Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er russ i år, har ikke gruppe og føler meg lite inkludert i russebegivenhetene på skolen. Er det én ting som gjør meg deppa, så er det alt presset rundt russetiden. I tillegg skjønner jeg ikke hvordan det har tatt helt av. Folk poster videoer av seg selv drikke MASSE, for så å spy det ut igjen i regnbuens farger... Det er helt motbydelig å se på...

Og det jeg synes er litt dumt er at alt for mange gir etter. De fleste på skolen min, jeg tør å påstå 85% av kullet, er med på dette, og danner russegrupper, men det er forskjellig i hvor stor grad de satser. Mange av dem har betrodd seg til meg at de egentlig ikke vil dette, men gir etter pga. vennegjengens press... Jeg har ikke noe imot festing eller å kose seg litt, men det er vel russekulturen. Det gjør at det ikke er særlig enkelt å delta heller, pga. utestenging og dette statusjaget. 

Det jeg derimot har, er høyt ambisjonsnivå og gode karakterer til å komme inn på nesten hva som helst. Gir jeg gass nå i siste året klarer jeg nok å komme inn på alle mulige studier, og de jeg har sett på er blant dem med skyhøye snitt. Jeg har lenge klart å holde meg igjen og har vært overbevist om at jeg har tatt et valg som er riktig for meg, men begynner i det siste å kjenne på tvil. Tvil på om det jeg jobber for er verdt det, for hva jeg ofrer. Søsken og foreldre støtter meg, og er vel dem som har påvirket meg mest til å satse på skolen, men eller er jeg alene om dette som kjenner det slik, føler jeg. De andre som også er skoleflinke som jeg kjenner er ikke like ambisiøse som meg, og gir etter for russekulturen.

Går jeg glipp av noe stort og viktig?

Anonymkode: adabb...eef

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja. Jeg var lite aktiv som russ, og savnet det ikke. Men jeg var veldig aktiv innenfor en fritidsaktivitet som tok mye av (russe)tiden, og fikk både sosialisert meg og festet fra meg der😉 De fleste vennene mine var heller ikke russ samtidig som meg, så russefeiringen tiltrakk meg ikke. Du må nesten kjenne etter, vil du egentlig ikke feste, men foretrekker et rolig liv er det jo greit, men om det er fordi du er ensom, kan det jo være at du tenker tilbake på det med vemod ettersom tiden går.

Anonymkode: f27fc...2f7

• Liker 1
Skrevet

Jeg likte å ta meg en fest, men syntes at den ekstreme overdrivingen folk drev med under russetiden var ekkelt. Det var både miljøsløsing og helseødeleggende aktiviteter og dette ga utslag faglig for de fleste. Så jeg valgte å droppe hele russetiden og heller bruke tiden med på å jobbe faglig, og det lønnet seg for meg. Ikke bli med på hysteriet bare fordi alle andre gjør det, ta et eget valg. 

Anonymkode: 16a62...665

• Liker 2
Skrevet

Mine barn var russ i år og det var ikke så mye festing som det var på min tid som russ (-95 russen). Pga korona ble det mest fest i russebilen med den gjengen som hørte til i den. Noen ganger ordnet kommunen ett sted de kunne være med vektere tilstede. Min mann var sjåfør mange av gangene de skulle ut og rulle, han er kristen og var imponert over hvor greie alle var og at de var nøye på å skru ned musikken i byggefelt, ved stopp på bensinstasjoner og også nøye på å si ifra hvis noen hadde fått nok og skulle kjøres hjem.

Anonymkode: 31cd6...410

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tja. Jeg var lite aktiv som russ, og savnet det ikke. Men jeg var veldig aktiv innenfor en fritidsaktivitet som tok mye av (russe)tiden, og fikk både sosialisert meg og festet fra meg der😉 De fleste vennene mine var heller ikke russ samtidig som meg, så russefeiringen tiltrakk meg ikke. Du må nesten kjenne etter, vil du egentlig ikke feste, men foretrekker et rolig liv er det jo greit, men om det er fordi du er ensom, kan det jo være at du tenker tilbake på det med vemod ettersom tiden går.

Anonymkode: f27fc...2f7

Jeg har både et par fritidsaktiviteter og hobbyer som tar mye tid, i tillegg til skole. Og jeg har valgt vanskelige fag, så da tar det ekstra mye tid i noen perioder. Fritidsaktivitetene og hobbyene mine er ting jeg driver med alene da, er ikke ting som lagidrett f.eks. Russefeiring slik det holdes på nå der det både er farlig, helseskadelig og direkte meningsløst, tiltrekker meg heller ikke, men å ha det gøy, tiltrekker meg selvsagt. Men jeg har ikke valget med å ha det gøy heller, pga. utestenging. Man må tilhøre en gruppe, og er man ikke i en gruppe, er det ingen som vil bli kjent med deg. Folk holder seg til sin egen flokk. De vennene jeg har er ellers lite gira også, og vi gjør ikke så mye sammen ellers. Så jeg føler meg kanskje litt ensom.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg likte å ta meg en fest, men syntes at den ekstreme overdrivingen folk drev med under russetiden var ekkelt. Det var både miljøsløsing og helseødeleggende aktiviteter og dette ga utslag faglig for de fleste. Så jeg valgte å droppe hele russetiden og heller bruke tiden med på å jobbe faglig, og det lønnet seg for meg. Ikke bli med på hysteriet bare fordi alle andre gjør det, ta et eget valg. 

Anonymkode: 16a62...665

Enig, mye av det jeg ser og hører om er direkte farlig og helseskadelig... Jeg er for en gøy fest, men ikke slik at det skal være farlig. Jeg har jo delvis tatt et eget valg, men også på grunn av det ikke har vært så sykt aktuelt siden jeg ikke har vært inkludert i noe. Men jeg håper dette vil lønne seg langsiktig, men begynner å kjenne på tvil...

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

NEI. Du skriver at du skal studere. Under studiene kommer det til å være enormt med muligheter for å drikke deg full og feste med jevnaldrende. Alt du kan gjøre i russetiden kan du gjøre som student og du kan gjøre det helt til du går lei. 

7 hours ago, AnonymBruker said:

Men jeg har ikke valget med å ha det gøy heller, pga. utestenging. Man må tilhøre en gruppe, og er man ikke i en gruppe, er det ingen som vil bli kjent med deg. Folk holder seg til sin egen flokk. De vennene jeg har er ellers lite gira også, og vi gjør ikke så mye sammen ellers. Så jeg føler meg kanskje litt ensom.

Trist å lese. Men jeg tenker to ting. Prøv å finn noen å være med. Med mindre du bor på en veldig liten plass så er det mest sannsynlig noen du kan bli kjent med og ha det gøy med. 

Om det ikke går så husk at du får nye muligheter til å få russetid på nytt når du begynner å studere. Da får du også mulighet til å få nye venner, osv. Skjønner at det er vondt å være ensom. Men om du har fritidsaktiviteter og hobbyer så må du vel ha noen venner? Det er kanskje kun på skolen du er ensom? 

Håper ting ordner seg snart for deg. Men om du ikke skulle få være med på russetiden så husk at du får uendelig med muligheter til å ta igjen det tapte når du begynner å studere. Så dette er kun noe som gjør vondt her og nå og det er ikke slik at du aldri får muligheten til festing med venner. Russetiden er kun første gangen for mange å lovlig drikke alkohol, ikke siste. 

Anonymkode: 918ad...903

• Liker 5
Skrevet

Nei :) russetida er ganske teit og bortkastet penger, krefter og rykte. Jeg hadde heller ingen buss eller var med på noen pranks osv men var på ett russetreff på Tryvann og det var egentlig bare surr. Vi satt mest langt unna å drakk og pratet fordi folkemengden bare bestod av hoppende idioter og gutter som grabbet oss overalt. Ikke gøy. Tok to timer å komme seg ned fra Tryvann når det var ferdig pga alle bussene og sånn som stod i veien så andre biler og drosjer ikke fikk hentet oss 

Anonymkode: f3f9a...c3d

• Liker 2
Skrevet

Nei, du går ikke glipp av noe. Du er litt som meg, lunken til hele opplegget. Jeg droppet det og har aldri angret. Men jeg har venninner som hadde gledet seg og for dem ville det vært krise om russefeiringen ikke ble noe av.

Anonymkode: 0905e...226

• Liker 1
Skrevet

Nei, syntes russetiden var oppskrytt. Jeg hadde en del venner utenom skolen. Og hadde det morsommere med dem. På russefeiringen var det mye styr og sutring. Litt gøy innimellom. Så om du er med på et par fester, så har du fått med deg litt og mer enn nok tenker jeg. Ellers var det bare dyrt og mest kjedelig. 

Anonymkode: b1d71...036

• Liker 1
Skrevet

Nei.

Det eneste du evt går glipp av er å havne opp i problemer av både den ene og den andre sorten.

Selvsagt skal du bli med på en fest hvis du har lyst, men alt dette "viktige" er glemt om noen måneder og vil aldri bli husket eller snakket om igjen.

Jeg kan ikke huske at vi som "voksne", det vil si etter at vi begynte i jobb eller høyere utdanning har tenkt noe mer på russetiden.

Det bare virker så viktig når man står midt oppe i det.

Anonymkode: 3da05...90a

• Liker 1
Skrevet

Jeg var ikke russ og har aldri angret på det. Studerte på universitetet etterpå og synes heller ikke fadderuka var så gøy, men var med litt. Fikk meg venner likevel som jrg fortsatt har 15 år etter at jeg begynte å studere. 

Anonymkode: 42fdd...534

• Liker 1
Skrevet

Det er 20 år siden jeg skulle ha vært russ, men jeg var det ikke. Følte meg ikke hjemme i noe miljø i klassen, og vennene mine gikk på en annen videregående så jeg synes det var vanskelig å bli med dem også. Men angrer absolutt litt på det, det er jo noe som bare skjer én gang i livet. Men det er ikke noe jeg tenker på nei :)

Anonymkode: 5b52d...282

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er russ i år, har ikke gruppe og føler meg lite inkludert i russebegivenhetene på skolen. Er det én ting som gjør meg deppa, så er det alt presset rundt russetiden. I tillegg skjønner jeg ikke hvordan det har tatt helt av. Folk poster videoer av seg selv drikke MASSE, for så å spy det ut igjen i regnbuens farger... Det er helt motbydelig å se på...

Og det jeg synes er litt dumt er at alt for mange gir etter. De fleste på skolen min, jeg tør å påstå 85% av kullet, er med på dette, og danner russegrupper, men det er forskjellig i hvor stor grad de satser. Mange av dem har betrodd seg til meg at de egentlig ikke vil dette, men gir etter pga. vennegjengens press... Jeg har ikke noe imot festing eller å kose seg litt, men det er vel russekulturen. Det gjør at det ikke er særlig enkelt å delta heller, pga. utestenging og dette statusjaget. 

Det jeg derimot har, er høyt ambisjonsnivå og gode karakterer til å komme inn på nesten hva som helst. Gir jeg gass nå i siste året klarer jeg nok å komme inn på alle mulige studier, og de jeg har sett på er blant dem med skyhøye snitt. Jeg har lenge klart å holde meg igjen og har vært overbevist om at jeg har tatt et valg som er riktig for meg, men begynner i det siste å kjenne på tvil. Tvil på om det jeg jobber for er verdt det, for hva jeg ofrer. Søsken og foreldre støtter meg, og er vel dem som har påvirket meg mest til å satse på skolen, men eller er jeg alene om dette som kjenner det slik, føler jeg. De andre som også er skoleflinke som jeg kjenner er ikke like ambisiøse som meg, og gir etter for russekulturen.

Man trenger ikke å ta den helt ut for å være russ. Jeg var gåruss, brukte litt penger på enkeltbekledning og drikke, ellers ingen ting (litt bensinpenger om jeg fikk sitte på med noen). Jeg ble med på noen av festene i helga og gjorde skolearbeid de andre dagene. Man trenger ikke gå helt av skaftet for å være med. 

Anonymkode: 33013...1ab

Skrevet

Selvfølgelig går du glipp av noe. Det er en gang i livet. Russetiden er som du gjør det til selv. Du trenger ikke å svi av tusenvis av kroner om du ikke vil det. 

Anonymkode: 9933c...443

Skrevet

Jeg vokste opp rett ved en snobbete videregående, og hver mai var mareritt (de hadde penger til å lage mye bråk). Foreldrene mine var negative til russetiden - det ble jeg og. 

Da jeg var russ, bodde jeg sammen med min første kjæreste. Jeg var ikke med på noe. Ble heller ikke invitert til noe, og visste ikke hvor ting foregikk.

I studenttiden føler jeg at mange har virkelig "kjørt på" i russetida, med ekstrem festing og puling (deriblant min nåværende kjæreste). Noen ganger føler jeg at jeg har gått glipp av et viktig overgangsrituale med faren for kjønnssykdommer på kjøpet, og andre ganger ikke. Jeg føler kjærestens tidligere liv og valg påvirker meg til å føle at jeg har gått glipp av noe. Likevel, den gangen var jeg bare så utrolig lykkelig for at noen ville være sammen med meg - tanken på at tilfeldige folk ville ligge med meg var fraværende - hurra, mindreverdighetskomplekser og ikke-eksisterende selvbilde.

Anonymkode: 425bf...f36

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobbet hele russetiden fordi jeg desperat sparte penger til egenkapital til bolig. Jeg angrer ikke på at jeg gav blaffen i russetiden 😊 tenker det handler om hvem du er som person. Noen angrer dypt hvis de dropper det. Jeg angrer ikke 😊

• Liker 2
Skrevet

Du går glipp av NOE, men selv syntes jeg fadderuka på studiet var 100x morsommere enn russetiden. 

Anonymkode: 52e18...2ba

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...