Gå til innhold

Kan man ha vin i maten om man er alkoholiker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hender jo man blir invitert og vertskapen bruker vin i maten. 

Alkoholen blir jo koket bort. Spør av ren nysgjerrighet 

Anonymkode: 07ecb...76f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Null problem. Alkoholen koker bort. 

Anonymkode: e7970...aa6

• Liker 7
Skrevet

Jepp

Anonymkode: 21212...e0e

Skrevet

Selvfølgelig. Alkoholen forsvinner fort under koking. 

Men du er ikke den eneste som lurer på dette. For noen år siden hadde vi noen tidligere kollegaer på middag, og ett par hadde med seg sine to barn. Jeg hadde laget en stor gryte med spaghetti, kjøttdeig og tomatsaus. Tomatsausen hadde putret og kokt i 3,5 timer. Foreldrene ble dypt sjokkert og nesten aggressive da de fikk vite at det var 1,5 dl. rødvin i tomatsausen. At jeg våget å servere noe sånt til barn! I følge dem burde jeg nesten havnet i fengsel for å potensielt ha skadet de stakkars små barna for livet. 

• Liker 10
Skrevet

Ja, alkoholen kokes bort, så null problem. Syren i vin øker smaken på maten, spesielt gryteretter, sauser og supper. 

Anonymkode: b9fb0...fbc

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei! ikke all alkoholen koker bort. Det blir igjen bittelitt, så til barn er det OK, men ikke til alkoholikere. 
https://www.godt.no/aktuelt/i/yvkg7g/fem-kjente-matmyter-du-ikke-skal-tro-paa

Anonymkode: 84fbf...853

For noe tull. Vet du hvor mye alkohol det er igjen om du koker ei gryte i 1 time og har brukt 1,5 dl røvin i et totalvolum på 2 l?
Modne frukter på treet har en alkoholprosent på 0,6, skal ikke alkoholikere spise frukt?

Anonymkode: 8c49c...b3e

• Liker 5
Skrevet
Dolce skrev (3 timer siden):

Men du er ikke den eneste som lurer på dette. For noen år siden hadde vi noen tidligere kollegaer på middag, og ett par hadde med seg sine to barn. Jeg hadde laget en stor gryte med spaghetti, kjøttdeig og tomatsaus. Tomatsausen hadde putret og kokt i 3,5 timer. Foreldrene ble dypt sjokkert og nesten aggressive da de fikk vite at det var 1,5 dl. rødvin i tomatsausen. At jeg våget å servere noe sånt til barn! I følge dem burde jeg nesten havnet i fengsel for å potensielt ha skadet de stakkars små barna for livet. 

Meget spesielt. Mine superkristne venner som aldri drikker alkohol godtar til og med rødvin i saus 😅 

Anonymkode: 44ab2...b5a

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

For noe tull. Vet du hvor mye alkohol det er igjen om du koker ei gryte i 1 time og har brukt 1,5 dl røvin i et totalvolum på 2 l?
Modne frukter på treet har en alkoholprosent på 0,6, skal ikke alkoholikere spise frukt?

Anonymkode: 8c49c...b3e

Helt enig, hvis man ikke kan ha vin i maten pga. alkoholen, så er det egentlig ganske mye som alkoholikere ikke kan spise. Til og med kefir må styres unna i så fall.

Anonymkode: c6dcb...a93

• Liker 2
Skrevet

Ja. Det er rus-effekten man er avhengig av som alkoholiker, ikke smaken (selv om det kan være en trigger, men smaken vil neppe være dominerende i en matrett). 

• Liker 5
Skrevet
Dolce skrev (4 timer siden):

Var disse foreldrene istand til å knytte skolissene sine selv?

Anonymkode: 57e07...d4f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...