Gå til innhold

Dere som er kristne, tar dere bibelen bokstavelig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Om du mener forskerne lyver får det så være, de av oss som vet litt mer vet the missing link er ekte: https://www.livescience.com/32530-what-is-the-missing-link.html

Akkurat, men et av disse trinnene mangler, atlså the missing link😄 Teorien ateistene aldri har greid å forklare, selv ikke alkoholikern Darwin

Anonymkode: cfba3...2ad

Om jeg mener forskere lyver?? Nei jeg står bak vitenskap. Noe du ikke gjør. Det er ikke noe vitenskapelig med "The Missing link".

Nå ser det ut til at du har både misforstått pseudovitenskapen bak the missing link og vitenskapen bak evolusjonsteorien, men jeg skal gjør et forsøk. Hvis du mener de ekstremt små stegene som over millioner av år som til slutt vil forme noe som mer tydelig skiller seg fra det gamle er the missing link?? Og du mener det ikke er funnet noe svar på? Jo. Det er ekstremt mye beviser på at det var sånn. Det fins så sinnsykt mye fossiler, ekstreme mengde carbontadteringsdata. Ta en tur innom ditt lokale universitet og få det forklart av en professor. For du har så mye å lære. 

Nå er ikke dette noe poeng. Alt dette er ute på google. Haugevis av artikler. All denne infoen har du ignorert. Kognitiv dissonans eller dunning-kruger effekten? 

Anonymkode: 784cc...571

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kreasjonisten skrev (1 time siden):

Jeg er kreasjonist. Ordet "kreasjonist" liker jeg egentlig ikke, for det finnes så mye misforståelser rundt temaet og ordet, men da vet dere hvor dere har meg. :) Jeg har full tillit til at Bibelen er Guds Ord til oss mennesker, ikke bare i det som handler om Jesus i det nye testamentet (NT), men også hele gamle testamentet (GT). Jesus fortalte om seg selv til disiplene på vei til Emmaus (Luk 24.13ff), det som står om Jesus i alle skriftene, helt fra Moses av og hos alle profetene. 

Jeg er kreasjonist, men er veldig glad i vitenskap. Vitenskap er et fantastisk godt verktøy for å studere verden vi lever i. Vi kan lage medisiner som leger sykdommer, vi kan finne ut hvordan DNA fungerer, vi kan forutsi jordskjelv og vulkanutbrudd. Men så finnes det noen begrensninger. De aller fleste vitenskapsgrener fokuserer på det vi har rundt oss i dag. Men én vitenskapsgren fokuserer veldig mye på hva som har skjedd før i tiden. For å finne ut hva som har skjedd før kan de bare studere det som finnes nå og lage teorier om hva som har skjedd før. Slik som evolusjonsteorien som sier at en urcelle ble til en urmaker. Det er helt umulig å observere i nåtid. Det er helt umulig å gjenskape i et laboratorie. Det er helt umulig å bevise. Det kan bare lages teori om det - og så må man selv velge om man tror denne teorien er sann eller ikke. 

Bibelen har en annen teori. Bibelen sier Gud skapte. Dette leser vi ikke bare om i GT i skapelsesberetningen, men også i NT. Jesus refererte til skapelsen i begynnelsen, da Gud skapte mann og kvinne. Resten av NT refererer også til skapelsen, til Adam, til Noah og mye annet i det vi kaller urhistorien - fra verdens skapelse og frem til Abraham. 

Noen her i forumet fortalte at faren er utdannet vitenskapelig, men tror på Bibelen. Det er ikke uvanlig i det hele tatt. Jeg kjenner flere vitenskapsfolk, forskere, professorer og andre svært intelligente mennesker som tror fullt og helt på Bibelens skapelsesberetning. Noen av disse ville risikert å miste jobben sin om de sa det offentlig, så det er ikke alle som kan gjøre det. Andre har tryggere arbeidsforhold og sier dette offentlig. 

For de som vil lese mer, også av vitenskapsfolk, kan finne flotte artikler på www.skaper.no fra den norske foreningen SKAPER, der jeg også er så heldig å være en del av. 

Så, er du nysgjerrig på hva Gud virkelig har sagt og gjort - først og fremst les Bibelen og be Gud åpenbare Ordet for deg. 

Guds rike velsignelse :)

Du er veldig glad i vitenskap du?? Det var ikke morsomt. Selvfølgelig kan vi se tilbake i tid. Lys... carbondatring... studere data opp mot viten om hendelser... Man trenger egt heller ikke gå tilbake i tid. Man har sett at de fysiske lovene er uforandret fra the big bang og til idag. Det betyr at biologien også er uforandret fra livet startet på jorden for litt over 4 milliarder år siden.

Liten kommentar til slutt. Du vet ikke mye om vitenskap om du snakker om å bevise en teori. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

The Missing link er noe som ikke er reellt. 

Det begrepet er et halmstrå religiøse klamrer seg til. 

Bare å Google missing link, så får du opp drøssevis med forklaring på hvorfor det er et tulle begrep 

Anonymkode: 34956...f34

Det er veldig vanlig at folk bruker argumentasjoner som "The missing link" på den måten der; de har ingen ordentlige argumenter så de bruker noe svada opplegg. Tidligere i tråden var det en AB som lenket til en nettside om the missing link som forklarte hvorfor det uttrykket er så tåpelig - mens han argumenterte for det 😂

Mitt hovedproblem med bibelen, kristendommen og religion generelt sett er at det er veldig tydelig at målet alltid har vært å kontrollere folk. Til tross for å ha vokst opp i en kristen familie har jeg derfor alltid hatt problemer med å ta religionen seriøst.

Nå er det jo stor forskjell på å være kristen, og å være praktiserende kristen, da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på Gud, og jeg tror på at Bibelen kan inneholde vandrehistorier og upresise gjenfortellinger. Jeg tror også på begrepet "lost in translation". 

Bibelen er skrevet over mange, mange, mange år av flere ulike mennesker. Disse menneskene levde i en tid uten

Strøm og god belysning

Penicillin

Telefon

God, utstrakt, rask kommunikasjon mellom land i sanntid.

Overnasjonale regler og organer for krigføring, helse, handel, økonomi.

Utdanning var begrenset og kan ikke sammenlignes med det vi har i dag. 

Derfor tar jeg enkelte ting i Bibelen med en klype salt. Det er også mulig at jeg tar feil, at Bibelen er helt sann og jeg dermed er et syndende menneske. Gud kunne gjerne kommet med en revidert utgave som enten er up to date, eller med en notis på første side om at "alt i denne bok gjelder fremdeles. Ta dere sammen".

(Tror forresten Gud står bak Big Bang).

Anonymkode: b8599...d45

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibelen leses åpenbart bokstavelig, men forståelsen for innholdet kommer av hvordan man tolker det man leser. Det forklarer hvorfor det finnes så mye ulike praksiser rundt kristendom (og andre religioner), alt fra de som "virker som ateister" til kreasjonister, ekstremister osv. 

Anonymkode: 7c6e3...33d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (7 timer siden):

Anbefaler den nyeste norske oversettelsen, den baserer seg direkte på de gamle jødiske og greske tekstene og overser tidligere norske oversettelser. Den bevarer poesien og kraften men gjør noen ting mer forståelig (bruker «ung kvinne» istedenfor «jomfru» f.eks, fordi det var det «jomfru» opprinnelig betydde i teksten men forståelsen av ordet har forandret seg i vårt språk til å bety «person som ikke har hatt sex» noe som ikke var den opprinnelige betydningen).

Hvis man er opptatt av de eldste skriftenes opprinnelige betydning, bør man heller lese konkordante oversettelser (dvs mest mulig ord for ord) enn meningsoversettelser, slik 2011-oversettelsen i all hovedsak er. 

Personlig synes jeg 2011-oversettelsen er helt rævva. Den finnes ikke poetisk eller høytidelig og er skjemmet av et dårlig og barnslig språk. Den er sikkert full av garpegenitiv også, uten at jeg skal si det for sikkert, men sånn føles det ihvertfall.

Anonymkode: d35ef...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man er opptatt av de eldste skriftenes opprinnelige betydning, bør man heller lese konkordante oversettelser (dvs mest mulig ord for ord) enn meningsoversettelser, slik 2011-oversettelsen i all hovedsak er. 

Personlig synes jeg 2011-oversettelsen er helt rævva. Den finnes ikke poetisk eller høytidelig og er skjemmet av et dårlig og barnslig språk. Den er sikkert full av garpegenitiv også, uten at jeg skal si det for sikkert, men sånn føles det ihvertfall.

Anonymkode: d35ef...024

2011-oversettelsen er langt, langt overlegen den tørre, kjedelige, sosialrealistiske oversettelsen jeg vokste opp med, i alle fall. Den oversettelsen jeg vokste opp med var rett og slett sjelløs og død til sammenligning med 2011-oversettelsen. Som om den var skrevet av HEF-medlemmer med formål å drepe troen totalt.

Skulle ikke overraske meg om 2011-oversettelsen er den beste oversettelsen til norsk noen gang. Med mindre den første oversettelsen til nynorsk, fra rundt 1900, faktisk er like god. For den er og god.

Meningsoversettelser > ord for ord, fordi ordenes betydning og mening forandrer seg.

Endret av Entern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på Gud, og jeg tror på at Bibelen kan inneholde vandrehistorier og upresise gjenfortellinger. Jeg tror også på begrepet "lost in translation". 

Bibelen er skrevet over mange, mange, mange år av flere ulike mennesker. Disse menneskene levde i en tid uten

Strøm og god belysning

Penicillin

Telefon

God, utstrakt, rask kommunikasjon mellom land i sanntid.

Overnasjonale regler og organer for krigføring, helse, handel, økonomi.

Utdanning var begrenset og kan ikke sammenlignes med det vi har i dag. 

Derfor tar jeg enkelte ting i Bibelen med en klype salt. Det er også mulig at jeg tar feil, at Bibelen er helt sann og jeg dermed er et syndende menneske. Gud kunne gjerne kommet med en revidert utgave som enten er up to date, eller med en notis på første side om at "alt i denne bok gjelder fremdeles. Ta dere sammen".

(Tror forresten Gud står bak Big Bang).

Det er mye rart i Bibelen, fra gamle halvglemte sagn (en biperson ved navn Amraphel i 1. Mosebok er sannsynligvis kong Hammurabi av Babylon, ) til kjærlighetsdikt (Salomos Høysang) til muligens buddhistisk inspirerte tanker rundt meningen med livet (Predikeren).

Noen ting gir ikke sin fulle/opprinnelige mening uten skrifter som ikke er en del av Bibelen men som jødene trodde på i de siste århundrene f.Kr. - spesielt Enoksbøkene, som forklarer grunnen til syndefloden bl.a.

Og ja man må alltid huske at disse skriftene ble skrevet ned av jernaldermennesker (om enn siviliserte og til en viss grad kosmopolitanske sådanne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

The Missing link er noe som ikke er reellt. 

Det begrepet er et halmstrå religiøse klamrer seg til. 

Bare å Google missing link, så får du opp drøssevis med forklaring på hvorfor det er et tulle begrep 

Nei, selv vitenskapsfolk selv sier at den er reell og forsøker å finne ut av den. Det er kun nyateistister som benekter dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er umulig å ta bibelen bokstavelig, da den til stadighet motsier seg selv.

Det finnes ikke ett eneste menneske på jorden som tar bibelen bokstavelig.

Anonymkode: 5f4ee...b44

Tull, den kan og skal tas bokstavlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noen troende som tar sin bok bokstavelig. Tekstene tolkes individuelt fra et esoterisk og åndelig perspektiv, ikke fra et bokstavelig perspektiv. 

Anonymkode: 147ca...2e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tull, den kan og skal tas bokstavlig.

Nei det skal den ikke. Den skal tas åndelig og esoterisk 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

jeg er ikke i tvil om at Gud finnes og at Bibelen er en veldig god rettesnor for livet. 

Anonymkode: 3b92d...33a

Jeg er ikke i tvil om at Gud ikke finnes. Jeg mener at Bibelen er fullstendig ubrukelig som rettesnor for livet.

Det er fascinerende og veldig gøy at mennesker som er født til samme tid, i samme kulturelle sfære har så ulike syn på verden. Sånt syntes jeg er veldig artig og et interresant fenomen i seg selv 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei, selv vitenskapsfolk selv sier at den er reell og forsøker å finne ut av den. Det er kun nyateistister som benekter dette

Ingen seriøse vitenskapsfolk snakker om dette nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei det skal den ikke. Den skal tas åndelig og esoterisk 

Det er i grunnen min mening og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vet ikke om noen troende som tar sin bok bokstavelig. Tekstene tolkes individuelt fra et esoterisk og åndelig perspektiv, ikke fra et bokstavelig perspektiv. 

Det er tydelig utifra svarene her at det er veldig delte meninger om dette

Om alle skal tolke bibelen utifra deres åndelige perspektiv, kan jo hva som helst gjelde. Syns det er en rar tankegang. Ihvertfall i en historie med så mange konkrete ting du blir bedt om å tro blindt på. Hvor går grensa på å kunne kalle seg kristen.. Du tror på 5 ting I bibelen og lever etter det? Eller 50, eller 2? 

Er bare i dette siste århundre at det er åpent for personlig tolkning av bibelen, det var ikke akkurat ok for 300 år siden. Så litt merkelig at dette liksom skal være ok nå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

For noe tull. Er spent på om du har kilder eller om du bare har funnet på dette for at du ønsker det skal være sant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om alle skal tolke bibelen utifra deres åndelige perspektiv, kan jo hva som helst gjelde. Syns det er en rar tankegang. Ihvertfall i en historie med så mange konkrete ting du blir bedt om å tro blindt på. Hvor går grensa på å kunne kalle seg kristen.. Du tror på 5 ting I bibelen og lever etter det? Eller 50, eller 2? 

Er bare i dette siste århundre at det er åpent for personlig tolkning av bibelen, det var ikke akkurat ok for 300 år siden. Så litt merkelig at dette liksom skal være ok nå. 

Det var opptil flere veldig rare og vilkårlige tolkninger av Bibelen for 300 år siden, dersom du lurte på det.

Hvorfor er det ikke greit for deg at forskjellige mennesker tolker ting forskjellig, føler og tenker forskjellig?

Og hvem er du, til å fortelle andre hva som er og hva som ikke er greit?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg er helt 100% sikker på at det var litt ymse tolkning av Bibelen i de 1000 hjem for 300 år siden. Eller, ymse tolkning av det presten prekte om hver søndag. Det man bør ha i bakhodet er at ikke alle kunne lese på den tiden og de var prisgitt tolkningen til presten i bygda. At ting var strengere og mer kontrollert av kirken betyr ikke nødvendigvis at de var mer i tråd med HELE Bibelen, men de hadde kanskje et sterkere fokus på andre elementer fra den enn vi har.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud er ikke til å finne i en bok.

Gud er ikke til å finne der ute.

Han som er i meg, den Rene Sannhet... det er ingen gud foruten Han.

Hans Vilje, du har ingen vilje over. Hans Kraft, du har ingen kraft over. Hans Intelligens, du har ingen intelligens over. Hans Sannhet, Sannheten som Han er, den er Absolutt og kan ikke benektes. Hans Kunnskap, den kunnskap over hva og hvordan virkeligheten i virkeligheten er som Han gir til sinnet, det er Absolutt Sant og kan ikke benektes. Hans Glede, den Glede han gir, vil få deg til å riste i bakken. Hans Kjærlighet, den Kjærlighet Han er, vil få deg til å knele og gråte i timevis. Hans Godhet, den Godhet Han er, den er for god til å være sant. Når Hans Mektige blikk inntreffer - Gud bokstavelig talt ser gjennom øynene dine - da ser du ikke tilbake med motstand men bort i overgivelse. Og når Han kommanderer noe, da gjør du det, og der har du ingen annen valg.

Og ditt ego, Han vil knuse den uten å engang prøve.

Pris Herren vår Gud som jeg elsker og overgir meg til frem til mitt siste åndedrag. Stor og Mektig er Han, prisverdig og tilbedelse verdig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...