Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Unektelig en fordel vil jeg tro

Anonymkode: 61b2e...701

• Liker 2
Skrevet

I den norske kirke så må man ha profesjonstudium i teologi for å bli prest så jeg tenker at man faktisk kan bli pest uten å være noe spesielt religiøs. Men tror nok det er en fordel å være kristen ja. 

Anonymkode: f0511...636

Skrevet

Neimen, det MÅ man vel være? Ellers står man jo og lyver til folk!

Anonymkode: f36a6...fed

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener å ha hørt om eller lest om en norsk prest som ikke var kristen en gang… Men kanskje det var tull, hvem vet. 

Tror ikke du MÅ være kristen, og det kan jo ingen egentlig sjekke uansett. Men tror det blir vanskelig å få jobb som prest om man er åpen om at man ikke er kristen i hvert fall. Og de fleste av oss vil jo ha moralske problem med å stå å forkynne noe man mener er feil, som man ikke tror på. 

Anonymkode: a913f...a6d

Skrevet

Njæ... Ser ikke helt problemet hvis man jobber som sykehusprest, for eksempel. Allslags mennesker kan ha behov for sjelesorg og samtaler, det viktigste da er personlige egenskaper. Mange mennesker man møter i krise trenger ofte ikke forkynnelse, men støtte og noen å prate med om livet og døden. Mange teologiutdannede er direkte uegnet til den type jobb, for mye bibelnerder og for lite menneskekjennere.

Dessverre er teologiutdanningen nokså rigid på innhold, få valgfag egentlig. De burde hatt mulighet til å bytte ut flere fag, f.eks bytte språkfagene gresk og hebraisk med sjelesorgfag, psykologi.

Anonymkode: 956cb...5e9

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig må man tro på det man forkynner enten man er prest, biskop eller iman 😮 😮

Anonymkode: a1c77...9a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...