AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #1 Skrevet 1. desember 2021 Jeg trenger litt råd kjenner jeg. Jeg er 17 uker gravid og jobber i en barnehage hvor jeg får lite tilrettelagt arbeid og hvor styrer ikke har noen forståelse for min situasjon. Jeg har siden uke 8 slitt med bekkenløsning, og det å jobbe på småbarnsavdeling har virkelig tatt på. Ingen har noen spesiell forståelse for dette da det er mye sykdom og lite vikarer for tiden. Jeg blir satt på vognvakt, på/avkledning og egentlig alle oppgaver i barnehagen som sliter på bekkenet mitt. Har tenkt hele tiden at jeg iallefall er nødt til å slite meg gjennom det i et par måneder til fordi jeg tenker at det er veldig tidlig å måtte sykemelde seg nå. Nå er saken slik at jeg i tillegg har fått slengt frekke kommentarer fra styreren om hvor vidt jeg burde i det heletatt jobbe i barnehage når jeg fortalte at jeg var bekymret angående koronatilfelle som var på jobb. Jeg kjenner jeg er sliten og lei, og har null motivasjon til å komme tilbake til jobb med den situasjonen jeg står i nå. Bruker ettermiddagene til å sove fordi jeg blir utmattet av forholdene på jobb i tillegg til at jeg sliter med å bevege med pga bekkenløsningen. Hva hadde dere gjort i min situasjon? Sykemeldt dere eller prøvd å pinet dere gjennom noen måneder til? Anonymkode: b344c...012
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #2 Skrevet 1. desember 2021 Snakk med legen om sykemelding. Bekkenløsning er et helvete. Jeg skulle være tøff og ville absolutt ikke bli sykemeldt for alt i verden. Men jeg pushet meg for langt, bekkenleddssmertene ble etterhvert helt krise og jeg ble knust psykisk av å presse meg for mye. Kunne ikke leke noe med barnet vi hadde fra før eller gjøre noenting enn å ligge i senga. Jeg bare gråt, hadde fullstendig knekk og måtte jo ha sykemelding til slutt. Og nå er jeg nærmest traumatisert og gruer jeg meg til å starte på jobb igjen fordi den siste tiden på jobb var så ille. Helt idiotisk å pushe meg sånn ser jeg jo i ettertid. 🙈 Så, slutt mens leken er god. Fortell legen hvordan du har det uten å legge noe i mellom og ta det derfra Anonymkode: 77fc7...4f5 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #3 Skrevet 1. desember 2021 Leder er pliktig til å tilrettelegge.. men vet ikke helt hva man skal gjøre om de nekter. Er det kommunal barnehage kan du jo kontakte noen over styrer? Men ja snakk med legen din og forklar situasjonen på jobb og plagene du har, bekkenløsning blir ikke bedre av å presse seg. Du skal helst funke etter fødsel også + i mange uker til! Anonymkode: ffa49...b99 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #4 Skrevet 1. desember 2021 Jeg hadde en slik en rævva arbeidsgiver nå i mitt andre svangerskap: det endte med følgende 1) sykemeldt gradert - større og større prosent 2) søkte ny jobb så snart jeg var kommet meg til hektene etter fødsel - så nå er jeg bare sjeleglad for at jeg ikke skal tilbake til det dritt-stedet ! Tro det eller ei - men dette var en offentlig statlig arbeidsplass! Menn dette med mangel på tilrettelegging bør de faktisk ikke få slippe unna! Orker du så ville jeg tatt kampen. foreldrerådet kom Nettopp ut med denne podcasten : https://podcasts.apple.com/no/podcast/foreldrerådet/id1093425712?l=nb&i=1000543316416 Anbefales! Skulle ønske jeg hørte denne før jeg gikk ut i permisjon Anonymkode: 9866e...e02
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #5 Skrevet 2. desember 2021 Snakk med jordmor om å søke svangerskapspenger. Barnehagejobb går originalt sett ikke under kriteriene, men med en god jordmor som beskriver hvordan jobben påvirker den gravides (psykiske) helse og hvordan dette igjen kan påvirke fosteret er det ikke noe problem å få gjennomslag. Bekkenløsningen kan også begrunnes (stress av smerter påvirker fosteret) Du kan også få sykemelding fra lege i ventetiden, selv om KG har en tendens til å påstå at det ikke går an. Men vær obs på at behandlingstiden for svangerskapspenger nesten garantert blir lengre da. Svangerskapspenger er det beste for deg, da slipper du å fornye sykemeldingen frem til fødsel og bruker ikke av "kvoten". Anonymkode: ebfd1...019 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #7 Skrevet 2. desember 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Snakk med jordmor om å søke svangerskapspenger. Barnehagejobb går originalt sett ikke under kriteriene, men med en god jordmor som beskriver hvordan jobben påvirker den gravides (psykiske) helse og hvordan dette igjen kan påvirke fosteret er det ikke noe problem å få gjennomslag. Bekkenløsningen kan også begrunnes (stress av smerter påvirker fosteret) Du kan også få sykemelding fra lege i ventetiden, selv om KG har en tendens til å påstå at det ikke går an. Men vær obs på at behandlingstiden for svangerskapspenger nesten garantert blir lengre da. Svangerskapspenger er det beste for deg, da slipper du å fornye sykemeldingen frem til fødsel og bruker ikke av "kvoten". Anonymkode: ebfd1...019 Jeg er normalt enig i å søke svangerskapspenger når jobben er dårlige på å tilrettelegge, og skulle til å foreslå det. Men hvis det er først og fremst bekkenleddssmerter som plager TS og gjør at hun ikke kan jobbe, så er det ikke feil å få en sykemelding Enig at det er mer stress enn svangerskapspenger, jeg måtte fornye min sykemelding hver 2. uke i 10 uker og følte det som et kjempenederlag hver gang, men vet at noen leger kan sykemelde ut svangerskapet. Så prat med legen, eventuelt kiropraktor, om det. Lege kan også søke om svangerskapspenger hvis ikke sykemelding er aktuelt. Anonymkode: 77fc7...4f5 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #8 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er normalt enig i å søke svangerskapspenger når jobben er dårlige på å tilrettelegge, og skulle til å foreslå det. Men hvis det er først og fremst bekkenleddssmerter som plager TS og gjør at hun ikke kan jobbe, så er det ikke feil å få en sykemelding Enig at det er mer stress enn svangerskapspenger, jeg måtte fornye min sykemelding hver 2. uke i 10 uker og følte det som et kjempenederlag hver gang, men vet at noen leger kan sykemelde ut svangerskapet. Så prat med legen, eventuelt kiropraktor, om det. Lege kan også søke om svangerskapspenger hvis ikke sykemelding er aktuelt. Anonymkode: 77fc7...4f5 I grunn enig, men jeg vet også at de fleste som søker svangerskapspenget pga bekkenleddsmerter får søknaden innvilget når jordmor skriver godt hvordan dette + mangelen på tilretteleggingen på arbeid kan påvirke barnet, mtp stress og tidlig fødsel f.eks. Det er kun fordeler ved å gå på svangerskapspenger kontra sykemelding for den gravide, og for arbeidsgiver er det ett fett hvilken form arbeidstakeren bruker - men det er også mindre arbeid ift svangerskapspenger og kontakt med NAV. I tillegg er det èn mindre gravid i sykemeldingsstatistikken, selv om det er reell sykemeldingsårsak... Leger kan skrive svangerskapspengesøknad, men jeg anbefaler på det sterkeste å se godt over søknaden om at den er godt nok begrunnet ift retningslinjene for å motta stønaden før den sendes inn. Leger gjør en relativt slett jobb når det kommer til gravide, med unntak naturligvis, og jordmor jobber tross alt med dette og vet hvordan man skal formulere seg. Det kan ha mye å si for behandlingstiden også. Anonymkode: ebfd1...019 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #9 Skrevet 2. desember 2021 Tusen takk for svar alle sammen! Jeg snakket med legen i dag og fikk ordnet med meg 2 uker med sykemelding med det første. Det var veldig godt å se her at jeg ikke er dum som tenkte på sykemelding så tidlig. Har slitt litt med å føle meg svak og at jeg har lav smerteterskel på grunn av at jeg har "klaget" over smertene. Jeg var også til fysio i dag hvor hun fortalte meg at jeg har veldig myke ledd slik at hun forsto godt hvorfor jeg hadde bekkenløsning. Hun ga meg noen øvelser som jeg skal prøve å få til å gjøre fremover. Anonymkode: b344c...012 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå