Gjest Chicchi Skrevet 1. desember 2021 #1 Skrevet 1. desember 2021 Dere som bruker vaskekluter under bleieskift: Hvordan vasker dere klutene? Særlig de som har fått mye avføring på seg? Vi har en balje med vann og såpe som står ved stellebordet som vi legger klutene i når vi er ferdige, for å få bort det verste. Etter å ha ligget litt i vann, gnikker jeg bort det jeg klarer og vasker klutene på 90 grader i vaskemaskin. Men er dette hygienisk? Jeg er helt grønn på dette og vet ikke om det kommer til å lukte av vaskemaskinen etter hvert. Det er jo alltid litt rester igjen på klutene liksom og iblant får jeg ikke bort alt. Dessuten er det ganske tidkrevende! Hvordan gjør dere?
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #2 Skrevet 1. desember 2021 Er det snakk om MM-bæsj? Det er det bare å slenge med vanlig 60 vask til vanlig, og kjøre en kokvask på det innimellom. Når det blir ordentlig bæsj så pleier jeg å kjøre kluter på et skylleprogram først og så legge inn resten av 60 vasken og vaske som vanlig (eller med ekstra mye vann). Har vasket sånn i 2,5 år og ikke opplevd lukt. Passer på med 90 vask innimellom og renser maskinen Anonymkode: e5131...062 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #3 Skrevet 1. desember 2021 Vi skyller dem i vasken etter bruk og henger opp til tørk. Så vasker vi dem på 60 grader med ekstra vann. I blant vasker vi dem på 90. Det har aldri blitt lukt eller flekker på klutene etter vask, så regner med at de er rene nok. Anonymkode: f53d8...e6c
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #4 Skrevet 1. desember 2021 Skyll de, heng de opp så de tørker frem til man kan sette på en maskin med 60 grader( eller 90 om du vil). Trenger ikke å gnikke og gnu på kluter, Anonymkode: 0831b...90a
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #5 Skrevet 1. desember 2021 For hånd i doen. Anonymkode: 9b100...f94 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #6 Skrevet 1. desember 2021 Chicchi skrev (6 timer siden): Dere som bruker vaskekluter under bleieskift: Hvordan vasker dere klutene? Særlig de som har fått mye avføring på seg? Vi har en balje med vann og såpe som står ved stellebordet som vi legger klutene i når vi er ferdige, for å få bort det verste. Etter å ha ligget litt i vann, gnikker jeg bort det jeg klarer og vasker klutene på 90 grader i vaskemaskin. Men er dette hygienisk? Jeg er helt grønn på dette og vet ikke om det kommer til å lukte av vaskemaskinen etter hvert. Det er jo alltid litt rester igjen på klutene liksom og iblant får jeg ikke bort alt. Dessuten er det ganske tidkrevende! Hvordan gjør dere? Nei, klutene bør henges til tørk for å ikke få oppvekst av bakterier. Ikke legg de i bløt etter bruk. Anonymkode: 31bbf...ac4 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #7 Skrevet 1. desember 2021 Chicchi skrev (6 timer siden): Dere som bruker vaskekluter under bleieskift: Hvordan vasker dere klutene? Særlig de som har fått mye avføring på seg? Vi har en balje med vann og såpe som står ved stellebordet som vi legger klutene i når vi er ferdige, for å få bort det verste. Etter å ha ligget litt i vann, gnikker jeg bort det jeg klarer og vasker klutene på 90 grader i vaskemaskin. Men er dette hygienisk? Jeg er helt grønn på dette og vet ikke om det kommer til å lukte av vaskemaskinen etter hvert. Det er jo alltid litt rester igjen på klutene liksom og iblant får jeg ikke bort alt. Dessuten er det ganske tidkrevende! Hvordan gjør dere? Pga hygiene ville jeg heller brukt engangskluter tørre Anonymkode: 7a15a...8de
Arkana Skrevet 2. desember 2021 #8 Skrevet 2. desember 2021 Vi skylte dem godt av og hang opp til tørk og så ble de vasket på 60 grader. Aldri fått flekker eller opplevd lukt. Det blir jo rent i maskinen. 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #9 Skrevet 2. desember 2021 Skyller, tørker og vasker på 60. Null problem med flekker eller lukt. Anonymkode: 3e8ba...598
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #10 Skrevet 2. desember 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: Pga hygiene ville jeg heller brukt engangskluter tørre Anonymkode: 7a15a...8de Det er jo ikke mer hygienisk det, og slettes ikke bra for hverken miljø eller barnerumpen (vår ble sår fordi disse ikke vasket rent nok). Anonymkode: 3e8ba...598 5
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #11 Skrevet 2. desember 2021 Æsj, sjukt at dere driver og gnikker og gnur og vasker på 60 grader. De bør virkelig kokes! Evt bruk engangs. Anonymkode: 8f2fa...e06 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #12 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Pga hygiene ville jeg heller brukt engangskluter tørre Anonymkode: 7a15a...8de Så kluter som ingen har vasket siden de ble produsert er renere enn kluter som er kokvasket..? Hvordan skjer denne magien? Anonymkode: 891a6...aa3 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #13 Skrevet 2. desember 2021 Kluter med morsmelkbæsj gikk rett i maskinen. Nå når han har fast føde-bæsj skylles med bæsj på godt hver kveld før de går i en kort 60-graders vask. Ferdig vaskede, fuktige kluter samles opp i en luftig kurv slik at jeg kan kjøre en lang 60-grader (2-3 timer) etter noen dager. Vasker kluter og tøybleier sammen, håndterer bæsjebleie på samme måte som bæsjekluter. Anonymkode: 591dd...854
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #14 Skrevet 2. desember 2021 De som vasker klær på 90 grader bryr seg tydeligvis ikke om strømregningen. Anonymkode: f2f84...613
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #15 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Pga hygiene ville jeg heller brukt engangskluter tørre Anonymkode: 7a15a...8de 🙄 Anonymkode: ea115...e3b
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #16 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De som vasker klær på 90 grader bryr seg tydeligvis ikke om strømregningen. Anonymkode: f2f84...613 De som kaster engangskluter i søpla brur seg tydeligvis ikke om miljøet Anonymkode: ea115...e3b 3
hardetrablafordeg Skrevet 2. desember 2021 #17 Skrevet 2. desember 2021 Bruker et par tørre engangskluter (ikke våtservietter men de boksene som har sånne firkantede små kluter, koster 21kr på matbutikken) fuktet med varmt vann, vasker bort det verste av bæsj og går over med vaskeklut med vann til slutt for å få bort alle de små partiklene. Slipper hele den problematikken. Vasker klutene på 90grader sammen med håndklær.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #18 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Vi skyller dem i vasken etter bruk og henger opp til tørk. Så vasker vi dem på 60 grader med ekstra vann. I blant vasker vi dem på 90. Det har aldri blitt lukt eller flekker på klutene etter vask, så regner med at de er rene nok. Anonymkode: f53d8...e6c Samme her Anonymkode: 495c3...5b1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #19 Skrevet 2. desember 2021 hardetrablafordeg skrev (1 time siden): Bruker et par tørre engangskluter (ikke våtservietter men de boksene som har sånne firkantede små kluter, koster 21kr på matbutikken) fuktet med varmt vann, vasker bort det verste av bæsj og går over med vaskeklut med vann til slutt for å få bort alle de små partiklene. Slipper hele den problematikken. Vasker klutene på 90grader sammen med håndklær. Vasker du håndklær på 90 grader??? Anonymkode: ea115...e3b
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #20 Skrevet 2. desember 2021 Ta det verste bort med dopapir og kast i dass, så vasker du med klut:-) skyll og tørk før vask. Anonymkode: 42500...b6c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå