AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #1 Del Skrevet 1. desember 2021 Hei. Vi vil gjerne kjøpe et nytt hus(nybygg) og vi har sett noen på nett på hvordan de vil se ut osv. samtidig er jeg så gla i leil. vår vi bor I nå men har ikke nok plass. En ting som skremmer meg fra å kjøpe er tenk om man tror man har kjøpt det perfekte huset også det starten på marerittet? noen som kan fortelle om de har opplevd lykke og høye forventninger til nye det bostedet også levde ikke drømmen til dine forventninger alikevel? eller var det akkurat slik du forestilte deg da du flyttet til ditt nye hus/leil? Anonymkode: 2f61f...b72 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #2 Del Skrevet 1. desember 2021 Det som overrasket meg med nybygg var alt som måtte ordnes, som ellers er på plass i brukte boliger. Dusjdører, klesskap, knagger på badet, solskjerming etc. Anonymkode: d1c36...fea 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 1. desember 2021 #3 Del Skrevet 1. desember 2021 Nå bor jeg riktignok i blokk og ikke hus - men: Vi flytter inn noen år etter bygging, og de som satt i styret fra start hadde MYE jobb med klager og utbedringer. Hos oss er det åpenbart noe galt med hvordan de bygde inn varmekildene (vannbåren varme), den ene ovnen suser superhøyt. Type enerverende. Og alle skylder på hverandre, utbedring krever nok riving - og det skjer jo ikke. Ser ei naboblokk har vunnet årelang rettssak over utbygger - men så gikk de konkurs 🤭 Så sameiet måtte ta mange kostnader selv for større utbedringer. Stillasene stod leeeenge. Vet om eneboliger i nabobydelen hvor bilene ikke hadde plass til å kjøre inn i garasjen 😂 Vi snakker eneboliger til mange millioner. Vet også (fordi jeg kjenner folk som bor der) at en blokk slet med fuktrelaterte problemer fordi de hadde tettet skallet for tidlig, og utbygger (OBOS) droppet brannhemmende materiale på veggene 🙃 I nabolaget lengre borte har og mange kjøpt toppleiligheter som er superfine, men viste seg å mangle rømningsvei 😬😐 Ingen av disse tingene fremkommer når man kjøpte før bygging eller når man går på visning. Så......tja. Kan gjerne kjøpe nytt i etablert felt senere - men helst ikke uten at utbygger har bygd flere liknende i e boligfelt. Da kan man sjekke papirer som referat på årsmøtet, snakke med styrene/naboer osv. Men jeg påregner å måtte klage på noe ja. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lupisnor Skrevet 1. desember 2021 #4 Del Skrevet 1. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. Vi vil gjerne kjøpe et nytt hus(nybygg) og vi har sett noen på nett på hvordan de vil se ut osv. samtidig er jeg så gla i leil. vår vi bor I nå men har ikke nok plass. En ting som skremmer meg fra å kjøpe er tenk om man tror man har kjøpt det perfekte huset også det starten på marerittet? noen som kan fortelle om de har opplevd lykke og høye forventninger til nye det bostedet også levde ikke drømmen til dine forventninger alikevel? eller var det akkurat slik du forestilte deg da du flyttet til ditt nye hus/leil? Anonymkode: 2f61f...b72 Regn med å bruke masse penger på oppgraderinger når du kjøper et nytt hus. Prisen som annonseres er kunstig lav. Endret 1. desember 2021 av lupisnor 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #5 Del Skrevet 2. desember 2021 lupisnor skrev (18 timer siden): Regn med å bruke masse penger på oppgraderinger når du kjøper et nytt hus. Prisen som annonseres er kunstig lav. Åh nei! Hva kan man forvente å bruke penger på når det er et helt nytt hus? Utbyggerne skryter på at når det er nytt hus så er det nesten ingen vedlikehold på 10 år minst. Jeg kjenner jeg blir redd av tanken på å gi 12 mill til ett nytt hus for å så sitte med et mareritt. Hilsen Ts Anonymkode: 2f61f...b72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #6 Del Skrevet 2. desember 2021 Ei venninne av meg kjøpte nybygg - enebolig i rekke. Standardisert, men med tilvalg. Det ble så mange valg å ta, som så likevel ble gjort feil, ord mot ord, og jobb, at hun faktisk solgte igjen før de flyttet inn. Anonymkode: 86d1d...d64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #7 Del Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Åh nei! Hva kan man forvente å bruke penger på når det er et helt nytt hus? Utbyggerne skryter på at når det er nytt hus så er det nesten ingen vedlikehold på 10 år minst. Jeg kjenner jeg blir redd av tanken på å gi 12 mill til ett nytt hus for å så sitte med et mareritt. Hilsen Ts Anonymkode: 2f61f...b72 Fastprisen dekker jo bare rimeligste laminat, hvite sykehusfliser, kjøkkenfronter av simpleste sort, ingen hvitevarer, elendige lyspunkter og lamper, håpløse garderobeskap, billige innerdører/handtak... Lista er eviglang... Tror faktisk de legger inn ekstra kjipe ting bare for at man skal bruke penger på oppdateringene. Anonymkode: 86d1d...d64 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #8 Del Skrevet 2. desember 2021 Også verdt å tenke på at entreprenører kan gå konkurs, og noen andre må ta over ansvarsretten (i forbindelse med byggesak). Det er ikke mange firma som ønsker å ta over en ansvarsrett for et halvgjort arbeid de ikke vet hvordan er utført. Kan by på trøbbel dersom man er uheldig nok. Anonymkode: 7acaa...b3e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #9 Del Skrevet 3. desember 2021 Vi har sett på Riis bygg sine hus. De ser veldig gjennomførte og seriøst byggeherre som har godt rykte på seg(tror jeg). Utifra beskrivelse av hus de har bygget så ser det til at de bruker kvalitet . Noen som har kjøpt Riis bygg sine hus? Mvh Ts Anonymkode: 2f61f...b72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #10 Del Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Vi har sett på Riis bygg sine hus. De ser veldig gjennomførte og seriøst byggeherre som har godt rykte på seg(tror jeg). Utifra beskrivelse av hus de har bygget så ser det til at de bruker kvalitet . Noen som har kjøpt Riis bygg sine hus? Mvh Ts Anonymkode: 2f61f...b72 Enig, hadde nok ikke vært så bekymret for å bruke Riis. Alt ser bra ut, både regnskap og referanser. Anonymkode: dbfb5...95c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #11 Del Skrevet 4. desember 2021 Ikke noe prinsipielt galt i å kjøpe nytt fra et seriøst firma. Bare vær oppmerksom på at det nok blir dyrere enn det det initielt kan se ut som. Anonymkode: 672e0...170 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #12 Del Skrevet 5. desember 2021 Jeg skjønner bekymringen. Jeg kjøpte helt nytt hus, da det var ferdig. Finner stadig små feil som jeg ikke la merke til da jeg flyttet inn. Ett stort hakk over en dør, der de har sparklet stygt over, en glipe mellom vegg og parkett som man ser når man er helt nær. Ene stikkontakten ute tok inn vann, så strømmen gikk plutselig hvis det regnet mye. (Elektriker ordnet opp) Da jeg skiftet lås, oppdaget jeg at ingenting bak låsen var gjort ordentlig. (Man kunne sikkert dratt opp døren med makt). På badet er det hull i fugen(!). Huset er bygget av en seriøs aktør, men jeg tror at det var flere lærlinger på byggeplassen. (Kommer ikke til å velge samme firma til neste hus.) Anonymkode: b42f6...c2d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #13 Del Skrevet 7. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 5.12.2021 den 1.39): Jeg skjønner bekymringen. Jeg kjøpte helt nytt hus, da det var ferdig. Finner stadig små feil som jeg ikke la merke til da jeg flyttet inn. Ett stort hakk over en dør, der de har sparklet stygt over, en glipe mellom vegg og parkett som man ser når man er helt nær. Ene stikkontakten ute tok inn vann, så strømmen gikk plutselig hvis det regnet mye. (Elektriker ordnet opp) Da jeg skiftet lås, oppdaget jeg at ingenting bak låsen var gjort ordentlig. (Man kunne sikkert dratt opp døren med makt). På badet er det hull i fugen(!). Huset er bygget av en seriøs aktør, men jeg tror at det var flere lærlinger på byggeplassen. (Kommer ikke til å velge samme firma til neste hus.) Anonymkode: b42f6...c2d Kan du si hvilket firma så kanskje vi andre er obs på det? Anonymkode: 2f61f...b72 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #14 Del Skrevet 14. desember 2021 Vi har nybygg fra Norgeshus, og vi er ikke fornøyd. Virker som om utbygger og de firmaene de har avtale med, ikke prater sammen. Ikke engang de som jobber i norgeshus prater sammen. anbefaler ikke dem! Virker som om de egentlig ikke vil at det skal være garanti på huset i 5 år etter salg, så man må kreve og kverulere for å få det man har rett på.. er mye rare løsninger med dette huset. Og man må anlegge plen selv, hauger på hauger med jord som må ordnes.. såing av gress, kjøpe hekk, plante hekk, anlegge gårdsplass, drenering av gårdsplass i forhold til plen… er så mye mer jobb enn det vi så for oss! Anonymkode: 0f002...810 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #15 Del Skrevet 15. desember 2021 Jeg bygget også nytt hus fra Norgeshus, makan til surr og vas. Standarden de overleverer til kundene sine er kritikkverdig. Nybygg er en ting, men man må regne med å legg i mange hundre tusener utenom + det dukker alltid opp noe i etterkant. Selv måtte jeg ta inn mye malere for å sparkle og male om hele huset. Så ikke ut og Norgeshus gav blanke F. Parketten ble levert ferdig oppskrapt og med masse småstein tråkket gått nedi. Nå er huset solgt, og jeg kommer ikke til å bygge med Norgeshus igjen, Anonymkode: 47d57...d4a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #16 Del Skrevet 26. desember 2021 Det er trist å bruke så nye penger på drømmehuset sitt også blir det til mareritt. Det er en risiko å kjøpe noe nytt men jeg tenker det er verre med eldre bolig hvor overraskelsene kommer på løpende bånd! Anonymkode: 2f61f...b72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viking85 Skrevet 26. desember 2021 #17 Del Skrevet 26. desember 2021 Min erfaring fra å få satt opp bolighus og andre bygg. Bruk lokale entreprenører, lokale ansatte med litt yrkesstolthet. Kanskje litt dyrere, men du er litt sikrere på at de gjør jobben ordentlig. Har dårligere erfaring med ledelse milevis unna byggeplass, og polakker som er leid inn for å gjøre jobben billigst mulig. Bygger du nytt må du kanskje som oss fleste andre gjøre innsparinger. Jeg ville ikke spart på det utvendige, tak, kledning, vinduer, ytterdører etc. Spar heller på overflatene inne, der kan du enkelt og billig oppgradere selv senere. Slik som dører, vegger, gulv. Du vil alltid irritere deg over ting som du ville gjort annerledes. Slik som plassering av vegger, dører lyspunkt, vinduer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #18 Del Skrevet 26. desember 2021 Vi også hadde norges hus , de glemte div valg vi hadde tatt, måtte hitt og fikse mye i etterkant, fant også merker fra verktøy de hadde mistet i trappa. De stresser mye og gjør ting i all hast. De sier også at man ikke trenger å male på 4-5 år men det er også tull, huset blir levert med 2 tynne maskin malte strøk, som tilsvare 1 normalt strøk, måtte gå på å male 1 år etter innflytning, finner spiker og røyk liggende 3 år etterpå. Anonymkode: fb530...6fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #19 Del Skrevet 26. desember 2021 Vi har flyttet inn i et helt nytt hus. Vi fikk det arkitekttegnet og var kjempefornøyd med entreprenøren som bygget det for oss. Her var det vi som valgte alt. Det var mye å velge mellom. Mange tilvalg fra fastprisen medførte ekstrakostnader, men det var det jo vi som valgte. Her var solskjerming, dusjer, hyller i boden osv klart da vi flyttet inn. Veldig lite som måtte gjøre med unntak av uteområdet som vi tok året etter. Jeg synes det har vært helt fantastisk med nytt hus der vi har valgt alt og tilpasset alt. Det har ikke vært mangler så langt, 5 år etter vi flyttet inn. Det sagt, det var rimelig heftig da vi stod midt i byggingen (selv om vi ikke gjorde noe selv). Anonymkode: 94279...603 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 28. desember 2021 #20 Del Skrevet 28. desember 2021 (endret) Da jeg flyttet inn i nybygg var det mye greier som måtte fikses opp i. Hadde div. håndtverkere innom i tide og utide i ett år etter innflytting for å fikse opp i småting. Noe av det som skulle fikses opp i var bare i min boenhet, og noe var fellesproblem for hele feltet. Men oppdaget stadig "småting" etter innflytting jeg måtte melde fra om til utbygger. Var nesten en deltidsjobbb følge opp. Endret 28. desember 2021 av Alice123 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå