Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er fortsatt i prøvetiden på ny jobb, men ønsker nå å si opp. Klarer ikke å finne meg tilrette og har en annen jobb å gå til. Gruer meg til å ta samtalen med leder (selv om det faktisk kan hende det er et gjensidig ønske at jeg slutter, siden det nok vises at jeg ikke trives). Dette er en veldig liten og «uformell» arbeidsplass hvor alle har kontor i samme gang, leder sitter med åpen dør og spiser lunch med oss ansatte. Ville dere bare banket på døra hans og bedt om en kort samtale eller er det innafor å sende en sms en ettermiddag med en kort beskjed om at denne jobben ikke er riktig og høre om vi kan sette opp tid for en samtale neste dag sånn at jeg kan forklare litt mer bakgrunn og avklare hvor lenge jeg skal være her? 

Anonymkode: 0289a...cfc

Skrevet

Helt greit å sende sms. Hei jeg må desverre meddele at jeg har fått et annet jobbtilbud som jeg har takket ja til, og må derfor si opp min stilling hos dere. Takk for muligheten jeg fikk her og lykke til videre

Noe i den duren. Eu trenger ikke å gi noe annen forklaring 

Skrevet

Når leder er i området, ville jeg banket på døra og bedt om en samtale. 

Bare husk på at hvis du er avhengig av dagpenger, får du ikke det på flere måneder når du sier opp selv. Det er enklere å finne ny jobb mens du er i jobb.

• Liker 2
Skrevet

Det skal leveres skriftlig. Enten mail eller brev. Trenger ikke si noe, bare levere

Navn og dato for siste dag skal skrives

Anonymkode: 4adf2...a41

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er litt.. umodent å sende sms en ettermiddag når man ses på kontoret hver dag og vedkommende sitter «like borti gangen». Synes det voksne er å banke på døra og be om en samtale. Skjønner at det er en ubehagelig samtale å ta, men sjefer er jo ikke ukjent med at folk sier opp. Som sjef er det en realitet man bør og må ta med fatning. Erfaringsmessig går sånne samtaler alltid bedre enn man tror, med mindre man vet man har en drittsekk til sjef da. 

Ville sagt det muntlig og hatt med den skriftlige oppsigelsen og gitt den som en del av praten. 

Anonymkode: f31ad...2a9

• Liker 11
Skrevet

Jeg ville ha banket på og bedt om en samtale. Dersom du sender sms kan det føles litt ubehagelig å komme på jobb etterpå. Det er lettere å ta det ansikt mot ansikt. Du kan jo bare si at "Jeg er veldig glad for å ha fått muligheten til å jobbe her, men jeg har kjent på at jeg ikke finner meg til rette. Da tenker jeg at det er best for både dere og meg at jeg slutter. Jeg har en annen jobb å gå til." Men - om du ikke orker det, kan du gjerne sende epost med oppsigelse. Men som leder hadde jeg satt pris på å ha en liten samtale:) Da får jeg kjent på stemningen, og vist forståelse osv. 

Anonymkode: 22253...a46

• Liker 3
Skrevet

Jeg kan gå rett over i ny jobb, så er ikke avhengig av dagpenger. Formalitetene er en ting her. Jeg tenker mer på hva som er en grei måte å kommunisere på. Dette er som sagt en liten bedrift med en uformell tone, hvor mange kjenner hverandre godt. Det føles helt feil å bare levere et formelt brev. 

Skrevet

Når dere sitter i samme korridor, så synes jeg en uformell samtale er helt greit. SMS blir litt dumt i denne sammenhengen når leder sitter med åpen dør rett ved siden av. 

Anonymkode: 90036...d40

• Liker 3
Skrevet

Uff ja, jeg forstår at det kan virke umodent med en sms. Jeg tenker som sagt ikke å si opp i en sms, men gi et hint om tema for samtalen. Jeg kløner så veldig med å formulere meg når jeg blir stresset, og ved å vite at leder vet litt mer om hva jeg vil si, håper jeg liksom å framstå litt roligere.. Men mulig det allikevel blir helt feil. 

Skrevet

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/oppsigelse/ 

"Vi anbefaler likevel at oppsigelsen leveres personlig eller sendes rekommandert, for å unngå tvil eller uenighet om arbeidstaker faktisk har sagt opp, og eventuelt når oppsigelsen skjedde."

Anonymkode: 11688...e40

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

............. Ville dere bare banket på døra hans og bedt om en kort samtale eller er det innafor å sende en sms en ettermiddag med en kort beskjed om at .............

Milky skrev (40 minutter siden):

Helt greit å sende sms. ...............

SMS er helt ugreit for voksne mennesker i tilfeller som dette.  Oppsigelse er skriftlig, altså på et stykke papir så det kan arkiveres.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/oppsigelse/

"Vi anbefaler likevel at oppsigelsen leveres personlig eller sendes rekommandert, for å unngå tvil eller uenighet om arbeidstaker faktisk har sagt opp, og eventuelt når oppsigelsen skjedde."

Anonymkode: 11688...e40

Bør absolutt levere oppsigelse skriftlig, men tenker det ikke er noen motsetning mot å først si det ansikt til ansikt. Som regel har jeg hatt med den skriftlige oppsigelsen til denne samtalen og levert som en del av samtalen, mens noen ganger har jeg sagt i samtalen at «du skal selvsagt få en skriftlig oppsigelse, den kommer jeg med/sender etterpå» eller hva det nå er som passer. 

Skrevet
Whistler skrev (40 minutter siden):

SMS er helt ugreit for voksne mennesker i tilfeller som dette.  Oppsigelse er skriftlig, altså på et stykke papir så det kan arkiveres.

Vel.. jeg har sendt oppsigelse to ganger på sms og videresendt den på mail i tillegg. Er ikke nødvendig å printe ut et ark så lenge man leverer en skriftlig oppsigelse. Har aldri fått tilbakemelding på at det var en uproff oppsigelse

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg kan gå rett over i ny jobb, så er ikke avhengig av dagpenger. Formalitetene er en ting her. Jeg tenker mer på hva som er en grei måte å kommunisere på. Dette er som sagt en liten bedrift med en uformell tone, hvor mange kjenner hverandre godt. Det føles helt feil å bare levere et formelt brev. 

Du skal uansett gi skriftlig oppsigelse. Men du kan be om en liten prat og fortelle at du har med en oppsigelse. Så tar dere en liten prat rundt hvordan oppsigelsestiden blir. Siden du har ny jobb å gå til kan du jo bare forklare det på den måten. Det trenger ikke å bli ubehagelig i det hele tatt. Når dere sitter så tett at sjefen er rett borti gangen blir det verre å sende en sms. 

Anonymkode: 6d1e8...45a

Skrevet

Å si opp på sms er umodent og svært uryddig. Be om en samtale og ha med en skriftlig, formell, oppsigelse 

Anonymkode: 4ba31...8b0

Skrevet
Milky skrev (2 timer siden):

Vel.. jeg har sendt oppsigelse to ganger på sms og videresendt den på mail i tillegg. Er ikke nødvendig å printe ut et ark så lenge man leverer en skriftlig oppsigelse. Har aldri fått tilbakemelding på at det var en uproff oppsigelse

Hadde vært litt rart om de ga deg tilbakemelding om det - men det betyr ikke at de ikke TENKTE det. Det der er litt som regel nummer en innen etikette - det største tegnet på dårlig etikette er å påpeke at andre har dårlig etikette. Man påpeker normalt ikke at andre oppfører seg litt uproft, med mindre man setter bedriften i et dårlig lys eller det er en graverende feil. Dessuten skal du jo slutte uansett. Da er det vel fort gjort å bare la det passere og ikke gidde å lage noen sak av det. For noen stor sak er det jo ikke. 

Jeg synes dog det er å dumme seg ut å ikke tørre å ta praten ansikt til ansikt som en vanlig voksen. Å si opp på sms er liksom nummerer før å få mamma til å ringe å si opp for deg.  

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hadde vært litt rart om de ga deg tilbakemelding om det - men det betyr ikke at de ikke TENKTE det. Det der er litt som regel nummer en innen etikette - det største tegnet på dårlig etikette er å påpeke at andre har dårlig etikette. Man påpeker normalt ikke at andre oppfører seg litt uproft, med mindre man setter bedriften i et dårlig lys eller det er en graverende feil. Dessuten skal du jo slutte uansett. Da er det vel fort gjort å bare la det passere og ikke gidde å lage noen sak av det. For noen stor sak er det jo ikke. 

Jeg synes dog det er å dumme seg ut å ikke tørre å ta praten ansikt til ansikt som en vanlig voksen. Å si opp på sms er liksom nummerer før å få mamma til å ringe å si opp for deg.  

Handler ikke om å tørre eller ikke, men å gidde. Jeg gidder desverre ha en muntlig samtale med en sjef som jeg vet kommer til å ville prate meg ut av det eller stille masse spørsmål, når jeg hverken trenger dem for referanse eller skal jobbe for dem igjen. En mail er enkel og kort, budskapet kommer frem og jeg har ingenting å forklare dem. Jeg informerer om at slik blir det. Men så hadde jeg ikke verdens beste arbeidsforhold med de to (de mente nødvendigvis ikke det) som også grunnen til st jeg fant en annen jobb

Endret av Milky
Skrevet
Whistler skrev (4 timer siden):

Skiftlig ja, men hos oss skjer arkivering elektronisk. 

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg forklarte meg litt dårlig, men jeg har altså ikke tenkt å sende oppsigelsen på sms, men sende en sms og si at jeg har tenkt litt på at dette kanskje ikke blir riktig jobb for meg og be om en prat for å forklare nærmere. Deretter selvfølgelig gi en skriftlig oppsigelse.. Rett og slett for å forberede samtalen litt og også sikre at sjefen setter av litt tid til en samtale. Jeg ønsker å gi en skikkelig begrunnelse dor avgjørelsen min siden det nok kommer litt overraskende på. Men tenker vel nå at det kanskje blir mer naturlig å bare banke på uten å sende melding først. 

Skrevet

Ville avtalt tid til en prat og i dette møtet tatt opp at du ønsker å slutte og samtidig leverer en oppsigelse. Du trenger heller ikke å begrunne så mye. Det er helt fair at jobben ikke passer og at man egentlig ønsket noe annet uten at man trenger å begrunne så mye. Det viktigste er å være ryddig og legge igjen et positivt inntrykk selv om du skal si opp. Det er alltid greit å ha noen venner som kan si noe hyggelige om en.

Anonymkode: 3e15e...90d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...