AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #1 Skrevet 1. desember 2021 Ta butikkansatte som eksempel. Det sies at disse arbeidsplassene vil bli automatiserte, og vi ser jo det i matbutikkene at én ansatt kan holde øye med 6-12 selvbetjeningskasser på samme tid. Men hvor fort skjer dette? Hva skjer med de som jobber i butikk og ønsker å gjøre dette? De som ikke studerer noe annet og har det som deltidsjobb, mener jeg. Anonymkode: a701a...9d8
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #2 Skrevet 1. desember 2021 Jeg kan ikke skjønne at flertallet vil bruke selvbetjeningskassene. Jeg går til butikken for å handle, ikke overta jobben til ekspeditøren. Her jeg bor, er det veldig få som bruker de. Anonymkode: 5d190...63e 6
Antisvindleren Skrevet 1. desember 2021 #3 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg kan ikke skjønne at flertallet vil bruke selvbetjeningskassene. Jeg går til butikken for å handle, ikke overta jobben til ekspeditøren. Her jeg bor, er det veldig få som bruker de. Anonymkode: 5d190...63e Herregud 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #4 Skrevet 2. desember 2021 De mister inntektsevnen. Anonymkode: c5e6e...0fc 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #5 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kan ikke skjønne at flertallet vil bruke selvbetjeningskassene. Jeg går til butikken for å handle, ikke overta jobben til ekspeditøren. Her jeg bor, er det veldig få som bruker de. Anonymkode: 5d190...63e Skal vi gå tilbake til penn og papir istedet for digitale skjemaer på nett? Skal lånekassen bruke 6 uker for å behandle en søknad om stipend og lån istedet for ett minutt? Anonymkode: 0d580...59c 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #7 Skrevet 2. desember 2021 Vanskelig å forutsi hvor lang tid det vil ta, men utviklingen er eksponentiell. Det tar ikke lang tid før de enkle jobbene er borte. Anonymkode: 26ab5...6ec
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #8 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kan ikke skjønne at flertallet vil bruke selvbetjeningskassene. Jeg går til butikken for å handle, ikke overta jobben til ekspeditøren. Her jeg bor, er det veldig få som bruker de. Anonymkode: 5d190...63e Kommer sikkert an på hvor mye man handler. Har man kun småting så er selvbetjeningskassen grei. Men om jeg gjør storhandel så synes jeg det er lettere å bare ta alt på båndet og la butikkmedarbiederen slå inn tingene. Anonymkode: d9479...336 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #9 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kan ikke skjønne at flertallet vil bruke selvbetjeningskassene. Jeg går til butikken for å handle, ikke overta jobben til ekspeditøren. Her jeg bor, er det veldig få som bruker de. Anonymkode: 5d190...63e Her jeg bor har nærmeste butikk (Coop Extra) kun en betjent kasse..og resten selvbetjening (6 stk) uten ekspeditør..De har gjerne bare to ekspeditører i hele butikken på en aftenvakt. Da har de posten og postnord i tillegg. Det er en populær butikk med mange kunder. Rene rovdriften. Skjønner godt det bare er unge som orker disse jobbene. Og vi vet jo dette er butikker som klarer seg veldig bra også. Det skjer fordi de rike eierne vil tjene seg enda rikere. Og da trengs det slaver🙈Skremmende utvikling. Anonymkode: 14700...4c1 5
Miranda Bailey Skrevet 2. desember 2021 #10 Skrevet 2. desember 2021 KvinneMannen skrev (13 minutter siden): AAP Det er for mennesker med nedsatt arbeidsevne, ikke for arbeidsledige. 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #11 Skrevet 2. desember 2021 For bare ett par år siden var set aksjoner og oppfordring av boikott av selvbetjeningskasser. Nettopp fordi det førte til at folk mistet jobber. Men slik jeg ser det, så hadde de ofte like få folk på jobb med og uten disse kassene. Sånn sett blir de i mange tilfeller en hjelp for butikkansatte også.. Der jeg jobber har de ofte bare to butikkansatte på jobb. Om den ene er opptatt med posten og den andre på lageret, blir det en selvfølge å ta selvbetjeningen..og jeg ser jo det er til god hjelp for de ansatte også. Anonymkode: 14700...4c1
Miranda Bailey Skrevet 2. desember 2021 #12 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kan ikke skjønne at flertallet vil bruke selvbetjeningskassene. Jeg går til butikken for å handle, ikke overta jobben til ekspeditøren. Her jeg bor, er det veldig få som bruker de. Anonymkode: 5d190...63e Før gikk jeg sjeldent på butikken fordi angsten for å måtte snakke med den ansatte i kassen var for mye. Nå handler jeg flere ganger i uken, fordi jeg slipper å måtte sosialisere med noen der. Jeg er nok ikke alene i det. Men jeg skulle ønske de hadde flere kasser og at selvbetjeningen bare var et alternativ. På min butikk har vi bare én vanlig kasse og seks selvbetjening. Skulle vært motsatt.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #14 Skrevet 2. desember 2021 Neon får andre type arbeidsoppgaver (som å være tilgjengelig for hjelp for selvbetjeningskassene), og i tillegg så vil jo de som lager maskinene begynne å trenge flere teknikere, flere reparatører, flere programmerere, flere selgere, reserve-deler osv. som gjør at det åpner seg opp jobber en annen plass. Regelen er at innovasjon skaper nye arbeidsplasser, og dette er en form for innovasjon. Anonymkode: 00158...3da 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #15 Skrevet 2. desember 2021 Dette skjer mye saktere enn mange tror. Allerede på 80-tallet var dette en diskusjon. Arbeidsledigheten omtrent som dengang. Anonymkode: 85f93...11e 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #16 Skrevet 2. desember 2021 De mister jobben sin og må finne seg annet arbeid, eller bli hjemløs og bo utendørs. Anonymkode: e38d5...ec9
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #17 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Neon får andre type arbeidsoppgaver (som å være tilgjengelig for hjelp for selvbetjeningskassene), og i tillegg så vil jo de som lager maskinene begynne å trenge flere teknikere, flere reparatører, flere programmerere, flere selgere, reserve-deler osv. som gjør at det åpner seg opp jobber en annen plass. Regelen er at innovasjon skaper nye arbeidsplasser, og dette er en form for innovasjon. Anonymkode: 00158...3da Selvbetjeningskassene blir laget i Kina så der var synd for oss Anonymkode: 20cd9...fc4 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #18 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): De mister jobben sin og må finne seg annet arbeid, eller bli hjemløs og bo utendørs. Anonymkode: e38d5...ec9 Ingen må bo utendørs i Norge. Anonymkode: 3a3cd...1c2
Flintis Skrevet 2. desember 2021 #19 Skrevet 2. desember 2021 Selvbetjeniningskasse er vel litt gammeldags, det er vel app nå? De som blir effektivisert bort vil vel miste jobben, og får de ingen ny er det vel sosial stønad. Det er ikke alle som får jobb i butikk uansett. I framtiden tipper jeg vi får selvhandlende skap, kjøleskap, eller hus.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #20 Skrevet 2. desember 2021 Slik som dette har det vært siden det industrielle revolusjon. Da ble det manuelle arbeidet på gårdene overtatt av hester og maskiner. Så folk flyttet til byene for å finne jobber. Så blir også deres jobber automatisert, og de må finne noe annet å gjøre. Og det er poenget, man må være villig til å være fleksibel, omskolere seg, tenke seg om før man utdanner seg. Å utdanne seg inne økonomi f eks, er det samme som å bli arbeidsledig. Å utdanne seg inne helse, er det samme som å alltid ha jobb. De færreste ser vel for seg å sitte i kassen hos Rema 1000 hele yrkeskarrieren? Så de som jobber ser, har det oftest som en jobb ved siden av studiene. Så får vi bare håpe at de ikke utdanner seg til noe samfunnet ikke kommer til å trenge så mye av. Anonymkode: 0c3bb...761 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå