din bestevenn gjennom så mange år. Hun høres ut som en dårlig venninne. Virker som du sier at du stiller opp for henne, men ikke andre veien. 

Kan hende du må distansere deg selv litt fra henne. 

Anonymkode: 8a324...949

• Liker 5
Skrevet

Dette må være sårt og vondt. ❤️ Men, nei, ikke dump henne!
Prioriter heller andre venner du også. Ta mindre kontakt og gjør noe som DU har lyst til, og som hun kanskje ikke har vært så gira på. 

Venner forandrer og utvikler seg. Kanskje løsriver hun seg litt fra deg akkurat nå for å få rom til å utvikle seg. La henne få lov!
Om noen år har dere kanskje en helt annen relasjon, og tryggheten i å ha kjent hverandre hele livet vil være i bunn. Dere blir jo nesten som søstre.

• Liker 4
Skrevet

Høres ut som hun ser på deg som den trygge og gode hun kan bruke til slike ting, men de andre vennene hennes er mer interessante å henge med på festligheter. Du blir brukt. 
Hadde ikke villet dumpet henne, men hadde nok bare tatt avstand. Ikke dropp henne, men gjør deg litt utilgjengelig, og ikke still opp når hun trenger det, da har du andre planer med andre.  Hun vet at hun har deg uansett, så hun trenger ikke  «pleie» vennskapet deres. Så hun bruker tid på andre venner og pleie andre steder for å utvikle vennekretsen sin. Hun vil etterhvert forstå at du ikke sitter på gjerdet uansett å venter på henne. 

Anonymkode: c1b03...21a

• Liker 4
Skrevet

Veldig enig med @Marshall i at det er bedre å prioritere det du vil og ha litt is i magen. Jeg har selv opplevd at man som barndomsvenner er litt til og fra etterhvert, og ser det også på mine egne barn - det er det som er så fint med ekte venner, man trenger ikke dele alt hele tiden eller henge hver dag osv - man vet at de er der men som med gode bøker, man tr de frem av og til og tørker støv av dem, mimrer over hvor god boken var, kanskje leser den en gnang til men man kaster den ikke.. 

Anonymkode: 710a8...12a

• Liker 2
Skrevet

Det er vondt og sårt å bli "glemt" eller nedprioritert av ev venninne.

Jeg tenker at du ikke skal prioritere det du vil, og ikke ta så mye kontakt med henne.

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Når noe i livet hennes skjer engasjerer jeg meg, f eks hjalp jeg hun med å lage CV og skrive jobbsøknad, peptalket før intervju men etter intervjuet så ringte hun ikke engang meg for å si hvordan det hadde gått.

Det var fint a deg å hjelpe henne. Men synes det er litt rart at du forventer at hun skal si hvordan det gikk. Hvis jeg var deg hadde jeg tenkt at jeg ville ringe og høre hvordan det gikk. For å gjøre henne glad. Å vise interesse.

Hadde jeg vært på jobbintervju, hadde jeg ikke ringt til venninner for å fortelle hvordan det gikk. Men blitt glad om venninner ringte meg og spurte hvordan det gikk.

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har tatt det opp med henne noen ganger og hun sier bare sorry og at hun tenkte ikke på det/meg. Nei er ikke det et problem syns dere? Burde man ikke tenke på venninnene sine? 

Jo, det burde man absolutt. Det blir man skuffet og lei seg over. Du får tenke på at det gjerne er best for deg åå holde litt avstand fra henne. Inviter noen andre venner hjem til deg, feks på pizza kveld, eller gå på kino med noen andre.

Skrevet
exictence skrev (33 minutter siden):

Det var fint a deg å hjelpe henne. Men synes det er litt rart at du forventer at hun skal si hvordan det gikk. Hvis jeg var deg hadde jeg tenkt at jeg ville ringe og høre hvordan det gikk. For å gjøre henne glad. Å vise interesse.

Hadde jeg vært på jobbintervju, hadde jeg ikke ringt til venninner for å fortelle hvordan det gikk. Men blitt glad om venninner ringte meg og spurte hvordan det gikk.

Jeg ringte henne flere ganger og sendte hun melding på morgenen og sa lykke til og ba hun ringe når det var over, sendte melding i lunsjtid å spurte hvordan det hadde gått, sendte melding med "Hallo?? Spent!❤️" på ettermiddagen og som sagt ringte flere ganger... Ventet at hvis hun ikke var ferdig enda så ville hun ringe når hun var ferdig. Hun hadde jo ringt til de andre vennene sine for å treffe de så hun kunne i det minste tatt seg tid til å sende meg en sms med tommel opp eller noe når hun visste at jeg satt å ventet på tilbakemelding. Avlyste faktisk å møte søsteren min den ettermiddagen fordi hadde det vært to år siden altså da før hun møtte de nye vennene sine så hadde hun kommet rett hjem til meg etterpå for å oppsummere alt men nå blir jeg bare "glemt".. 

Jeg engasjerer meg mye mer i henne enn hva hun gjør i meg hvertfall, men det var ikke sånn før. Er etter hun fikk de nye vennene at hun har blitt så anderledes og jeg føler meg plutselig som et sistevalg og en hun med vilje "glemmer". Skjønner ikke så mye av det for hun klager masse på intriger med disse nye vennene sine til meg men de er tydeligvis kulere eller hva det er (drikker mye, fester, tar mdma og sånne ting ikke jeg gjør) 

Det er oki at man vokser litt fra hverandre og får mye venner  men har begynt å irritere og såre meg veldig å føle at hun bare tar kontakt når hun har bruk for meg og egentlig ikke liker meg engang siden hun aldri tar meg med på ting hun gjør med andre eller spør hvordan jeg har det og hvordan mitt liv går! 😕

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg ringte henne flere ganger og sendte hun melding på morgenen og sa lykke til og ba hun ringe når det var over, sendte melding i lunsjtid å spurte hvordan det hadde gått, sendte melding med "Hallo?? Spent!❤️" på ettermiddagen og som sagt ringte flere ganger... Ventet at hvis hun ikke var ferdig enda så ville hun ringe når hun var ferdig. Hun hadde jo ringt til de andre vennene sine for å treffe de så hun kunne i det minste tatt seg tid til å sende meg en sms med tommel opp eller noe når hun visste at jeg satt å ventet på tilbakemelding. Avlyste faktisk å møte søsteren min den ettermiddagen fordi hadde det vært to år siden altså da før hun møtte de nye vennene sine så hadde hun kommet rett hjem til meg etterpå for å oppsummere alt men nå blir jeg bare "glemt".. 

Da forstår jeg deg veldig godt der og. 

Det var en dårlig oppførsel av henne. Virker egentlig som hun har et problem. Men det skal ikke gå utover deg. Jeg tror jg ville latt være å engasjere meg så mye i henne lenger. Trist, men kanskje mest triuist for henne. Virker som dette er kanskje en litt opprørsk periode for henne.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg engasjerer meg mye mer i henne enn hva hun gjør i meg hvertfall, men det var ikke sånn før. Er etter hun fikk de nye vennene at hun har blitt så anderledes og jeg føler meg plutselig som et sistevalg og en hun med vilje "glemmer". Skjønner ikke så mye av det for hun klager masse på intriger med disse nye vennene sine til meg men de er tydeligvis kulere eller hva det er (drikker mye, fester, tar mdma og sånne ting ikke jeg gjør) 

Det er oki at man vokser litt fra hverandre og får mye venner  men har begynt å irritere og såre meg veldig å føle at hun bare tar kontakt når hun har bruk for meg og egentlig ikke liker meg engang siden hun aldri tar meg med på ting hun gjør med andre eller spør hvordan jeg har det og hvordan mitt liv går! 😕

Skjønner ikke hvorfor du avlyste å treffe søsteren din🧐Du involverer deg veldig da🙁Lev ditt liv du, og sett grenser når noen kun tar kontakt for å oppnå noe. Jeg har nesten ingen venner lenger, er lite å hente hos meg pga sykdom🥺Så kjenner den følelsen.

Anonymkode: 84360...cc0

• Liker 5
Skrevet

Tenker at her må du bare ta hintet. Du er ikke nr 1 lenger. Kanskje dere har vokst fra hverandre?

Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg fokusert på andre venner og meg selv og mitt og ikke vært like tilgjengelig for henne når hun kom luskende fordi hun kjeder seg eller trenger deg til noe.

Anonymkode: fc2d9...fdc

• Liker 1
Skrevet

Folk er egoistiske, og det er din venninne. Og i denne tråden kommer du til å høre unskyldinger og bagateligsiering av enklete idenne tråden hvor slik oppførsel er okay.

Ikke kutt henne ut, men ikke annse henne som venninne og ikke prioter henne, det fortjenner hun ikke.

Anonymkode: e0760...faa

• Liker 3
Skrevet
exictence skrev (22 timer siden):

Det er vondt og sårt å bli "glemt" eller nedprioritert av ev venninne.

Jeg tenker at du ikke skal prioritere det du vil, og ikke ta så mye kontakt med henne.

Jo, det burde man absolutt. Det blir man skuffet og lei seg over. Du får tenke på at det gjerne er best for deg åå holde litt avstand fra henne. Inviter noen andre venner hjem til deg, feks på pizza kveld, eller gå på kino med noen andre.

Sorry meg ass, men hvis en venninne hadde hjulpet meg kjempe mye i forhold til en jobbsøknad/cv/ og inverju, hadde det vært selvfølgelighet og sagt fra hvordan det gikk og ikke bare, men TAKKE FOR ALL HJELPEN JEG HADDE FÅTT!

Og ja, jeg synes at når noen har hjulpet så mye kan man sette av tid til å møtes og kanskje spandere vin/øl/måltid til personen. Folk gidder ikke hjelpe til hvis de ikke blir satt pris. Og jeg skjønner godt at ts ikke føler seg satt pris all den hjelpen hun har gitt forhold til jobben. 

• Liker 4
Skrevet
Marshall skrev (22 timer siden):

Dette må være sårt og vondt. ❤️ Men, nei, ikke dump henne!
Prioriter heller andre venner du også. Ta mindre kontakt og gjør noe som DU har lyst til, og som hun kanskje ikke har vært så gira på. 

Venner forandrer og utvikler seg. Kanskje løsriver hun seg litt fra deg akkurat nå for å få rom til å utvikle seg. La henne få lov!
Om noen år har dere kanskje en helt annen relasjon, og tryggheten i å ha kjent hverandre hele livet vil være i bunn. Dere blir jo nesten som søstre.

Jeg tror dessverre dette "vennskapet" er tapt.

Beklager ts, men jeg hadde ikke hatt noen forvetninger til denne "venninnen", du kommer bare til å bli skuffet.

Vær med mennesker som liker deg og sette pris på den du er og inkludere på ting, og det er et toveis vennskap :)

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar alle sammen! Dere bekrefter det jeg har kjent på at vi vokser fra hverandre og at jeg må slutte å gi så mye i vennskapet når jeg får så lite igjen! Har kjent det lenge at hun ikke føles som en ekte venn lenger så jeg får bare fase hun ut til mer perifer som dere sier! Takk for svar, så var det ikke bare meg! 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for svar alle sammen! Dere bekrefter det jeg har kjent på at vi vokser fra hverandre og at jeg må slutte å gi så mye i vennskapet når jeg får så lite igjen! Har kjent det lenge at hun ikke føles som en ekte venn lenger så jeg får bare fase hun ut til mer perifer som dere sier! Takk for svar, så var det ikke bare meg! 

Bra :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...