AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #1 Skrevet 1. desember 2021 Nå har jeg opplevd dette fra et par kollegaer. Og jeg fatter det ikke, er det en form for å vise omsorg eller hva faen? Idag igjen: går det bra med deg? Du ser sliten ut. Så sier jeg: Nei jeg er ikke sliten, føler meg bra. Også: er du helt sikker på at det går bra? Og jeg bare: Ja!🙂 jeg føler meg helt fin. Men jeg har ikke på meg sminke idag, så det er sikkert det! (sier jeg lettere irritert) også sier hun: åjaa, da er det det er Ja. Jeg klarer ikke å forholde meg til sånne kommentarer. Det er aldri hyggelig å høre at man ser sliten ut! Spesielt når man langt ifra er sliten! For meg betyr det bare "du er litt styggere idag enn du pleier å være" og når jeg ser meg i speilet så syns jeg rett og slett jeg ser veldig frisk og våken ut så jeg blir faktisk såret av dette. Må man kommentere utseende til folk for å vise omsorg eller? Kan man ikke heller bare helt enkelt og greit spørre om det går bra, uten å legge til at de lurer fordi du ser ut som en haug idag. Jeg kjente det stengte inni meg og hadde bare lyst til å si: Men jeg syns ikke det er noe hyggelig at man kommenterer hvordan jeg ser ut. Jeg har lavt selvbilde og følte meg bra idag, men nå fikk jeg vite at jeg tok feil. Kan jeg bare si det neste gang ? Blir faktisk forbanna. Anonymkode: 1db1a...4cb 19
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #2 Skrevet 1. desember 2021 Sprengte* ikke stengte. Anonymkode: 1db1a...4cb 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #3 Skrevet 1. desember 2021 Ja, du kan godt si det neste gang, hvorfor ikke? Anonymkode: cf00a...08b 13
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #4 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, du kan godt si det neste gang, hvorfor ikke? Anonymkode: cf00a...08b Fordi jeg ikke orker konflikter med kollegaer Anonymkode: 1db1a...4cb
Høna79 Skrevet 1. desember 2021 #5 Skrevet 1. desember 2021 Tenker du tolker det i verste mening, tror ikke det er vondt ment. Når folk er vant med å se oss damer med litt sminke ser vi nok mer slitne ut, eller annerledes ut, uten. Sånn er det bare 🤷🏻♀️ En annen variant: «går det bra? Du ser litt sur ut…!» Når jeg var i supergodt humør, på fest og måtte innse at sinnarynken var blitt godt synlig 😳 da ble jeg jo faktisk sur 😂 21
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #6 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi jeg ikke orker konflikter med kollegaer Anonymkode: 1db1a...4cb Du har jo alt en indre konflikt med kollegaer. Hvorfor ikke få en slutt på det? Anonymkode: 0ea4c...a80 9
Vimsepims Skrevet 1. desember 2021 #7 Skrevet 1. desember 2021 Jeg får lett både d-vitamin og jernmangel på vinteren. Føler meg frisk, men blir veldig mørk rundt øynene som gjør at jeg ser dratt ut. Om det er jo få som ser skikkelig freshe ut på denne årstiden...! Dette er jo sagt ut av omtanke, selv om det ikke samsvarte med hvordan du har det på innsiden. Jeg ønsker ikke et samfunn der vi slutter å spørre om hvordan det går med noen i frykt for å tråkke noen på tærne. 8
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #8 Skrevet 1. desember 2021 Høna79 skrev (Akkurat nå): Tenker du tolker det i verste mening, tror ikke det er vondt ment. Når folk er vant med å se oss damer med litt sminke ser vi nok mer slitne ut, eller annerledes ut, uten. Sånn er det bare 🤷🏻♀️ En annen variant: «går det bra? Du ser litt sur ut…!» Når jeg var i supergodt humør, på fest og måtte innse at sinnarynken var blitt godt synlig 😳 da ble jeg jo faktisk sur 😂 Nei det er ikke vondt ment, men allikevel så betyr det at man ikke ser så fresh ut. Sannheten er at jeg har på meg akkurat like mye (lite) sminke idag som jeg pleier, jeg bare orker ikke og ville ut av diskusjonen. Hun ga seg ikke og så på meg som om det var synd på meg. Jeg har trent og sovet mye, har litt ekstra farge i ansiktet idag tilogmed... følte jeg selv ihvertfall.... Anonymkode: 1db1a...4cb 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #9 Skrevet 1. desember 2021 Det er en merkelig ting å bli forbannet over. Når jeg spør noen om de er sliten så er det fordi de virker litt fjern, trøtt, stille eller ser litt bleke ut. Det har ingenting med hvorvidt de ser stygge ut eller ikke. Anonymkode: 507a6...9f5 19
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #10 Skrevet 1. desember 2021 Enig, det er helt unødvendig å kommentere hvordan folk ser ut. Kanskje hvis en kollega sitter og gjesper i ett, kaaanskje kunne jeg da spurt om han er sliten. Å kommentere at noen ser slitne ut, det er bare veldig uhøflig og ikke minst privat. Tenk om de er syke, for eksempel? Og ikke har lyst å legge ut om det til hvem som helst. Anonymkode: 0766b...8a0 13
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #11 Skrevet 1. desember 2021 Jeg ler, og sier at det sikkert handler om at jeg ikke sminket meg/sov dårlig/har en dårlig dag ect. når noen spør om sånt. Folk spør jo bare for å være hyggelig og vise omsorg, det er ingenting å bli fornærmet over. Anonymkode: d6526...c12 8
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #12 Skrevet 1. desember 2021 Er det lenge siden du har sett kollegene dine pga hjemmekontor, kanskje? Jeg har merket meg at det er en del som brått har blitt eldre de siste to årene. Har jo knapt sett dem på de siste to årene og mest over skjerm. Har selv forfalt fryktelig, så sikker på at mange synes jeg ser sliten ut også. Anonymkode: 42917...3fc 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #13 Skrevet 1. desember 2021 Vimsepims skrev (1 minutt siden): Jeg får lett både d-vitamin og jernmangel på vinteren. Føler meg frisk, men blir veldig mørk rundt øynene som gjør at jeg ser dratt ut. Om det er jo få som ser skikkelig freshe ut på denne årstiden...! Dette er jo sagt ut av omtanke, selv om det ikke samsvarte med hvordan du har det på innsiden. Jeg ønsker ikke et samfunn der vi slutter å spørre om hvordan det går med noen i frykt for å tråkke noen på tærne. Ja men det er ikke tilfelle her. Jeg er helt rød i kinnene nå tilogmed pga spinningtime og gått ute i kula og jeg syns jeg ser frisk ut idag. Jeg har ingen mangler på noe. Så det var et nederlag å høre at jeg så sliten ut. Anonymkode: 1db1a...4cb
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #14 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er en merkelig ting å bli forbannet over. Når jeg spør noen om de er sliten så er det fordi de virker litt fjern, trøtt, stille eller ser litt bleke ut. Det har ingenting med hvorvidt de ser stygge ut eller ikke. Anonymkode: 507a6...9f5 Ja, jeg vil ikke at folk skal påpeke at jeg ser blek ut eller hva som helst. Da kan man heller si: Du virker litt fjern/stille idag, går der bra? Anonymkode: 1db1a...4cb 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #15 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det lenge siden du har sett kollegene dine pga hjemmekontor, kanskje? Jeg har merket meg at det er en del som brått har blitt eldre de siste to årene. Har jo knapt sett dem på de siste to årene og mest over skjerm. Har selv forfalt fryktelig, så sikker på at mange synes jeg ser sliten ut også. Anonymkode: 42917...3fc Hjemmekontor nei. Jeg jobber i helsevesenet. Jeg så denne kollegaen sist for 2 dager siden. Jeg er også helt ny på denne arbeidsplassen. Anonymkode: 1db1a...4cb
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #16 Skrevet 1. desember 2021 Enig i at det kan føles kjipt å få sånne kommentarer. Si ifra neste gang, på en hyggelig måte. Anonymkode: 1594f...386 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #17 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ler, og sier at det sikkert handler om at jeg ikke sminket meg/sov dårlig/har en dårlig dag ect. når noen spør om sånt. Folk spør jo bare for å være hyggelig og vise omsorg, det er ingenting å bli fornærmet over. Anonymkode: d6526...c12 Det er samme for meg hva intensjonen er. Faktumet er at de syns jeg ser sliten ut og for meg spiller det ingen rolle om det er for omsorg eller ikke, sliten er sliten uansett Anonymkode: 1db1a...4cb 1
Høna79 Skrevet 1. desember 2021 #18 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei det er ikke vondt ment, men allikevel så betyr det at man ikke ser så fresh ut. Sannheten er at jeg har på meg akkurat like mye (lite) sminke idag som jeg pleier, jeg bare orker ikke og ville ut av diskusjonen. Hun ga seg ikke og så på meg som om det var synd på meg. Jeg har trent og sovet mye, har litt ekstra farge i ansiktet idag tilogmed... følte jeg selv ihvertfall.... Anonymkode: 1db1a...4cb Ok, da misforsto jeg deg. Oppfattet innlegget ditt som at du forklarte det med at du kanskje så sliten ut med at du ikke hadde på deg sminke, ergo du pleier å bruke sminke. Jeg aner ikke, men tenker at du kan velge å bli forbannet eller velge å tolke det som uttrykk for omsorg, men at noen fraser kom ut på en måte som ble feil for deg. Dine kolleger skal i alle fall ha for at de ser deg og spør hvordan det går 😃 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #19 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, jeg vil ikke at folk skal påpeke at jeg ser blek ut eller hva som helst. Da kan man heller si: Du virker litt fjern/stille idag, går der bra? Anonymkode: 1db1a...4cb Det er jeg enig med deg i. Men folk har forskjellige måter å vise omsorg på, og noen bare plumper ut med ting fordi det er det som er vanlig for dem å si, uten at de mener noe vondt med det. Om du skal bli forbannet over slike små filleting så sliter du. Du kan ikke kontrollere hva andre skal si, bare hva du selv kan gjøre med det. Anonymkode: 507a6...9f5 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #20 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jeg enig med deg i. Men folk har forskjellige måter å vise omsorg på, og noen bare plumper ut med ting fordi det er det som er vanlig for dem å si, uten at de mener noe vondt med det. Om du skal bli forbannet over slike små filleting så sliter du. Du kan ikke kontrollere hva andre skal si, bare hva du selv kan gjøre med det. Anonymkode: 507a6...9f5 Jeg kan heller ikke kontrollere hva jeg blir sint av. Jeg kan ikke kontrollere at dette setter seg fast i hodet mitt og jeg kommer til å tenke på det og stresse med det at jeg ser sliten ut og gjøre alt for å ikke se sånn ut. Sånn er det å ha lavt selvbildet. Anonymkode: 1db1a...4cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå