AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #1 Skrevet 1. desember 2021 Barnehagen vår sendte ut en mail i dag om at de helst ikke ønsker arvet ull i barnehagen. «Tøyet har mistet sin isolerende effekt, og er fort over sin levetid». Jeg blir helt paff. Vinruter masse arvet ull, og opplever ikke at det er over sin levetid, eller merkbart mindre isolerende. er jeg rar som reagerer på dette? Anonymkode: 63a87...e51 5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #2 Skrevet 1. desember 2021 Kanskje de hadde drukket for mye på julebord før de sendte ut beskjeden....? Anonymkode: 23fc8...bdf 41
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #3 Skrevet 1. desember 2021 Så lenge tøyet du bruker på ungen er helt og rent og i god stand så vet vel ikke bhg om det er arvet, kjøpt, fått i gave eller hva. Ville ikke tenkt på det så lenge du ser at tøyet du bruker er fint. Anonymkode: 57933...45c 43
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #4 Skrevet 1. desember 2021 Nei, det var veldig merkelig sagt av barnehagen. Alt de skal bry seg om... Anonymkode: 95e68...0ee 26
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #5 Skrevet 1. desember 2021 Ha ha herregud det må du jo bare ignorere. Ull mister ingen evner, og ingen kan se om noe er arvet. Ungen min gikk til dels i barnehagen i 35 år gammelt ulltøy arvet fra meg. Varm og god! Anonymkode: f5523...1e5 48
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #6 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barnehagen vår sendte ut en mail i dag om at de helst ikke ønsker arvet ull i barnehagen. «Tøyet har mistet sin isolerende effekt, og er fort over sin levetid». Jeg blir helt paff. Vinruter masse arvet ull, og opplever ikke at det er over sin levetid, eller merkbart mindre isolerende. er jeg rar som reagerer på dette? Anonymkode: 63a87...e51 Det var merkelig. Jeg har flere ullgensere og kofter som er 30-40 år gamle, og de er fremdeles varme. Enda merkeligere er at de sier "arvet ull". At et klesplagg er arvet, sier ingenting om hvor gammel plagget er. Eksempel: Lille Ola får en fin strikkegenser til bursdagen sin i oktober. Den var i minste laget allerede i oktober, og i november gikk den i arv til lille Per. Anonymkode: fc222...97b 36
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #7 Skrevet 1. desember 2021 Høres ut som de ansatte liker å ha makt og lage sine egne regler. Anonymkode: ecdbf...ef6 19
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #8 Skrevet 1. desember 2021 Jeg har en ullgenser som er eldre enn meg selv, så det der er ren bullshit. Kanskje de er lei av at ulla er merket med feil navn og fant på verdens dummeste unnskyldning? Anonymkode: 4d9c9...b39 21
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #9 Skrevet 1. desember 2021 Hvem er det som kler ungen sin i arvetøy uansett? Anonymkode: a35d4...d06
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #10 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvem er det som kler ungen sin i arvetøy uansett? Anonymkode: a35d4...d06 De med mer enn ett barn, blant annet. Vår yngste arvet nesten utelukkende fra eldre søsken. ts Anonymkode: 63a87...e51 44
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #11 Skrevet 1. desember 2021 Du kan jo bare si at det ikke er arvet, men at du har kjøpt det brukt, så da burde det vel være helt fint... Anonymkode: 5457e...a0d 27
Tessa12 Skrevet 1. desember 2021 #12 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvem er det som kler ungen sin i arvetøy uansett? Anonymkode: a35d4...d06 Mange, og spesielt feks hjemmestrikket siden de i den alderen vokser fort ut av det og ikke rekker å bruke det i særlig grad. 11
Ulrikke Skrevet 1. desember 2021 #13 Skrevet 1. desember 2021 For en snodig beskjed... Har jobbet i barnehage i MANGE år, og den tanken har aldri streifet meg (så lenge det er helt og vasket med ullvaskemiddel kan jeg ikke se problemet, mulig det skjer noe med ulla hvis man vasker den med vanlig Omo i fem år, men det tør jeg ikke uttale meg om). Så lenge tøyet ikke er merket med et helt annet navn, og det er helt og i passe størrelse, så er det ikke noe å bry seg om! 7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #14 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvem er det som kler ungen sin i arvetøy uansett? Anonymkode: a35d4...d06 Nice try. Anonymkode: 95e68...0ee 17
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #15 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Barnehagen vår sendte ut en mail i dag om at de helst ikke ønsker arvet ull i barnehagen. «Tøyet har mistet sin isolerende effekt, og er fort over sin levetid». Jeg blir helt paff. Vinruter masse arvet ull, og opplever ikke at det er over sin levetid, eller merkbart mindre isolerende. er jeg rar som reagerer på dette? Anonymkode: 63a87...e51 Hadde sendt en Mail tilbake og spurt om de virkelig er seriøse med tanke på bærekraft og folk med dårlig råd. Hadde også sagt at dette er jo en sak for media. Så hadde jeg gitt blanke. Anonymkode: 4d12e...f82 26
Sigyn Skrevet 1. desember 2021 #16 Skrevet 1. desember 2021 Hadde tatt det opp med styrer faktisk. Det er rimelig ugreit både med tanke på sannheten i dette utsagnet, samt sett fra et miljøperspektiv, og særlig ugreit å presse familier med stram økonomi til å bruke unødvendig stor del av budsjettet sitt på masse ny, dyr ull som vokses ut av ganske raskt. 26
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #17 Skrevet 1. desember 2021 Merkelig mail å sende ut. Hva med å videresende den til Ingun Grimstad Klepp - OsloMet for å se om hun ønsker å svare på den? Den går i mot all kunnskap. Ull er noe av det beste man kan bruke om huden tåler det. Avhengig av behandling av ullen i utgangspunktet så blir det jo bare bedre og varmere med årene (litt mer tovet gir litt tykkere materiale og dermed litt mer isolasjon). Anonymkode: f8a5a...80b 17
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #18 Skrevet 1. desember 2021 Sigyn skrev (5 minutter siden): Hadde tatt det opp med styrer faktisk. Det er rimelig ugreit både med tanke på sannheten i dette utsagnet, samt sett fra et miljøperspektiv, og særlig ugreit å presse familier med stram økonomi til å bruke unødvendig stor del av budsjettet sitt på masse ny, dyr ull som vokses ut av ganske raskt. Det er styrer som sendte mailen. Det er nok ikke så mange med stram økonomi i området her, men klart, man vet aldri. ts Anonymkode: 63a87...e51
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #19 Skrevet 1. desember 2021 Det høres merkelig ut. Men, kanskje de har opplevd at ulltøyet lukter OMo eller skyllemiddel og har formidlet budskapet på en klønete måte. Anonymkode: 3a5ce...b27
Sigyn Skrevet 1. desember 2021 #20 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er styrer som sendte mailen. Det er nok ikke så mange med stram økonomi i området her, men klart, man vet aldri. ts Anonymkode: 63a87...e51 Da hadde jeg gjort slik brukeren rett over meg skrev. Familier med dårlig råd finnes i absolutt alle områder (mulig å leie i dyre områder selv om man ikke har råd til å kjøpe enebolig der). Korona har påvirket mange med normalt god råd også. Men problematisk er det uansett, både mtp miljø og feilinformasjon. 16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå