Gå til innhold

Hva var dine tegn på svangerskapsforgiftning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier.. :) Hvordan merket du det? Og hva ble så gjort videre?

Hvis dere hadde merket flimring i øynene og svimmelhet en kveld, ville dere ringt føden? 

Anonymkode: 48a88...cda

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde hodepine, vondt øverst i magen og var svimmel. 

Hvor langt på vei er du? Hvis du er usikker er det helt greit å ta en tlf til sykehuset så tar de en vurdering. 

Skrevet
Chroma skrev (1 minutt siden):

Hvor langt på vei er du? Hvis du er usikker er det helt greit å ta en tlf til sykehuset så tar de en vurdering. 

Hvordan vondt øverst i magen? 
Jeg er 32 uker :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan vondt øverst i magen? 
Jeg er 32 uker :) 

Det er mange år siden, så jeg husker ikke helt, men husker at jeg hadde vondt ved ribbeina på høyre side. 
Ble innlagt på observasjonsposten og fødselen ble satt igang dagen etter. 
Hadde høyt blodtrykk og proteiner i urinen. 

Skrevet

Jeg hadde veldig høyt blodtrykk hele svangerskapet, og aldri en urinprøve uten minst spor av proteiner… fra uke 36 ble jeg ekstra oppfulgt på grunn av at jeg fikk vann i kroppen og hadde høyt blodtrykk + protein i urinen på +1-2.. fikk da beskjed om å ringe så fort jeg i det hele tatt var svimmel, hadde NOE form for hodepine, mer vann i kroppen osv. skulle ringe ved det minste ubehag.

37+6 ringte jeg inn med svak hodepine på kvelden, måtte da bli over natten for observasjon med blodtrykksmedisiner og Paracet. 38+1 var jeg innom på sjekk ift falske rier på kvelden, og morgenen 38+2 hadde de fått de siste prøvene mine fra kvelden før, med svar om at jeg hadde fått svangerskapsforgiftning og at de ville ha meg inn på sykehuset asap for igangsetting. 

så jeg merka EGENTLIG ikke så mye til det selv annet enn den ene kvelden med svak hodepine, men ble tett fulgt opp på grunn av det som jeg tidligere nevnte, og at vi dessverre har litt for mye svangerskapsforgiftning i familien😬

min mor blandt annet hadde så hodepine bak øynene at hun klarte ikke lyd eller lys.. men jeg har og hørt om de som ikke merker noe til det i det hele tatt, så det er greit bredt spekter:)

Anonymkode: 2f793...c7b

Skrevet
Chroma skrev (8 timer siden):

Hadde du ingen hevelser?

Anonymkode: 66706...86d

Skrevet

Jeg hadde smerter under høyre ribbeinsbue, kraftig pannehodepine, veldig høyt blodtrykk, +2-3 på protein i urinen, synsforstyrrelser og store ødemer i føtter, fingre og ansikt. Ble lagt inn på observasjonsposten to dager før termin og igangsatt på termindagen. 

Skrevet

Høyt blodtrykk ble oppdaget på ordinær svangerskapskontroll, medførte ekstra daglige kontroller. Protein i urin på 0/+1, ødem +1. Så lite annet enn blodtrykk. Fikk beskjed om å ringe fastlege eller føden med en gang hvis jeg fikk pannehodepine, flimring for øynene, eller vondt ved høyre ribbeinsbue (der ligger leveren).

Så jeg merket lite til det selv. Under fødsel fikk jeg smerter på høyre ribbeinsbue, og blodtrykk var veldig høyt. Da fikk jeg akutt svangerskapsforgiftning.

Anonymkode: 408a8...2cc

Skrevet

Det jeg selv hovedsakelig merket var hodepine som gjorde meg lyssky. Men hadde også høyt blodtrykk.

