AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #1 Del Skrevet 1. desember 2021 Jeg er 30 år og har alltid vært dårlig på å sminke meg. Jeg sminker meg kun til spesielle anledninger og går flere ganger i uken uten sminke eller bare med et mineralpudder og maskara. Nå er jeg invitert ut på en gallamiddag og jeg vil gjerne se litt smashing ut. ❤️ Jeg har noen spørsmål jeg alltid har lurt på.... 1. Jeg har lyst til å prøve meg på cotouring (?) og lurer på om dere har noen tips for å få til dette på en pen måte? Bruker man pudder eller flytende stick? Forslag på sminkeprodukt? Tar man det før eller etter foundation? 2. Jeg vil ha en foundation som dekker og holder hele kvelden, og som ikke går av av når man blir svett av dansing. jeg har meget tørr og sensitiv hud. Hvilken foundation anbefales her? 3. Hvordan få øyeskygge til å ikke drysse av under øynene når man har lagt basen? Jeg tenker litt mørke øyne og opplever svart og mørk brun øyeskygge drysser veldig, så jeg blir svart under øynene etter jeg har sminket hele basen. 4. Hva er rekkefølgen på highlighter, solpudder og rouge? Hva legges etter makeup basen med foundation, concealer og contouring? 5. Hvordan få til større og definerte lepper ved hjelp sminke? Forslag på sminkeprodukt? Jeg tenker meg røde lepper til svart kjole. Jeg opplever ofte at concealer som legges under øynene gjør øynene mer rynkete med synlig linjer. Er det ikke meningen at sminke skal gjøre det motsatte? Jeg blir også tørr innerst i øyekroken med sminke. Det ser faktisk bedre ut når jeg ikke har sminke. Hva kan årsaken være? Min hudpleierutine består av toner, serum, øyekrem, og dagkrem. Alt er parfymefritt fra apotek for tørr hud. Takker på forhånd til de som har tid å hjelpe meg! Anonymkode: 1cbab...0d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #2 Del Skrevet 1. desember 2021 1. Krem vs pudder produkt kommer an på hudtypen din. Blir du lett blank i fjeset gå for pudderprodukt, har du normal hud gå for kremprodukt. Contouring legger man etter foundation. Jeg gjør det enkelt og bare bruker en matt bronzer på børste på kjevelinjen og øverst på pannen, syns kremete contour sticks er vanskelig å blende og få naturlig. Den jeg bruker er baha mama pressed bronzer og en bronzer fra wet N Wild. Jeg er ikke pro på å contoure og som regel ser det bedre ut uten. Lær på youtube 2. Få hjelp til å velge foundation i en sminke butikk eller Google foundation for dry and sensitive skin. Makeup mekka sin med Hyaluronic Acid for fukt syns jeg ligger veldig fint på huden 3. Du kan legge øyeskyggen først av alt, også fjerne drysset med en fuktig q tip før du legger foundation. Det fins noe som heter eyeshadow primer også som skal få det til å sitte litt bedre 4. Rekkefølge: foundation, concealer, Rouge, bronzer, evn high lighter. Skal du contoure gjør du det etter base og før rouge., da contouring sånn sett er en del av base. 5. Lipliner som et pittelitt mørkere enn selve leppestiften, og outline leppene litt. Ha en bitteliten prikk high lighter på cupid buen på leppen, og gloss lipstick som gir shine så ser leppen større ut forhold til med en matt leppestift. Dagene før så skrubb leppene så du får igang blodsirkulasjonen og bruk masse fukt på leppene og drikk masse vann dagene før. Er du tør innvendig så blir leppene mindre Ang rynker under øyne er det vanlig effekt av sminke, se triks for å unngå det på youtube og søk på avoid eye crease from concealer. Generelt må du fukte huden bedre og bruke et produkt med fett og fukt i, ikke er tørt produkt. Og settingpudder med lysreflekterende ingredienser hjelper også for en glattere overflate Anonymkode: 1a5b5...a8b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #3 Del Skrevet 1. desember 2021 Hvis du, som du sier, er dårlig til å sminke deg ville jeg holdt meg langt unna contouring. Det krever øvelse for å se bra ut. Bestemmer du deg for å prøve likevel så test grundig, mange ganger, og sjekk resultatet i flere typer lys før du bestemmer deg. Anonymkode: 470ba...eea 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #4 Del Skrevet 1. desember 2021 Hvor lenge er det til du skal på denne gallaen? For det aller, aller viktigste er at du øver deg i forkant, masse! Det er vanskelig å få til mye av det du nevner for en begynner og krever litt øvelse. Så sørg for å teste det ut mange ganger! Anonymkode: 9570e...783 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #5 Del Skrevet 1. desember 2021 Jeg hadde bestilt meg time på en hudpleiesalong og fått lagt makeup der. Anonymkode: b5687...1bd 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trish Skrevet 1. desember 2021 #6 Del Skrevet 1. desember 2021 Vet ikke om jeg får til å svare på alt men: Jeg legger foundation først Concealer som base før øyenskygge Så legger jeg øyenskygge. Tar concealer under øynene etterpå, det rydder opp skygge som er der den ikke skal være. Pudrer ansiktet lett med et translucent pudder Jeg bruker contour og bronzer som ca. det samme. Kjøp en kald bronzer. Legger det først, så blush, deretter highligher. Bruk en lipliner som er fargen på leppestiften eller litt mørkere enn din naturlige farger. Tegn på kanten av leppene så de ser større og mer definert ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #7 Del Skrevet 1. desember 2021 Beste tips: få lagt make up av andre. Du kan ikke alvorlig mene at du skal prøve conturing når du er dårlig på å sminke deg. Du risikerer å se ut som en klovn. Anonymkode: b005b...213 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #8 Del Skrevet 1. desember 2021 Jeg tenker at du bør være veldig forsiktig når du har lite erfaring og er dårlig til å sminke deg. Å sminke seg er noe som det tar mye trening i å bli flink til - som en over her sier - du risikerer å bli seende ut som en klovn. Tenker både overtegning av lepper, kontur og smokey eye er risikabelt om man ikke har god tid å øve før den spesielle anledningen. Her er linjen tynn mellom smashing og «klovn». Å prøve mange nye produkter rett før en spesiell anledning synes jeg også er risikabelt. Hvis du ikke har god tid til å øve, så ville jeg enten gått for en naturlig, enkel sminke som du legger selv og vet du mestrer - eller fått en salong til å legge sminken. Du blir ikke plutselig makeup artist over natten, og det er viktig for deg å se bra ut denne kvelden… Anonymkode: f31a1...529 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #9 Del Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Beste tips: få lagt make up av andre. Du kan ikke alvorlig mene at du skal prøve conturing når du er dårlig på å sminke deg. Du risikerer å se ut som en klovn. Anonymkode: b005b...213 Ts her Det er såpass vanskelig? Takk for tips. Anonymkode: 1cbab...0d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #10 Del Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg tenker at du bør være veldig forsiktig når du har lite erfaring og er dårlig til å sminke deg. Å sminke seg er noe som det tar mye trening i å bli flink til - som en over her sier - du risikerer å bli seende ut som en klovn. Tenker både overtegning av lepper, kontur og smokey eye er risikabelt om man ikke har god tid å øve før den spesielle anledningen. Her er linjen tynn mellom smashing og «klovn». Å prøve mange nye produkter rett før en spesiell anledning synes jeg også er risikabelt. Hvis du ikke har god tid til å øve, så ville jeg enten gått for en naturlig, enkel sminke som du legger selv og vet du mestrer - eller fått en salong til å legge sminken. Du blir ikke plutselig makeup artist over natten, og det er viktig for deg å se bra ut denne kvelden… Anonymkode: f31a1...529 Ja, jeg får høre hva dette koster og om de har tid. Det er til helgen jeg skal på dette eventet. Ts Anonymkode: 1cbab...0d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #11 Del Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ts her Det er såpass vanskelig? Takk for tips. Anonymkode: 1cbab...0d3 Det er veldig vanskelig ja. Jeg har brukt utallige timer på youtube for instruksvideoer, prøvd i perioder i flere år og fått profesjonell smineveiledning to ganger for å lære meg det men enda har jeg ikke fått dreisen godt nok til at det ser naturlig og fint ut, så må bare droppe sterk contouring! AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, jeg får høre hva dette koster og om de har tid. Det er til helgen jeg skal på dette eventet. Ts Anonymkode: 1cbab...0d3 Å få lagt sminke koster ca 400 kr i en butikk som selger sminke, som Mac og make Up store, se nettsiden til makeup store og bestill. I andre skjønnhetssalonger koster det alt fra 600-1200 ca Anonymkode: 1a5b5...a8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #12 Del Skrevet 2. desember 2021 Det viktigste for å få sminken til å sitte er primer. Det meste blir kakete og flakey uten primer. Primer kommer etter fukt og før foundation. Anonymkode: 1102f...6ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 2. desember 2021 #13 Del Skrevet 2. desember 2021 Hadde betalt for å få lagt sminke Gode produkter blir ganske dyrt når du ikke skal bruke dem ellers jevnlig også. Men du har tørr og sensitiv hud, dette gjør det litt mer vanskelig mtp foundation. Jeg hadde gått for: - Dagen før må du eksfoliere huden, og gjerne legge en god og rik fuktmaske. God hudpleie også før sminke. - Primer (for eksempel Smashbox), samt primer til øyne (feks Urban Decay) - Verktøyet er viktig. Fukt gjerne svamp/kost med litt Fix+ fra MAC (ikke sp den blir våt, bare pittelitt fukt) - Foundation heldekkende (for eksempel Clinique - disse er uten parfyme). Utfordringen her er at veldig tørr hud krever foundation som ikke sitter som støpt. Ville spurt om råd på Kicks. Ikke klin på, litt er bedre enn mye - Concealer (jeg synes Maybelline sine er overraskende gode). - Settingpudder (less is more) - Litt bronzer og blush som passer hudtonen din (IKKE contour) - Øyensminke + naturlige falske vipper (her må du øve på forhånd) - Bryn - Leppene i en nude farge - Settingspray (feks Urban Decay). Produktene her vil nok koste iallefall et par tusen og kanskje mer. Bruker du ikke sminke til vanlig hadde jeg betalt for tjenesten. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #14 Del Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det viktigste for å få sminken til å sitte er primer. Det meste blir kakete og flakey uten primer. Primer kommer etter fukt og før foundation. Anonymkode: 1102f...6ba Har aldri fått det til med primer.. Skal en flytende primer smøres på som en fuktighetkrem typ (etter fuktighetskremen) eller skal den tæppes på for å på en måte presses lett ned i porene? Har også prøvd pudderprimer men ser aldri noe forskjell jeg.. Anonymkode: 1a5b5...a8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #15 Del Skrevet 2. desember 2021 Fløff skrev (14 timer siden): Hadde betalt for å få lagt sminke Gode produkter blir ganske dyrt når du ikke skal bruke dem ellers jevnlig også. Men du har tørr og sensitiv hud, dette gjør det litt mer vanskelig mtp foundation. Jeg hadde gått for: - Dagen før må du eksfoliere huden, og gjerne legge en god og rik fuktmaske. God hudpleie også før sminke. - Primer (for eksempel Smashbox), samt primer til øyne (feks Urban Decay) - Verktøyet er viktig. Fukt gjerne svamp/kost med litt Fix+ fra MAC (ikke sp den blir våt, bare pittelitt fukt) - Foundation heldekkende (for eksempel Clinique - disse er uten parfyme). Utfordringen her er at veldig tørr hud krever foundation som ikke sitter som støpt. Ville spurt om råd på Kicks. Ikke klin på, litt er bedre enn mye - Concealer (jeg synes Maybelline sine er overraskende gode). - Settingpudder (less is more) - Litt bronzer og blush som passer hudtonen din (IKKE contour) - Øyensminke + naturlige falske vipper (her må du øve på forhånd) - Bryn - Leppene i en nude farge - Settingspray (feks Urban Decay). Produktene her vil nok koste iallefall et par tusen og kanskje mer. Bruker du ikke sminke til vanlig hadde jeg betalt for tjenesten. Takk for tips! Men hvor lenge skal hudpleien tørke inn før jeg legger på sminke? Jeg fikk litt råd i butikk i dag. De anbefalte heller ikke countoring, men bruke litt solpudder for litt skygge. Jeg skal ta en sminketest i morgen før lørdagen. Ts Anonymkode: 1cbab...0d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #16 Del Skrevet 2. desember 2021 26 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for tips! Men hvor lenge skal hudpleien tørke inn før jeg legger på sminke? Jeg fikk litt råd i butikk i dag. De anbefalte heller ikke countoring, men bruke litt solpudder for litt skygge. Jeg skal ta en sminketest i morgen før lørdagen. Ts Anonymkode: 1cbab...0d3 Anbefaler deg å "låse inn" fuktigheten fra fuktighetskrem ved å spraye litt vann på ansiktet og deretter tæppe noen dråper ansiktsolje på ansiktet. Det er det beste tipset jeg noensinne har lært for tørr hud! Nå er huden glødende og nydelig hver gang jeg gjør det! JEg venter gjerne 20-30 minutt etter olja før jeg tar sminke på, mens jeg steller håret. Hvis du skal bruke kremprodukter eller flytende produkter kan du fint gå i gang etter et kvarters tid. Hvis du skal bruke pudder som første steg etter olja, anbefaler jeg at du venter en halvtime, så olja trekker inn så mye som mulig for en tørr overflate. Ellers kan jeg tipse om NYX magic shine setting spray, eller hva enn den heter. Noe i den duren. Den gir en fantastisk naturlig glød! Den er gjennomsiktig, men har bittesmå lysreflekterende partikler. Får huden til å se "glowy" og "dewy" ut. Får masse komplimenter etter at jeg bruker disse tipsene Anonymkode: 9570e...783 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 3. desember 2021 #17 Del Skrevet 3. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Takk for tips! Men hvor lenge skal hudpleien tørke inn før jeg legger på sminke? Jeg fikk litt råd i butikk i dag. De anbefalte heller ikke countoring, men bruke litt solpudder for litt skygge. Jeg skal ta en sminketest i morgen før lørdagen. Ts Anonymkode: 1cbab...0d3 Det viktigste er bare som sagt at du eksfolierer dagen før (holder med frotteklut) så foundation ikke setter seg i tørre flekker. Så kan du godt ta litt ekstra krem 30 min før, og føler du det er noe produkt igjen bare legger du litt papir og klapper på huden. Det er bedre å være litt for fuktig enn litt før tørr. Solpudder er fint, hadde holdt meg til forsiktig på kinnben, og kanskje pittelitt på decoletten (ved krageben) om du har litt utringet kjole. Jeg bruker selv olje i hudpleie, men ikke mye rett før sminking. Bare en dråpe i kremen. Og ikke glem krem under øyne - det er viktig for at concealere ikke legger seg tørt. Så tar du bare med deg pudder og blush+leppestiften i veske på arrangementet Ser du st du blir veldig glinsete tar på bare papir, dabber på områdene og frisker litt opp med sminke om det trengs. Hadde ikke brukt sprayer med ekstra «shine» før du vet det ser pent ut også etter en tur ut/litt «småsvette», så hadde kjørt en liten testrunde først. Legg sminken du planlegger, ha en vanlig dag - og se hva du synes etter 5-6 timer. Er det for tørt? For mye fet hud? La du det så tykt at det kaker seg osv. Endret 3. desember 2021 av Fløff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #18 Del Skrevet 3. desember 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Ts her Det er såpass vanskelig? Takk for tips. Anonymkode: 1cbab...0d3 En ting er at det krever mye trening å bli flink til å legge sminke, en annen ting er at det er ganske vanskelig å finne produkter som passer for akkurat deg og din hud. Jeg ville aldri turt å gi råd om foundation - for eksempel - på et forum. Det som holder hele dagen og ligger kjempefint på en person, kan se helt håpløst ut på en annen. Jeg velger selv aldri et splitter nytt produkt på en viktig dag - da velger jeg alltid noe jeg VET fungerer og som jeg har brukt mange ganger. Fordi jeg ikke vil risikere noe. Å gå fra «dårlig på sminke» til makeupartist på noen få dager er ikke realistisk for de fleste av oss, dessverre. Når du er uerfaren ville jeg gått for less is more, og droppet de avanserte teknikkene. Jeg synes i hvert fall at lite/enkel sminke er tusen ganger finere enn stygg sminke (produkter som ikke passer til huden, feil farger, dårlige teknikker, oversminket osv er feller det er lett å gå i når man er ny) Anonymkode: f31a1...529 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå