AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #1 Skrevet 1. desember 2021 Hvordan får dere mannen deres til å rydde uten å klage på ham? Vi er forskjellige der, jeg er veldig ryddig og han er ikke det i det hele tatt. Men har sett at han kan hvis han vil. Han sier jeg har et problem? Han er god på andre måter, men det er irriterende synes jeg. Er lei av å gjøre mye husarbeid og plukke opp klær og ting som ligger overalt. Anonymkode: 5a19d...e3b
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #2 Skrevet 1. desember 2021 Det heter seg at den eneste du kan forandre er deg selv, så jeg tror du har tapt. Vær forberedt på å rydde etter ham "for evig tid". Jeg maktet ikke mer enn ti år, så fant jeg en ny. Ryddig, arbeidsom, velorganisert, punktlig og pålitelig og livet mitt ble forvandlet til lykke og slik har det vært i over tjue år nå. Beklager, ikke mye trøst og råd å få her, noen er rothuer og andre er ryddige, jeg tror det ligger til personligheten. Gode og snille kan begge typer være. Anonymkode: 42e18...871 10
Milky Skrevet 1. desember 2021 #3 Skrevet 1. desember 2021 Vi hadde dette problemet når det gjaldt skittent tøy. Han slang klærne ved siden av sengen når han la seg for å sove. Sa ifra gang på gang om at de skal legges i skittentøyskurven men neida de skal slenges på rommet eller på badet VED SIDEN AV (🤣) skittentøyskurven. Jeg slutta å plukke det opp og vaske det, en dag gikk han tom for boksere og da begynte han å plukke opp og legge i skittentøyskurven. Samme med oppvask. Han var vandt til at jeg gikk inn på kontoret hans og tok tallerkner og kopper fra mat han spiste der, når jeg stoppet og det hopet seg opp så tok han og rydda det sjæl. Man må bare tåle å se rotet litt, ikke rydde for han, så går det av seg selv etterhvert 13
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #4 Skrevet 1. desember 2021 Min mentalitet i livet er at den av oss som bryr oss mest om noe spesifikt, tar ansvar for det. Jeg bryr meg om at sengen er oppredde, så jeg gjør det hver morgen. Han bryr seg om at kjøleskapet er stocked up og spennende oppskrifter hver uke, så han står for det. Jeg bryr meg om at det er ryddige overflater, så jeg tar meg av rotet som flyter. Det fungerer jo kun dersom det er en viss balanse i de tingene dere bryr dere om, sånn som det heldigvis er hos oss. Ellers kan jeg tipse om å kanskje kjøpe inn en stor kurv til hvert rom? Hver gang noe av hans ligger rundt, så slenger du det bare oppi der. Så vet han hvor han finner det, samtidig som du får det ryddig uten å måtte stresse med å rydde ting på plass. Det hadde fungert for meg i alle fall Anonymkode: 66c31...5fc 10
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #5 Skrevet 1. desember 2021 Må jo si at det er helt utroligt at en mann i voksen alder ikke klarer å ta initiativ til å rydde. Jeg er 30 år mann, jeg vasker leiligheta vær uke, vasker klær, oppvaskmaskin... støvsuger, tørker støv.. Greit nok jeg er singel, men er lov å gjøre litt! Anonymkode: 0f37c...fb7 12
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #6 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min mentalitet i livet er at den av oss som bryr oss mest om noe spesifikt, tar ansvar for det. Det var eksen min sin mentalitet også. Siden han ikke brydde seg om noe som helst, slet jeg meg fullstendig ut. Men bra om det funker for dere. Anonymkode: 793e2...4fb 10
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #7 Skrevet 1. desember 2021 Plukk opp alt hans og dump det på hans seng. Så får han ta sitt rot derfra. Om det bygger seg opp med rot på hans side får du overse det. Resten av husets er iallefall ok. Anonymkode: 0d88f...cd7 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #8 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hvordan får dere mannen deres til å rydde uten å klage på ham? Vi er forskjellige der, jeg er veldig ryddig og han er ikke det i det hele tatt. Men har sett at han kan hvis han vil. Han sier jeg har et problem? Han er god på andre måter, men det er irriterende synes jeg. Er lei av å gjøre mye husarbeid og plukke opp klær og ting som ligger overalt. Anonymkode: 5a19d...e3b Når jeg ikke orker å ha sex så sier han at han ser han har bidratt lite i det siste. Anonymkode: ce574...95c 1
umAxa Skrevet 1. desember 2021 #9 Skrevet 1. desember 2021 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker said: Må jo si at det er helt utroligt at en mann i voksen alder ikke klarer å ta initiativ til å rydde. Jeg er 30 år mann, jeg vasker leiligheta vær uke, vasker klær, oppvaskmaskin... støvsuger, tørker støv.. Greit nok jeg er singel, men er lov å gjøre litt! Anonymkode: 0f37c...fb7 Bor man for lenge hjemme under foreldrenes omsorg med middager og klesvask uten krav til å bidra, blir det slik enkelte menn vil forvente når de vokser opp og leter etter en ny "mamma" å bo i lag med. Egenansvar må læres, praktiseres helt til det er en naturlig del av hverdagen. Det er som post nr2 sier; Utrolig vanskelig å få en voksen mann til å forandre seg hvis han genuint ikke bryr seg om å holde hjemmet like ryddig. Krysser fingrene for TS at han har andre kvaliteter som kan veie opp for sine mangler. Endret 1. desember 2021 av umAxa 4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #10 Skrevet 1. desember 2021 Er du glad i fyren så godtar du han som han er . Bedre med harmoni i forholdet enn et komplett blåst hus. Det er ditt valg ; aksepter han som han er eller bli singel . Forandre dine egne holdninger er det du skal satse på . Anonymkode: 22d6c...a8c
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #11 Skrevet 1. desember 2021 Hvis han ikke gidder å rydde og ikke gidder å imøtekomme deg på å rydde på eget initiativ oftere så har han jo ikke respekt for deg. Da ville jeg revurdert forholdet, for det er ikke bare forskjellig rydderutiner det handler om da. Anonymkode: 450e6...296 5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #12 Skrevet 1. desember 2021 Hadde et eksperiment hvor jeg sluttet å gjøre ting som å støvsuge og rydde for å se hvor langt det kunne gå før samboeren tok grep. Etter tre uker med oppvask overalt og store hybelkaniner reagerte fortsatt ikke samboeren. Man har jo forskjellig standar på hva som er rent og ryddig, men det får jo være måte på også.. jeg har kanskje litt strenge krav mens samboer ikke har noen krav😂 vi fant en grei løsning på det ved å fordele ansvarsområde. Eks. Jeg lager middag og han støvsuger. hender det sklir ut igjen men da er det bare en liten påminnelse som må til og vi unngår irritasjon fra min side. Anonymkode: 466da...38d 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #13 Skrevet 1. desember 2021 jeg "tillater" rot på enkelte steder i huset (gjesterom/kontor), mot at andre steder holdes ryddig (stue/kjøkken). Et forhold handler om kompromiss og når jeg da velger å være sammen med en roter når jeg selv er ryddig, så må jeg tåle såpass 😄 Anonymkode: 707a8...491
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #14 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er du glad i fyren så godtar du han som han er . Bedre med harmoni i forholdet enn et komplett blåst hus. Det er ditt valg ; aksepter han som han er eller bli singel . Forandre dine egne holdninger er det du skal satse på . Anonymkode: 22d6c...a8c What? Hvis han er glad i henne så klarer han da for pokker å rydde! Istedet så laster han all emotional labour over på henne og gidder ikke fordi han vet at hun gjør det. Er han som må forandre holdningene sine! Anonymkode: 450e6...296 12
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #15 Skrevet 1. desember 2021 Altså, det er ikke din oppgave å oppdra ham. La ham rydde opp etter seg selv. For guds skyld ikke ta det på din egen kappe. Anonymkode: 26d90...76a 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #16 Skrevet 1. desember 2021 Kommer ikke til å skje du. Nå har dere etablert et mønster. Forbered deg på å rydde og bli sett på som problemet. Anonymkode: f0313...970 5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #17 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): What? Hvis han er glad i henne så klarer han da for pokker å rydde! Istedet så laster han all emotional labour over på henne og gidder ikke fordi han vet at hun gjør det. Er han som må forandre holdningene sine! Anonymkode: 450e6...296 Hvem sier at det er hennes måte som skal være den riktige? Hvis han syns det er bra nok selv om det ikke er helt blåst så må de enten snakke sammen og møtes på halvveien eller godta hverandre som de er. Som sagt ; å forandre andre er et umulig prosjekt Anonymkode: 22d6c...a8c 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #18 Skrevet 1. desember 2021 Jeg gjorde det slik: - Sett deg ned litt. Dette handler om meg, ikke om deg. Se her, sa jeg. Så skreiv jeg ned punkt for punkt alt jeg gjør. Så skreiv jeg opp hva jeg gikk glipp av. Deretter hvordan det fikk meg til å føle meg. Så satte jeg noen krav, hva han måtte gjøre. Greit sa han, men da skal ikke du blande deg når jeg utfører oppgavene og du skal ikke si nei når jeg tar over en oppgave. Hjemme hos mora hans ser det ikke ut. Det er rot over alt og ganske skittent. Mine foreldre er huslige av seg. Jeg vil ikke leve i rot og skitt, og når det blir en vane å rydde opp etter seg blir det straks mye triveligere. Men det tok noen år før han slutta å slippe fra seg saker og ting der han sto og gikk. Den som leser denne posten nøye ser at vi begge hadde våre ting å forbedre😉 Anonymkode: 2957b...073
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #19 Skrevet 1. desember 2021 Tenker at vi må respektere at folk er forskjellige. Du for eksempel, liker at klærne havner i skittentøyskurven, og deretter i vaskemaskinen for vask, og til slutt rene i skapet. Han foretrekker at de ligger skitne rundtomkring på gulv, sofaer, ergometersykler og stoler. Hva gjør han når han ikke har flere rene klær? Ikke ditt problem. Slutt å irritere deg. La klærne hans ligge. La være å lage middag. Vi er alle forskjellige. Han må respektere at du ikke gidder å lage middag. Kanskje du ikke synes slikt er så nøye. Mer tid til venninner, egenpleie, trening, hobbyer og Netflix! Anonymkode: 5128c...bbf
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #20 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tenker at vi må respektere at folk er forskjellige. Du for eksempel, liker at klærne havner i skittentøyskurven, og deretter i vaskemaskinen for vask, og til slutt rene i skapet. Han foretrekker at de ligger skitne rundtomkring på gulv, sofaer, ergometersykler og stoler. Hva gjør han når han ikke har flere rene klær? Ikke ditt problem. Slutt å irritere deg. La klærne hans ligge. La være å lage middag. Vi er alle forskjellige. Han må respektere at du ikke gidder å lage middag. Kanskje du ikke synes slikt er så nøye. Mer tid til venninner, egenpleie, trening, hobbyer og Netflix! Anonymkode: 5128c...bbf Jeg er helt uenig med deg, fordi: Når to voksne mennesker flytter sammen er hjemmet felles. For begges venner, familie og barn. Skitt og rot er det er fåtall av oss som liker. Det blir jo fullstendig tullete å la den som har minst oppdragelse få viljen sin. Tenke seg til da, når Sander og Viljar ikke vil være med Oda hjem fra skolen fordi mor eller far slenger fra seg over hele huset og mor eller far styrer med sitt fordi hen ikke gidder å lage middag. Eller når svigers kommer, og hun eller han ligger å fiser i haug med rot fordi hen gir faen. Jeg hadde skjemtes. En stor del av det å bli voksen er å ta ansvar. For familiens kost, økonomi, reinhold, vedlikehold osv. Å ha respekt for andre er også en stor del av det som kalles å være voksen. Å bare dumpe fra seg dritten i felles hjem sin kalles å være en umoden egoist. Ikke en gang i et studentkollektiv er det fritt frem. Anonymkode: 2957b...073 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå