Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler meg så rar.. jeg er små svimmel, og andpusten når jeg ligger stille! Føles nesten litt tungt å puste. Er 30 uker gravid, snart 31! Aldri opplevd dette før :( noen erfaringer? Tips til hva jeg kan gjøre osv? 

Anonymkode: 1e198...812

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde dette hver dag fra uke 16 til langt ut på 30-tallet. Ble delvis sykemeldt på grunn av det også. Ta kontakt med lege - helst legevakt i kveld, så får de avgjøre hva som skjer videre. Jeg ble sendt på allskens sjekker for å utelukke lungeemboli. Var heldigvis ikke det. Var nok «bare» et gravidsymptom hos meg, i tillegg til stress. Men det gjorde meg rett og slett ubrukbar store deler av svangerskapet. Men det hjalp å vite at det ikke var noe farlig!

Anonymkode: 5b766...20f

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg føler meg så rar.. jeg er små svimmel, og andpusten når jeg ligger stille! Føles nesten litt tungt å puste. Er 30 uker gravid, snart 31! Aldri opplevd dette før :( noen erfaringer? Tips til hva jeg kan gjøre osv? 

Er bare lavt jernnivå. 

Anonymkode: 423f8...f08

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg hadde dette hver dag fra uke 16 til langt ut på 30-tallet. Ble delvis sykemeldt på grunn av det også. Ta kontakt med lege - helst legevakt i kveld, så får de avgjøre hva som skjer videre. Jeg ble sendt på allskens sjekker for å utelukke lungeemboli. Var heldigvis ikke det. Var nok «bare» et gravidsymptom hos meg, i tillegg til stress. Men det gjorde meg rett og slett ubrukbar store deler av svangerskapet. Men det hjalp å vite at det ikke var noe farlig!

Hvorfor i alle dager skal hun ringe legevakten all den tid det absolutt ikke var noe som helst med deg?

Uke 30 kommer som et smell ofte. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Kontakt kvinneklinikken og utelukk om det kan være svangerskapsforgiftning.

Anonymkode: 610b5...350

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er bare lavt jernnivå. 

Jeg tar jerntabletter .. 😕 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Bare ring kvinneklinikken og spør om du kan komme inn og utelukke svangerskapsforgiftning med  se på blodtrykk og protein i urin. Insister på at de sjekker deg fordi det trenger ikke å være det men hvis det er det så er det veldig viktig at de finner det ut.
Hvordan er hevelser i bein og hender og sånn? Avtrykk etter strømper osv også?

Anonymkode: 610b5...350

Skrevet

Hvor andpusten er du? Det er jo faktisk en økt risiko for blodpropp i svangerskapet og gravide bes være ekstra oppmerksom på symptomer på det. Om du virkelig føler deg dårlig og det kom ganske brått på ville jeg ringt legevakten og spurt om råd. 

(Hvorfor nevner folk svangerskapsforgiftning, det har vel helt andre symptomer, eller er jeg helt på jordet?)

Anonymkode: dd3c2...a1c

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er bare lavt jernnivå. 

Man blir ikke akutt andpusten av lavt jernnivå..

Men lavt jern kan gi lav blodprosent som kan gjøre en veldig sliten og svimmel, kan føle seg svak og lett andpusten osv. Har det selv, men det kom ikke plutselig brått på en dag, mer gradvis. 

Skrevet

Tror det er normalt? Jeg har vært slik i 6-7 uker allerede.. er 30 uker nå jeg også. 
ofte når jeg STÅR og har en samtale må jeg seriøst be om å fe sette meg fordi jeg blir andpusten, uvel og får nesten litt melkesyre i hele kroppen. Det er bare ekstremt slitsomt der og da, av noe så bedagelig som å stå rolig og ha en samtale..:/

når det er sagt har jeg nesten ikke jernlager, så vet ikke om det er derfor.. men uansett, så veit jeg hvordan det er, pg tror ikke det er så uvanlig som en føler det selv

Anonymkode: 3f2b1...183

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor i alle dager skal hun ringe legevakten all den tid det absolutt ikke var noe som helst med deg?

Uke 30 kommer som et smell ofte. 

Fordi vi på forumet er vel ikke i noe tilstand til å vurdere dette her🤷🏻‍♀️
Dette kan være symptomer på lungeemboli, og da er det vel tryggest å sjekke ut - og ja, mest sannsynlig avkrefte, men da har man tatt sjekken iallefall. Ikke verd å ta sjansen og la det gå. Men om du er så tøff og tar sjansen på slike ting, hurra for deg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Man blir ikke akutt andpusten av lavt jernnivå..

Men lavt jern kan gi lav blodprosent som kan gjøre en veldig sliten og svimmel, kan føle seg svak og lett andpusten osv. Har det selv, men det kom ikke plutselig brått på en dag, mer gradvis. 

Man kan bli veldig kortpustet av jernmangel jo.

Anonymkode: aaf04...192

Skrevet

Du skriver at du opplever dette når du ligger. Kan det være vena cava syndrom? 

Anonymkode: 4845a...65a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ja, det gjør vi alle, men er fortsatt anemisk

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Fordi vi på forumet er vel ikke i noe tilstand til å vurdere dette her🤷🏻‍♀️
Dette kan være symptomer på lungeemboli, og da er det vel tryggest å sjekke ut - og ja, mest sannsynlig avkrefte, men da har man tatt sjekken iallefall. Ikke verd å ta sjansen og la det gå. Men om du er så tøff og tar sjansen på slike ting, hurra for deg.

Men utrolig teit anekdote å si «dette er superalvorlig!! Ring legevakt!! Alt var fint med meg da men altså». Ærlig talt

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Man kan bli veldig kortpustet av jernmangel jo.

Anonymkode: aaf04...192

Men ikke akutt, det var poenget mitt. Jeg skriver jo at jeg selv ble både sliten og lettere andpusten da jeg hadde anemi så jeg er jo ikke direkte uenig med deg, men påpeker at det er forskjell på noe som oppstår plutselig og ikke...

Skrevet

Anspusten alltid eller bare når du ligger?
Viktig forskjell tenker jeg. Er det alltid bør du komtakte lege for å få det sjekket for sikkerhetssyld. Altså mer tungpustet enn normalt som gravid, slikt kjenner du jo selv. Er det når du ligger så kanskje bare babyen og livmor og alt av vekt legges opp mor lungene dine, det er ikke plass, du får mindre lungekapasitet rett og slett. Helt ærlig, innen uke 41 da jeg fødte så var det ikke veldig mye plass igjen hverken til å spise eller puste eller gud forby å prøve begge deler 😛 Var ikke noe galt så vidt jeg vet, kjente jo bare at det ikke var plass til å puste omtrent. Ok godt å trekke pusten når ungen kom opp på brystet og alle organene skramlet rundt inni der. Og det første ordentlige måltidet der jeg orket mer enn tre biter. Fantastisk. Så jo større baby og livmor, jo mindre plass til lungene, var iaf det hos meg. men jeg er lita også, bare 163 høy og det var mye baby og lite meg tilslutt der 😛 

Men som sagt, taheller kontakt med lege en gang for mye enn en for lite hvis du kjenner det er unormalt og at det ikke endres når du sitter eller står og får vekten nedover.

Anonymkode: 1d983...ffb

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men utrolig teit anekdote å si «dette er superalvorlig!! Ring legevakt!! Alt var fint med meg da men altså». Ærlig talt

Forskjell på «Dette er superalvorlig» (som jeg ikke har noe grunnlag for å mene), og «dette KAN være alvorlig», som jeg faktisk kan si ut fra egne erfaringer med de samme symptomene. Jeg sier bare det legene sa til meg.. med de samme symptomene. De hadde ikke undersøkt meg om de ikke tenkte det var nødvendig. 

Så sitt på forumet og døm andre du, men om det skulle være lungeemboli (som jo kan resultere i død ubehandlet), så er jo det fint å vite at du kjempet mot dette og syntes det var skikkelig teit å sjekke opp faktisk. Kan du ikke melde deg inn i demokratene eller noe, og plage noen andre?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forskjell på «Dette er superalvorlig» (som jeg ikke har noe grunnlag for å mene), og «dette KAN være alvorlig», som jeg faktisk kan si ut fra egne erfaringer med de samme symptomene. Jeg sier bare det legene sa til meg.. med de samme symptomene. De hadde ikke undersøkt meg om de ikke tenkte det var nødvendig. 

Så sitt på forumet og døm andre du, men om det skulle være lungeemboli (som jo kan resultere i død ubehandlet), så er jo det fint å vite at du kjempet mot dette og syntes det var skikkelig teit å sjekke opp faktisk. Kan du ikke melde deg inn i demokratene eller noe, og plage noen andre?

Alt KAN være veldig mye. Ingen vits i å kaste ut diagnoser og skremme folk. Det er legene som avgjør hva symptomer er.

Min hodepine under svangerskapet kunne være alt fra svangerskapsforgiftning til sinustrombose (blodpropp i hjernen som også forekommer hos gravide). Det betyr ikke at jeg ber alle gravide ta MR av den grunn. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Alt KAN være veldig mye. Ingen vits i å kaste ut diagnoser og skremme folk. Det er legene som avgjør hva symptomer er.

Min hodepine under svangerskapet kunne være alt fra svangerskapsforgiftning til sinustrombose (blodpropp i hjernen som også forekommer hos gravide). Det betyr ikke at jeg ber alle gravide ta MR av den grunn. 

Det eneste jeg gjorde var å anbefale henne å ta kontakt med legevakt så de kunne ta en vurdering. Om de da vurderer at det ikke er noe å sjekke ut videre er jo det helt greit. 

Men igjen, gratulerer til tøffe deg som rakker ned på andre og er mer enn villig til å ta sjanser på dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...