AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #101 Del Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Benektelser som vanlig😄 Anonymkode: cfba3...2ad Nei, det er du som ikke forstår innholdet. Anonymkode: 784cc...571 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #102 Del Skrevet 12. desember 2021 Jaconandersen skrev (10 timer siden): Hva mener du med å ta bibelen bokstavelig? De meste er jo en beskrivelse av hva som har skjedd i fortiden og dersom du er kristen, så tror du også på det som er skrevet ned. At mennesket, dyrene og alt liv på jorden ble skapt. Dersom du er kristen tror du det som står om Jesus. Selvfølgelig må du ta det som står i bibelen bokstavelig hvis du er kristen. Jeg liker personlig ikke å bruke ordet "vitenskap" og spesielt ikke som en samlebetegnelse. Jeg tviler ikke noe på det vi kan observere, teste og demonstrere fra verden i dag. Det går heller ikke i mot kristendommen på noen måte. Men jeg tviler sterkt på det de hevder har skjedd for millioner av år siden. Jeg er også tvilende på at jorden nødvendigvis er millioner av år. Verden er såpass kompleks og har så mange variabler at fortiden er ekstremt vanskelig regne seg tilbake til. Det er ikke umulig at menneskene som arbeider med det der, har gjort mye feil. Gjort antagelser som er totalt feil. Det er bare to måter å vite hva som skjedde i fortiden på, den ene er å tro på det som er skrevet ned. Som igjen kan ha innhold som gjør det mer eller mindre sannsynlig. Så har du observasjon av materie og bruk av teknikker (som kan inneholde feil) til å regne seg tilbake. "Det er to måter å VITE hva som skjedde i fortiden på, den ene er å TRO..." Leser du det du har skrevet før du poster? Flaut. Eneste grunnen til at du er tvilende ovenfor metodene brukt i vitenskapen er fordi du ikke forstår de. Anonymkode: 784cc...571 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #103 Del Skrevet 12. desember 2021 Mh, enda en tråd der et spørsmål til kristne om hvordan de oppfatter sin tro blir til en, "la oss angripe kristne for at de er kristne"-tråd. Så originalt. Anonymkode: 913c2...90f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #104 Del Skrevet 12. desember 2021 Jaconandersen skrev (9 timer siden): Det lurer ikke jeg på. Dessverre er noen så svake, at det velger å bøye seg for sosialt press. Kristne i den rette forstand, skal ikke gjøre det. At verden ble skapt (kristendommen) eller at verden skapte seg selv (dagens populære oppfattning) er de to eneste mulighetene. Førstnevnte mener jeg er mest sannsynlig. Nå er de fleste norske kristne et produkt av en kristen familie. Snakk om å bukke under for press. Tror ikke du har kunnskapen til å snakke om sannsynlighet. Du børr heller bruke ordene "Det gir mer mening for meg at..." som også er en meningsløs frase, men det beste du har. Anonymkode: 784cc...571 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #105 Del Skrevet 12. desember 2021 Jaconandersen skrev (10 timer siden): Tyngdekraften kan en observere hver eneste dag. Evolusjonsteorien er ikke en observasjon, men er et forsøk på å forklare hvordan biologiske vesner kan eksistere, uten en skaper med i bildet. At evolusjonsteorien skal være riktig, er det en rekke antagelser som må være riktig. 1. Verden må være ekstremt gammel, mange milliarder år. En må anta at naturlovene er konstante over svært lang tid, for å bruke matematikk for å beregne tilbake i tid. Dersom naturlovene ikke er konstante over lang tid, så vil det bli feil i teknikkene. 2. Det må være fysisk mulig at liv/celler/organismer blir til og at de replikerer seg selv. Bare tenk på det, hvor liten sjanse det er. Først må livet bli til, så må det greie å skape flere av seg selv. 3. Biologisk evolusjon må være fysisk mulig. Dvs. kan egentlig øye, ører, smak, andre sanser og større organismer bli til gjennom dette fenomenet. Dette er umulig å observere og ingen har observert det. Så kommer enda at mysterium: hvorfor eksisterer den fysiske verden? Ingen har noen gode teorier om det. 1. Jorden er flere milliarder år (4,5 tror jeg) og universet slik vi ser det er ca 13. Dette er fakta. Det er brukt både matematikk og observasjoner for å finne dette ut. Gjett hva... Fysikkens lover er konstante. Husk at når vi ser på andre galakser ser vi de for mange millioner og milliarder år siden. 2. Du vet at cellene dine splitter seg sinnsykt mange ganger hver dag ja? Du skal virkelig snakke om sannsynlighet. I et univers med flere millioner milliarder galakser? 3. Ja det kan det. Dette er bevist flere ganger enn noe annet. 4. Nei ingen har noen gode teorier om hvorfor verden ble skapt. Hvertfall ikke religion. For du... Det trenger ikke være en grunn. Det trenger ikke være noen mening. Dette er et menneskeskapt konsept. Anonymkode: 784cc...571 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #106 Del Skrevet 12. desember 2021 Jaconandersen skrev (9 timer siden): Om vi er i en datasimulering er vel ingen ting sant. Jeg har stor respekt for vitenskapene som er bevist ved observasjoner. Ikke bli sint eller døm andre, som mener at verden blir bedre forklart ved en skapelse enn evolusjonsteorien. Fortiden er vanskelig å se og verden ekstremt kompleks. Verden er for komplisert for deg. Tror ikke du fatter hvor underlegne jeg og deg er i forhold til de som virkelig er smarte. Anonymkode: 784cc...571 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 12. desember 2021 #107 Del Skrevet 12. desember 2021 Entern skrev (På 2.12.2021 den 1.38): Anbefaler den nyeste norske oversettelsen, den baserer seg direkte på de gamle jødiske og greske tekstene og overser tidligere norske oversettelser. Den bevarer poesien og kraften men gjør noen ting mer forståelig (bruker «ung kvinne» istedenfor «jomfru» f.eks, fordi det var det «jomfru» opprinnelig betydde i teksten men forståelsen av ordet har forandret seg i vårt språk til å bety «person som ikke har hatt sex» noe som ikke var den opprinnelige betydningen). Kan du si noe om det fjerde bud? Så plutselig for meg setningen "han var ung kvinne til han ble 25" 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ABM Skrevet 12. desember 2021 #108 Del Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 1.12.2021 den 22.19): Vil ikke lage noen hetse tråd. Fint om man kan unngå usaklig krangling Bare lurer oppriktig på dette. Anonymkode: 34956...f34 Nei det gjør de ikke...Hadde de trodd det som står i bibelen hadde de ikke vært kristne! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #109 Del Skrevet 12. desember 2021 Som kristen er det "det nye testamentet" som gjelder. Det er troen på Jesus Kristus som er troen. Ingen Jesus, ingen kristendom. Jeg tror på frelse og på et liv etter døden. Jeg tror Jesus døde for min og deres skyld. Jeg tror på nestekjærlighet og dermed også at kjærligheten mellom homofile er like stor kjærlighet som mellom mann og kvinne. Tro er nettopp tro. Anonymkode: 7b2f9...937 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jaconandersen Skrevet 12. desember 2021 #110 Del Skrevet 12. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Som kristen er det "det nye testamentet" som gjelder. Det er troen på Jesus Kristus som er troen. Ingen Jesus, ingen kristendom. Jeg tror på frelse og på et liv etter døden. Jeg tror Jesus døde for min og deres skyld. Jeg tror på nestekjærlighet og dermed også at kjærligheten mellom homofile er like stor kjærlighet som mellom mann og kvinne. Tro er nettopp tro. Anonymkode: 7b2f9...937 Nå snakket vel ikke Jesus om kjærligheten mellom mann og kvinne. Han snakket om at folk var glad i og elsket hverandre, uten innblandet seksualitet. Kjærligheten mellom mann og kvinne er vel egentlig ikke det største i verden, siden det handler så mye om seksualitet og instinkter. Mens mellom folk generelt handler det om godheten mellom mennesker. Mange par i dag går jo fra hverandre fordi de bare likte hverandre seksuelt og ikke på det personlige plan. At menn og menn, og kvinner og kvinner liker hverandre instinktvis er ikke akkurat det store greiene. Det betyr vel bare at noe gikk feil biologisk i disse individene. Slik at nytt liv ikke blir skapt og bare sykdommer blir spredd. Endret 12. desember 2021 av Jaconandersen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 8. mai 2022 #111 Del Skrevet 8. mai 2022 (endret) Vet det ikke har vært liv i tråden på 5 måneder men jeg tar det meste av Bibelen bokstavelig bortsett fra lovene i mosebøkene og det meste av 1 mosebok jeg tror ikke på Adam og Eva Kain og Abel Noahs ark eller babels tårn. Endret 9. mai 2022 av Sommer2464 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 8. mai 2022 #112 Del Skrevet 8. mai 2022 Tar ikke alt bokstavelig, noe av det som er skrevet gjaldt for mennesker som levde på den tiden. Mens noen leveregler er like aktuelle i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå