Gå til innhold

fikk sms om å vaksinere meg av søster

gira97

Anbefalte innlegg

NorthernLight skrev (Akkurat nå):

Det er absolutt ikke ufint av en søster å be søsteren vaksinere seg hvis man feks skal ha juleselskap med foreldre, besteforeldre osv. Jeg skjønner godt hvis en familie ikke vil ha en som ikke gidder å vaksinere seg på juleselskap.  (unntak hvis man har en medisinsk grunn til å ikke vaksinere seg) 

supert, for jeg gidder ikke selskaper  . Har rosacea. NÅ har jeg en god grunn for å slippe. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

gira97 skrev (43 minutter siden):

fikk mld av søsteren min :

Hei. Har du tatt vaksinen nå ? Du må gjøre det til jul.

Ble litt satt ut av meldingen og svarte ikke. Skal vel ha noen juleselskaper . Men jeg vil ikke gjøre det nå i tillfelle jeg blir syk. .. Kan man blande seg sånn oppi andre private liv ? Jeg føler at hun alltid skal kritisere meg på noe vis. Har ikke så tett forhold egentlig og hun har  besøkt meg en gang  i min nye leilighet de 4 årene jeg har vært her. Er alltid på besøk hos andre venninner....

Synes du skal svare at du ikke er vaksinert og at hun er frekk som prøver å diktere deg. Dersom hun har behov for å prøve å utestenge deg fra juleselskaper... go ahead. Si at siden hun aldri besøker deg allikevel og at hennes mening uinteressant.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med vaksinen var at en skulle unngå å bli dødssyk og i verste fall dø av covid-19 . 
En blir neppe immun.

Men noen har bedre helse enn andre, og derfor så kan en som vaksinert være smittsom . 
Men en er mindre smittsom enn de uvaksinerte, og derfor er de uten vaksine  den største bidragsyteren til å spre smitten. 
Det er jo fremdeles den svakeste gruppen som blir mest syke. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gira97 skrev (5 timer siden):

supert, for jeg gidder ikke selskaper  . Har rosacea. NÅ har jeg en god grunn for å slippe. 

Da er det bare å holde seg hjemme evt da..

Endret av NorthernLight
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sagt at 'nei det skal jeg ikke. Vi treffes ikke i julen da med andre ord. Det var synd. Ønsker deg en riktig god jul. Glad i deg sis❤️

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Festlig skrev (10 minutter siden):

Poenget med vaksinen var at en skulle unngå å bli dødssyk og i verste fall dø av covid-19 . 
En blir neppe immun.

Men noen har bedre helse enn andre, og derfor så kan en som vaksinert være smittsom . 
Men en er mindre smittsom enn de uvaksinerte, og derfor er de uten vaksine  den største bidragsyteren til å spre smitten. 
Det er jo fremdeles den svakeste gruppen som blir mest syke. 

Det er sant at både vaksinerte og uvaksinerte kan bli smittet og smitte videre.

Men at det er uvaksinerte som er den største smittekilden nå, tror jeg ikke på. Uvaksinerte er nok langt mer forsiktig i hverdagen og med smitte, enn vaksinerte er. Mange vaksinerte tror at de nå kan dra på fest og henge i store grupper fordi de er trygge. Men vaksinerte har omtrent like stor sjanse for å smitte videre som uvaksinerte. 

De som har hatt korona er de tryggeste. De er langt mer beskyttet mot nyere versjoner av korona enn vaksinerte. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, gira97 said:

jeg har lyst å være alene i julen, så da har jeg en god unnskyldning for å holde meg hjemme. Skal bli godt . om jeg skulle bli syk av vaksinen har de ingen vikarer å sette inn akkurat nå, så et veldig dumt tidspunkt. 

Du blir ikke syk av dose 1. Vet iallfall ikke om noen som ble det og omtrent alle jeg kjenner er vaksinert og har sagt det. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymous33 skrev (6 minutter siden):

Det er sant at både vaksinerte og uvaksinerte kan bli smittet og smitte videre.

Men at det er uvaksinerte som er den største smittekilden nå, tror jeg ikke på. Uvaksinerte er nok langt mer forsiktig i hverdagen og med smitte, enn vaksinerte er. Mange vaksinerte tror at de nå kan dra på fest og henge i store grupper fordi de er trygge. Men vaksinerte har omtrent like stor sjanse for å smitte videre som uvaksinerte. 

De som har hatt korona er de tryggeste. De er langt mer beskyttet mot nyere versjoner av korona enn vaksinerte. 

Jeg siterer bare det jeg har lest fra FHI sine uttalelser. 
Det er en helt annen erfaring jeg har med de uvaksinerte jeg kjenner. 
Ingen av de tester seg, den ene har gått og hostet i lengre tid. Han gir blaffen, den andre er helsefreak om tror han ikke er mottagelig fordi han er for smart til det . 
Vi andre er vaksinerte og tester oss om vi blir forkjølte. 

Fremdeles er uvaksinerte mere smittsomme!  
Les info fra myndighetene 

Endret av Festlig
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gira97 skrev (1 time siden):

jeg har lyst å være alene i julen, så da har jeg en god unnskyldning for å holde meg hjemme. Skal bli godt . om jeg skulle bli syk av vaksinen har de ingen vikarer å sette inn akkurat nå, så et veldig dumt tidspunkt. 

Men det er vel enda dummere om du blir syk av covid-19 og blir borte i minst en uke? 

Tar du vaksinen er det lav sannsynlighet for at du er syk lenger enn 1 dag. Og ved første dose er det ikke sikkert du merker noe.

Altså, du må velge selv for all del, men om dette er argumentet for å ikke ta den så bør du revurdere.

Endret av missmcbeal
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ditt valg om du vil vaksinere deg eller ikke, men om du ikke gjør det så mener jeg at du må ta litt ekstra hensyn, som for eksempel å ikke omgås med masse forskjellige mennesker tiden før du reiser hjem til jul, holde en meters avstand på familiemiddagene og aller helst bare ta en covid-test før du kommer hjem. 

Det er greit om du ikke vil vaksinere deg, men du kan ikke nekte for at det fortsatt pågår en pandemi.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

gira97 skrev (2 timer siden):

fikk mld av søsteren min :

Hei. Har du tatt vaksinen nå ? Du må gjøre det til jul.

Ble litt satt ut av meldingen og svarte ikke. Skal vel ha noen juleselskaper . Men jeg vil ikke gjøre det nå i tillfelle jeg blir syk. .. Kan man blande seg sånn oppi andre private liv ? Jeg føler at hun alltid skal kritisere meg på noe vis. Har ikke så tett forhold egentlig og hun har  besøkt meg en gang  i min nye leilighet de 4 årene jeg har vært her. Er alltid på besøk hos andre venninner....

Det har ho ingenting med. Vaksinerte smitter også når det er sagt.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymous33 skrev (1 time siden):

Men vaksinerte har omtrent like stor sjanse for å smitte videre som uvaksinerte. 

Men da må de jo bli smittet først. Vaksinerte har mindre sjans for å bli smittet, ergo mindre sjans for å smitte videre.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gira97 skrev (1 time siden):

når man tok vaksine trodde jeg man var beskyttet slik at man ikke kunne få dette viruset.

De som ikke har vaskinert seg kan blir smittet og syke.

trodde dette var vitsen med vaksine ??

Vaksinerte får korona og smitter dem og, så er ikke bare å tro at man slipper unna etter de stikkene.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vaksinerte blir koronasyke også. Dessuten er det kommet varianter som man er usikker på om vaksinen har noe effekt på. Jeg er vel heller ikke «trygg» lengre heller, med tanke på at jeg ikke har fått tatt 3. dose enda, og de to andre dosene ble tatt i sommer en gang. 

Man går jo selvsagt ikke i familieselskap om man er forkjølet nå, og det er lurt å ha noen hjemmetester tilgjengelig. Men utover det syns jeg søsteren din er frekk som sier at du må ta vaksinen. Det må du ikke. Det kunne ikke falt meg inn å spurt mine gjester om dette. Er man så redd for folk som ikke har vaksinert seg, bør man strengt tatt holde seg hjemme uten gjester. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (4 timer siden):

Det er vel helt fair at hun ønsker det. Dersom dere har eldre foreldre som skal delta på de samme juleselskapene bør dere gjøre det dere kan for å hindre at de blir smittet.

Sånn sett enig, men nå hindrer ikke vaksinen smitte da. Så hun kan fortsatt smitte og bli smittet, selv med vaksine. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...