Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil ikke lage noen hetse tråd. Fint om man kan unngå usaklig krangling

Bare lurer oppriktig på dette. 

Anonymkode: 34956...f34

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke kristen selv men har mange kristne venner som er knyttet til en misjons-skole. De tar alle bibelen helt bokstavelig og avviser vitenskapelige fakta som for eksempel evolusjon.

Anonymkode: befe5...f4e

Skrevet

Jeg er kristen, bor i bibelbeltet, men kjenner kun et veldig lite fåtall som er kreasjonister. 

Anonymkode: 5d40b...724

• Liker 6
Skrevet

Ja, men jeg tar den som det det er; flere historier skrevet fra ulike personer og utfra samtiden og den forståelse de der og da hadde. I GT var det jo det å holde bud som var det essentielle og i NT er det avløst av nåden, så jeg tror ikke jeg må være perfekt for å komme til himmelen eller bli frelst - vet at jeg ikke får det til heller - og at Gud ikke bryr seg om vi strever og sier at vi prøvde oss ihjel heller, fordi Han jo sendte Jesus og gav oss nåde pga Han - og det er det eneste han har bedt oss om; å tro at vi ER frelst allerede pga Jesus.

Skrevet

Faren min er kreasjonist. Det er ganske merkelig egentlig, siden han har naturvitenskapelig utdanning. Han bare velger å kjøpe hele greia og tro at det er sant alt sammen, svelge det med hud og hår. 

Anonymkode: 6aa40...c00

• Liker 1
Skrevet

Jeg er kristen og kjenner personlig ingen som tar hele Bibelen bokstavelig. Nå består jo Bibelen av veldig mange ulike bøker i helt forskjellige genre. Alt fra lovbøker, historiebøker,profetier, brev til daværende menigheter, visjoner, forkynnende skrifter, poesi og mytologiske fortellinger. Nedskrevet over hundrevis av år.

Det sier seg selv at man må tilnærme seg de ulike skriftene og bøkene på forskjellig måte 

Anonymkode: d35ef...024

• Liker 2
Skrevet

Men hvordan velger dere hva dere tar bokstavelig?  

• Liker 11
Skrevet

Nei, for å være ærlig har jeg akkurat lest den fra perm til perm og tenker at den er skrevet på en helt annen tid. De ti bud derimot  er mer relevant. 

Anonymkode: 691be...9b4

Skrevet

Jeg tar den ikke bokstavelig men bruker den som inspirasjon til å bli ett bedre menneske. Forholder meg mest til nytestamentet.

Anonymkode: eb3c6...8e9

• Liker 4
Skrevet

De ti bud og bergprekenen.

Anonymkode: eb3c6...8e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg er kristen, bor i bibelbeltet, men kjenner kun et veldig lite fåtall som er kreasjonister. 

Anonymkode: 5d40b...724

Foruten kreasjonisme, hva tar du bokstavelig?  Mener du "gud" snakket til Moses og at de reglene bør følges? 

Var Jesus en person som levde, gikk han på vannet, gjorde vann til vin osv? 

Mener du alle ikke troende ender opp i helvete etter døden, at helvete er en reell plass? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er ikke kristen selv men har mange kristne venner som er knyttet til en misjons-skole. De tar alle bibelen helt bokstavelig og avviser vitenskapelige fakta som for eksempel evolusjon.

Anonymkode: befe5...f4e

Evolusjon er ikke vitenskaplig fakta, det har aldri blitt bekreftet.

Bibelen skal selvsagt leses bokstavlig.

Anonymkode: cfba3...2ad

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Evolusjon er ikke vitenskaplig fakta, det har aldri blitt bekreftet.

Bibelen skal selvsagt leses bokstavlig.

Du har rett, på en måte. Det er både fakta og en teori på samme tid. Teori innen vitenskapen er et annet ord enn i daglig tale. Det er et faktum i vitenskap som betyr betydelig data linket til teorien. ikke absolutt bekreftet, men bekreftet i en slik grad at det ville være perverst å ikke kalle det for fakta.

• Liker 3
Skrevet
Polyester skrev (5 minutter siden):

Du har rett, på en måte. Det er både fakta og en teori på samme tid. Teori innen vitenskapen er et annet ord enn i daglig tale. Det er et faktum i vitenskap som betyr betydelig data linket til teorien. ikke absolutt bekreftet, men bekreftet i en slik grad at det ville være perverst å ikke kalle det for fakta.

Når det har et gedigent hull som the missing link som ingen har klart å forklare, er det fortsatt bare en teori. Ikke fakta.

Skrevet

Nei tar ikke alt bokstavelig.

Alt er heller ikke ment å tas bokstavelig.

• Liker 6
Skrevet

Jesus kom jo fordi mennesket ikke klarte å leve etter Guds lov. Vi blir aldri som Gud vil, men vi skal prøve. Og be om tilgivelse når vi feiler. Og gjennom Jesu offer får vi tilgivelse. Så kristne skal forsøke å leve etter Guds lov fra A til Å, lese bibelen og forstå Guds vilje. 

Anonymkode: a728f...33f

• Liker 2
Skrevet

Jeg ble frelst for snart 2 år siden, og det skjedde uten at jeg bestemte meg for det. Men kan si det slik at livet mitt var så elendig og vondt at jeg opplevde at Gud reddet meg, og jeg har fått det bedre. Jeg har opplevd mange mirakler og opplevelser med Den Hellige Ånd. Jeg vet at Gud finnes og det er vitenskapelig bevist at Jesus levde på jorden. Jeg har lest hele bibelen, og jeg tror Gud ønsker å ha et samfunn med han mer enn alt annet. Han vil ha kontakt med synderen som han elsker. Jeg prøver å leve som en så god kristen som jeg klarer, men alltid er det ikke lett. Men jeg prøver fordi jeg vil det. 

Anonymkode: 4127d...a67

• Liker 4
Skrevet

De fleste "kristne" skalter og valter med bibelen etter eget godtbefinnende. Velger ut det som passer dem selv best. 

Anonymkode: b350c...c97

• Liker 11
Skrevet

Jeg er kristen. Jeg tviler mye, og tar absolutt ikke bibelen bokstavelig. Har vokst opp med at bibelen er ufeilbarlig. Jeg er veldig kritisk til mye som står det.

Jeg ser på mye som bilder, fordi ingen vitner var der til å skrive det ned. Og absolutt alt er skrevet av menn. 

Jeg er gift med en prest. Påvirket han en gang til å ha en hel preken om hvorfor Jesus ikke hjalp Martha med husarbeidet, istedet for å be henne slutte å styre. 

Alt er skrevet i en annen tid. Mye gjør meg nesten dårlig. 

Anonymkode: dba4f...8d7

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er kristen. Jeg tviler mye, og tar absolutt ikke bibelen bokstavelig. Har vokst opp med at bibelen er ufeilbarlig. Jeg er veldig kritisk til mye som står det.

Jeg ser på mye som bilder, fordi ingen vitner var der til å skrive det ned. Og absolutt alt er skrevet av menn. 

Jeg er gift med en prest. Påvirket han en gang til å ha en hel preken om hvorfor Jesus ikke hjalp Martha med husarbeidet, istedet for å be henne slutte å styre. 

Alt er skrevet i en annen tid. Mye gjør meg nesten dårlig. 

Anonymkode: dba4f...8d7

Du høres ut som en ateist, som later som om du er kristen. Mye av det du gjør går jo i mot Bibelen og kristendommen

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...