Gjest Tamsi Skrevet 1. desember 2021 #21 Skrevet 1. desember 2021 Miranda Bailey skrev (8 minutter siden): Takk for et godt skrevet og utfyllende svar! Kan det tenkes at koronavaksinen vil bli som influensavaksinen? Den er jo årlig. Krysser både fingre og tær for det! De sier jo at virus har en tendens til å bevege seg i en "snillere" retning over tid.
EtLiteTroll Skrevet 1. desember 2021 #22 Skrevet 1. desember 2021 Miranda Bailey skrev (1 time siden): Jeg har tatt begge dosene av vaksinen og er absolutt ingen motstander, men nå er det innført nytt påbud om munnbind i mitt området og jeg begynner å lure litt... Hva er poenget i å vaksinere oss om vi fortsatt må ha restriksjoner? Hvorfor må vi som er vaksinerte gå med munnbind - skulle ikke vaksinen være en beskyttelse? Dette er ren nysgjerrighet fra min side, fordi jeg forstår virkelig ikke. Jeg vil stole på myndighetene og helsevesenet, men det er vanskelig når vi får ny og motstridende informasjon hele tiden. Fordi helsevesenet er overbelastet. Ikke bare pga corona, men av andre luftveisvirus også. Vaksina er ikke magisk, og munnbind er lite inngripende, så det bør ikke være et problem for folk. I New York er de kjempe flinke å bruke munnbind, og de har lavere smittetall enn oss. 7
kvinne35+ Skrevet 1. desember 2021 #23 Skrevet 1. desember 2021 EtLiteTroll skrev (1 minutt siden): Fordi helsevesenet er overbelastet. Ikke bare pga corona, men av andre luftveisvirus også. Vaksina er ikke magisk, og munnbind er lite inngripende, så det bør ikke være et problem for folk. I New York er de kjempe flinke å bruke munnbind, og de har lavere smittetall enn oss. 👏 1
Hannah80 Skrevet 1. desember 2021 #24 Skrevet 1. desember 2021 Jeg skal ikke begynne å bruke munnbind. Jeg har nemlig ikke sluttet å bruke det😁 10
Miranda Bailey Skrevet 1. desember 2021 Forfatter #25 Skrevet 1. desember 2021 Hannah80 skrev (Akkurat nå): Jeg skal ikke begynne å bruke munnbind. Jeg har nemlig ikke sluttet å bruke det😁 Jeg sluttet å bruke det når forrige påbud ble opphevet (har vært litt fram og tilbake i mitt område) men har opprettholdt avstand og er sjeldent ute. Det gjør meg forøvrig ingenting å måtte begynne å bruke det de få gangene jeg er ute, jeg respekterer restriksjonene som settes til tross for at det kan være frustrerende. Får dog håpe at folk er flinkere til å følge påbudet denne gangen, forrige gang var det alltid 50/50 med og uten på buss og i butikkene.
Hannah80 Skrevet 1. desember 2021 #26 Skrevet 1. desember 2021 Miranda Bailey skrev (1 minutt siden): Får dog håpe at folk er flinkere til å følge påbudet denne gangen, forrige gang var det alltid 50/50 med og uten på buss og i butikkene. Og halvparten av dem som gikk med munnbind, brukte det helt feil. Var rett og slett pinlig å observere. Kan like gjerne gå uten da😋 1
kar90 Skrevet 1. desember 2021 #27 Skrevet 1. desember 2021 Miranda Bailey skrev (1 time siden): Jeg har tatt begge dosene av vaksinen og er absolutt ingen motstander, men nå er det innført nytt påbud om munnbind i mitt området og jeg begynner å lure litt... Hva er poenget i å vaksinere oss om vi fortsatt må ha restriksjoner? Hvorfor må vi som er vaksinerte gå med munnbind - skulle ikke vaksinen være en beskyttelse? Dette er ren nysgjerrighet fra min side, fordi jeg forstår virkelig ikke. Jeg vil stole på myndighetene og helsevesenet, men det er vanskelig når vi får ny og motstridende informasjon hele tiden. Du skjønte ikke at det kom til å bli munnbindpåbud? Smitten bare øker på, tror dere virkelig dette går mot noe annet enn en ny nedstengning? Det er så absurd å se det komme tråder om det mest innlysende som om dette kom som julekvelden på kjerringa. Det at så mange ikke tar situasjonen på alvor og trodde vaksinen betydde frislipp er mye mer bekymringsfult enn at vi må iverksette tiltak på nytt. 3
Trish Skrevet 1. desember 2021 #28 Skrevet 1. desember 2021 Orker ikke lese hele tråden Jeg tok ikke to vaksiner og var syk i en uke (bivirkninger) for at det fortsatt er like jævlig. Noe positivt vil jeg ha tilbake. Jeg unngår så langt det går å dra steder det er påbudt med maske. Jeg studerer i Trondheim (bor utenfor) og har ikke vært der på mange uker. Må dra dit med alt det dresset når jeg har eksamen på lørdag. Gruer meg. Må en tur å handle inn dit før jul, prøver å drøye det så lenge som mulig. Jeg takler ikke noe av dette lenger. Det var sikkert ikke dette tråden var ment for men samme det. 2
Gjest laPistola Skrevet 1. desember 2021 #29 Skrevet 1. desember 2021 Miranda Bailey skrev (46 minutter siden): Men om den fungerer slik vi forventet, hvorfor må vi fortsatt gå med munnbind? Munnbind settes inn som tiltak fordi smitten må senkes, og om den ikke gjør det blir vel neste tiltak nedstengning slik som sist. Som dere skriver, vaksinen skal forhindre (eller redusere risikoen for) alvorlig sykdom, så hvorfor må vi da ty til drastiske tiltak for å forhindre smitte? Det er motstridende. Den fungerer ikke slik som forventet. Hvis 80% av alle over 18 tok vaksinen ville vi få flokkimmunitet og livet bli normalt igjen Den har ikke fungert som forventet, og nå skal de lage ny vaksine..som sikkert heller ikke blir som forventet. Vaksinen vi har er nok bedre enn ingenting, men ikke som forventet og det føles litt som vi er tilbake til start. Det er veldig mye som er motstridende ja, og « sannheten» endres underveis. Rett og slett fordi ingen vet. Husket du begynnelsen av pandemien, da vi ble frarådet og gå med munnbind, det var kun for helsepersonell.. ?
Miranda Bailey Skrevet 1. desember 2021 Forfatter #30 Skrevet 1. desember 2021 kar90 skrev (44 minutter siden): Du skjønte ikke at det kom til å bli munnbindpåbud? Smitten bare øker på, tror dere virkelig dette går mot noe annet enn en ny nedstengning? Det er så absurd å se det komme tråder om det mest innlysende som om dette kom som julekvelden på kjerringa. Det at så mange ikke tar situasjonen på alvor og trodde vaksinen betydde frislipp er mye mer bekymringsfult enn at vi må iverksette tiltak på nytt. Jo, jeg har sett det komme i løpet av de siste ukene men det er overhodet ikke relevant i forhold til det jeg stiller spørsmål rundt? Det er ikke mange månedene siden alle skrek at alle måtte vaksineres nettopp for å forhindre å måtte ty til tiltak, så selvsagt er det da frustrerende å se at vaksinen ikke fungerte slik som forventet. At den har noe effekt er selvsagt bra, men det må være lov å være skeptiske når vi står midt i denne usikkerheten rundt vaksinene og viruset. Å stille spørsmål rundt effektiviteten til vaksinen er ikke det samme som å "ikke ta det på alvor". Jeg vaksinerer meg, jeg bruker munnbind, jeg begrenser sosialisering og holder avstand. Så den kan du dra langt på landet med, du. 1
Møkkalei Skrevet 1. desember 2021 #31 Skrevet 1. desember 2021 Liker munnbind og antibac jeg. Ikke vært forkjølet en gang siden korona kom, antar det er pga bruk av det. Korona eller ikke, jeg personlig vil fortsette å bruke anti bac hyppig og munnbind muligens nå og da i visse situasjoner. Skjønner ikke at det er noe å sutre over, egentlig er det jo veldig bra! Men nå slurver folk igjen, så all slags smitte sprer seg. 4
Miranda Bailey Skrevet 1. desember 2021 Forfatter #32 Skrevet 1. desember 2021 Møkkalei skrev (4 minutter siden): Liker munnbind og antibac jeg. Ikke vært forkjølet en gang siden korona kom, antar det er pga bruk av det. Korona eller ikke, jeg personlig vil fortsette å bruke anti bac hyppig og munnbind muligens nå og da i visse situasjoner. Skjønner ikke at det er noe å sutre over, egentlig er det jo veldig bra! Men nå slurver folk igjen, så all slags smitte sprer seg. Hvis du leser det jeg skriver så har jeg allerede poengtert at det ikke er munnbindet i seg selv som var poenget med tråden. Når det er sagt så ønsker ikke jeg å leve i et samfunn som må gå i munnbind i offentligheten, så jeg håper absolutt dette går over. 3
EtLiteTroll Skrevet 2. desember 2021 #33 Skrevet 2. desember 2021 laPistola skrev (2 timer siden): Den fungerer ikke slik som forventet. Hvis 80% av alle over 18 tok vaksinen ville vi få flokkimmunitet og livet bli normalt igjen Den har ikke fungert som forventet, og nå skal de lage ny vaksine..som sikkert heller ikke blir som forventet. Vaksinen vi har er nok bedre enn ingenting, men ikke som forventet og det føles litt som vi er tilbake til start. Det er veldig mye som er motstridende ja, og « sannheten» endres underveis. Rett og slett fordi ingen vet. Husket du begynnelsen av pandemien, da vi ble frarådet og gå med munnbind, det var kun for helsepersonell.. ? Fordi det var ikke munnbind og håndsprit i starten. Det lille som kom til landet måtte til helsevesenet. Vaksina fungerte bra før delta varianten. Og kanskje enda mindre ved omikron, vi får se. Hadde flertallet blitt vaksinert ved den første varianten hadde det det jo blitt veldig bra her til lands, men så lenge ikke resten av verden er får nok vaksiner så vil det jo mutere. 2
PITTY Skrevet 2. desember 2021 #34 Skrevet 2. desember 2021 t_bomb skrev (7 timer siden): Det er ikke spesielt vanskelig å forstå. Sykehusene har blitt drevet tett opp mot kapasitet, selv uten covid-19. - Før vaksinen: Mange ble alvorlig syke og vi var avhengig av strenge tiltak for å unngå overbelastning av helsevesenet. - Etter vaksinen: Noen blir alvorlig syke, og vi trenger mildere tiltak i perioder med stor smittespredning for å unngå overbelastning av helsevesenet. Vil heller ikke si at munnbind i kollektiven og butikk er drastiske tiltak. Heller det en meteren igjen! Og at det derfor er høyere sykefravær og at flere slutter på sykehusene gjør ikke saken bedre..
Tussa84 Skrevet 2. desember 2021 #35 Skrevet 2. desember 2021 Kommer ikke til å bruke munnbind uansett. 4
Bibbi_ Skrevet 2. desember 2021 #36 Skrevet 2. desember 2021 Miranda Bailey skrev (11 timer siden): Nei, det har jeg fått med meg. Men er ikke poenget med vaksiner å skape flokk-immunitet, slik at vi som samfunn kan leve som vanlig til tross for at enkelte ikke kan vaksineres? Jeg er selv ung og frisk så jeg vaksinerte meg ikke for min del, men for å bidra til å beskytte de som ikke kan vaksineres og for gjenåpningen av samfunnet. Poenget med vaksine er vel at det ikke skal bli overbelastning på sykehusene, og at ferre skal dø. 3
Bibbi_ Skrevet 2. desember 2021 #37 Skrevet 2. desember 2021 Tussa84 skrev (2 timer siden): Kommer ikke til å bruke munnbind uansett. Så kul du er a! 4
Tussa84 Skrevet 2. desember 2021 #38 Skrevet 2. desember 2021 Bibbi_ skrev (40 minutter siden): Så kul du er a! Har ingenting med å være kul å gjøre. Jeg hater å nesten ikke få puste. Dessuten kjenner man lukta av folk rundt seg inni munnbindet, hvordan virus ikke skal komme inn i munnbindet da skjønner jeg ikke. 3
Gjest laPistola Skrevet 2. desember 2021 #39 Skrevet 2. desember 2021 EtLiteTroll skrev (7 timer siden): Fordi det var ikke munnbind og håndsprit i starten. Det lille som kom til landet måtte til helsevesenet. Vaksina fungerte bra før delta varianten. Og kanskje enda mindre ved omikron, vi får se. Hadde flertallet blitt vaksinert ved den første varianten hadde det det jo blitt veldig bra her til lands, men så lenge ikke resten av verden er får nok vaksiner så vil det jo mutere. Nei, vi hadde ikke dopapir, paracet og boksemat heller 😅 jeg vet at den egentlige årsaken er at apotekene var tomme, derfor frarådet de det, for ikke og skape panikk antar jeg. Ja da, du kan godt si at den fungerte bra før den og den varianten, men sånn sett vil vi jo alltid henge etter. Vi har jo nådd det opprinnelige målet, over 80% av de over 18. jepp, vi kan vaksinere oss til vi spyr vaksine i Norge, det hjelper ikke mot mutasjoner i land med mindre/ingen vaksiner. Får håpe det går som med spanskesyken , at den muterer seg mindre og mindre farlig.
Gjest Lawyam Skrevet 2. desember 2021 #40 Skrevet 2. desember 2021 Tussa84 skrev (2 minutter siden): Har ingenting med å være kul å gjøre. Jeg hater å nesten ikke få puste. Dessuten kjenner man lukta av folk rundt seg inni munnbindet, hvordan virus ikke skal komme inn i munnbindet da skjønner jeg Det er ikke din egen ånde da?
Anbefalte innlegg