Etter at jeg ble lagt inn til observasjon hadde jeg litt hevelser, litt utslag på urinen, og en kveld med veldig uro i kroppen. Den kvelden fikk jeg ikke lov av jordmor å gå på do så jeg kunne legge meg. Min opplevelse var at det ikke var så dramatisk. Men plutselig hadde jeg to leger og en ekstra jordmor på rommet, og det står i journalen min at jeg hadde «livlige reflekser». Noen dager senere ble jeg igangsatt, og babyen ble født 35+5.

Jeg var fortsatt lyssky en stund noen dager etter fødsel. Og det viste seg å ikke være så bra i kombinasjon med lett prematur baby. Hun fikk gulsott, sikkert mye fordi jeg foretrakk å ha gardinene trykket for. Akkurat den risikoen skulle jeg ønske de hadde vært flinkere til å si tydelig fra om på barsel. Min opplevelse var at det ble mindre fokus på helheten (mor/barn), mye grunnet at det var så mange forskjellige jordmødre/barnepleiere. Jeg fikk egentlig litt samlebåndfølelse.

Jeg ble frustrert av at alle hadde ulike meninger om hva som var best. Babyen var sugesvak, og sovnet alltid ved puppen. En kveld hadde jeg gjort en avtale med jordmor om at vi den natten ikke skulle prøve å amme, men at jeg pumpet og satte melka i kjøleskapet, merket med navn. Babyen lå uansett i lyskasse den natta, så det var jordmødrene og barnepleierne som var nær henne, ikke jeg. Men til tross for avtalen mente ny jordmor på nattvakt at jeg skulle prøve å amme, så hun kom inn til meg med babyen. Da ble jeg så lei meg, og hormonene som herjet i kroppen hjalp ikke akkurat. Jeg fikk det jo bare ikke til og følte så på utilstrekkeligheten min.

Gulsott gjorde at det ble en strevsom første måned. Mye ekstra oppfølging av vekt. Babyen var så slapp at hun sovnet fra flasken vi «tømte» i henne. Den første tiden etter at vi kom hjem pumpet jeg og flaskematet annenhver time hele døgnet for å få henne opp i vekt. Siden babyen sovnet så mye fra flaska, så måtte vi kaste mye morsmelk, Da måtte vi spe på med morsmelkerstatning.

Når babyen var ca. én måned fikk vi endelig til ammingen. ❤️ 

Jeg tok blodtrykkssenkende medisin i ca. 3 måneder etter fødsel.

Anonymkode: 4c892...e30

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde du ingen hevelser?

Anonymkode: 66706...86d

Jo mye i både hender og beina. 

Skrevet

Ødem, protein i urin, høyt blodtrykk, hodepine, svimmelhet og synsforstyrrelser. 

Anonymkode: c6459...006

Skrevet

Ring føden og spør. Har du hatt forhøyet blodtrykk eller protein så langt? Ved andre svangerskapsforgiftning fikk jeg kun synsforstyrrelser og hodepine (i tillegg til høyt blodtrykk og protein), alså ikke så mye symptomer. Bedre å ringe en gang for mye

Skrevet

Høyt blodtrykk og protein i urin. Merket ikke dette selv da, men var vedvarende på kontroller i ganske mange uker. 

Etterhvert ødemer i beina. Ettersom blodtrykket ble veldig høyt i uke 38 ble jeg lagt inn til observasjon. I løpet av denne observasjonen forverret tilstanden seg, og jeg fikk intens hodepine, så stjerner og svarte prikker og fikk vondt øverst i magen. Da satte de i gang fødselen. 

Sliter fortsatt med høyt blodtrykk. 5 uker siden fødsel. 

Anonymkode: af317...604

Skrevet

Hadde ekstremt vondt I hode i lengre tid, blodtrykk som var som en jojo, vondt i magen og litt hevelse. Hadde utypisk alvorlig preeklampsi. Akutt keisersnitt uke 34.

Anonymkode: 4f856...cff

Skrevet

Høyt blodtrykk, proteiner i urin og ødemer i føtter, hender og ansikt. Kom på slutten av graviditeten og ble satt i gang noen dager før termin. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...