Gå til innhold

Får man boliglån om man er sykemeldt pga man ikke kan jobbe som gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet banken ikke gir lån om man er sykemeldt, men om det er tidsbegrenset og pga man ikke kan være i jobben man har som gravid? 

Noen som har fått lån når sykemeldt og gravid? Lånet skal kun stå på meg. 

Anonymkode: 0f66b...041

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet banken ikke gir lån om man er sykemeldt, men om det er tidsbegrenset og pga man ikke kan være i jobben man har som gravid? 

Banken trenger ikke vite at du er det. De krever kun tre lønnsslipp fra deg 👍

Anonymkode: 6b255...222

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så lenge du har en fast jobb og nå som du er sykmeld så skal ikke det ha noe og si. Lykke til og god bedring 🌸

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk boliglån som sykemeldt. Jeg hadde jo sikker inntekt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De henter vel ut opplysninger? Og de vil vel ha fra de siste 3 mnd eller kan jeg sende lønnslipper fra det siste året hipp som happ? 

Så lenge du har en fast jobb og nå som du er sykmeld så skal ikke det ha noe og si. Lykke til og god bedring 🌸

Jeg fikk avslag en gang tidligere når jeg var sykemeldt og fikk beskjed om at jeg måtte ha vært tilbake i jobb 3 mnd før jeg kunne søke. Har hatt den samme faste jobben i 4 år. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har aldri hørt at banker ikke gir lån til noen som er SYKEMELDT...? Mener du noen som er på AAP, kanskje? 

Banken trenger ikke vite at du er sykemeldt, bare du dokumenterer lønnen din overfor dem i låneprosessen.

Anonymkode: b6088...b01

• Liker 4
Skrevet

Jeg fikk boliglån som sykemeldt. Men du vil høyst sannsynlig ikke få det på AAP.

Anonymkode: be534...d04

Skrevet

Om man ikke kan gjøre jobben sin pga svangerskap skal man i de fleste tilfeller ikke sykemeldes. Da er det ordningen med svangerskapspenger som bør brukes, se https://familie.nav.no/om-svangerskapspenger. Da vil det være tydelig for långiver at det handler om en midlertidig tilstand.

Anonymkode: c160f...65d

Skrevet

Hvordan vet banken at dere er sykemeldt? Det har aldri vært noe som min bank har kunnet se noe sted når jeg har vært sykemeldt i hvert fall.

Anonymkode: afef5...6ba

• Liker 2
Skrevet

Hvordan vet banken at dere er sykemeldt? Det har aldri vært noe som min bank har kunnet se noe sted når jeg har vært sykemeldt i hvert fall.

I lånesøknader blir man spurt om man er i fast arbeid og man kan bli bedt om å legge ved ferske lønnsslipper. Om disse er flere måneder gamle vil banken kunne stille spørsmål om dette. Om man allerede har lønnskonto det kan banken ser hvor lønn/trygd kommer fra.

Skrevet

I lånesøknader blir man spurt om man er i fast arbeid og man kan bli bedt om å legge ved ferske lønnsslipper. Om disse er flere måneder gamle vil banken kunne stille spørsmål om dette. Om man allerede har lønnskonto det kan banken ser hvor lønn/trygd kommer fra.

De fleste som har fast inntekt får lønn fra arbeidsplassen som vanlig, og da kommer lønnsslippen som vanlig. Det står ingen stedet på lønnsslippen at man er sykmeldt. 

Anonymkode: 6ea96...b67

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kanskje du skulle søke svangerskapspenger heller?

Anonymkode: 00dd9...07c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har aldri hørt at banker ikke gir lån til noen som er SYKEMELDT...? Mener du noen som er på AAP, kanskje? 

Banken trenger ikke vite at du er sykemeldt, bare du dokumenterer lønnen din overfor dem i låneprosessen.

Anonymkode: b6088...b01

Altså de tok kredittsjekk og da fant de ut at jeg fikk lønn fra nav - altså sykepenger. Har aldri vært på AAP. 

Var faktisk bare 20% sykemeldt og da sa bankmannen at det var det rareste han hadde sett at noen fikk både penger fra nav og arbeidsgiver. Og at de ikke kunne gi meg noe lån før jeg hadde vært tilbake i 100% arbeid i minst 3 måneder. 

Kanskje bare en spesiell bank jeg har vært i? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man er jo i fast arbeid selv om man er sykemeldt og det kommer ikke fram noe sted på min lønnsslipp om jeg er sykemeldt. Jeg får jo lønn helt som vanlig.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Altså de tok kredittsjekk og da fant de ut at jeg fikk lønn fra nav - altså sykepenger. Har aldri vært på AAP. 

Var faktisk bare 20% sykemeldt og da sa bankmannen at det var det rareste han hadde sett at noen fikk både penger fra nav og arbeidsgiver. Og at de ikke kunne gi meg noe lån før jeg hadde vært tilbake i 100% arbeid i minst 3 måneder. 

Kanskje bare en spesiell bank jeg har vært i? 

Hørtes utrolig spesielt ut. Den bankansatte der måtte jo være ny i jobben.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det kommer litt an på hvor stor bedrift du jobber i. Noen som jobber i små bedrifter får ofte sykepengene sine fra NAV. Jeg fikk hvertfall det når jeg var sykemeldt tidligere i år.

Anonymkode: 53ec0...b05

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hørtes utrolig spesielt ut. Den bankansatte der måtte jo være ny i jobben.

Enig! 
Jeg fikk boliglån da jeg var sykemeldt (og gravid). Banken visste ikke om graviditeten men de så jo at jeg mottok penger fra nav 

Anonymkode: 0b54a...199

Skrevet

Må være ulikt fra arbeidssted til arbeidssted. her har jeg fått lønn som normalt når jeg er sykmeldt, så er det arbeidsgiver som får penger fra NAV. men tror det kan gjøres slik at arbeidstaker får pengene direkte fra NAV og det vil jo se anderledes ut på papiret....

Anonymkode: fe697...5f8

Skrevet

Du kan jo spørre han i banken om han vil komme med en offisiell uttalelse på vegne av banken, før du melder saken inn til Likestillingsombudet...

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må være ulikt fra arbeidssted til arbeidssted. her har jeg fått lønn som normalt når jeg er sykmeldt, så er det arbeidsgiver som får penger fra NAV. men tror det kan gjøres slik at arbeidstaker får pengene direkte fra NAV og det vil jo se anderledes ut på papiret....

Anonymkode: fe697...5f8

Åå, det er nok der det ligger ja. Jeg er ansatt i en privat bedrift og mottar sykepenger fra nav etter 2 uker sykemelding. 

Likevel urettferdig hvis andre får lån selv om de er sykemeldte da. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...