Gå til innhold

Må begynne å bruke munnbind igjen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tatt begge dosene av vaksinen og er absolutt ingen motstander, men nå er det innført nytt påbud om munnbind i mitt området og jeg begynner å lure litt... Hva er poenget i å vaksinere oss om vi fortsatt må ha restriksjoner? Hvorfor må vi som er vaksinerte gå med munnbind - skulle ikke vaksinen være en beskyttelse? 

Dette er ren nysgjerrighet fra min side, fordi jeg forstår virkelig ikke. Jeg vil stole på myndighetene og helsevesenet, men det er vanskelig når vi får ny og motstridende informasjon hele tiden. 

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ingen som helt vet hva som funker og ikke, dette er jo fortsatt relativt nytt. Så da må man prøve seg frem. 

• Liker 6
Skrevet (endret)
Miranda Bailey skrev (4 minutter siden):

Jeg har tatt begge dosene av vaksinen og er absolutt ingen motstander, men nå er det innført nytt påbud om munnbind i mitt området og jeg begynner å lure litt... Hva er poenget i å vaksinere oss om vi fortsatt må ha restriksjoner? Hvorfor må vi som er vaksinerte gå med munnbind - skulle ikke vaksinen være en beskyttelse? 

Dette er ren nysgjerrighet fra min side, fordi jeg forstår virkelig ikke. Jeg vil stole på myndighetene og helsevesenet, men det er vanskelig når vi får ny og motstridende informasjon hele tiden. 

Vaksine minsker sjanse for død, men gjør deg ikke uimottakelig for smitte.

Endret av kvinne35+
  • Liker 24
Skrevet
kvinne35+ skrev (2 minutter siden):

Vaksine minsker sjanse for død, men gjør deg ikke uimottakelig for smitte.

Nei, det har jeg fått med meg. Men er ikke poenget med vaksiner å skape flokk-immunitet, slik at vi som samfunn kan leve som vanlig til tross for at enkelte ikke kan vaksineres? Jeg er selv ung og frisk så jeg vaksinerte meg ikke for min del, men for å bidra til å beskytte de som ikke kan vaksineres og for gjenåpningen av samfunnet.

• Liker 3
Skrevet
Miranda Bailey skrev (7 minutter siden):

Hvorfor må vi som er vaksinerte gå med munnbind - skulle ikke vaksinen være en beskyttelse? 

Foreløpig er det kun en anbefaling dersom du ikke kan holde 1m avstand :) 

• Liker 4
Skrevet

Ikkeno stress å bruke munnbind vel?

• Liker 9
Skrevet
Miranda Bailey skrev (8 minutter siden):

Poenget er jo å prøve å holde samfunnet åpnet uten mer inngripende tiltak. Vaksinerte blir dessverre også smittet og kan smitte videre. De eldste har mistet virkningen fra vaksinene sine, og få har fått booster enda. Vaksinene hjelper mot alvorlig sykdom, men ikke for alle. Virkningen er dessverre også raskt fallende, antistoffene minker. Da er faren for større for at man blir smittet selv og smitter videre til andre som kanskje ikke tåler smitten. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg vet at dette er helt nytt og ingen helt vet hva som skjer, men nå har jeg vært tålmodig altfor lenge og begynner å bli lei. Litt lett å begynne å tenke i de baner da, hva som egentlig er vitsen osv. 

Så er jo spørsmålet om man  kan smittes på nytt med ny variant av viruset selv om man har hatt covid de siste 6 mnd og om vaksinen i det hele tatt hjelper mot den nye varianten 🤷🏻‍♀️

• Liker 6
Skrevet
LeneXCII skrev (2 minutter siden):

Foreløpig er det kun en anbefaling dersom du ikke kan holde 1m avstand :) 

Ja, skulle kanskje skrevet det men var vel slik det var før vaksinen kom så tenkte det var åpenbart. Påbud på kollektivtransport, i drosjer og på butikker og kjøpesenter hvor man ikke kan holde meteren. 

Tough cookie skrev (3 minutter siden):

Ikkeno stress å bruke munnbind vel?

Er ikke selve munnbindet som er "problemet", men heller det at det tyder på at vaksinen ikke gjorde det den skulle.

• Liker 4
Skrevet
Miranda Bailey skrev (6 minutter siden):

Nei, det har jeg fått med meg. Men er ikke poenget med vaksiner å skape flokk-immunitet, slik at vi som samfunn kan leve som vanlig til tross for at enkelte ikke kan vaksineres? Jeg er selv ung og frisk så jeg vaksinerte meg ikke for min del, men for å bidra til å beskytte de som ikke kan vaksineres og for gjenåpningen av samfunnet.

Vel vi slipper å legges i kunstig koma for å bli lagt i respirator mens man mister store mengder muskler og får en lang rehabiliteringsvei om man overlever.. 

Jeg vet ikke med deg men for meg er det god nok grunn til å ta vaksinen.

For å slippe å bidra til at andre kommer i den situasjonen er god nok grunn for å bruke munnbind der det ønskes til tross for vaksinen.

• Liker 10
Skrevet
J.E skrev (1 minutt siden):

Poenget er jo å prøve å holde samfunnet åpnet uten mer inngripende tiltak. Vaksinerte blir dessverre også smittet og kan smitte videre. De eldste har mistet virkningen fra vaksinene sine, og få har fått booster enda. Vaksinene hjelper mot alvorlig sykdom, men ikke for alle. Virkningen er dessverre også raskt fallende, antistoffene minker. Da er faren for større for at man blir smittet selv og smitter videre til andre som kanskje ikke tåler smitten. 

Så vi er omtrent tilbake til der vi var før vaksinen, altså? Huff.. Hadde virkelig håpet dette skulle fungere. Om vi får en ny vaksine vil nok folk være enda mer skeptisk til å ta den etter denne utprøvingen også.. 

• Liker 3
Skrevet
Miranda Bailey skrev (13 minutter siden):

Hva er poenget i å vaksinere oss om vi fortsatt må ha restriksjoner? Hvorfor må vi som er vaksinerte gå med munnbind - skulle ikke vaksinen være en beskyttelse? 

Det var haugevis med folk på julebord i helgen, og der antageligvis de fleste var vaksinert, og likevel ser vi at i underkant av halvparten (antar tallet stiger i løpet av uka) er smittet. Så vet vi jo at vaksine beskytter mot alvorlig sykdom, men det er de som er vaksinerte som også blir veldig syke. Særlig eldre. 

Så har vi Omikron som kommer nå i tillegg, der vi ikke vet hvordan vaksine fungerer- usikker på om Jæren-ordførere er redde for den siden vi har har det høyeste R-tallet i hele Norge? Men sykehusene sliter allerede nå. Smitten stiger...

Hva tenker du er det smarte å gjøre nå? Hva er det som er så vanskelig for deg å forstå? Du må vel ha fått med deg at du kan bli smittet og smitte selv om du er vaksinert. Men alt det visste jo ikke myndigheter da vaksine kom- og det er jo en god ting å vaksinere seg siden den har beskyttet mot alvorlig sykdom. 

• Liker 1
Skrevet
Miranda Bailey skrev (1 minutt siden):

Så vi er omtrent tilbake til der vi var før vaksinen, altså? Huff.. Hadde virkelig håpet dette skulle fungere. Om vi får en ny vaksine vil nok folk være enda mer skeptisk til å ta den etter denne utprøvingen også.. 

Nei det er vi ikke. Vaksinene beskytter mot alvorlig sykdom. T cellene vil gi beskyttelse og huske viruset fra da man ble vaksinert. Men fordi antistoffer faller øker risken for lett sykdom og det kan være alvorlig for folk med økt risiko og bli smittet. Men vi er jo ikke tilbake til start. Da hadde sykehusene vært sprengfulle nå. Men Omicron er jokeren da, man vet jo for lite enda om vaksinene er effektive mot mutanten.

• Liker 5
Skrevet (endret)
Miranda Bailey skrev (16 minutter siden):

Vaksinen ble ikke utviklet for å kunne dekke alle mutasjoner og virus i fremtiden. Da Delta kom ødela det noe av virkningen til opprinnelig vaksine, og nå kommer denne Omikron som kan svekke den enda mer, men den hjelper å beskytte mot alvorlig sykdom så den er bedre enn ingenting - også er risikoen for sprednng og smitte noe senket ift hvis uvaksinert.

Endret av Lawyam
Skrevet
Miranda Bailey skrev (11 minutter siden):

Er ikke selve munnbindet som er "problemet", men heller det at det tyder på at vaksinen ikke gjorde det den skulle.

Men det har den jo. Se hvordan det går i land med lav vaksinedekning for tiden, Romania for eksempel. Sykehusene SLITER, og folk dør som fluer.

Skrevet
Tamsi skrev (4 minutter siden):

Men det har den jo. Se hvordan det går i land med lav vaksinedekning for tiden, Romania for eksempel. Sykehusene SLITER, og folk dør som fluer.

Men om den fungerer slik vi forventet, hvorfor må vi fortsatt gå med munnbind? Munnbind settes inn som tiltak fordi smitten må senkes, og om den ikke gjør det blir vel neste tiltak nedstengning slik som sist.

Som dere skriver, vaksinen skal forhindre (eller redusere risikoen for) alvorlig sykdom, så hvorfor må vi da ty til drastiske tiltak for å forhindre smitte? Det er motstridende. 

• Liker 4
Skrevet
Miranda Bailey skrev (4 minutter siden):

Men om den fungerer slik vi forventet, hvorfor må vi fortsatt gå med munnbind? Munnbind settes inn som tiltak fordi smitten må senkes, og om den ikke gjør det blir vel neste tiltak nedstengning slik som sist.

Som dere skriver, vaksinen skal forhindre (eller redusere risikoen for) alvorlig sykdom, så hvorfor må vi da ty til drastiske tiltak for å forhindre smitte? Det er motstridende. 

Det er ikke spesielt vanskelig å forstå. Sykehusene har blitt drevet tett opp mot kapasitet, selv uten covid-19.

- Før vaksinen: Mange ble alvorlig syke og vi var avhengig av strenge tiltak for å unngå overbelastning av helsevesenet.

- Etter vaksinen: Noen blir alvorlig syke, og vi trenger mildere tiltak i perioder med stor smittespredning for å unngå overbelastning av helsevesenet.

Vil heller ikke si at munnbind i kollektiven og butikk er drastiske tiltak. Heller det en meteren igjen!

• Liker 2
Skrevet
Miranda Bailey skrev (2 minutter siden):

Fordi sykehusene nærmer seg bristepunktet og har ikke plass til så mange flere. Vaksinen dekker ikke 100 prosent (normalt for mange, om ikke de fleste vaksiner) så hver og en av oss har rundt 10 prosent sjanse for å bli smittet allikevel. Og da gjerne asymptomatisk, slik at man er smittebærer helt uten å vite om det. I tillegg er effekten dalende over tid (også normalt for mange vaksiner), og folk flest har ikke fått tredje booster. I tillegg er barn uvaksinerte, enkelte syke er uvaksinerte, og dessuten sirkulerer det ekstremt mye annen smitte også om dagene. Som fører til enda flere sykehusinnleggelser vi ikke har plass til.

Skrevet
Tamsi skrev (4 minutter siden):

Fordi sykehusene nærmer seg bristepunktet og har ikke plass til så mange flere. Vaksinen dekker ikke 100 prosent (normalt for mange, om ikke de fleste vaksiner) så hver og en av oss har rundt 10 prosent sjanse for å bli smittet allikevel. Og da gjerne asymptomatisk, slik at man er smittebærer helt uten å vite om det. I tillegg er effekten dalende over tid (også normalt for mange vaksiner), og folk flest har ikke fått tredje booster. I tillegg er barn uvaksinerte, enkelte syke er uvaksinerte, og dessuten sirkulerer det ekstremt mye annen smitte også om dagene. Som fører til enda flere sykehusinnleggelser vi ikke har plass til.

Takk for et godt skrevet og utfyllende svar! Kan det tenkes at koronavaksinen vil bli som influensavaksinen? Den er jo årlig. 

• Liker 3
Skrevet
Miranda Bailey skrev (45 minutter siden):

Ja, skulle kanskje skrevet det men var vel slik det var før vaksinen kom så tenkte det var åpenbart. Påbud på kollektivtransport, i drosjer og på butikker og kjøpesenter hvor man ikke kan holde meteren. 

Nettopp. 

• Liker 2
  • Opprett ny...